Η Kalfayan Galleries παρουσιάζει τη μνημειακή εγκατάσταση του Βλάση Κανιάρη (1928-2011) με τον τίτλο Cocktail …

από την Πέμπτη 24 Μαΐου 2012.

Η έκθεση φωτίζει μία ακόμα πλευρά του πολυδιάστατου έργου του Βλάση Κανιάρη, ο οποίος είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς της Μεταπολεμικής περιόδου.

Το 2009 οι Kalfayan Galleries παρουσίασαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα την ιστορικής σημασίας εγκατάσταση με τον τίτλο ‘Arrivederci-Willkommen-1976’ που διαπραγματεύεται το θέμα της μετανάστευσης.

Στην εποχή της ‘Ελληνικής Κρίσης’ και των έντονων κοινωνικο-οικονομικών αναταραχών σε παγκόσμιο επίπεδο, ο εικαστικός λόγος του Βλάση Κανιάρη είναι όχι μόνο τραγικά επίκαιρος αλλά και πιο αναγκαίος από ποτέ. Η παρουσίαση της εγκατάστασης του 1980 με τον τίτλο ‘Cocktail’ στην Kalfayan Galleries συγκεντρώνει καίρια χαρακτηριστικά του έργου του Κανιάρη: στοχεύει στο να προβληματίσει, να γίνει αφορμή έντονου κοινωνικού διαλόγου, να θέσει ερωτήματα και όχι να προσφέρει έτοιμες λύσεις-απαντήσεις. 

Στο έργο ‘Cocktail’ ο Κανιάρης, με αναφορές στην αισθητική της Arte Povera, χρησιμοποίησε απλά, καθημερινά υλικά και αντικείμενα, όπως σύρμα και είδη ρουχισμού για να δημιουργήσει ένα tableau vivant. Οι ανθρώπινες φιγούρες που απαρτίζουν την εγκατάσταση στέκονται μπροστά από μία σειρά αποκομμάτων εφημερίδων και περιοδικών, παλαιότερων αλλά και επίκαιρων κάθε φορά με τον χρόνο παρουσίασης της συγκεκριμένης εγκατάστασης. Ο θεατής καλείται να αποκωδικοποιήσει τόσο το ‘διάλογο’ μεταξύ των ανώνυμων ‘καλεσμένων-επισκεπτών’ όσο και τη διαλλεκτική σχέση με την επικαιρότητα όπως αυτή παρισφρύει με τη μορφή των αποσπασμάτων από τον Τύπο. Ταυτόχρονα το έργο προσκαλεί και απαιτεί την άμεση αισθητηριακή βίωσή του από το θεατή, ο οποίος μετατρέπεται και αυτός με τη σειρά του σε ‘καλεσμένο-επισκέπτη’.

Ενδεικτικό της δυναμικής του έργου του Κανιάρη ως κοινωνικό-πολιτική μαρτυρία με διαχρονική ισχύ είναι το γεγονός ότι το ‘Cocktail’ εντάσσεται σε μία ευρύτερη ενότητα-εγκατάσταση που παρουσιάστηκε το 1980 στο εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο του ΦΙΞ (οργάνωση Τεχνοχώρος- Bernier) με τον τίτλο ‘Hélas, Hellas’. Και με αυτή τη φράση -‘Αλίμονο, Ελλάδα’ – έρχεται αντιμέτωπος ο θεατής-επισκέπτης στην έκθεση στην Kalfayan Galleries καθώς μεταξύ άλλων διαβάζει και αποσπάσματα από το Διεθνή Τύπο που αφορούν την ‘Ελληνική Κρίση’ του σήμερα.

Ο Βλάσης Κανιάρης υπήρξε πάντοτε οξυδερκής παρατηρητής του ιστορικο-κοινωνικού γίγνεσθαι σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Ανήκε στη γενιά των Ελλήνων καλλιτεχνών που έδρασαν την περίοδο του ’60 και του ’70 στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Δημιούργησε μία καθαρά προσωπική εικαστική γλώσσα, τολμώντας να πειραματιστεί με ποικίλα εκφραστικά μέσα, έξω από τα κυρίαρχα ρεύματα της εποχής του. Τη δεκαετία του ’60 εισάγει στο έργο του τη χρήση αντικειμένων της καθημερινότητας, και από το 1971 – έτος όπου δημιουργεί τις πρώτες εγκαταστάσεις/περιβάλλοντα- και μετά, η ανθρώπινη μορφή εδραιώνεται ως βασική θεματική στο έργο του.  

Το 1988, ο Βλάσης Κανιάρης, μαζί με τον Νίκο Κεσσανλή, εκπροσώπησαν την Ελλάδα στη Μπιενάλε της Βενετίας, και το 1997 παρουσίασε το έργο του στην Documenta. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος εκθέσεων στην Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αμερική. Έργα του βρίσκονται στη συλλογή μουσείων όπως TATE MODERN (Λονδίνο) και Ostwall Museum (Ντόρτμουντ) καθώς επίσης και σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές.