Μια βραδιά μουσικής δωματίου στο Μέγαρο, το Σάββατο 11 Δεκεμβρίου στις 8:30 μ.μ., με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, αφιερωμένο σε συνθέτες διαφορετικού στυλ από την προκλασική εποχή μέχρι τον 20ό αιώνα. Μια συναρπαστική συνάντηση ανάμεσα στον Franz Xaver Mozart [Φραντς Ξαβιέ Μότσαρτ], τον Johann Sebastian Bach [Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ], τον Ferruccio Busoni [Φερρούτσο Μπουζόνι], τον Pierre-Octave Ferroud [Πιερ-Οκτάβ Φερρού], τον Alexander Scriabin [Αλεξάντρ Σκριάμπιν], τον Francis Poulenc [Φρανσίς Πουλένκ], τον Toru Takemitsu [Τόρου Τακεμίτσου], τον Olivier Messiaen [Ολιβιέ Μεσσιάν], τον Dmitri Shostakovich [Ντμίτρι Σοστακόβιτς] και τον Lowell Liebermann [Λόουελ Λήμπερμαν].

Ο κύκλος «Έλληνες σολίστ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος» συνεχίζεται τον Ιανουάριο του 2022 με συναυλίες στις οποίες συμμετέχουν οι σολίστ των κρουστών Δημήτρης Δεσύλλας και Ανδρέας Φαρμάκης καθώς και οι πιανίστες Αχιλλέας Γουάστωρ και Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης (17/1/2022), ο Θεόδωρος Κερκέζος (σαξόφωνο) και η Danae Dörken (πιάνο) (19/1/2022), αλλά και η πιανίστα Ντόρα Μπακοπούλου (31/1/2022) που μοιράζεται τη σκηνή με τους Νίκο Μάνδυλα (βιολί), Κρυσταλία Γαϊτάνου (βιόλα) και Κριστοφόρ Μιρόσνικοφ (τσέλο).

Τον Φεβρουάριο, ο κλαρινετίστας Κώστας Τζέκος συναντά στο Μέγαρο το Κουαρτέτο Εγχόρδων Τετρακτύς (9/2/2022), ενώ η μετζοσοπράνο Μαίρη-Έλεν Νέζη και ο βαρύτονος Vito Priante ερμηνεύουν λίντερ, πλαισιωμένοι από τον Δημήτρη Γιάκα (23/2/2022).

Τον Μάρτιο έχουν προγραμματιστεί τρία ακόμη ρεσιτάλ. Στο πρώτο (14/3/2022) εμφανίζεται η σοπράνο Λένια Ζαφειροπούλου με κουαρτέτο εγχόρδων (Φαίδων Ηλιάδης και Φανή Βοβώνη-βιολί, Αγγέλα Γιαννάκη-βιόλα, Αλέξης Καραϊσκάκης Νάστος-τσέλο). Στο δεύτερο συμμετέχουν οι λυρικοί ερμηνευτές Μυρσίνη Μαργαρίτη και Τάσης Χριστογιαννόπουλος, με τον Νίκο Αθηναίο στο πιάνο (16/3/2022), ενώ στην τρίτη συναυλία του κύκλου λαμβάνουν μέρος ο Ανδρέας Παπανικολάου (βιολί), ο Άγγελος Λιακάκης (τσέλο) και ο Τίτος Γουβέλης (πιάνο) (23/3/2022).

Το ρεσιτάλ με τίτλο «Διάλογοι – Μονόλογοι»…

… σχεδιάστηκε για να λειτουργήσει σαν μια “όπερα χωρίς λιμπρέτο”. Δύο πρωταγωνιστές αλληλεπιδρούν επί σκηνής μέσα από διάφορες καταστάσεις διαλόγου, ενώ άλλοτε βυθίζονται σε μονολόγους. Η πλοκή της όπερας διαμορφώνεται από τα ίδια τα μουσικά γεγονότα καθώς και από τον τρόπο με τον οποίο κάθε έργο του προγράμματος αντιδιαστέλλεται σε σχέση με ό,τι ακούγεται πριν και μετά.

Έτσι, το έργο του υιού Μότσαρτ λειτουργεί σαν άνοιγμα αυλαίας-εισαγωγή. Η πλοκή ξεδιπλώνεται σαν μια σταδιακή πορεία από τη συγκρατημένη μεν έκφραση μιας, ωστόσο, υπερχειλίζουσας συναισθηματικής θρησκευτικότητας (έργα Μπαχ) στην ασυγκράτητη εκδήλωση μιας στυλιζαρισμένης κομψότητας (Φερρού, Σκριάμπιν, Πουλένκ).

