Τους τελευταίους μήνες η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκεται στον επίκεντρο της δημόσιας σφαίρας σε κάθε πτυχή της σύγχρονης ζωής: στην τέχνη, στην εκπαίδευση, στην τεχνολογία, σε καθημερινές συζητήσεις μεταξύ φίλων. Ο κόσμος έχει εισέλθει σε μία νέα εποχή, η οποία νομίζω ακόμα δεν μπορούμε να φανταστούμε πού θα οδηγήσει. Το μόνο σίγουρο είναι ότι αποτελεί την απαρχή μιας μεγάλης πολιτισμικής αλλαγής, αλλά και ενός ανεξάντλητου πεδίου δημιουργικότητας και δυνατοτήτων.

Ως Athens Digital Arts Festival πάντα θέλουμε να παρουσιάσουμε μία εμπειρία που αγγίζει τις ανησυχίες του σήμερα, αλλά συγχρόνως οραματίζεται και το μέλλον. Και η φετινή διοργάνωση με θεματική «Welcome to the Uncanny» αντανακλά ακριβώς αυτές τις συζητήσεις που κάνουμε όλοι μας για τις cutting-edge τεχνολογίες, τη δύναμη των αλγορίθμων και φυσικά την τεχνητή νοημοσύνη.

Η έννοια του ανοίκειου (uncanny) εξάλλου μπορεί να ξεκίνησε για να περιγράψει ένα οικείο αλλά ανησυχητικά παράξενο συναίσθημα με μία περισσότερο υπερφυσική διάσταση, σήμερα όμως χρησιμοποιείται για να περιγράψει έννοιες όπως το «uncanny valley» (η κοιλάδα του ανοίκειου), που αναφέρεται στον ανθρωπομορφισμό στην ρομποτική, ή το «digital uncanny», αυτή την αίσθηση που έχουμε όταν είμαστε χρήστες της ψηφιακής τεχνολογίας – μέσα από τα social media, το chatGTP και τόσες άλλες εφαρμογές – αλλά νιώθουμε σαν να είναι ένας άλλος εαυτός που «βρίσκεται» εκεί και πραγματώνεται μέσα από αυτές τις ενέργειες.

Στο preview edition του ADAF 2023 παρουσιάζουμε λοιπόν αυτό το ανοίκειο σύμπαν. Μέσα από 165 έργα – τόσο στην αναλογική όσο και στην ψηφιακή εκδοχή του φεστιβάλ (online.adaf.gr) – εξερευνούμε τα όρια του ανθρώπου σε σχέση με την εν εξελίξει τεχνολογική επανάσταση: Μπορούμε να διακρίνουμε τι είναι πραγματικό και τι όχι; Οι αλγόριθμοι γνωρίζουν καλύτερα τον εαυτό μας από εμάς; Θα υπερισχύσουν οι μηχανές έναντι του ανθρώπινου είδους; Πώς μας επηρεάζουν σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο αυτές οι αλλαγές; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που αναδύονται μέσα από το «Welcome to the Uncanny».

Το κοινό θα παρακολουθήσει, για παράδειγμα, για πρώτη φορά στην Ελλάδα βιομορφικές μηχανές – ρομπότ – να συμμετέχουν αποκλειστικά ως ηθοποιοί, μουσικοί και χορευτές σε μια μουσικοχορευτική burlesque περφόρμανς. Το έργο του Καναδού καλλιτέχνη Bill Vorn «Copacabana Machine Sex» παρουσιάζεται για περιορισμένες παραστάσεις στο Θέατρο Αθηνών στο Σύνταγμα σε όλο το τριήμερο του φεστιβάλ.

Παράλληλα, μέσα από ξεχωριστές compilations έργων video art και animation, αλλά και ειδικές προβολές θα παρουσιαστούν διαφορετικές πτυχές του ανοίκειου, όπου το θαυμαστό συναντά το φρικώδες, η εγγύτητα την απόσταση και η πραγματικότητα το φαντασιακό. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα έχει η νέα ενότητα που δημιουργήσαμε στο φετινό μας πρόγραμμα «ADAF After Dark», που θα προβληθεί το Σάββατο και την Κυριακή στις 23:00, με έργα explicit περιεχομένου. Τα screenings φιλοξενούνται στον ιστορικό Κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ και συγχρόνως εκεί, στη Στοά Κοραή, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να εμβυθιστούν σε μία μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση, το VR Valley, όπου θα μπορούν να απολαύσουν σε ένα πράσινο περιβάλλον στο κέντρο της πόλης έργα εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας.

Τέλος, στο ξενοδοχείο Brown Lighthouse Athens στην Ομόνοια, το κοινό θα δει μία άλλη πλευρά του φεγγαριού, ανακαλύπτοντας ότι ίσως τελικά η Σελήνη δεν είναι τόσο απαθής όσο νομίζαμε. Το έργο «MOONARIS» των Popesz Csaba Lang & Elwira Wojtunik a.k.a. Elektro Moon Vision παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και έγινε με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Adam Mickiewicz στη Βαρσοβία και με την συγχρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού της Πολωνίας.

Από το Σύνταγμα και την Στοά Κοραή στο Πανεπιστήμιο έως την Ομόνοια, ξεδιπλώνεται ένας ανοίκειος κόσμος τον οποίο το κοινό θα μπορεί να εξερευνήσεις από τις 12 έως τις 14 Μαΐου.

Διαβάστε επίσης: 

19ο Athens Digital Arts Festival “Welcome to the Uncanny”: Το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης