H νέα σειρά Alphabet του Δημήτρη Ντόκου περιλαμβάνει 26 επιτοίχια έργα με τα χαρακτηριστικά ιερογλυφικά γραφήματα του καλλιτέχνη σε μια εξελιγμένη “εξατομικευμένη” μορφή παρουσίασης τους, όπως και επιδαπέδια γλυπτά που δημιουργούν ένα επιβλητικό παιχνίδι σκιών. Οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν μια street art εγκατάσταση στον χώρο, σε συνοδεία μιας οπτικοακουστικής καταγραφής των “ταξιδιών” του εικαστικού.

O Δημήτρης Ντόκος συστήθηκε στο χώρο της τέχνης ως street artist βαθιά επηρεασμένος από τους συμβολισμούς της αρχαίας Αιγύπτου, πρώτα με το μοτίβο του σκαραβαίου και μετέπειτα με τα ιερογραφήματα που κατακλύζουν τις συνθέσεις του. Την τέχνη του μπορεί να ανακαλύψει κανείς τυχαία, όταν ένα κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας κατεβάσει τα ρολά του, στο γήπεδο μπάσκετ στην Κηφισιά του οποίου το δάπεδο έχει καταλάβει ένα τεραστίων διαστάσεων mural, όταν σε ένα άνοιγμα ενός επαρχιακού δρόμου αντικρίσει ένα παρατημένο ή καμένο αυτοκίνητο με σύμβολα πάνω του, αλλά και σε χώρες του εξωτερικού σε τοίχους εγκαταλελειμμένων κτιρίων στο Βερολίνο, στο Βέλγιο και στην Ιταλία.

Ο καλλιτέχνης δουλεύει κυρίως με ακρυλικά και λάδια σε έντονα χρώματα. Το εντυπωσιακό είναι ότι τα περισσότερα σύμβολα δεν επαναλαμβάνονται στην επιφάνεια που έχει επιλέξει για το έργο του, είτε αυτό είναι ένας καμβάς, ένα αυτοκίνητο, ένας τοίχος ή ένας καθρέφτης. Το ένα σύμβολο ακολουθεί το άλλο, και έτσι αναδιπλώνεται ένας μυστηριώδης πάπυρος, ένα κρυπτικό γράμμα, ένα κωδικοποιημένο ημερολόγιο τα σύμβολα του οποίου διαβάζει ο θεατής όπως ο ίδιος επιθυμεί.

Dimitris Ntokos, K, 136 x 116 cm, Oil and Acrylic on Canvas, 2021

Η ιδιαιτερότητα της νέας σειράς του Ντόκου είναι ότι το κάθε ιδεόγραμμα είναι απομονωμένο στη τετράγωνη σύνθεση του καμβά, σε αντίθεση με προηγούμενες σειρές όπου κατακλύζουν την επιφάνεια. Όσοι έχουν ακολουθήσει τον Ντόκο από την αρχή της πορείας του βιώνουν μια μετατόπιση από την ιστορία στο γράμμα. Σαν να κοιτάνε μέσα από μεγεθυντικό φακό παλαιότερα έργα του, καλούνται να εστιάσουν στη φόρμα του κάθε γράμματος, στη λεπτομέρεια του πρωταρχικού “κειμένου”, στην αρχή του γλωσσολογικού λαβύρινθου του Δημήτρη Ντόκου. Το φαινόμενο των ιερογλυφικών ιστοριών, εξαπλώνεται στο χώρο μέσα από τα τελάρα. Με τα έργα στημένα το ένα δίπλα στο άλλο, σε οριζόντια αλλά και σε κάθετη διάταξη, ο χώρος της Τhe Blender Gallery λειτουργεί σαν “Tabula Rasa”, όπου ο καλλιτέχνης ξεδιπλώνει τη νέα του συλλογή, χαρτογραφώντας μία νέα γραμμή/ διαδρομή θέασης για τον “αναγνώστη” των έργων του.

Ο εικαστικός με τη νέα του έκθεση “Alphabet” στρέφει το βλέμμα μας στο “ξεκίνημα” της χαρακτηριστικής καλλιτεχνικής του ταυτότητας και μας αποκαλύπτει ότι το κάθε του σύμβολο είναι ένα γράμμα και ότι η αλφάβητος του αποτελείται από 26 γράμματα. Υπάρχουν αλφάβητοι με περισσότερα γράμματα, με διαφορετικούς χαρακτήρες, με αλλόκοτη σειρά κατεύθυνσης γραφής, με συγκεκριμένους τρόπους αποτύπωσης, ακόμα και με συγκεκριμένα εργαλεία γραφής. Υπάρχουν όμως και αλφάβητοι σαν τα ιερογλυφικά του Ντόκου που δεν αποκωδικοποιούνται. Κάθε παράσταση κρύβει και ένα γράμμα από το λατινικό αλφάβητο χωρίς να εκφράζει φθόγγο ή συλλαβή. Το αν κάθε ένα από αυτά αναπαριστά μια ολόκληρη έννοια, αφηγώντας ξανά μια ιστορία, παραμένει ανοιχτό ερώτημα.

Ο Δημήτρης Ντόκος (γ. 1984) ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Γραφιστικής και Αρχιτεκτονικού σχεδιασμού όπου έχει εργαστεί έξι συνεχόμενα χρόνια. Από το 2011 έχει συμμετάσχει σε ατομικές και ομαδικές εικαστικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο.

Το 2017 ήταν ομιλητής στο Art History Week που πραγματοποιείται στο Κολλέγιο Αθηνών, ενώ η τελευταία του ατομική έκθεση ήταν το 2019 στο Παλέρμο της Ιταλίας.

Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων και σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης, θα τηρηθούν όλα τα μέτρα προστασίας για την Covid-19.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Αριστερά: Dimitris Ntokos, V, 136 x 116 cm, Oil and Acrylic on Canvas, 2021 | Δεξιά: Dimitris Ntokos, Y, 136 x 116 cm, Oil and Acrylic on Canvas, 2021