Η “Β΄ Πράξη” εκκινεί από έναν εσωτερικό μονόλογο που θυμίζει σχεδόν διαλογισμό (Τακεμίτσου) και ακολουθεί μια συναρπαστική πορεία από τη λιτότητα των εκφραστικών μέσων (Μεσσιάν) προς τη συμφιλίωση με την εξωστρέφεια και τη δεξιοτεχνία (Σοστακόβιτς) οδηγώντας στην τελική δραματική κορύφωση (Λήμπερμαν)».
Νίκος Νικόπουλος

Ο Νίκος Νικόπουλος, α΄ κορυφαίος φλαουτίστας της Ορχήστρας της ΕΛΣ …

… εμφανίζεται παράλληλα ως σολίστ σε ελληνικά και ξένα φεστιβάλ. Έχει συμπράξει με την ΚΟΑ, την ΚΟΘ, την Καμεράτα, τις Συμφωνικές του Δήμου Αθηναίων και Θεσσαλονίκης, την Ορχήστρα Δωματίου της Βιέννης, τους Βιρτουόζους της Πράγας, αλλά και με διεθνείς προσωπικότητες της μουσικής (Λεωνίδας Καβάκος, Christopher Hogwood, Christopher Warren-Green κ.ά.). Είναι επίσης μέλος του Ergon Ensemble και του Nτούο Χορίαμβος (φλάουτο – άρπα). Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα συγκαταλέγονται η ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία και η ενασχόληση με όργανα εποχής. Φέτος συμπληρώνει 25 έτη στην ωδειακή εκπαίδευση, ενώ έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Τεχνών της Ζυρίχης και σε σεμινάρια εντός και εκτός Ελλάδος. Ήταν υπεύθυνος για την προετοιμασία των ξύλινων πνευστών της ΕΛΣΟΝ και είχε ενεργό ρόλο στην προώθηση του φλάουτου στην Ελλάδα, ως ιδρυτικό μέλος της FluteArt που διοργάνωνε το ετήσιο φεστιβάλ φλάουτου «Ημέρες πλαγίαυλου». Είναι διπλωματούχος φλάουτου του ΚΩΘ, πτυχιούχος ανώτερων θεωρητικών του Ωδείου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων από το Royal Northern College of Music, το Πανεπιστήμιο του Ληντς και την Ανώτατη Ακαδημία Τεχνών της Ζυρίχης. Επιπλέον, είναι αριστούχος απόφοιτος της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΕΑΠ και υπότροφος του ΙΚΥ. Κυριότεροι δάσκαλοί του ήταν οι M. Ziegler, R. Davis, P. Lloyd, I. Macovei στο φλάουτο, P. Morris στο πίκολο φλάουτο και R. Brown στο φλάουτο τραβέρσο.

Ο Θοδωρής Τζοβανάκης…

… σπούδασε πιάνο στην Ελλάδα με τη Δόμνα Ευνουχίδου. Με υποτροφία του ΙΚΥ, του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος Yamaha και του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Ωνάσης», συνέχισε τις σπουδές του στη Γερμανία, τη Σκωτία και την Ολλανδία, κοντά στη Roswitha Gediga και τον Geoffrey Douglas Madge. Έχει βραβευτεί σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου. Ως σολίστ έχει συμπράξει με ορχήστρες από την Ελλάδα, τη Γερμανία, τη Βρετανία, την Αυστρία, την Ολλανδία, το Ισραήλ και την Ουκρανία. Έχει δώσει ρεσιτάλ πιάνου σε Αθήνα, Λευκωσία, Βιέννη, Γενεύη, Βόννη, Τεργέστη, Γάνδη, Εδιμβούργο, Κολωνία, Λονδίνο, Τρίπολη Λιβύης, Γλασκόβη, Μιλάνο, Νέα Υόρκη, Τελ Αβίβ, Ουτρέχτη, Χάγη, Ρότερνταμ, Άμστερνταμ, Κάιρο, Βελιγράδι και αλλού. Έχει ηχογραφήσει έξι δίσκους, ανάμεσα στους οποίους και η πρώτη δισκογράφηση έργων του Δημήτρη Μητρόπουλου και του Αιμίλιου Ριάδη. Ηχογραφήσεις του έχουν παρουσιαστεί στην κρατική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση της Ελλάδας, της Ολλανδίας, της Μολδαβίας, του Ισραήλ, της Σερβίας και της Τσεχίας. Είναι καθηγητής πιάνου στο Ωδείο Αθηνών.