Πρόγραμμα συναυλιών Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης «Ιανουάριος-Ιούνιος 2023»:

Τελικός 10ου Διεθνούς Διαγωνισμού Πιάνου ‘Γιώργος Θυμής’

Παρασκευή, 20 Ιανουαρίου 2023
ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης (Μ2)

Διεύθυνση Ορχήστρας: Philippe Bach

Πρόγραμμα:
Κοντσέρτα για πιάνο από τους 3 φιναλίστ

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και ο Σύλλογος Φίλων της Κ.Ο.Θ. διοργανώνουν τον παγκοσμίως αναγνωρισμένο διεθνή διαγωνισμό πιάνου, που φέρει το όνομα του σπουδαίου Έλληνα μουσουργού και επί σειρά ετών Διευθυντή της Κ.Ο.Θ., Γιώργου Θυμή.

50 νέοι και ιδιαιτέρως ταλαντούχοι πιανίστες από κάθε γωνιά της Γης, διαγωνίζονται σε τρεις γύρους ενώπιον κοινού και επταμελούς κριτικής επιτροπής, αποτελούμενης από καταξιωμένους πιανίστες. Οι τρεις εξ αυτών φτάνουν στον μεγάλο τελικό, όπου ερμηνεύουν από ένα κοντσέρτο για πιάνο, με τη συνοδεία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Ο διαγωνισμός είναι μέλος του Alink-Argerich Foundation.

Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Συλλόγου Φίλων Κ.Ο.Θ. σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Συναυλία Κ.Ο.Θ. για την Εθνική Ημέρα Μνήμης Ελλήνων Εβραίων μαρτύρων και ηρώων του Ολοκαυτώματος

Κυριακή, 29 Ιανουαρίου 2023
ώρα έναρξης 19:00
πέρας προσέλευσης 18:30
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)

Ομιλητής: Mark Mazower
Σοπράνο: Μαριάντζελα Χατζησταματίου/Άρπα: Κατερίνα Γίμα
Φλάουτο: Στάθης Καραπάνος
Διεύθυνση ορχήστρας: Yoav Talmi

Ομιλία του Καθηγητή Ιστορίας του Πανεπιστημίου Columbia κ. Mark Mazower με τίτλο: «80 χρόνια μετά: Ενθυμούμενοι την Θεσσαλονίκη το 1943»

Πρόγραμμα συναυλίας:
Τζβι Αβνί (1927): Prayer (”Tefillah”) για έγχορδα
Λέοναρντ Μπερνστάιν (1918-1990): Nocturne (‘’Halil’’), για ορχήστρα δωματίου και σόλο φλάουτο
‘Almas tyernas y puras’ τραγούδι για τα θύματα του Ολοκαυτώματος σε στίχους αγνώστου και μουσική από την άρια ‘Ombra mai fu’ της όπερας Ξέρξης του Γκέοργκ Φ. Χέντελ (1685-1759)
Γιοχάνες Μπραμς (1833-1897): Συμφωνία αρ.3 σε φα μείζονα, έργο 90

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συμμετέχει στις εκδηλώσεις της ‘Εθνικής Ημέρας Μνήμης Ελλήνων Εβραίων μαρτύρων και ηρώων του Ολοκαυτώματος’, που διοργανώνει η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με μία αφιερωματική συναυλία που περιλαμβάνει έργα Αβνί, Μπερνστάιν και Μπραμς, ενώ θα παρουσιαστεί και ένα τραγούδι για τα θύματα του Ολοκαυτώματος. Η εκδήλωση ξεκινά με έναν εκλεκτό καλεσμένο, τον διάσημο Άγγλο ιστορικό και συγγραφέα Mark Mazower και την ομιλία του με τίτλο «80 χρόνια μετά: Ενθυμούμενοι την Θεσσαλονίκη το 1943».

Συμπαραγωγή: Ι.Κ.Θ. – Κ.Ο.Θ. – Ο.Μ.Μ.Θ. – Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Μυστική αγάπη

Παρασκευή, 10 Φεβρουαρίου 2023
ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)

Βιολί: Guy Braunstein
Διεύθυνση ορχήστρας: Leo McFall

Πρόγραμμα:
Έντουαρτ Έλγκαρ (1857-1934): Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε σι ελάσσονα, έργο 61
Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904): The Wood Dove, έργο 110
Μανουέλ ντε Φάλια (1876-1946): Σουίτα αρ.2 από το μπαλέτο ‘Το Τρίκωχο καπέλο’

