Η έκθεση «Η Μύκονος μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών. Από το Μεσοπόλεμο έως το 1960» φιλοδοξεί να αναδείξει μιαν όχι και τόσο γνωστή πτυχή της καλλιτεχνικής και γενικότερα πολιτισμικής ιστορίας του νησιού, κατά τη συγκεκριμένη περίοδο. Η Μύκονος –χάρη στις ανασκαφές της Δήλου, αποτελούσε πόλο έλξης των καλλιεργημένων Ελλήνων και ξένων ταξιδιωτών ήδη από τις αρχές του εικοστού αιώνα. Κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου, το ίδιο το μαγευτικό τοπίο με τις φυσικές του ομορφιές και την αρχιτεκτονική του αποτέλεσε πηγή έμπνευσης, συχνά καταλυτική και για την εξέλιξη του έργου των καλλιτεχνών.

Σημαντικό ρόλο στην πολιτιστική άνθηση του νησιού έπαιξε και η ίδρυση, το 1932, του πρώτου Καλλιτεχνικού Σταθμού της Σχολής Καλών Τεχνών. Εκεί φιλοξενήθηκαν πολλοί Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες προκειμένου να γνωρίσουν και να μελετήσουν το τοπίο της Μυκόνου. Ανάμεσά τους, ο Γιάννης Μόραλης (1916-2009), που έμεινε εκεί ως υπότροφος το 1935 και πραγματοποίησε μια σειρά σχεδίων με θέμα τη Μύκονο, αλλά και ο γνωστός Γερμανός φωτογράφος Herbert List (1903-1975), που απαθανάτισε με το φακό του όψεις του νησιού και τις αρχαιότητες της γειτονικής Δήλου (1939).

Ο γνωστός χαράκτης Γιάννης Κεφαλληνός (1894-1957) αγάπησε πολύ το νησί και η μέθεξή του με το μυκονιάτικο τοπίο τον οδήγησε να διαμορφώσει ένα διαφορετικό ύφος και στην εξέλιξη της χαρακτικής του –«τα μάτια πονούν από το φως, και το μελτέμι φουσκώνει σα σαΐτες τα πανιά των περαμάτων» έλεγε χαρακτηριστικά.

Το αρχετυπικό ελληνικό φως και η αρχιτεκτονική λιτότητα που χαρακτήριζε το νησί φαίνεται ότι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη ορισμένων καλλιτεχνών. Αξίζει να μνημονευθούν τα έργα του Γιάννη Σπυρόπουλου (1912-1990), τα οποία έχουν ως θέμα τη Μύκονο κατά τη δεκαετία του 1950 και αποτελούν, μεταξύ άλλων, μερικές από τις τελευταίες αναφορές του ζωγράφου στο νατουραλισμό.

Η έκθεση περιλαμβάνει έργα σημαντικών και αναγνωρισμένων στην εποχή τους ζωγράφων, τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό, καθώς ένα μεγάλο μέρος τους προέρχεται από ιδιωτικές συλλογές. Εμπλουτίζεται, επίσης, με πλούσιο αρχειακό και φωτογραφικό υλικό που αφηγείται το πνευματικό και πολιτιστικό κλίμα της εποχής. Χαρακτηριστικές είναι οι φωτογραφίες της Μαρίας Χρουσάκη (1899-1972) καθώς και ξένων φωτογράφων που απεικονίζουν τοπία της Μυκόνου κυρίως του Μεσοπολέμου.

Καλλιτέχνες:

Αριστοτέλης Βασιλικιώτης (1902-1972), Γιώργος Βελισσαρίδης (1909-1994), Βάσος Γερμενής (1896-1966), Δημήτρης Γιαννουκάκης (1898-1991), Δανιήλ Δανιήλ (1914-1988), Εμμανουήλ Ζαΐρης (1876-1948), Μαρία Ιγγλέση (1885-1942), Γιάννης Κεφαλληνός (1894-1957), Γεώργιος Κοσμαδόπουλος (1865-1967), Ρέα Λεονταρίτου (1910-1992), Τζένη Μανούση (1897-1976), Γιάννης Μηταράκης (1898-1963), Νικόλαος Οθωναίος (1877-1949), Παύλος Παντελάκης (1914-1973), Κώστας Πλακωτάρης (1902-1969), Αντώνης Πολυκανδριώτης (1904-1990), Γιάννης Σπυρόπουλος (1912-1990), Ιωσηφίνα Δήμα-Τσίλλερ (1885-1965), Νικόλαος Χειμώνας (1866-1929).

Επιμέλεια έκθεσης: Ειρήνη Σαββανή, Ιστορικός Τέχνης.


Φωτογραφία: Έργο του Γιάννη Σπυρόπουλου