Ο Δημήτρης Βασιλάκης παρουσιάζει μια επιλογή με μπλουζ και μπαλάντες από τη βραβευμένη δισκογραφία του στην ιστορική Candid Records.

Κομμάτια που έχει ηχογραφήσει και παίξει ζωντανά με κορυφαίους διεθνείς μουσικούς της τζαζ όπως οι Jeff “Tain” Watts, Essiet Essiet, Sylvia Cuenca, Ralph Peterson, Marc Johnson, Benito Gonzales, Theo Hill, Dave Kikoski, Abdullah Ibrahim, Espen Berg.

Ένα ongoing project που αναδεικνύει την ενέργεια και την επιρροή των μπλουζ καθώς και τη συναισθηματική δύναμη που αποπνέουν οι μπαλάντες.

***

-Στις 6 Απριλίου εμφανίζεστε ζωντανά στο Half Note Jazz Club. Μιλήστε μας αρχικά για το πρόγραμμα που έχετε ετοιμάσει.

Θα παρουσιάσουμε ένα πρόγραμμα με ballads & blues με επιλογές από κομμάτια που έχω ηχογραφήσει για την Candid Records, νέο υλικό αλλά και αγαπημένα standards.

Είναι ένα νέο on-going project – κάθε φορά με το αποτύπωμα και την ιδιαίτερη προσέγγιση του καλεσμένου μας – που αναδεικνύει την ενέργεια και την επιρροή των μπλουζ καθώς και την συναισθηματική δύναμη που αποπνέουν οι μπαλάντες. Την προηγούμενη φορά στο Half Note είχαμε καλεσμένο τον σαξοφωνίστα του Ray Charles Craig Bailey από το Brooklyn, και τον γιο μου Νέστορα επίσης στο σαξόφωνο που σπουδάζει στο Λονδίνο.

-Καλεσμένη σας θα είναι η Cherise Adams Burnett από την πλατφόρμα Tomorrow’s Warriors. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για την πλατφόρμα, αλλά και για τη δική σας συνεργασία με αυτήν;

Οι Tomorrow’ s Warriors είναι μια εκπαιδευτική πλατφόρμα που προσφέρει την δυνατότητα σε έφηβους και νέους που μένουν σε υποβαθμισμένες περιοχές στο Λονδίνο, κυρίως από την Afro-Caribbean κοινότητα, να μάθουν μουσική, αυτοσχεδιασμό, jazz & reggae.

Το αποτέλεσμα είναι πολλά από αυτά τα παιδιά να εξελίσσονται καλλιτεχνικά με τους TW και να αναδεικνύονται σε σημαντικά ονόματα της τζαζ σκηνής, όπως οι Jason Yarde, Denys Baptiste, Soweto Kinch, Zara McFarlane.

Η συνεργασία μου με τους TW ξεκίνησε το 2003 όταν με την υποστήριξη του Βρετανικού Συμβουλίου δημιουργήσαμε τους δικούς μας Greek Warriors (GW), ένα δεκαμελές σχήμα με νέους μουσικούς όπως οι Αλέξανδρος – Δράκος Κτιστάκης, Γιώργος Γεωργιάδης, Δημήτρης Σεβδαλής, Αποστόλης Λεβεντόπουλος, Γιάννης Κασσέτας, Ανδρέας Θερμός, Μάνος Θεοδοσάκης, Λουκία Παλαιολόγου οι οποίοι πλέον διαπρέπουν στην Ελληνική αλλά και διεθνή σκηνή της τζαζ.

Η συνεργασία διήρκεσε ένα χρόνο και το 2003 εμφανιστήκαμε ως GW, με μέλη των TW όπως ο Jason Yarde και ο Sean Corby, στο φεστιβάλ τζαζ του Δήμου Αθηναίων στην Τεχνόπολη παρουσιάζοντας νέες συνθέσεις και ενορχηστρώσεις των μελών του σχήματος.