To κοντσέρτο για βιολί του Έλγκαρ είναι διάσημο ι για το πέπλο μυστηρίου που το περιβάλλει, σχετικά με ένα κρυφό μήνυμα αγάπης του συνθέτη, προς ένα πρόσωπο που υποδηλώνεται με πέντε τελίτσες και με διάφορους συμβολισμούς και υποδεικνύουν αυτή στην οποία «κλείδωσε η ψυχή του». Ο Ισραηλινής καταγωγής Αμερικανός βιρτουόζος Γκάι Μπράουνσταϊν, που υπήρξε επί δωδεκαετία ο εξάρχων της Φιλαρμονικής του Βερολίνου πριν στραφεί ολοκληρωτικά στη σόλο καριέρα του, αναμετράται μαζί του με το κατασκευασμένο το 1679 βιολί του από τον Francesco Roggieri. To ‘Ξύλινο Περιστέρι’ είναι ένα συμφωνικό ποίημα του Ντβόρζακ που είναι εμπνευσμένο από μία ιστορία της ποιητικής συλλογής ‘Kytice’ του Τσέχου ποιητή Κάρελ Γιάρομιρ Έρμπεν, όπου η απόφαση μίας άπιστης συζύγου να απαλλαγεί από το σύζυγό της πυροδοτεί μία σειρά τραγικών εξελίξεων. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την πολύχρωμη σουίτα αρ.2 από το διάσημο μπαλέτο του Ντε Φάλια ‘Το Τρίκωχο Καπέλο’.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Ταξιδεύοντας στη Ευρώπη με την Κ.Ο.Θ.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα α/θμιας εκπαίδευσης

Συναυλίες για σχολεία
Τετάρτη, 15 Φεβρουαρίου, ώρα 11:30
Πέμπτη, 16 Φεβρουαρίου, ώρες 10:00 και 11:30
Παρασκευή, 17 Φεβρουαρίου, ώρες 10:00 και 11:30

Οικογενειακή συναυλία
Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2023
ώρα 19:00
Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.

Live stream για τα σχολεία εκτός Νομού Θεσσαλονίκης
Πέμπτη, 16 Φεβρουαρίου, ώρα 11:30

Ιδέα-κείμενα-παρουσίαση: Μαριάνα Μποζαπαλίδου
Διεύθυνση ορχήστρας: Κωνσταντίνος Δημηνάκης

Πρόγραμμα:

Ελλάδα
Νίκος Σκαλκώτας (1904-1949): Αποσπάσματα από το έργο «36 ελληνικοί χοροί για ορχήστρα»
Χιώτικος (Σειρά ΙΙ-8), Κρητικός (Σειρά Ι-2) , Συρτός (Σειρά ΙΙ-1),
Επιμέλεια μουσικού υλικού: Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Κέντρο Ελληνικής Μουσικής

Νορβηγία
Έντβαρντ Γκρηγκ (1843-1907): Σουίτα αρ.1, έργο 46
Ι. Πρωινή διάθεση
IV. Στη σπηλιά του βασιλιά του βουνού

Φινλανδία
Γιαν Σιμπέλιους (1865-1957): Finlandia, έργο 26

Ισπανία
Μανουέλ ντε Φάλια (1876-1946): Σουίτα αρ.1 από το μπαλέτο ‘Το Τρίκωχο καπέλο’
Dance of the Miller’s Wife (Fandango)

Τσεχία
Μπέντριχ Σμέτανα (1824-1884): Σάρκα και Μολδάβας από το έργο ‘Η πατρίδα μου’
Γάμος των Χωρικών

Ρουμανία
Γκριγκόρας Ντινίκου (1889-1949): Hora Staccato

Ουγγαρία
Φραντς Λιστ (1811-1886): Αποσπάσματα από την ‘Ουγγρική Ραψωδία’ αρ. 2 σε ντο ελάσσονα

Βουλγαρία
Πάντσο Βλαντιγκέροφ (1899-1978): Βουλγαρική Ραψωδία ‘Vardar’, έργο 16

Αυστρία
Γιόχαν Στράους ο νεότερος (1825-1899): Φωνές της Άνοιξης, έργο 410

Η συνέχεια των πετυχημένων συναυλιών «Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα με την Κ.Ο.Θ.», οι οποίες αγαπήθηκαν από τους μαθητές των σχολείων όλης της Ελλάδας, το «Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη με την Κ.Ο.Θ.» είναι ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προσκαλεί μικρούς και μεγάλους σε ένα μεγάλο μουσικό ταξίδι με προορισμό διάφορες χώρες της ευρωπαϊκής οικογένειας, μέσα από υπέροχες, χαρακτηριστικές μελωδίες και αποσπάσματα έργων σπουδαίων Ευρωπαίων συνθετών.

Μία πανδαισία μελωδιών από κάθε άκρη της ηπείρου μας που θα φέρει τα παιδιά σε επαφή με κάποια από τα πιο αγαπημένα συμφωνικά έργα του ευρωπαϊκού ρεπερτορίου και τον μουσικό πολιτισμό ολόκληρης της Ευρώπης.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.

Νεοκλασικισμός

Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2023
Ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)

Βιολί: Liya Petrova
Διεύθυνση ορχήστρας: Nayden Todorov

Πρόγραμμα:
Πάντσο Βλαντιγκέροφ (1899-1978): Classic and romantic, έργο 24 (αρ. 1: Rigadoon, αρ.2: Sarabande, αρ.7: Short march)
Καρλ Νίλσεν (1865-1931): Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα, έργο 33
Σεργκέι Προκόφιεφ (1891-1953): Συμφωνία αρ.1 σε ρε μείζονα, έργο 125 (‘Κλασική’)

Ο Νεοκλασικισμός ήκμασε ως καλλιτεχνικό ρεύμα από τα μέσα του 18ου αιώνα ως τις αρχές του 19ου αιώνα αποτελώντας στην υπερβολή του Μπαρόκ και την ελαφρότητα του Ροκοκό. Τα έργα των νεοκλασικών διαποτίζονται από την “ευγενική απλότητα και το ήρεμο μεγαλείο” της κλασικής αρχαιότητας αναζητώντας την αρμονία και την τελειότητα. Στη μουσική ο Νεοκλασικισμός κυριάρχησε αργότερα, την εποχή του Μεσοπολέμου, προβάλλοντας ως ανάγκη την επιστροφή στις ρίζες της απόλυτης μουσικής και την αποποίηση του άκρατου συναισθηματισμού των ρομαντικών ή των πειραματισμών των σύγχρονων ρευμάτων του περασμένου αιώνα.

Η σύνθεση του Βλαντιγκέροφ ‘Classic and romantic’ συνδυάζει τους ιδιωματισμούς της βουλγαρικής λαϊκής μουσικής με την κλασική αισθητική, ενώ το κοντσέρτο για βιολί του Νίλσεν είναι δομικά ένα πρότυπο Νεοκλασικό έργο, γραμμένο πολύ πριν ο συνθέτης βαδίσει στα μονοπάτια του Μοντερνισμού στα ύστερά του χρόνια. Η ‘Πρώτη Συμφωνία’ του Προκόφιεφ ονομάστηκε ‘Κλασική’ από τον ίδιο, γιατί με αυτή αποτίνει φόρο τιμής στον αγαπημένο του κλασικισμό. Φιλοδοξία του ήταν να γράψει μία συμφωνία όπως θα την έγραφε ο Χάυντν αν ζούσε στις αρχές του περασμένου αιώνα με όλες τις προσλαμβάνουσες της εποχής.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

H Συμφωνία της Άνοιξης

Παρασκευή, 3 Μαρτίου 2023
ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης (Μ2)

Πιάνο: Λόλα Τότσιου
Διεύθυνση ορχήστρας: Κορνήλιος Μιχαηλίδης

Πρόγραμμα:
Ζόλταν Κόνταλι (1882-1967): Χοροί της Γκαλάντα
Γκαλίνα Ουστβόλσκαγια (1919-2006): Κοντσέρτο για πιάνο, έγχορδα και τύμπανα
Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856): Συμφωνία αρ.1 σε σι ύφεση μείζονα, έργο 38 (“της Άνοιξης”)

Ο Σούμαν έγραψε την περίφημη ‘Συμφωνία της Άνοιξης’ μέσα σε μόλις τέσσερις ημέρες μέσα σε έναν πρωτόγνωρο δημιουργικό οίστρο που γενεσιουργό αιτία είχε τον έρωτά του για την Κλάρα. Ο συνθέτης το παρομοίασε με τα «μπουμπούκια της άνοιξης που πρόβαλλαν από την ψυχή του και έφερναν μία νέα άνοιξη στη μουσική του» κάνοντας έναν εύστοχο παραλληλισμό με τους στίχους ενός ποιήματος του Adolph Böttger που τον ενέπνευσε για να γράψει τη συμφωνία αυτή. Το πρόγραμμα ανοίγει με τους ‘Χορούς της Γκαλάντα’ του Ζόλταν Κόνταλι που σύμφωνα με τον εθνομουσικολόγο δημιουργό τους αντιπροσωπεύουν τα δημοτικά τραγούδια της Ουγγαρίας και στη συνέχεια η Λόλα Τότσιου ερμηνεύει το κοντσέρτο για πιάνο, έγχορδα και τύμπανα της Γκαλίνα Ουστβόλσκαγια, το πρώτο έργο της ιδιόρρυθμης δημιουργού, που υποστήριζε πως έγραφε μουσική μόνο μετά από θεία έμπνευση.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Συμφωνία της Άνοιξης
Μία γιορτή του ρομαντικού πνεύματος
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα β/θμιας εκπαίδευσης

Συναυλίες για σχολεία
Τετάρτη, 8 Μαρτίου, ώρες 10:00 και 11:30
Πέμπτη, 9 Μαρτίου, ώρες 10:00 και 11:30
Παρασκευή, 10 Μαρτίου, ώρες 10:00 και 11:30

Οικογενειακή συναυλία
Σάββατο, 11 Μαρτίου 2023
ώρα 19:00
Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.

Live stream για τα σχολεία όλης της χώρας (εκτός Νομού Θεσσαλονίκης)
Πέμπτη, 9 Μαρτίου, ώρα 11:30

Επιμέλεια-παρουσίαση: Κωνσταντίνος Χάρδας
Διεύθυνση ορχήστρας: Κορνήλιος Μιχαηλίδης

Πρόγραμμα:
Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856): Συμφωνία αρ.1 σε σι ύφεση μείζονα, έργο 38 (“της Άνοιξης”)

Ο ιδανικός έρωτας που αντιστέκεται και αντιμάχεται τις δυσκολίες της ζωής υπήρξε αστείρευτη πηγή έμπνευσης για τους δημιουργούς της ρομαντικής εποχής. Ο ιδιοφυής συνθέτης Ρόμπερτ Σούμαν αποτέλεσε την κατ’ εξοχήν προσωποποίηση του ρομαντικού καλλιτέχνη, καθώς βίωσε τον ιδανικό έρωτα, τον υπηρέτησε μέχρι το τέλος ενάντια στην εύθραυστη υγεία του και την ταραχώδη πραγματικότητα, και τον ύμνησε μέσα από τη μουσική του σε κάθε ευκαιρία.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Η Συμφωνία της Άνοιξης» μας «ταξιδεύει» σε μια εποχή όπου τα κατακλυσμιαία συναισθήματα, σε συνδυασμό με την ιδανική αισθητική ισορροπία, δημιούργησαν διαχρονικά αριστουργήματα που αγγίζουν σε βάθος την ανθρώπινη ψυχή.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.

O Avi Avital με την Κ.Ο.Θ.

Σάββατο, 18 Μαρτίου 2023
ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης (Μ2)

Μαντολίνο: Avi Avital
Διεύθυνση Ορχήστρας: Philippe Forget

Πρόγραμμα:
Μωρίς Ραβέλ (1875-1937): Ο Τάφος του Κουπερέν, ορχηστρική σουίτα
Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750): Κοντσέρτο αρ.1 για πλήκτρα σε ρε ελάσσονα, BWV 1052 (μετ. για μαντολίνο)
Φέλιξ Μέντελσον-Μπαρτόλντι (1809-1847): Συμφωνία αρ. 3 σε λα ελάσσονα, έργο 56 («Σκωτική’)

Ο Avi Avital είναι ο σπουδαιότερος βιρτουόζος μαντολίνου στον κόσμο που με τη δεξιοτεχνία του έχει καθιερώσει εκ νέου το μαντολίνο ως σολιστικό όργανο. Το παίξιμό του έχει περιγραφεί ως «εξαίσιο, με ευαισθησία και εκπληκτική ευελιξία», ενώ ο ίδιος περιγράφεται ως «παθιασμένος και εκρηκτικά χαρισματικός μουσικός» (New York Times), καθώς και ως «ένας μουσικός που μπορεί να πείσει τον ακροατή να τον ακολουθήσει οπουδήποτε» (Gramophone). Ο πρώτος υποψήφιος για Γκράμι μαντολινίστας ερμηνεύει, σε αυτή την πρώτη του εμφάνιση στη Θεσσαλονίκη, το πρώτο κοντσέρτο για πληκτροφόρο όργανο που έγραψε ο Μπαχ, σε μεταγραφή για το δημοφιλές και ευέλικτο αυτό όργανο. Το πρόγραμμα ξεκινά με τη μελαγχολική ορχηστρική σουίτα του Ραβέλ ‘Ο Τάφος του Κουπερέν’ που αφιέρωσε ο Ραβέλ στους φίλους που έχασε κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου. Στο δεύτερο μέρος η Κ.Ο.Θ., υπό τη μουσική διεύθυνση του Φιλίπ Φορζέ, ερμηνεύει την περίφημη ‘Σκωτική Συμφωνία’ του Μέντελσον, με τις χαρακτηριστικές μελωδικές γραμμές που παραπέμπουν στα άγρια και ρομαντικά τοπία της Σκωτίας.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Στον κόσμο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ #1

