Προγραμματισμένο ταξίδι στη Μάλτα για αρχές του χειμώνα, και το ερώτημα ήταν αν ο καιρός θα ήταν ένας καλός σύμμαχος ή όχι. Το πιο βιβλίο θα έπαιρνα αυτή τη φορά μαζί μου για τη στήλη το είχα αποφασίσει μέρες πριν.

Ήθελα κάτι που να ταιριάζει με τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα της πρωτεύουσας Βαλέτας, τις πολλές εκκλησίες, τον έντονα θρησκευτικό χαρακτήρα και τη γοητεία που οι «ιππότες» ακόμα ασκούν στο νησί.

Ανέτρεξα στις λίστες μου, και με μια μικρή βοήθεια, «Η αδελφότητα της Ιεράς Σινδόνης», της Χούλια Ναβάρρο (εκδόσεις Πατάκη), μπήκε και αυτή μαζί στη βαλίτσα μου.

Τελικά ο καιρός μας επιφύλασσε μια τεράστια έκπληξη, το καλοκαίρι θαρρείς και είχε κατασκηνώσει στο νησί, και οι βόλτες γύρω από τη Μάλτα ήταν η πιο αγαπημένη δραστηριότητα. Και παρόλο που η Sliema ήταν η γειτονιά που μας φιλοξένησε, ήξερα πως όταν θα έρθει η σειρά της επίσκεψης στη Βαλέτα, η «Σινδόνη» θα ήταν στην κυριολεξία η σκιά μου.

Έτσι και έγινε.

Δύο ήταν τα σημεία που οι σελίδες του βιβλίου θα έβρισκαν ενδιαφέρον να επισκεφτούν και να ανακαλύψουν. Η Εθνική Βιβλιοθήκη και η Εκκλησία του Ιωάννη του Βαπτιστή.

Η Εθνική Βιβλιοθήκη, λιτή, αυστηρή, επιβλητική, γεμάτη παλιούς δερματόδετους τόμους,  εύκολα την φαντάζομαι με λιγότερο φωτισμό ώστε να ταιριάζει απόλυτα στο περιεχόμενο του βιβλίου που κατάφερε να εκθρονίσει τον Κώδικα Ντα Βίντσι από την πρώτη θέση πωλήσεων στην Ισπανία.

«Μια πυρκαγιά στον καθεδρικό ναό του Τορίνου, όπου βρίσκεται η Ιερά Σινδόνη, και ένας νεκρός άντρας με κομμένη γλώσσα θα αποτελέσουν το έναυσμα για μια χωρίς προηγούμενο αστυνομική έρευνα του Τμήματος Τέχνης με επικεφαλής τον επιθεωρητή Μάρκο Βαλόνι. Με τη συνδρομή της διορατικής ιστορικού Σοφία Γκαλόνι και μιας δραστήριας δημοσιογράφου, η ομάδα του Βαλόνι καλείται να λύσει ένα αίνιγμα του οποίου η απαρχή ανάγεται στους Ναΐτες και οι προεκτάσεις του φτάνουν ως τις μέρες μας. Η ομάδα έρευνας πρέπει να βρει το νήμα που συνδέει τα παράδοξα που συμβαίνουν στον καθεδρικό ναό με την Ιερά Σινδόνη και τις περιπέτειές της στο διάβα των αιώνων, από τα χρόνια του Ιησού Χριστού ως τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, τη νέα Τουρκία, τη Γαλλία του Φίλιππου του Ωραίου, την Ισπανία, την Πορτογαλία και τη Σκοτία…»

Με μια συλλογή βιβλίων που ξεκινά από το 1555, πήρε τη μορφή της «Δημόσιας Βιβλιοθήκης» το 1776, ενώ τη σημερινή της τελική μορφή πήρε το 1925 αποκτώντας μάλιστα τον τίτλο «Βασιλική Βιβλιοθήκη της Μάλτας» το 1926 από τον Γεώργιο τον Ε,΄ λίγο πριν το θάνατό του.

Δυστυχώς, οι φωτογραφίες στην Εθνική βιβλιοθήκη της Μάλτας δεν επιτρέπονται στον εσωτερικό χώρο και έτσι αρκούμαι να μοιράζομαι την κεντρική είσοδο με τα υπέροχα καφέ δεξιά και αριστερά να δίνουν παλμό στη μεγάλη πλατεία.