Επίσης μέλη των GW έπαιξαν το ίδιο καλοκαίρι στον Λυκαβηττό με τους Jazz Jamaica Big Band.

Η Cherise εντάχθηκε στους TW στα 12 της χρόνια και έχει εξελιχθεί σε ένα ανερχόμενο αστέρι της jazz και R&B σκηνής. Είναι τραγουδίστρια, κιθαρίστρια, συνθέτης και εκπαιδευτικός και θα παρουσιάσει στο LabMat studio του ΕΚΠΑ ένα εργαστήρι/ανοικτή πρόβα με θέμα τα Blues, την θέση της γυναίκας στην τζαζ, στα πλαίσια του μαθήματός μου jazz mapping στους φοιτητές του μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών Μουσική Τεχνολογία και Σύγχρονες πρακτικές.

Η παρουσίαση γίνεται και στα πλαίσια των παράλληλων εκπαιδευτικών δράσεων του Rhodes & South Aegean International Festival, στο οποίο εφέτος τον Αύγουστο συμμετέχει η Cherise, σε συνδιοργάνωση με τον ΔΟΠΑΡ, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με την υποστήριξη του ΥΠΠΟΑ και το οποίο λαμβάνει τιμητική αιγίδα από το 2019 από το ΕΚΠΑ.

Ο εμπνευστής της πλατφόρμας των TW Gary Crosby έχει λάβει μεγάλες διακρίσεις για το σημαντικό καλλιτεχνικό και κοινωνικό του έργο.

-Ποιες μουσικές συμπράξεις θα λέγατε πως υπήρξαν ορόσημα για την εξέλιξή σας;

Ο μέντοράς μου David Liebman, και μερικοί από τους μουσικούς με τους οποίους έχω συνεργαστεί, ηχογραφήσει και περιοδεύσει από την Ν. Αφρική μέχρι την Νέα Υόρκη και τον ΟΗΕ: Essiet Essiet, Sylvia Cuenca, Jeff “Tain” Watts, Craig Bailey, Theo Hill, Ralph Peterson, Dave Kikoski, Espen Berg, Abdullah Ibrahim.

-Ποιες θα λέγατε πως είναι οι προοπτικές για εξέλιξη σε ό,τι αφορά την jazz, τόσο σε επίπεδο ακρόασης, όσο και σε επίπεδο εκμάθησης, στη χώρα μας;

Έχουμε πλέον και πανεπιστημιακά τμήματα, ενώ θα χρειαστεί σίγουρα εξέλιξη στην νομοθεσία για τις παραστατικές τέχνες γενικότερα.

Οι νέοι μουσικοί μας έχουν πολύ ταλέντο και προοπτική και στέκονται άνετα και στο εξωτερικό. Θα χρειαστούν υποστήριξη από φορείς και οργανισμούς.

Έχουμε κοινό που ακολουθεί, αγαπά και καταλαβαίνει το είδος, αλλά γενικά όσον αφορά την ακρόαση ένα μέρος του κοινού στην χώρα μας είναι δύσκολο να συντονιστεί, καθώς υφίσταται επαναλαμβανόμενο ακουστικό και αισθητικό τραύμα (από τα Ελληνάδικα) για πολύ καιρό.

Εδώ έρχεται και ο ρόλος της εκπαίδευσης, ακόμη από την πρωτοβάθμια, και σίγουρα τα μουσικά σχολεία έχουν παίξει έναν πολύ θετικό ρόλο.

-Έχετε μιλήσει στο παρελθόν για τον όρο «τζαζ δημοκρατία». Τι σημαίνει ακριβώς και πώς εφαρμόζεται;

Οι ομιλίες σε TEDx Tokyo & TEDx Athens έφεραν την πολύ τιμητική πρόσκληση στον ΟΗΕ για την παρουσίαση του Jazz Democracy Forum τον Απρίλη του 2018 για τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας της Τζαζ.

