Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μπογδάνος, αντλεί έμπνευση από τον διάσημο και διαχρονικό Μικρό Πρίγκιπα του Saint-Exupéry και, σε δραματουργική συνεργασία με τον Βασίλη Μαυρογεωργίου, στήνει μια παράσταση-πτήση στα βαθύτερα υπόγεια του ουρανού, και κατ’ επέκταση του εαυτού, που αναζητά «απαντήσεις σε ανθρώπινα ερωτήματα περί φθοράς και αυτοπραγμάτωσης».

Το Mon Petit Prince, «απευθύνεται σε “μεγάλους” που προτίθενται να αντισταθούν στη μικρότητα. Που επιλέγουν για 90 λεπτά να ενεργοποιήσουν την “ανήλική” τους ματιά και να θυμηθούν πως επιλέγαμε να βλέπουμε τα πράγματα όσο ήμασταν μικροί», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ίδιος, στην συνέντευξη που ακολουθεί. Παράλληλα, μας μιλά για ό, τι τον απογειώνει και τον προσγειώνει αντίστοιχα, για τις ιστορίες που τον γοητεύουν αλλά και για τη δύναμη της στιγμής την οποία διερευνά φέτος μέσα από το πιο απαρηγόρητο love story όλων των εποχών.

Ας ταξιδέψουμε λοιπόν μαζί με τον δικό του Πρίγκιπα, «μέχρι την Πύλη που ο καθένας έχει ανάγκη να διασχίσει», με την ελπίδα να ανακαλύψουμε μέσα μας την παιδικότητα που έχουμε χάσει…


– Θυμάστε την πρώτη σας επαφή με το έργο του Antoine de Saint-Exupéry; 

Όταν διάβασα για πρώτη φορά τον Μικρό Πρίγκιπα ήμουν ακόμη στο δημοτικό. Με ένα σχετικό δέος για την εικονοπλασία και τις ζωγραφιές του Exupery, το αγάπησα αλλά δεν το κατανόησα. Χρειάστηκε να επανέλθω στο γυμνάσιο αλλά και αρκετές φορές αργότερα για να αρχίσω να αποκρυπτογραφώ αυτό το παραμύθι που προφασίζεται ότι είναι παιδικό.

– Πώς προέκυψε η ιδέα για την παράσταση;

Η ιδέα για την παραστασιακή εκδοχή του γεννήθηκε την περίοδο που ζούσα στο Λονδίνο όταν ένα βράδυ άκουσα το Nature Boy και έκανα τη σύνδεση των στίχων του τραγουδιού με την ιστορία του αειθαλούς αγοριού με τα ξανθά μαλλιά.

– Ποιες πτυχές του Μικρού Πρίγκιπα επιχειρεί να φωτίσει η δική σας θεατρική εκδοχή;

Η διάθεση δεν είναι επεξηγηματική. Το μονοπάτι όμως είναι ξεκάθαρα υπαρξιακό και αναζητά απαντήσεις σε ανθρώπινα ερωτήματα περί φθοράς και αυτοπραγμάτωσης. Για αυτό επικεντρώνουμε στον πιο ανθρώπινο χαρακτήρα της ιστορίας, τον Πιλότο, που τον ταυτίζουμε με τον ίδιο τον Exupery. Για αυτό η δραματουργία μας αποκτά βιογραφικό χαρακτήρα και χρησιμοποιεί πηγές από την αληθινή του ζωή.

Φωτογραφία: Γιάννης Ζάχος

– Το Mon Petit Prince αυτοπροσδιορίζεται ως «μία παράσταση για ενήλικες με ανήλικη ματιά». Τί ακριβώς σημαίνει αυτό;

Σημαίνει ότι απευθύνεται σε “μεγάλους” που προτίθενται να αντισταθούν στη μικρότητα. Που επιλέγουν για 90 λεπτά να ενεργοποιήσουν την “ανήλική” τους ματιά και να θυμηθούν πως επιλέγαμε να βλέπουμε τα πράγματα όσο ήμασταν μικροί. Αυτός είναι και ο λόγος που θελήσαμε να ασχοληθούμε με αυτό το σκοτεινό παραμύθι. Δεν έχει νόημα να κουνήσεις το δάχτυλο σε ένα πιτσιρίκι επιστώντας την προσοχή του στο να μη χάσει την παιδικότητά του. Είναι μάλλον άτοπο. Αντίθετα έχει αξία να χτυπήσεις το καμπανάκι σε έναν μεγάλο ζητώντας του να αναρωτηθεί πού και γιατί άφησε την παιδικότητά του.

– Για ποιους λόγους επιλέξατε τη Λένα Παπαληγούρα για τον ρόλο του Μικρού Πρίγκιπα;

Η καθαρότητα της ερμηνείας της και η διαύγεια του βλέμματός της νομίζω την καθιστούν την ιδανική φιγούρα για τον συγκεκριμένο ρόλο. Άλλωστε η εκδοχή μας θέλαμε εξ αρχής να έχει χιούμορ και μία καθολική, πανανθρώπινη απεύθυνση. Το φύλο ή η ηλικία όφειλαν να απελευθερωθούν.

Φωτογραφία: Γιάννης Ζάχος

– Πόσο σημαντικές είναι για εσάς οι σχέσεις που αναπτύσσετε με τους άλλους, σε καλλιτεχνικό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο; 

Ωριμάζοντας προσπαθώ με όλη μου την καρδιά να απορρίπτω τις εντάσεις και να γειώνω τον θυμό. Δεν τα καταφέρνω πάντα και ενίοτε είναι εις βάρος μου, ωστόσο προσπαθώ. Οι σχέσεις στον χώρο του θεάτρου, λόγω σύνδεσης και εξάρτησης, δεν έχουν καθαρά όρια μεταξύ καλλιτεχνικού, επαγγελματικού και προσωπικού επιπέδου. Για ένα διάστημα ο θίασός σου γίνεται η οικογένειά σου και για μένα είναι πολύ σημαντικό να στέκομαι καλοπροαίρετα, ανοιχτά και με κατανόηση απέναντι στους συνεργάτες μου, όπως κάνω και με τους δικούς μου ανθρώπους.

– Στην εποχή που διανύουμε, τί θα λέγατε ότι σας “απογειώνει” στον ουρανό και τί σας “προσγειώνει” απότομα στην πραγματικότητα;

Με απογειώνει ο έρωτας, η δοτικότητα και η ευγένεια. Όταν διακρίνω ότι η πρόθεση είναι θετική όλα μπορώ να τα ανεχτώ. Αντίθετα η έλλειψη σεβασμού, σε κάθε επίπεδο – προσωπικό, επαγγελματικό, αστικό, νομικό – είναι ο μόνος λόγος που με κάνει συχνά να αναρωτιέμαι γιατί επέστρεψα από το εξωτερικό.

Ορφέας και Ευριδίκη | Από 18 Δεκεμβρίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

– Τη φετινή σεζόν, καταπιάνεστε και με τον μυθικό έρωτα του Ορφέα και της Ευρυδίκης. Πώς θα περιγράφατε αυτή τη “συνάντηση” αλλά και την παράσταση που θα δούμε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου;  

Η συνάντηση αυτή προκύπτει από την ανάγκη για κάτι χειροποίητο και ανθρώπινο. Ο Ορφέας και η Ευρυδίκη (που θα ερμηνεύσουν οι εξαιρετικά ταλαντούχοι Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης και Ευθαλία Παπακώστα), θα ζήσουν το πιο απαρηγόρητο love story όλων των εποχών και εγώ προτίθεμαι να διερευνήσω μαζί τους τη δύναμη της στιγμής. Την εξουσία που μπορεί να ασκήσει στις ζωές μας ένα καταραμένο νανοδευτερόλεπτο. Τότε που γυρνάμε το κεφάλι πίσω και συνειδητοποιούμε ότι ίσως ο έρωτας αξίζει να υπάρχει μόνο “μέχρι θανάτου”.

– Υπάρχει κάποια άλλη αγαπημένη σας ιστορία που ονειρεύεστε να μεταφέρετε στο θέατρο;

Ω είναι πολλές! Γοητεύομαι συνήθως από λογοτεχνήματα και γι’ αυτό υποκύπτω διαρκώς στις θεατρικές διασκευές. Τελευταία μου εμμονή είναι η Ελευθερία του Επίκτητου που χωράει μέσα της την ιστορία του ανθρώπινου είδους. Στην παράσταση του Πρίγκιπά μας, ο τόσο χαρισματικός Γιωργής Τσαμπουράκης που ερμηνεύει τον Πιλότο, ανακαλεί από την ερωτική αλληλογραφία του Exupery με τη γυναίκα του Consuelo, δύο πολύτιμες και ιδιαίτερα αποκαλυπτικές γραμμές. “Τώρα καταλαβαίνω ότι ακόμα και μία μικρή ιστορία μπορεί να είναι μεγάλη, αρκεί να έρθει εκείνη να σε συναντήσει”.

Φωτογραφία: Γιάννης Ζάχος

– Για το τέλος, ας επιστρέψουμε στο ξανθό πλάσμα που δεν μεγαλώνει ποτέ… Ποιο είναι το μήνυμα που μεταφέρει ο δικός σας Μικρός Πρίγκιπας;

Το Mon Petit Prince υμνεί την απογείωση. Το ταξίδι μέχρι την Πύλη που ο καθένας έχει ανάγκη να διασχίσει. Όπως κι ο Exupery, έτσι κι εμείς, στεκόμαστε διακριτικά δίπλα στον αποδέκτη της ιστορίας του Μικρού Πρίγκιπα και δεν υποδεικνύουμε συναισθήματα. Προσκαλούμε κάθε θεατή να κρατήσει ό, τι εκείνος νιώθει χρήσιμο και να ονομάσει την Πύλη του όπως επιθυμεί.

***

• Το «Mon Petit Prince» επανέρχεται για λίγες παραστάσεις στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, ενώ στις 21 & 22 Οκτωβρίου πρόκειται να παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Επίσης, ο Δημήτρης Μπογδάνος σκηνοθετεί φέτος την παράσταση «Ορφέας & Ευρυδίκη» που ανεβαίνει από τις 18 Δεκεμβρίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.


Info: 

Mon Petit Prince, ξανά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά | 28 Σεπτεμβρίου – 15 Οκτωβρίου 2017

Mon Petit Prince… στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης | 21 & 22 Οκτωβρίου 2017


Διαβάστε επίσης:

Βασίλης Μαυρογεωργίου: Τι προσπαθεί να μας πει ο «Μικρός Πρίγκιπας»;