Σάββατο, 1 Απριλίου 2023
ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)

Πιάνο: Νεφέλη Μούσουρα
Διεύθυνση ορχήστρας: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης

Πρόγραμμα:
Μιχαήλ Γκλίνκα (1804-1857): Εισαγωγή από την όπερα ‘Ρουσλάνος και Λιουντμίλα’
Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943): Κοντσέρτο για πιάνο αρ.1 σε φα δίεση ελάσσονα, έργο 1
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893): Συμφωνία αρ.6 σε σι ελάσσονα, έργο 74 (‘Παθητική’)

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης τιμά τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Σεργκέι Ραχμάνινοφ με μία τριλογία συναυλιών, με αναφορές στις διάφορες χρονικές περιόδους της ζωής και της καριέρας του. Η πρώτη συναυλία της σειράς αφορά το νεαρό ακόμη δημιουργό, που ολοκλήρωσε το πρώτο του κοντσέρτο για πιάνο αμέσως μετά την αποφοίτησή του από την τάξη πιάνου και πριν ακόμη ολοκληρώσει τις σπουδές του στην τάξη σύνθεσης του Ωδείου της Μόσχας. Το περιώνυμο βραβείο Γκλίνκα που κέρδισε το 1904 αποτέλεσε την αφορμή για να εκτοξευτεί η καριέρα του, ενώ υπήρξε μεγάλος θαυμαστής, αλλά και μαθητής του Τσαϊκόφσκι, ο πρόωρος θάνατος του οποίου τον έριξε σε κατάθλιψη. Η εκρηκτική εισαγωγή από την πλέον γνωστή όπερα του πρώτου και το συγκλονιστικό κύκνειο άσμα του δεύτερου συμπληρώνουν ιδανικά το παθιασμένο πρώτο κοντσέρτο για πιάνο, ενός από τους σπουδαιότερους πιανίστες που γνώρισε ο κόσμος μας.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Τιμές εισιτηρίων:
Διακεκριμένη ζώνη: 20€
Πλατεία: 15€
Θεωρεία/Εξώστης: 10€
Μειωμένο: 5€

Stabat Mater
Πασχαλινή συναυλία

Μ. Τετάρτη, 12 Απριλίου 2023
ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)

Σοπράνο: Ελένη Καλένος
Μέτζο σοπράνο: Rachel Frenkel
Τενόρος: Κωνσταντίνος Κληρονόμος
Μπάσος: Χριστόφορος Σταμπόγλης
Βιολοντσέλο: Βασίλης Σαΐτης
Διεύθυνση ορχήστρας: Γιάννης Πουσπουρίκας

Χορωδία Φιλαρμονικής Κοσσυφοπεδίου
Διδασκαλία: Hajrullah Syla

Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης
Διδασκαλία: Μαίρη Κωνσταντινίδου

Πρόγραμμα:
Χρήστος Χατζής (1953): Confessional
Τζοακίνο Ροσσίνι (1792-1868): Stabat Mater

Η φετινή Πασχαλινή συναυλία της Κ.Ο.Θ. περιλαμβάνει το ‘Stabat Mater’ του Ροσσίνι, ένα εντυπωσιακό έργο βασισμένο στον ομώνυμο θρησκευτικό ύμνο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, που ψάλλεται κατά την εορτή της Παναγίας των Πόνων (15 Σεπτεμβρίου) και αναφέρεται στο θρήνο της Παρθένου μπροστά στον Εσταυρωμένο. Πολλοί σπουδαίοι συνθέτες έχουν γράψει έργα πάνω σε αυτόν τον ύμνο, με την εκδοχή του Ροσσίνι να είναι πιο κοσμική από τα ειωθότα για ένα θρησκευτικό έργο, γεγονός πάντως που διόλου δεν μετρίασε τον ενθουσιασμό με τον οποίο υποδέχτηκε το κοινό το έργο. Το πρόγραμμα ξεκινά με το έργο ‘Confessional’ του γνωστού Ελληνο-Καναδού συνθέτη Χρήστου Χατζή, που είναι βασισμένο στο εξαποστειλάριο των Ακολουθιών του Νυμφίου της Ορθόδοξης Εκκλησίας ‘Τον Νυμφώνα σου βλέπω, Σωτήρ μου κεκοσμημένον’.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Yefim Bronfman

