Με δύο ακόμα συμφωνίες υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, συνεχίζεται ο κύκλος «Μπετόβεν» της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών

την Πέμπτη 21 Μαρτίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το πρόγραμμα δίνει έμφαση στις διαφορετικές πτυχές της μουσικής προσωπικότητας του μέγιστου Γερμανού κλασικού, συνδυάζοντας την ακρόαση της ανάλαφρης και αισιόδοξης Όγδoης Συμφωνίας με την μνημειώδη και εκρηκτική Πέμπτη, ένα από τα πιο μεγαλειώδη συμφωνικά έργα όλων των εποχών.

Έργο ανάλαφρο, γεμάτο χάρη και λεπτό χιούμορ, η ‘Ογδοη Συμφωνία γράφτηκε το καλοκαίρι του 1812. Η πρεμιέρα της δόθηκε στις 27 Φεβρουαρίου του 1814 στη Βιέννη υπό την διεύθυνση του ίδιου του Μπετόβεν, σε μια συναυλία στην οποία παρουσιάστηκαν επίσης η Έβδομη Συμφωνία και η Νίκη του Ουέλινγκτον. Ανάμεσα στα δύο αυτά έργα, η Όγδοη εμφανώς επισκιάστηκε. Οι σύγχρονοι του Μπετόβεν μάταια περίμεναν να συναντήσουν στην Όγδοη τη συνήθη δραματικότητα, που χαρακτηρίζει το σύνολο του έργου του μείζονος μουσουργού. ‘Οταν, όμως, ο μαθητής του, Καρλ Τσέρνυ, σχολίασε στον δάσκαλό του το γεγονός ότι η Όγδοη ήταν λιγότερο δημοφιλής από την Έβδομη Συμφωνία, ο Μπετόβεν φέρεται να απάντησε: «Ακριβώς επειδή η Όγδοη είναι τόσο καλύτερη»…

Έξη χρόνια νωρίτερα, Δεκέμβριο του 1808, στη Βιέννη, είχε πρωτοπαρουσιαστεί η Πέμπτη Συμφωνία. Το έργο εξέπληξε το κοινό με τη δύναμη του οράματός του, για το θρίαμβο πάνω στην ανθρώπινη τραγικότητα. Αυτό αντιπροσωπεύει η πορεία της συμφωνίας που περνώντας από την ηρωική και δραματική τονικότητα της ντο ελάσσονας προς τη θριαμβευτική ντο μείζονα, ακολουθεί την εσωτερική πορεία του πνεύματος από το σκοτάδι στο Φως.

Εμβληματικό έργο για την ιστορία της μουσικής, η Πέμπτη αποτελεί ένα αρχετυπικό αριστούργημα δομικής ενότητας, καθώς η, αρχιτεκτονικής ακρίβειας, γραφή του Μπετόβεν αγγίζει μία από τις υψηλότερες κορυφές της. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο μεγάλος Γερμανός συνθέτης Ρόμπερτ Σούμαν υμνώντας την Πέμπτη έγραψε ότι παρόλο που ακούγεται τόσο συχνά, «πάντα ασκεί μία δύναμη πέραν του χρόνου, σαν τα μεγάλα φυσικά φαινόμενα που, όσο συχνά και αν επαναλαμβάνονται, μας γεμίζουν με δέος και θαυμασμό. Η συμφωνία αυτή θα υπάρχει στο διηνεκές, όσο θα υπάρχει ο κόσμος και η μουσική»…

Με την ευγενική υποστήριξη της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ  ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ(1770 – 1827)

Συμφωνία αρ.8 σε φα μείζονα, έργο 93

Διάλειμμα

Συμφωνία αρ.5 σε ντο ελάσσονα, έργο 67

Μουσική Διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος