Στη νέα ατομική της έκθεση στην a.antonopoulou.art, η Κατερίνα Σάρρα μαγνητίζει το βλέμμα των θεατών μέσα από ένα ταξίδι μεταξύ του χρώματος και της φόρμας. Οι μεγάλων διαστάσεων καμβάδες της μάς οδηγούν σε μία αναζήτηση εννοιών όπως: η καθαρότητα, η σωματικότητα, ο χρόνος, ο ρυθμός. Σε μία συνεχή διαδικασία μετασχηματισμού, η ζωγράφος παρουσιάζει μία γραφή πάνω στον καμβά, που αναζητά τις χρωματικές φόρμες και τα όρια τους σε σχέση με το χώρο.

-Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τη δημιουργική σας διαδικασία;

Η ζωγραφική για μένα είναι πρωτίστως ζήτημα διαδικασίας. Από το πώς ξεκινά, πώς εξελίσσεται και πού οδηγείται. Πρόκειται για μια συνεχή διαδικασία μετασχηματισμού μιας αρχικής γραφής πάνω στον καμβά σε εικόνες που λειτουργούν κατά βάση αυτοαναφορικά. Ενώ με μια πρώτη ματιά οι εικόνες που παράγονται μοιάζουν να είναι αποτέλεσμα λογικών επεξεργασιών, εντούτοις ο τρόπος υλοποίησής τους βασίζεται εν πολλοίς σε ενστικτώδεις ζωγραφικές χειρονομίες, οι οποίες καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την τελική διαμόρφωση του έργου. Το πώς προκύπτουν οι χρωματικές φόρμες, πώς ορίζονται τα όρια και πώς τελικά καταφέρνουν να συσχετισθούν μεταξύ τους και με τον χώρο που ορίζεται από το ίδιο το τελάρο είναι από τα βασικά ζητήματα της πρακτικής μου.

-Η έννοια της γραφής-ζωγραφικής για εσάς υποδηλώνει και μία συνέχεια μεταξύ των έργων σας;

Σίγουρα ναι. Είναι ακριβώς η έννοια της ζωγραφικής διαδικασίας η οποία είναι διαρκής και συνεχώς εξελισσόμενη και κάθε τι που προκύπτει αποτελεί τη βάση γι’ αυτό που έπεται να ακολουθήσει. Υπάρχουν κάποιες έννοιες που σχετίζονται με τη δουλειά μου όπως η καθαρότητα, η σωματικότητα, ο χρόνος, ο ρυθμός. Ο ρυθμός της διαδικασίας, για την πραγμάτωση μιας σειράς που καταλήγει να αποτελεί ενότητα, είναι καθοριστικός και καθετί που ολοκληρώνεται σημαίνει και την αρχή ενός νέου. Το κάθε έργο αποτελεί «μήτρα» για το επόμενο.

– Οι ρευστές φόρμες που εμφανίζονται στα έργα σας φαίνεται να προκύπτουν φυσικά, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος. Πώς καταλήγετε στην ιδανική για σας ισορροπία και ρευστότητα μεταξύ των δύο αυτών στοιχείων;

Μέσα από συνεχείς προβληματισμούς και αφορμές, αρχικά προσπάθησα να κατανοήσω προβλήματα και ζητήματα που έχουν την καταγωγή τους στη ζωγραφική γλώσσα. Κατ’ αρχάς με απασχόλησαν πλαστικά ζητήματα και τεχνικές που συνέβαλαν στην εξέλιξη και προσέδωσαν στο έργο μου χαρακτηριστικά όπως η καθαρότητα της φόρμας, το χρώμα, ο χώρος. Η αρχική γραφή, η ισορροπία, η βαφή έτσι όπως προκύπτουν είναι τα χαρακτηριστικά που αναδεικνύουν αυτήν τη ζωγραφική.

Με ενδιαφέρει η φόρμα όπως διαμορφώνεται από εμένα και όχι από το υλικό που χρησιμοποιώ. Η ιδιότητα του ελαιοχρώματος να αργεί να στεγνώσει, επιτρέπει το περαιτέρω και διαρκές πλάσιμο του χρώματος, κάτι που το καθιστά ιδανικό μέσο για την έρευνά μου. Μου κέντριζε το ενδιαφέρον το στοιχείο της τυχαιότητας και του χρόνου, δηλαδή της απορρόφησης του υλικού. Ήθελα να επιτύχω έναν ισορροπημένο συνδυασμό αυτόματης γραφής με την απόδοση της συγκεκριμένης μου βαφής και το αποτέλεσμα της ρευστότητας και της απορροφητικότητας του χρώματος στον καμβά. Στόχος αυτής της διαδικασίας είναι η προσπάθεια μιας όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένης πρότασης ισορροπίας κάθε φορά στο κάθε έργο, μέσω αυτού που ονομάζω μεταφορά. Μια διαδικασία σκέψεών μου που μεταφέρονται μέσω της ύλης και του χρώματος στον καμβά. Το τελικό αποτέλεσμα ορίζεται όταν στο έργο δεν χρειάζεται να προστεθεί ή να αφαιρεθεί το παραμικρό.

-Οι πίνακες που θα μπορούμε να απολαύσουμε έως τις 23 Ιουλίου στην a.antonopoulou.art έχουν δημιουργηθεί μετά την έξαρση της πανδημίας; Θεωρείτε ότι σας επηρέασε δημιουργικά αυτή η εμπειρία;

Τα έργα που με μεγάλη μου χαρά εκτίθεναι στην a.antopoulou.art αφορούν σε μία χρονική περίοδο από το 2016 μέχρι και το 2020 εστιάζοντας στο 2017 και 2018. Η αλήθεια είναι πως από πέρυσι με την έξαρση της πανδημίας δεν έχω σταματήσει να δουλέυω, αλλά όπως στα έργα αντιλαμβάβομαι αργότερα τι συμβαίνει έτσι και με την επιρροή όλης αυτής της κατάστασης πιστεύω πως θα κατανοήσω αργότερα τα αποτελέσματά της.

-Πιστεύετε πως οι επισκέπτες της έκθεσης καταλαμβάνονται από διαφορετικά συναισθήματα αναλόγως τον πίνακα που παρατηρούν; Πώς σας φαίνονται οι αντιδράσεις τους στη φωτεινότητα και το χρώμα των έργων;

Πιστεύω πως σε κάθε έργο κάθε ένας βλέπει και κάτι διαφορετικό, αλλά παρά τις διαφορετικές ερμηνείες όλοι τελικά καταλήγουν να σχολιάζουν το κοινό που αποπνέουν τα έργα και αυτό σχετίζεται πέρα από τη σύνθεση, με το φως και τον τρόπο που είναι δουλεμένο το χρώμα στον καμβά. Μου είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπω κοινές παρατηρήσεις από την πλευρά των θεατών που εστιάζουν τελικά σε βασικούς προβληματισμούς όπως ακριβώς είναι το φως και το χρώμα.

-Ποια είναι τα πλάνα σας για αυτό το καλοκαίρι; Συνδυάζετε ποτέ τις διακοπές με τη ζωγραφική;

Αυτή τη στιγμή διανύω τον 8ο μήνα της εγκυμοσύνης μου. Οπότε σκοπός μου είναι να συνεχίσω να δουλεύω στο εργαστήριό μου όσο ακόμα αντέχω για να υποδεχτώ τον Αύγουστο με το καλό τον ερχομό του γιου μου.

Η αλήθεια είναι πως ποτέ δεν συνδυάζω τις διακοπές μου με τη ζωγραφική. Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Οι διακοπές για μένα αποτελούν μια ιερή περίοδο χαλάρωσης, αποσυμπίεσης και διακοπής από οποιοδήποτε δεσμό με την καθημερινότητα προκειμένου να ηρεμήσω σωματικά και ψυχικά κι έτσι να αποκτήσω μια πιο καθαρή ματιά και δύναμη για την επόμενη χρονιά. Η ζωγραφική είναι ο τρόπος που ζω.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Αδάμ Συλαιούνης

Διαβάστε επίσης:

Κατερίνα Σάρρα: Ατομική έκθεση στην a.antonopoulou.art