Δύο γυναικείους μονολόγους εμπνευσμένους από το Αρχαίο Δράμα με την υπογραφή σύγχρονων Ελλήνων συγγραφέων, του Γιάννη Παλαβού και του Άρη Αλεξανδρή, παρουσιάζουμε και φέτος στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη. Γραμμένοι με ανάθεση του Φεστιβάλ, αντλούν και οι δύο ελεύθερα από τους αρχαίους μύθους αποκαλύπτοντας σύγχρονες πτυχές τους σε πρωτότυπα, ανατρεπτικά έργα.

Δεξιά της κοίτης – Εμπνευσμένο από τον Οιδίποδα επί Κολωνώ του Σοφοκλή
του Γιάννη Παλαβού – Εμπνευσμένο από τη Λυσιστράτη του Αριστοφάνη

Συνεδρία πολέμου
του Άρη Αλεξανδρή

Συγγραφέας των συλλογών διηγημάτων Αστείο (Κρατικό Βραβείο Διηγήματος 2013) και Το παιδί (2019), ο Γιάννης Παλαβός αντλεί από τον Οιδίποδα επί Κολωνώ για να φωτίσει την αρχετυπική σχέση πατέρα-κόρης μέσα από τον μονόλογο μιας γυναίκας που σκιαγραφεί το πορτρέτο του πατέρα της, περιπλανώμενου λαϊκού οργανοπαίκτη στην ελληνική επαρχία, διωγμένου και κατατρεγμένου, όπως ο ήρωας αναφοράς, μ’ εκείνη μοναδικό στήριγμά του. Ο πατέρας, λαϊκός οργανοπαίκτης που διά της τέχνης του λύνει τα αινίγματα των άλλων αλλά αδυνατεί να λύσει το δικό του, περιπλανιέται διωγμένος κι ανήμπορος με μόνο στήριγμα την κόρη του. Έναν χρόνο μετά τον θάνατό του, η κόρη τελεί στη μνήμη του ένα άτυπο μνημόσυνο, ιχνηλατώντας την προσωπικότητά του και κάνοντας παράλληλα έναν απολογισμό της σχέσης τους, πικρό και τρυφερό μαζί.

Από την πλευρά του, ο Άρης Αλεξανδρής (Κρατικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα 2023 για το μυθιστόρημα Πώς ο Ιγνάτιος Καραθοδωρής έχασε τα πάντα), έχοντας μόλις εκδώσει το δεύτερο βιβλίο του Τρία επί ψυχής (2024), εμπνέεται από τη Λυσιστράτη δίνοντας έναν σπαρταριστό μονόλογο για την παρακμή του σεξ στην εποχή των ψηφιακών μέσων κι έναν νέο, ιδιότυπο πόλεμο με πεδίο μάχης το ανθρώπινο σώμα. Εδώ, η Λυσιστράτη είναι μια αγανακτισμένη ψυχολόγος που έχει κουραστεί να ακούει τις θεραπευόμενες και τους θεραπευόμενούς της να κλαυθμυρίζουν για τα στραβά των σχέσεων και των επιλογών τους. Οργανώνει, λοιπόν, μια ομαδική διαδικτυακή συνεδρία για να δώσει στους συμμετέχοντες την πιο κρίσιμη συμβουλή: να απέχουν από το σεξ. Σε μια εποχή υπερδιάθεσης του σεξ, τι θέση έχει στην πραγματική ζωή των ανθρώπων; Η αποφασιστικότητα συγκρούεται με την αμφιβολία και οι παραδοσιακές αντιλήψεις για τον έρωτα συνομιλούν με τα άβολα δεδομένα της ψηφιακής εποχής.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Στη μικρή ορχήστρα της Επιδαύρου, μια μορφή ξεπηδά ξαφνικά, μια σκιά. Έρχεται από πολύ μακριά. Είναι η ιστορία κουβαλώντας μαζί της όλο το θυμό και τη βία του κόσμου που δεν έπαψε ποτέ να παλεύει με τις αντιθέσεις του. Κι εμείς γυμνοί και άοπλοι μπροστά στην ορχήστρα αναζητούμε μέσα απ’ το θέατρο ξανά, όχι απλώς μια μορφή τέχνης, αλλά μια ιερή πράξη ένωσης, μια προσευχή για όσα χάθηκαν και για όσα μένουν ακόμα ανείπωτα. Με αντοχή, υπομονή κι επιμονή να ξαναχτίσουμε έναν κόσμο που δοκιμάστηκε από την Ύβρη και την εγκατάλειψη. Μάρτυρες όλοι, ακόμη μία φορά, μιας αέναης τελετουργίας. – Γιάννης Σκουρλέτης

Συντελεστές

  • Σκηνοθεσία Γιάννης Σκουρλέτης
  • Σκηνικά Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
  • Κοστούμια – props Κωνσταντίνος Σκουρλέτης, Βενετία Λονγκ
  • Κίνηση Διονύσης Νικολόπουλος
  • Φωτισμοί Γιώργος Μαρουλάκος
  • Bοηθός σκηνοθέτη Έλενα Παληγιάννη
  • Παίζουν Ρένια Λουιζίδου, Χάρης Χαραλάμπους-Καζέπης
  • Χορός Μαριάμ Ρουχάτζε, Διονύσης Νικολόπουλος, Δημήτρης Οικονομίδης, Γιάννης Τσιπλακούλης κλαρίνο, Άρτεμις Κωνσταντίνου κρουστά, νταούλι
  • Διεύθυνση παραγωγής Γιώργος Παπαδάκης
  • Εκτέλεση παραγωγής bijoux de kant

Τα δύο έργα κυκλοφορούν σε ενιαία δίγλωσση έκδοση, στο πλαίσιο της Θεατρικής Σειράς του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου σε συνεργασία με τις εκδόσεις Νεφέλη.

Photo Credit: Karol Jarek

Διαβάστε επίσης:

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Γιορτάζει τα 70 του χρόνια με ένα πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Αναλυτικά οι παραγωγές στην Πειραιώς 260
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Τι θα δούμε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Το πρόγραμμα στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Τι θα δούμε στο Ηρώδειο
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Τι θα ακούσουμε στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού