Βουδαπέστη – 1913. στην καρδιά της Ευρώπης. Η νεαρή Ιρις Λάιτερ (Juli Jakab) φτάνει στην Βουδαπέστη ελπίζοντας να εργαστεί ως καπελού στο θρυλικό κατάστημα που κάποτε ανήκε στους γονείς της.

Παρόλα αυτά ο νέος ιδιοκτήτης  Οσκαρ Μπρίλλ (Vlad Ivanov)  δεν δέχεται να την προσλάβει. Τη στιγμή της άφιξής της στο κατάστημα, γίνονται προετοιμασίες για την υποδοχή σημαντικών καλεσμένων κι ένας άνδρας προσεγγίζει την Ιρις αναζητώντας κάποιον Κάλμαν Λάιτερ, για τον οποίο – και παρόλο που φέρει το ίδιο επώνυμο με εκείνην- η Ίρις δεν έχει ακούσει ποτέ τίποτε.

Αρνούμενη να φύγει από την πόλη, η Ιρις  αρχίζει να αναζητά τον Κάλμαν Λάιτερ, τον μοναδικό συνδετικό κρίκο με το χαμένο της παρελθόν.  Αυτή η αναζήτηση την οδηγεί μακριά από τα λαμπερά φώτα του καταστήματος Λάιτερ, στους σκοτεινούς δρόμους μιας Βουδαπέστης που αρχίζει να αντανακλά την αναστάτωση ενός πολιτισμού που ετοιμάζεται να βυθιστεί στο χάος.

Ιστορικό πλαίσιο

Ως κέντρο και σταυροδρόμι της Ευρώπης της εποχής, η Αυστρο-ουγγαρέζικη μοναρχία επηρεάζεται έντονα από τις φυγόκεντρες δυνάμεις και εντάσεις  και ταλαντεύεται μεταξύ παρακμής και μοντερνισμού.

Ο ηλικιωμένος  Αυτοκράτορας της Αυστρο-ουγγαρέζικης αυτοκρατορίας και Βασιλιάς της Ουγγαρίας Φραντς Τζόζεφ κυβερνά από την Βιέννη μια πελώρια έκταση δεκάδων εθνοτήτων, πολλών διαφορετικών κουλτουρών και θρησκειών. Όλα τα πολιτικά και ιδεολογικά κινήματα που έχουν ξεπεταχθεί στην διάρκεια του 19ου αιώνα : σοσιαλισμός, εθνικισμός, αναρχισμός  κάνουν τώρα την παρουσία τους αισθητή πολύ συχνά μπερδεμένα όλα μαζί.

Ο αντισημιτισμός στην μοντέρνα του εκδοχή ωριμάζει στην Βιέννη της εποχής. Νέες επιστημονικές προσεγγίσεις ανθίζουν και οι πρώτες μορφές ψυχολογικών σπουδών και η ψυχανάλυση ευδοκιμούν, ταυτόχρονα με σωρεία ψευτο-επιστημονικών ομάδων και διανοουμένων , οι οποίοι κάποιες φορές με μορφή αιρέσεων, καθοδηγούμενοι από τον αρχηγό τους διεκδικούν την θέση τους στην κοινωνία.

Έτσι, διαφορετικές τάσεις και κινήματα, κατά βάσει περιθωριακά, αλλά ενθουσιώδη, συνυπάρχουν στην Αυστρο –Ουγγαρία. Την ίδια περίοδο όλες οι μορφές τέχνης, αρχιτεκτονική, κινηματογράφος, λογοτεχνία βρίσκονται σε άνθιση.

Η κρίση ταυτότητας που προκύπτει από την διάσπαση των προσδοκιών και την καθίζηση της κεντρικής Αυτοκρατορικής εξουσίας , σε συνδυασμό με την απομυθοποίηση του κόσμου και την κρίση στις σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων, δίνουν τόπο σε έναν παλλόμενο κόσμο που θα μπορούσε να οδηγηθεί είτε σε μια εκστατική πρόοδο ή μια συνολική κατάρρευση.

Κατά έναν τρόπο, αυτή η κοινωνία που είναι ερωτευμένη με την τεχνολογία και διαπνέεται από αισιοδοξία χωρίς όρια, είναι βαθιά άρρωστη και υπάρχει μια περιρρέουσα αίσθηση ότι κάτι κακό, ίσως απολύτως καταστροφικό μπορεί να συμβεί. Είναι μια εποχή σχεδόν βιβλικής προσμονής.

Αυτή η κοινωνία, της οποίας οι κώδικες και η εκλέπτυνση αποτυπώνονται και εκφράζονται στον τρόπο ντυσίματος  και συμπεριφοράς, στα καπέλα που σχεδιάζονται και φοριούνται, διατηρεί ένα επίπεδο ηρεμίας. Αλλά κάτω από το πέπλο της ηρεμίας και του πολιτισμού πνέουν δυνατά δυνάμεις εκτός ελέγχου.

Και αυτές οι δυνάμεις είναι έτοιμες να συμπαρασύρουν όλους τους ανέμελους ανθρώπους με πίστη στην πρόοδο σε ένα χάος και καταστροφή βιομηχανικών διαστάσεων.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Lazlo Nemes

Σενάριο: Lazlo Nemes

Παίζουν: Juli Jakab και Vlad Ivanov