Η έκθεση «Εργοστάσιο Παιχνιδιών – Ηλίας Παπαηλιάκης 2020-2022» περιλαμβάνει έργα της τελευταίας διετίας και αποτελεί συνέχεια της έκθεσης του καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων το 2020. Ταυτόχρονα, σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία του καλλιτέχνη με την Γκαλερί Σκουφά. Την έκθεση επιμελείται ο Χριστόφορος Μαρίνος.

Με τα νέα του έργα ο Παπαηλιάκης δοκιμάζει τις δυνατότητες του νέου ιδιώματος της ζωγραφικής του. Μελετώντας το εύρος αυτού του ιδιώματος, ο καλλιτέχνης εισέρχεται σε μια πιο πνευματική κατάσταση, σε έναν χώρο σαφώς πιο εξωστρεφή. Η σχέση του παιχνιδιού και του εαυτού με το ζώο, η συντροφικότητα, η συμπόρευση και η συναίνεση, είναι μερικές από τις έννοιες που ο ζωγράφος εξετάζει στα νέα του έργα.

Ο Παπαηλιάκης δημιουργεί έργα-συστήματα που αποτελούν μελέτες ισορροπίας, μεγεθών και ποσοτήτων και στρέφεται σε μια θεματολογία με βιβλικές αναφορές. Με το «Εργαστήριο παιχνιδιών» (2021) ο Παπαηλιάκης λύνει το πρόβλημα της μεγάλης κλίμακας, του μεγέθους.

«Αυτό το έργο είναι ένα καλό βήμα για αυτό που θεωρώ εγώ ότι είναι το όριό μου», σχολιάζει ο ίδιος. Εκτός από το «Εργαστήριο παιχνιδιών» η έκθεση περιλαμβάνει δέκα λάδια του 2020-21. Οι τίτλοι τους δεν συλλαμβάνονται εκ των υστέρων αλλά προκύπτουν την ώρα που ο καλλιτέχνης δουλεύει τα έργα: «Το ψάρεμα», «Ο ύπνος», «Γυναίκα με λυγισμένη βέργα», «Δύο φιγούρες», «Η νύχτα», «Το Ηλιοβασίλεμα στο παλάτι», «Η ζωή στην εξοχή», «Η ώρα του ήλιου», «Η ώρα του μάγου» και «Το ενυδρείο». Σε κάθε έργο αυτής της ενότητας υπάρχει η σχέση της φιγούρας με αντικείμενα. Και σε κάθε έργο υπάρχει πάντα ένας ορίζοντας αποτυπωμένος με διαφορετικούς τρόπους.

Οι πίνακες της έκθεσης πλαισιώνονται από τρία μεγάλα σχέδια («Η μητέρα του ήλιου», «Αγόρι με πεταλούδα», «Ανέστιοι») δουλεμένα με μολύβι σε χαρτί, τα οποία ανήκουν στη σειρά «Το σχήμα του ουρανού» (2021), καθώς και τρία γλυπτά του 2022. Τα μαυρόασπρα σχέδια, που μοιάζουν με σφραγίδες, φανερώνουν έναν δημιουργό που γνωρίζει σε βάθος τις δυνατότητες της γραμμής και έχει οξυμένη αίσθηση της ισορροπίας. Την ίδια ικανότητα αναγνωρίζει κανείς και στις κατασκευές από μακετόχαρτο και μολύβι, συγκεκριμένα στα έργα «Ο γραφέας» και «Ο μεγάλος άγνωστος». Το γλυπτό «Έξι μελέτες για το κυκλαδικό στερεό» (2022) αποτελείται από δύο μακρόστενα ξύλινα τραπέζια πάνω στα οποία είναι τοποθετημένα έξι γυάλινα κουτιά. Στην ουσία, με το γλυπτό αυτό ο Παπαηλιάκης αποτυπώνει στις τρεις διαστάσεις το αναλογικό σύστημα με το οποίο δουλεύει τα ζωγραφικά του έργα τα τελευταία 25 χρόνια.

Φωτογράφιση έργων: Γιάννης Αλεξανδρόπουλος / ELLASTRATION

Διαβάστε επίσης:

Η Ώρα της Ζωγραφικής Επαναμάγευσης από τον Ηλία Παπαηλιάκη