Η έκθεση Avarna Fluida πραγματοποιείται με κοινό όραμα την ανάπτυξη ενός γόνιμου διαλόγου κατά τη συνάντηση του αρχαίου μνημείου με τη σύγχρονη τέχνη και υποστηρίζεται από το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου.

Το Νιόκαστρο χτίστηκε από τους Οθωμανούς το 1573 μετά την ήττα τους στη ναυμαχία της Ναυπάκτου για τον καλύτερο έλεγχο ενός από τους σημαντικότερους εμπορικούς θαλάσσιους δρόμους μεταξύ Ανατολής-Δύσης και συνιστά ένα από τα καλύτερα διατηρημένα κάστρα του ελλαδικού χώρου. Στο εσωτερικό του φιλοξενούνται μνημεία, μουσεία και εκθέσεις που προσφέρουν μια διαχρονική περιήγηση στην περιοχή της Πυλίας και της ευρύτερης περιοχής.

Η έκθεση Avarna Fluida, με τον τίτλο της να παραπέμπει στην ονομασία του κάστρου κατά την οθωμανική περίοδο επανέρχεται στην ρευστότητα του χρόνου και την αναβίωση των παρελθοντικών ιχνών στο παρόν. Το όραμα συνεχίζεται με νομαδικό χαρακτήρα σε μέρη που «έχουν απολιθωθεί» επαναπροσεγγίζοντας την αρχαιολογία και την ευρύτερη έννοια του τοπίου διερευνώντας την σύνδεση διαφορετικών προσεγγίσεων. Όπως εξηγεί ο Agamben, ο θεατής δεν αντιλαμβάνεται μόνο ότι οι εικόνες κινούνται, αλλά μεταμορφώνονται, όπως είναι πολύ φυσικό σε αυτές τις εικόνες. Οι εικόνες φορτίζουν τους εαυτούς τους από τον χρόνο, σχεδόν στο σημείο εκείνο που εκρήγνυνται. Αυτός ο καιρολογικός κορεσμός συνιστά την συγκεκριμένη τους αύρα.

Τα έργα εκτίθενται στους υπαίθριους χώρους του Νιόκαστρου προτείνοντας σύγχρονες χειρονομίες με έργα γλυπτικής, εγκαταστάσεων και τρισδιάστατων κατασκευών, ενώ η έκθεση ξεκινά με site specific και ηχητικές performance.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Κωστής Βελώνης, Γιάννης Γρηγοριάδης, Γιώργος Γυπαράκης, Μάρθα Δημητροπούλου, Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος, Αντώνης Κανέλλος Γεωργία Κοτρέτσος, Κωνσταντίνος Κώτσης, Ειρήνη Μίγα, Στέλλα Χριστοφή, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, Errands.

Την έκθεση συνοδεύει η ομώνυμη δίγλωσση έκδοση με τις εκφορές του ποιητικού και θεωρητικού λόγου των: Ανδρέα Εμπειρίκου, Ζωής Κάλφα, Στέλλας Χριστοφή, Errands προεκτείνοντας την διεπιστημονική προσέγγισή της.

Επιμέλεια: Στέλλα Χριστοφή

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Γιώργος Γυπαράκης, Σκεπτόμενος, 2012, εποξειδική ρητίνη, μαρμαροψηφίδα, χαλκός