Πέμπτη, 20 Απριλίου 2023
ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)

Πιάνο: Yefim Bronfman
Διεύθυνση ορχήστρας: Terje Mikkelsen

Πρόγραμμα:
Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856): Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα, έργο 54
Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827): Συμφωνία αρ.5 σε ντο ελάσσονα, έργο 67

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης υποδέχονται για μία και μοναδική εμφάνιση στην πόλη μας έναν από τους πλέον φημισμένους πιανίστες των ημερών μας, τον Αμερικανο-Ισραηλινό Γεφίμ Μπρόνφμαν, που έχει αγαπηθεί από το φιλόμουσο κοινό σε όλο τον κόσμο και έχει υμνηθεί από το σύνολο του Τύπου. Ο κορυφαίος βιρτουόζος ερμηνεύει το διάσημο κοντσέρτο για πιάνο του Σούμαν, έργο που σκορπά απλόχερα χαρά και αισιοδοξία.

Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την αριστουργηματική ‘Πέμπτη Συμφωνία’ του Μπετόβεν, ένα από τα πλέον δημοφιλή έργα στην ιστορία της μουσικής.

Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ.-Ο.Μ.Μ.Θ.

Η ΚΟΘ στο Φεστιβάλ Κιθάρας Θράκης

Σάββατο, 22 Απριλίου 2023
ώρα 20:30
Μέγαρο Μουσικής Κομοτηνής

Διεύθυνση ορχήστρας: Γεώργιος Βράνος

Πρόγραμμα:
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791): Συμφωνία αρ.40 σε σολ ελάσσονα, KV 550
Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827): Συμφωνία αρ.5 σε ντο ελάσσονα, έργο 67

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συμμετέχει στο Φεστιβάλ Κιθάρας Θράκης με δύο αριστουργήματα του συμφωνικού ρεπερτορίου, γραμμένα από τους κορυφαίους ίσως συνθέτες στην ιστορία της μουσικής. Η 40η συμφωνία του Μότσαρτ έχει περιγραφεί από τους ειδικούς ως μία κατάδυση στην ανθρώπινη ψυχή και μία ανώτερη έκφραση πόνου, με τον Σούμαν να σημειώνει πως διαθέτει «Ελληνική λαμπρότητα και χάρη».

Η 5η συμφωνία του Μπετόβεν καταφέρνει και ακουμπά τις υψηλότερες κορυφές του ανθρωπίνου πνεύματος, αγγίζοντας ταυτόχρονα τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής, με τον Ε.Τ.Α. Χόφμαν να την παρομοιάζει με «ακτίνα που φωτίζει τα εσώψυχά μας». Μία αδυσώπητη εσωτερική μάχη που καταλήγει στο θρίαμβο του ανθρωπίνου πνεύματος.

Παραγωγή Φεστιβάλ Κιθάρας Θράκης
Σε συνεργασία με την Κ..Ο.Θ.

Στον κόσμο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ #2

Κυριακή, 7 Μαΐου 2023
ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Φίλων Μουσικής (Μ1)

Πιάνο: Βασίλης Βαρβαρέσος
Διεύθυνση ορχήστρας: Alexander Bloch

Πρόγραμμα:
Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943): Κοντσέρτο για πιάνο αρ.3 σε ρε ελάσσονα, έργο 30
Γιαν Σιμπέλιους (1865-1957): Συμφωνία αρ.2 σε ρε μείζονα, έργο 43

Ο κύκλος αφιερωματικών συναυλιών ‘Στον κόσμο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ’ συνεχίζεται με το τρίτο και αγαπημένο του συνθέτη κοντσέρτο του για πιάνο, που έχει χαρακτηριστεί ως το ‘Έβερεστ’ της σχετικής εργογραφίας, καθώς ο σολίστας καλείται να πατήσει και τα 88 πλήκτρα του πιάνου σε μία σκληρή αναμέτρηση που αποτέλεσε ακόμη και θέμα ταινίας (Shine). Το κοντσέρτο αποτελεί ένα ύμνο για τη Φύση που εμπνεύστηκε στο πλέον αγαπημένο του μέρος στον κόσμο, το εξοχικό του σπίτι στην Ιβάνκοβα.

Οι γνώριμοι και αγαπημένοι ήχοι του σπιτιού «βγήκαν από μέσα του θέλοντας να τους “τραγουδήσει” στο πιάνο», όπως είπε αργότερα ο ίδιος.

Το 1917, ο Ραχμάνινοφ έχασε το σπίτι, που μετατράπηκε σε Κρατική Ιδιοκτησία, γεγονός που τον συγκλόνισε. Αμέσως μετά δέχτηκε μία πρόσκληση για συναυλίες στη Σκανδιναβία και βρήκε την αφορμή να φύγει οικογενειακώς από την αγαπημένη του πατρίδα με προορισμό Ελσίνκι, μακριά από τις φλόγες της Οκτωβριανής Επανάστασης.

Απολύτως ταιριαστά το πρόγραμμα συμπληρώνει ο εθνικός συνθέτης της Φινλανδίας Γιαν Σιμπέλιους και η 2η συμφωνία του, που ξεκινά περιγράφοντας την ήρεμη ζωή των Φινλανδών και καταλήγει με έναν ύμνο στην ελευθερία.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Μνήμη και πρωτοπορία

Παρασκευή, 19 Μαΐου 2023
ώρα 21:00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης (Μ2)

Βιολί: Sebastian Bohren
Διεύθυνση Ορχήστρας: Μιχάλης Οικονόμου

Πρόγραμμα:
Έργο-παραγγελία της Κ.Ο.Θ. στον Κώστα Χρυσίδη για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού
Παγκόσμια πρεμιέρα
Μάγκνους Λίντμπεργκ (1958): Κοντσέρτο για βιολί αρ.1
Φραντς Γιόζεφ Χάυντν (1732-1809): Συμφωνία αρ.104 σε ρε μείζονα, Hob.1/104

Η 19η Μαΐου είναι η Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού και η Κ.Ο.Θ. τιμά αυτή την επέτειο με την παρουσίαση ενός έργου του Κώστα Χατζή γραμμένο για την εθνική αυτή επέτειο, που θα παρουσιάσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει το 1ο κοντσέρτο για βιολί του σύγχρονου Φινλανδού συνθέτη Μάγκνους Λίντμπεργκ, όπου ο πρωτοπόρος δημιουργός καταφέρνει να συνδυάσει την ποίηση με τη βιρτουοζιτέ σε «ένα από τα καλύτερα κοντσέρτα για βιολί που γράφτηκαν τις τελευταίες δεκαετίες» (The Guardian). Η Συμφωνία αρ.104 του Χάυντν είναι η τελευταία από τις λεγόμενες ‘Συμφωνίες του Λονδίνου’ και αποτελεί ένα εκλεπτυσμένο, ζωηρό και πνευματώδες έργο που αποκαλύπτει όλη τη συνθετική σοφία του δημιουργού του.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Η Κ.Ο.Θ. στη Δυτική Θεσσαλονίκη

Παρασκευή, 2 Ιουνίου 2023
ώρα 21:00
Πολυλειτουργικό Κέντρο – Θέατρο “Μίκης Θεοδωράκης” Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου

Μέτζο σοπράνο: Άρτεμις Μπόγρη
Βιολοντσέλο: Χρήστος Γρίμπας
Διεύθυνση ορχήστρας: Noam Zur

Πρόγραμμα:
Νίκος Σκαλκώτας (1904-1949): 5 ελληνικοί χοροί για έγχορδα
Μανουέλ ντε Φάλια (1876-1946): El amor brujo, για ορχήστρα δωματίου και μέτζο σοπράνο
Κωνσταντίνος Γρηγορίου (1974): ‘Farewell’ για βιολοντσέλο και ορχήστρα
Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904): Σερενάτα για έγχορδα σε μι μείζονα, έργο 22

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συνεχίζει τις εμφανίσεις της στο νέο πολυλειτουργικό κέντρο του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου ‘Μίκης Θεοδωράκης’, στο πλαίσιο της εδραίωσης της παρουσίας της στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

Το πλούσιο και πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει πέντε από τους ελληνικούς χορούς του Νίκου Σκαλκώτα, με τον πλούτο των λαϊκών μελωδιών της πατρίδας μας, το ‘El amor brujo’ του Μανουέλ Ντε Φάλια που βρίθει στοιχείων της ανδαλουσιανής τσιγγάνικης μουσικής, το ‘Farewell’ του Κωνσταντίνου Γρηγορίου, ένα έργο που αποτελεί φόρο τιμής στην Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης για τους διωγμούς που υπέστη και είναι βασισμένο στο θέμα του σεφαραδίτικου τραγουδιού Adio Querida και τέλος τη διάσημη σερενάτα εγχόρδων του Αντονίν Ντβόρζακ.

Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου

Στον κόσμο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ #3

Σάββατο, 10 Ιουνίου 2023
ώρα 21:00
Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.

Πιάνο: Simon Trpčeski
Διεύθυνση ορχήστρας: Μίλτος Λογιάδης

Πρόγραμμα:
Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943): Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2 σε ντο ελάσσονα, έργο 18
Οτορίνο Ρεσπίγκι (1879-1936): Τα πεύκα της Ρώμης
Ιγκόρ Στραβίνσκι (1882-1971): Σουίτα μπαλέτου ‘Το πουλί της φωτιάς’ (εκδοχή 1919)

Ο κύκλος συναυλιών ‘Στον κόσμο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ’ κλείνει με το πλέον διάσημο κοντσέρτο για πιάνο του μεγάλου δημιουργού, γραμμένο στο τέλος μίας ιδιαίτερα επίπονης ψυχολογικά περιόδου που πάλεψε με την κατάθλιψη για να βρει δύναμη να ξαναγράψει μουσική.

Ο Οτορίνο Ρεσπίγκι έχει ενορχηστρώσει πολλά έργα για πιάνο του Ραχμάνινοφ, προνόμιο που ελάχιστοι είχαν. Είναι χαρακτηριστικό της εκτίμησης που είχε στον Ρεσπίγκι ο Ρώσος δημιουργός, το ότι του αποκάλυψε κάποιες από τις πηγές της έμπνευσής του κατά την ενορχήστρωση του έργου του ‘Études-Tableaux, Op.33’, παρόλο απεχθανόταν κάτι τέτοιο, επιθυμώντας ο ακροατής να σχηματίσει τις προσωπικές του εικόνες ακούγοντας τη μουσική του.

Μεταξύ του Ραχμάνινοφ και του Στραβίνσκι υπήρχε μία άβυσσος, που τους χώριζε ως προσωπικότητες και ως δημιουργούς, χωρίς πάντως αυτό να μειώνει την εκτίμηση του ενός για την αξία του άλλου. Μία κοινωνική τους συνάντηση στο Μπέβερλι Χιλς λίγο πριν το τέλος του Ραχμάνινοφ είναι χαρακτηριστική της σχέσης τους. Δεν μίλησαν καθόλου για μουσική, θεωρώντας αλλήλους άσχετους, αλλά για την αγαπημένη πατρίδα που τους έλειπε. Ο πάντα απόμακρος Ραχμάνινοφ προσέφερε ως δείγμα φιλίας και εκτίμησης ένα βάζο μέλι στον Στραβίνσκι, χειρονομία που τον συγκίνησε ιδιαίτερα, αφού γινόταν από έναν μεγαλύτερο σε ηλικία και φήμη τότε συνάδελφο αποδείκνυοντας παράλληλα το πόσο καλά τον γνώριζε.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ.
Σε συνεργασία με τον Ο.Μ.Μ.Θ.

Συναυλία με την τάξη διεύθυνσης ορχήστρας του Πανεπιστημίου Τεχνών Ζυρίχης

Παρασκευή, 16 Ιουνίου 2023
ώρα 21:00
Αίθουσα Κ.Ο.Θ. ‘Σόλων Μιχαηλίδης’

Master Class: Johannes Schlaefli
Τάξη διεύθυνσης ορχήστρας Πανεπιστημίου Τεχνών Ζυρίχης

Πρόγραμμα:
Τζουζέπε Βέρντι (1813-1901): Εισαγωγή από την όπερα ‘Η δύναμη του πεπρωμένου’
Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883): Πρελούδιο από την όπερα ‘Τριστάνος και Ιζόλδη’
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893): Συμφωνία αρ. 5 σε μι ελάσσονα, έργο 64 (2ο μέρος)
Γιοχάνες Μπραμς (1833-1897): Συμφωνία αρ.4 σε μι ελάσσονα, έργο 98 (Φινάλε)
Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ (1844-1908): Σεχραζάντ (2ο μέρος)
Ρίχαρντ Στράους (1864-1949): Εισαγωγή από τον ‘Δον Ζουάν’, έργο 20

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συνεχίζει τη συνεργασία της με την τάξη διεύθυνσης ορχήστρας του Johannes Schlaefli του Πανεπιστημίου Τεχνών Ζυρίχης. Ο διάσημος μαέστρος και καθηγητής μας συστήνει νέους ταλαντούχους μαέστρους απ’ όλο τον κόσμο, που διευθύνουν την Κ.Ο.Θ. σε γνωστά συμφωνικά έργα, χαρίζοντας στο κοινό μία όμορφη μουσική βραδιά με πολλή και καλή μουσική.

Παραγωγή Κ.Ο.Θ. σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Τεχνών Ζυρίχης