Με μεγάλο ενθουσιασμό περίπου 300 επισκέπτες αγκάλιασαν την τιμητική αυτή έκθεση, αφιερωμένη στον σκηνογράφο και ενδυματολόγο Δαμιανό Ζαρίφη, με τα ασπρόμαυρα πορτρέτα του γοητευτικού καλλιτέχνη, από την Βουβούλα Σκούρα και τον Κώστα Ορδόλη, να υποδέχονται το κοινό. Οι επισκέπτες, εντυπωσιασμένοι από τα ζωντανά χρώματα των ζωγραφικών μακετών και από τα ασπρόμαυρα σχέδιά του απολάμβαναν την περιήγησή τους στην έκθεση.

Φαντασμαγορικά κοστούμια ιστορικών παραστάσεων που παραχώρησαν το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Εθνική Λυρική Σκηνή, το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, δημιουργικές προβολές πάνω σε τοίχους από τούβλα, αποσπάσματα σημαντικών παραστάσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών που προβάλλονται σε μεγάλες οθόνες αποτελούν βασικά στοιχεία της έκθεσης αυτής.

Δαμιανός Ζαρίφης το 1980 από την Βουβούλα Σκούρα | φωτογραφία: © Χρήστος Τόλης

Το κοινό είχε την ευκαιρία να συναντήσει και να συνομιλήσει με τους κινηματογραφιστές Βασίλη Βαφέα, Παντελή Βούλγαρη, Γιάννη Σμαραγδή, που έδωσαν το παρόν στην εκδήλωση των εγκαινίων και παρουσίασαν τις συνεργασίες τους με τον Δαμιανό Ζαρίφη, σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους που προσέλκυαν το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Ένας μαγικά θεατροποιημένος χώρος συνεπήρε το κοινό και απέδειξε πώς μπορεί να ζωντανέψει η θεατρική μνήμη, αν αξιοποιηθούν με έμπνευση και αγάπη τα απομεινάρια παλιών θεατρικών παραστάσεων από τα βεστιάρια του θεάτρου.

Σε ένα ιδιαίτερα ζεστό και φιλικό κλίμα, η θεατρολόγος και επιμελήτρια της έκθεσης, Ελένη Βαροπούλου, περιστοιχισμένη από φίλους του θεάτρου, του κινηματογράφου και της όπερας στο μικρό θεατράκι του πολυχώρου Ω2, καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους και εξέφρασε την ικανοποίησή της για την υλοποίηση της έκθεσης και ευχαρίστησε θερμά όλους όσοι συνέβαλαν στην εκπλήρωση μιας υπόσχεσης απέναντι στον Δαμιανό Ζαρίφη, μια έκθεση για εκείνον.

Η θεατρολόγος και επιμελήτρια της έκθεσης, κα Ελένη Βαροπούλου, με την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, κα Λυδία Κονιόρδου.

Με θερμά και συγκινητικά λόγια μίλησε για τη συνεργασία της με τον Δαμιανό Ζαρίφη, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Λυδία Κονιόρδου που τίμησε με την παρουσία της την εκδήλωση. Μίλησε για την παράσταση της αριστοφανικής κωμωδίας «Σφήκες» στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν το 1981, όταν ο Δαμιανός Ζαρίφης είχε σχεδιάσει για εκείνη ένα αρκετά τολμηρό ρούχο που κέντρισε τα βλέμματα όλων των θεατών. Το κοστούμι αυτό απεικονίζεται σε ζωγραφική μακέτα στο χώρο της έκθεσης. Η Υπουργός αναφέρθηκε επίσης στη σχέση που είχε ο σκηνογράφος και ενδυματολόγος με τους ηθοποιούς, λέγοντας ότι ο Δαμιανός Ζαρίφης «γινόταν ένα με τους ηθοποιούς, δεν ήταν απλός συνεργάτης, ήταν συμπορευτής μας». Ο Δαμιανός Ζαρίφης ήταν για τη Λυδία Κονιόρδου «ένας τρυφερός και ευγενικός πρίγκηπας».

Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ωδείου Αθηνών, κ. Νικόλαος Τσούχλος συνεχάρει την Ελένη Βαροπούλου για τη δημιουργική αξιοποίηση του χώρου και για την άρτια συνεργασία της ίδιας με το Ωδείο Αθηνών, προκειμένου να υλοποιηθεί η εν λόγω έκθεση.

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου, αφού θυμήθηκε το ανέβασμα της παράστασης «Σπασμένη στάμνα», όπου συνεργάστηκε με το Δαμιανό Ζαρίφη στα σκηνικά και κοστούμια και με τον Λευτέρη Βογιατζή στη σκηνοθεσία, αναφέρθηκε στις αρετές του «στοχαστικού τεχνίτη».

Με μια συγκινητική παρέμβαση, η Όλια Λαζαρίδου αναφέρθηκε στην παράσταση «Ο υπηρέτης δυο αφεντάδων», όπου η ίδια έπαιξε δίπλα στον Γιώργο Αρμένη, τονίζοντας ότι αυτό που την συνοδεύει ακόμα και σήμερα από τον Δαμιανό ήταν η αίσθηση μιας «μεταξωτής ενέργειας».

Ο Μανόλης Παντελιδάκης, που μαθήτευσε δίπλα του στη Σχολή Βακαλό, κατέθεσε ότι ο Δαμιανός Ζαρίφης ήταν ο λόγος που ξεκίνησε να ασχολείται με την σκηνογραφία. Μίλησε επίσης για τις ποιότητες της σκηνογραφικής και ενδυματολογικής δουλειάς του Ζαρίφη, ειδικότερα για τον τρόπο με τον οποίο αναδείκνυε τα χρώματα, τις υφές και τις ματιέρες.

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος αναφέρθηκε στην σημασία που είχε για την δική του πορεία στο θέατρο, η συνεργασία του με τον Δαμιανό Ζαρίφη, όταν πρωτοσυναντήθηκαν στη Θεσσαλονίκη,  στην παράσταση «Κεκλεισμένων των Θυρών». Η παράσταση αυτή στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, ήταν η πρώτη για το Θεόδωρο Τερζόπουλο, μετά τον ερχομό του από την Γερμανία.

Η εκδήλωση έκλεισε με την εξαιρετική ερμηνεία της σοπράνο Τζούλιας Σουγλάκου, η οποία ερμηνεύσε αποσπάσματα από την όπερα Βάιλ – Μπρεχτ «Άνοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνυ» συνοδευόμενη από τον Δημήτρη Γιάκα στο πιάνο.

Ξεναγήσεις από την επιμελήτρια της έκθεσης, Ελένη Βαροπούλου και συζητήσεις για το ρόλο του σκηνογράφου σήμερα και τις σύγχρονες σκηνογραφικές τάσεις θα πραγματοποιηθούν τις επόμενες μέρες. Φοιτητές από το τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, σπουδαστές της Σχολής Βακαλό, του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και του Ωδείου Αθηνών θα επισκεφθούν την έκθεση.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Ζωγραφική Μακέτα για την οπερέτα Χριστίνα στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε σκηνοθεσία Γιώργου Ρεμούνδου – φωτογραφία: © Χρήστος Τόλης


Διαβάστε επίσης:

Έκθεση – αφιέρωμα στον Δαμιανό Ζαρίφη στο Ωδείο Αθηνών | Διάρκεια έκθεσης: έως τις 20 Ιανουαρίου