Ουσιαστικά ο σκοπός της συζήτησης είναι να αναδείξει πως η τζαζ μουσική – μια από τις πιο σημαντικές σύγχρονες μορφές τέχνης, γλώσσας και επικοινωνίας – έχει γίνει οικουμενική και με φυσικό τρόπο έχει ενστερνιστεί τις μεγάλες δημοκρατικές αξίες.

Επίσης πως η τζαζ σαν μια διεθνής γλώσσα μπορεί να μας διδάξει πάλι πως μπορούμε να αναπτύξουμε τον διάλογο με ίσους όρους και να επικοινωνήσουμε με ένα πιο ανθρωπιστικό τρόπο.

Η ιδέα ότι ανεξαρτήτως χρώματος, εκπαίδευσης, ηλικίας, γλώσσας, φύλου, κουλτούρας, οι τζαζ μουσικοί παίζουν μπροστά στο κοινό του κόσμου με ισοτιμία, σε δημιουργική συνομιλία, με σεβασμό και έμπνευση μας κάνει να σκεφτούμε πώς θα ήταν αν εφαρμόζαμε αυτές τις ιδέες στην πολιτική και κοινωνική σφαίρα της πραγματικότητας.

Η παρουσίαση στα Ηνωμένα Έθνη είχε στόχο να δείξει πως αυτή η προσέγγιση και αυτές οι αξίες μπορούν να συγκεράσουν νοοτροπίες, να ενώσουν λαούς και συνομιλητές σε ένα μεγάλο τραπέζι εποικοδομητικού διάλογου, με αναφορά στην Ελλάδα που εισήγαγε την έννοια της δημοκρατίας.

Στον ΟΗΕ μίλησαν κορυφαίοι εκπρόσωποι της τζαζ κοινότητας, επιστήμονες, πολιτικοί, καλλιτέχνες, ενώ κλείσαμε το forum με jazz performance και μας παρακολούθησαν αντιπροσωπείες από όλο τον κόσμο.

Μετά το τέλος της εκδήλωσης στον ΟΗΕ η Τουρκική αντιπροσωπεία ήρθε σε επαφή και έτσι γεννήθηκε η ιδέα της αδελφοποίησης του Rhodes & South Aegean International Jazz Festival με το Bodrum Jazz Festival που είναι λίγα μίλια απέναντι με τον κοινό μας τίτλο Jazz across the water.

-Ποια είναι η θέση του αυτοσχεδιασμού στη μουσική σας;

Ο αυτοσχεδιασμός κατέχει κορυφαία θέση στην μουσική μου, είναι ο τρόπος μου να εκφράζομαι, να αστειεύομαι, να μιλάω σοβαρά, αφηρημένα, συγκεκριμένα, δομημένα και άναρχα, να είμαι σε συνεχή αναζήτηση, κάτι σαν πρόζα ή αυτόματη γραφή των beat ποιητών, που εκφράζει παράλληλα το γνωστό αλλά και το ανείπωτο.

-Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τα μελλοντικά σας σχέδια;

Παρουσιάζω την επανέκδοση του Labyrinth – Daedalus Project με bonus tracks Live at Birdland, ετοιμάζω ένα νέο άλμπουμ – έχουμε ήδη ηχογραφήσει μέρος του με το τρίο του Espen Berg και συνεχίζω την έρευνα jazz mapping που κάνω στο ΕΚΠΑ, ΔΗΜΟΚΡΙΤΟ, Georgia Tech και Queen Mary πάνω στον αυτοσχεδιασμό και την τεχνητή νοημοσύνη.

Μέρος της παρουσιάστηκε σε πρόσφατη συναυλία στο ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ παίζοντας και αυτοσχεδιάζοντας με το Shimon Robot.

Διαβάστε επίσης:

Ballads & Blues: Ο Δημήτρης Βασιλάκης στο Half Note Jazz Club