Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό σεμινάριο 12 ωρών, με αφορμές από εκθέματα του Ιδρύματος Μ. & Β. Θεοχαράκη, στα πλαίσια της έκθεσης «Κώστας Βαρώτσος» – Γλυπτική 2008 – 2018.

Η αφηγήτρια Σάσα Βούλγαρη, πρωτοπόρος και με πορεία 25 χρόνων στο αντικείμενό της, συντονίζει για 2η χρονιά στο Ίδρυμα Θεοχαράκη ένα βιωματικό – διαδραστικό εργαστήρι για την αξιοποίηση της Τέχνης της Αφήγησης σε εκπαιδευτικά προγράμματα μέσα στο μουσείο αλλά και σε κάθε χώρο εκπαίδευσης.

Τα παραμύθια και όλα τα είδη των προφορικών ιστοριών γενικότερα δημιουργήθηκαν ανώνυμα και μεταφέρθηκαν ανά τους αιώνες με τρόπο κωδικοποιημένο, διατηρώντας όλη την ομορφιά και τη σοφία τους ως τις ημέρες μας. Γοήτευσαν γενιές και γενιές και αξιοποιήθηκαν ως μέσο ψυχικής ανακούφισης, διαπαιδαγώγησης και θεραπείας τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά.

Υπάρχουν, ειδική γνώση, τρόποι και «κλειδιά» ώστε να μπορέσει κάποιος να αντιληφθεί καταρχήν τον τρόπο λειτουργίας της προφορικής ιστόρησης κι έπειτα να τον εφαρμόσει με τρόπο αποτελεσματικό σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, σε ένα σχολείο, μια βιβλιοθήκη, ένα μουσείο.

Οι ιστορίες αποτελούν μαρτυρίες ζωής και μεταφέρουν βίωμα.

Το συγκεκριμένο σεμινάριο πληροφορεί και προσφέρει μεθοδολογικά εργαλεία και τεχνικές για τη χρήση της προφορικής αφήγησης και της δημιουργίας ιστοριών μέσα σε συγκεκριμένους θεματικούς χώρους, όπως π.χ. μία τάξη ή ένα μουσείο.

ΤΟΜΕΙΣ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ

– Βασικές τεχνικές αφήγησης – εισαγωγή: αναπνοή, τόνος φωνής, φωνήματα, σωματικά ηχεία κ.α.
– Βασικές αρχές κατασκευής ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με βάση την προφορική αφήγηση.
– Βασικά εργαλεία δημιουργίας πρωτότυπων ιστοριών πάνω σε ένα εκπαιδευτικό αντικείμενο.
– Δημιουργία νοητικού χάρτη πάνω σε μια θεματική ενότητα με εκπαιδευτικό ή άλλο χαρακτήρα.
– Εξειδικευμένα παραδείγματα εφαρμογών ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων.

Το σεμινάριο θα είναι διαδραστικό και θα πραγματοποιηθεί σε όλους τους πανέμορφους εκθεσιακούς χώρους του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη με κεντρικό σημείο διεξαγωγής τον 5ο όροφο (κλειστό στο ευρύ κοινό) όπου εκτίθεται μόνιμα συλλογή έργων του Σπύρου Παπαλουκά.

Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και παιδαγωγούς όλων των ειδικοτήτων και βαθμίδων, μουσειοπαιδαγωγούς, εμψυχωτές, ηθοποιούς, σπουδαστές σχετικών σχολών, αφηγητές, κ.τ.ο. αλλά και σε άτομα που ενδιαφέρονται για το θέμα ανεξάρτητα από την επαγγελματική τους δραστηριότητα.

Η ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΤΡΙΑ ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ

Ανήκει στους πρωτοπόρους της Τέχνης της Προφορικής Αφήγησης στην Ελλάδα, από το 1993 και διδάσκει Τεχνική της Αφήγησης και Δημιουργική Γραφή με τη δική της Μέθοδο Εκπαίδευσης από το 1995. Γνωστοποίησε ευρέως την Προφορική Νεο-Αφήγηση στην Ελλάδα, με σταθερά προγράμματα σε Σχολεία, Μουσεία, Βιβλιοθήκες, σημαντικά Πολιτιστικά Ιδρύματα και την Ελλ. Τηλεόραση (ΕΤ1).

Καθιέρωσε με σταθερά πολυετή προγράμματα την προφορική αφήγηση σε μουσειακούς χώρους (Μουσείο Λαϊκής Τέχνης, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μουσείο Ισλαμικής τέχνης – Μπενάκη, Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή – Γαία, και πολλά άλλα).

Είναι Ψυχοπαιδαγωγός – απόφοιτος του Πανεπιστημίου Αθηνών – με επιμόρφωση και εμπειρία σε εκπαιδευτικά προγράμματα και εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και σημαντική εμπειρία στην Ειδική Αγωγή και άλλα ειδικά πλαίσια.

Έχει παρακολουθήσει μαθήματα φωνητικής αγωγής και τραγουδιού για πάνω από 10 χρόνια με την αείμνηστη Μίρκα Γεμεντζάκη, τη μέθοδο της οποίας έχει ενσωματώσει και στην διδασκαλία της.

Είναι η πρώτη Eλληνίδα προφορική αφηγήτρια που προτάθηκε για το Διεθνές Βραβείο Astrid Lindgren Memorial Award (δύο φορές υποψήφια της SCBWI – Greece το 2014 και το 2015).

Από το 2010 συνεργάζεται σταθερά με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Από το 2013 συνεργάζεται με το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Β. & Μ. Θεοχαράκη, δημιουργώντας διαθεματικά αφηγηματικά προγράμματα για τις περιοδικές του εκθέσεις και συντονίζοντας εκπαιδευτικά σεμινάρια και αφηγήσεις σε σχολεία.

Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ « ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ» – λίγα λόγια

Με βαθειά γνώση στην παραδοσιακή προφορική αφήγηση δημιουργεί σύγχρονες «γέφυρες» καλλιτεχνικής δημιουργίας, εκπαίδευσης και αυτογνωσίας που αξιοποιούν την Iστόρηση σε καινοτόμες δράσεις και νέα πεδία. Βασικοί Τομείς της είναι η Τεχνική της Προφορικής Αφήγησης, η Δημιουργική Γραφή, η Καλλιέργεια της Φωνής καθώς και στοιχεία Αυτογνωσίας και Ετερογνωσίας.