Η επόμενη στάση, λίγα μέτρα πιο κάτω, είναι η εκκλησία του Ιωάννη του Βαπτιστή, με πιο πολύτιμο απόκτημα της έναν πίνακα του Καραβάτζιο (τον μεγαλύτερο σε διάσταση της καριέρας του) να απεικονίζει τον αποκεφαλισμό του Ιωάννη.

Η μεγάλη δύναμη της εκκλησίας της Μάλτα, κυρίως κατά το παρελθόν, είναι ο κρίκος εκείνος που συνδέει γερά την πραγματικότητα με τη μυθοπλασία του βιβλίου που κρατώ στα χέρια μου. Η Αδελφότητα της Ιεράς Σινδόνης και η γοητεία που ασκεί στο κοινό η ζωή του Ιησού, η πραγματική ή μη ύπαρξη του, και φυσικά το θέμα της χρονολόγησης της Ιεράς Σινδόνης, είναι άλλωστε και το γερό χαρτί του βιβλίου που δένει τέλεια με το έντονα Χριστιανικό παρελθόν της Μάλτας.

Αληθινή ή όχι η ύπαρξη της Ιεράς Σινδόνης, αποτέλεσε και αποτελεί για χρόνια ένα αγαπημένο θέμα των «φανατικών» χριστιανών, των ερευνητών και φυσικά όσων συγγραφέων αγαπούν το μυστήριο και την περιπέτεια. Με πρώτη χρονολογική εμφάνιση το 1354, οι αναφορές λένε πως άνηκε στο Τάγμα των Ναϊτών Ιπποτών οι οποίοι υποστηρίζεται πως την είχαν στην κατοχή τους για 200 περίπου χρόνια. Στο πιο πρόσφατο παρόν, με δύο αποτυχημένες προσπάθειες καταστροφής της το 1532 και την πιο πρόσφατη το 1997, το μυστήριο της Ιεράς Σινδόνης είναι και σε αυτό το βιβλίο ο κύριος λόγος να ακολουθήσεις τις σελίδες της συγγραφέως Χούλια Ναβάρο μέχρι το τέλος.

Το εσωτερικό της εκκλησίας του Αγίου Ιωάννη, δεν μαρτυρά τίποτα λιγότερο από το μεγαλείο μια εποχής ένδοξης και μοναδικής. Μιας εποχής κατά την οποία η εκκλησία  ήταν η πιο πλούσια «ενασχόληση» των ιπποτών, με την κάθε οικογένεια να δίνει το ένα τρίτο της περιουσίας της σε αυτήν.

Παρόλα αυτά, το πιο μεγαλειώδες «απόκτημα» της συγκεκριμένης εκκλησίας είναι ο μοναδικός πίνακας του Καραβάτζιο, ο οποίος, εκτός από θαυμασμό και φήμη, του έδωσε πρόσβαση και μία θέση ανάμεσα στους Ιππότες της Μάλτας.

Τοποθετημένος σε ειδικό χώρο, ένα έργο εκπληκτικής ομορφιάς, είναι το μόνο σημείο του ναού που απαγορεύονται εντελώς οι φωτογραφίες, και οι τουρίστες μένουν με τις ώρες να μαγεύονται από τη μοναδική τεχνική του σπουδαίου ζωγράφου.

Εκεί έμεινα και εγώ, καθισμένος στο ξύλινο κάθισμα μου και σκεπτόμενος πόσες ψυχές έχουν χαθεί στον πόλεμο υπέρ ή κατά της εκκλησίας και στην προσπάθεια μεγαλύτερης δύναμης και περισσότερου πλούτου…

Με την Αδελφότητα της Ιεράς Σινδόνης στα χέρια, σήκωσα ψηλά το κεφάλι, παραδόθηκα  για λίγο στις περίτεχνες ζωγραφιές του θόλου και άφησα το μυαλό μου ελεύθερο να φτερουγίσει μαζί με τα αγγελάκια της τοιχογραφίας.

Για όσους αγαπούν το μυστήριο λοιπόν και προτιμούν μια γραφή απλή και απόλυτα κατανοητή, αυτό το βιβλίο δεν θα σας προδώσει. Ή τουλάχιστον, κάθε ίχνος προδοσίας είναι καθαρά και μόνο θέμα μυθοπλασίας μέσα στις καλογραμμένες σελίδες του…

Καλή ανάγνωση!

Ευχαριστούμε τις Εκδόσεις Πατάκη (Ακαδημίας 65, τηλ. 210 – 3811850)  για την προσφορά των βιβλίων, και την υπεύθυνη γραμματέα της Εθνικής Βιβλιοθήκης Μάλτας για την ξενάγηση και τις πληροφορίες.