Η Έλλη Παπακωνσταντίνου παρουσιάζει την τραγωδία του Ευριπίδη «Βάκχες», σε μια ανατρεπτική queer ανάγνωση, στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023. Με ένα εξαιρετικό καστ και με διθυραμβικές κριτικές από διεθνή Μέσα να τη συνοδεύουν, η παράσταση Βάκχες της Έλλης Παπακωνσταντίνου αναμένεται να αποτελέσει μια από τις πιο δυνατές στιγμές του φετινού προγράμματος του Φεστιβάλ.

Ένας μετεωρίτης αναμένεται από στιγμή σε στιγμή να χτυπήσει τη Γη. Οι επιστήμονες τον αποκαλούν «Διόνυσο». Ο αρχαίος θεός έρχεται με σάρκα και οστά και καθοδηγεί τους ήρωες προς το Δωμάτιο του Πόθου. Δεν υπάρχει πιο τρομακτικό δωμάτιο! Για να το φτάσουν, πρέπει να διασχίσουν ένα μυστηριώδες ενεργειακό πεδίο ξεπερνώντας το φόβο της αποκάλυψης, της πτώσης, της μόλυνσης, της φθοράς, της ύβρεως, της ντροπής.

Το CultureNow μίλησε με δύο συντελεστές της παράστασης, λίγο πριν τη μεγάλη τους πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023: Την Λητώ Μεσσήνη, λυρική τραγουδίστρια-περφόρμερ & τον Βασίλη Μπούτσικο, ηθοποιό.

Photo Credit: Pierre Gondard

***

-Πώς θα περιγράφατε τον φουτουριστικό κόσμο στον οποίο έχει μεταφέρει η Έλλη Παπακωνσταντίνου την ευριπίδεια τραγωδία «Βάκχες»;

Βασίλης Μπούτσικος: Ο Διόνυσος φτάνει ως ένας άλλος μετεωρίτης με κατεύθυνση τη Γη, η τεχνολογία έχει εισβάλλει στη ζωή των προσώπων προσφέροντάς τους αμέτρητες επιλογές και κατευθύνσεις πάνω στην επιθυμία και την ταυτότητα του εαυτού μα όλα μοιάζουν εν τέλει να μην αποκλίνουν από ορισμένους κεντρικούς άξονες της τραγωδίας· η αρχική αντίσταση προς τη βαθύτερη και άνευ όρων επιθυμία και τελικά, η κίνηση προς αυτή, είναι παρούσα και εδώ.

Όσον αφορά το σκηνικό χώρο της παράστασης, τη χρήση video art αλλά και τη δραματουργία του κειμένου αλλά και του παραστασιακού υλικού, μπροούμε να πούμε ότι τοποθετούμαστε σε μια συνθήκη όπου όντως οι μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις έχουν μετατοπίσει -ακόμα και αλλοιώσει- την ανθρώπινη ευαισθησία, μέχρις ότου τελικά τα πρόσωπα να συναντηθούν με το Διόνυσο και το αφήγημα του θριάμβου του ανθρώπου απέναντι στη φύση, να οδηγηθεί σε διαφορετικά μονοπάτια.

– Στις «Βάκχες» της Έλλης Παπακωνσταντίνου συναντώνται η pop και η «υψηλή» κουλτούρα, η όπερα και το queer στοιχείο. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για τον συνδυασμό αυτών των διαφορετικών αισθητικών;

Λητώ Μεσσήνη: Βλέπω τις παραστατικές τέχνες σαν έναν τόπο συνύπαρξης. Διαφορετικές προσωπικότητες, καλλιτεχνικές καταβολές, αισθητικές, εργαλεία και εκφραστικά μέσα, ‘λιώνουν’ το ένα μέσα στο άλλο δημιουργώντας μια καινούργια γλώσσα. Σε μια εποχή διαφορετικότητας και συμπεριληπτικότητας , οι ετερόκλητες αυτές συναντήσεις δεν μου ακούγονται παράδοξες. Σκέφτομαι όμως ότι όλες αυτές οι αταίριαστες φαινομενικά έννοιες -υψηλή αισθητική, κουήρ, ποπ,- κάπως έχουν ενυπάρξει και στο παρελθόν . Η όπερα είχε εξ αρχής ένα κουήρ στοιχείο, η όπερα ήταν για τους σύγχρονούς της η ποπ κουλτούρα, η τέχνη τολμάει να πατάει έξω από τα περιγράμματα και γίνεται υψηλή κουλτούρα.

-Η εμφάνιση του Διονύσου στην παράσταση σηματοδοτεί την αρχή της πορείας προς το «Δωμάτιο του Πόθου». Τι αντιπροσωπεύει για εσάς αυτός ο χώρος;

Λητώ Μεσσήνη: Αντιπροσωπεύει μία σκοτεινή δύναμη. Έναν κρυμμένο εαυτό που φοβόμαστε να αντικρύσουμε, πόσο μάλλον να τον αποκαλύψουμε στους άλλους. Είναι η βαθύτερη αλήθεια μας που όταν την αφήσουμε να φανεί, μέσα από την κατάλυση κάθε φόβου, κάθε ορίου, μας οδηγεί σε μία πρωτόγνωρη ελευθερία.

-Η παράσταση έχει ήδη παρουσιαστεί στο Festival La Filature και το Festival de Marseille στη Γαλλία και το Holland Festival στο Άμστερνταμ. Πώς ήταν για εσάς αυτή η εμπειρία;

Βασίλης Μπούτσικος: Είναι η πρώτη φορά που ταξιδεύω με κάποια παράσταση, εκτός συνόρων. Τα ταξίδια σε χώρες και φεστιβάλ τα οποία δεν είχα επισκεφθεί στο παρελθόν, η επικοινωνία με θεατές από διαφορετικά σημεία της Ευρώπης, η συνάντηση με τόσο σπουδαίους δημιουργούς από διαφορετικά πεδία παραστατικών τεχνών αλλά και η επαφή μου για πρώτη φορά με την αγγλική γλώσσα επί σκηνής, είναι για εμένα μια προέκταση, καλλιτεχνική αλλά και προσωπική.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Λητώ Μεσσήνη, Photo Credit: Ανδρέας Σιμόπουλος | Βασίλης Μπούτσικος, Photo Credit: Πέτρος Δελλατόλας

Διαβάστε επίσης:

Βάκχες: Μια ανατρεπτική queer ανάγνωση της τραγωδίας του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023