Στο πλαίσιο του Fast Forward Festival 5 της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, το οποίο φέτος επικεντρώνεται στην αρχαιολογία της μνήμης με φόντο και πρωταγωνιστή την Αθήνα, το Μουσείο της Ακρόπολης φιλοξενεί την έκθεση Unconformities-Ασυμφωνίες, των Joana Hdjithomas και Khalil Joreige.

Στη συνέντευξη τύπου που προηγήθηκε των εγκαινίων οι δύο Λιβανέζοι καλλιτέχνες και αποδέκτες του Duchamp Prize, μέσα από μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον καθηγητή του Birmingham City University Anthony Dowsey, αναφέρθηκαν στην τέχνη ως ανάταξη του πολιτισμού, μέσα από μία διατομεϊκή αντιμετώπιση της τέχνης όπου συμμετέχει η γεωλογία, η ανθρωπολογία, η χημεία, η αρχαιολογία.

Η Ιστορία 3 Πόλεων

Τρεις πόλεις με ποικίλες ιστορικές διαστρωματώσεις της ιστορίας, το Παρίσι (College de France), η Βηρυτός (Πλατεία Μαρτύρων) και η Αθήνα (Μοναστηράκι/Ελαιώνας), εγκιβωτίζουν τις εδαφικές επανατοποθετήσεις τους, αφηγούμενες την ιστορία όχι γραμμικά, αλλά ανάμεσα από ‘τις γραμμές’ και σχηματίζοντας διαύλους κοινής πορείας ως προς τις πολιτισμικές τους αλλαγές και επιδράσεις.

Η διαδικασία της συλλογής των πετρωμάτων από φορτισμένα πολιτικά και ιστορικά σημεία και η τοποθέτηση τους σε διάφανους πλεξιγκλάς ‘κίονες’, αφού έχει αφαιρεθεί ο αέρας και εμποτισμένους σε ειδική ρητίνη, δημιουργεί μία ‘κάθετη τομή’ στον τρόπο που διαβάζουμε την ιστορία, εντοπίζοντας τα κενά και τις ασυνέχειες των πολιτισμών και της εναλλαγής των πολιτικών πεποιθήσεων, των πτώσεων των ιδεολογιών, των απογοητεύσεων, των απομυθοποιήσεων, μα και της ρουτίνας της καθημερινότητας. Μία στήλη της Αθήνας, λόγου χάριν, από ένα ‘ένδοξο’ καλλιτεχνικά παρελθόν όπου συντρίφθηκαν κομμάτια αγγειοπλαστικής για να το αποδείξουν, τώρα πλέον εναρμονίζονται με κατάλοιπα προϊόντων τσιμεντοβιομηχανιών (ανεξέλεγκτη εικαστική ανάπτυξη) και κάθε λογής απορρίμματα.

Παράλληλα οι φωτεινές κάθετες διάφανες στήλες τέμνονται οριζόντια, σε έναν αόρατο μα αναπόδραστο ιστό/ grid, από λεπτομερειακά, εικαστικά σχέδια των πετρωμάτων και ψηφιακές φωτογραφίες της ιστορικής τους α-συνέχειας μαζί με χειρόγραφα κείμενα, ως ένα χρονολόγιο δράσεων του ανθρώπου και διαδράσεων με το φυσικό/αστικό του περιβάλλον, σε μία οπτική κατάδειξη της ‘ανακύκλωσης’ πολιτισμών. Ταυτόχρονα παρουσιάζεται βίντεο της διαδικασίας γεωτρητικών πυρήνων και εξόρυξης, μία κινηματογραφική ελεγεία της αναπάντεχης συνάντησης του μηχανικού με το φυσικό, στη Βηρυτό, μία πόλη ‘πρότυπο’ των αλλαγών, συχνά βίαιων, που επιφέρει ο άνθρωπος στον εαυτό του, θυμίζοντας ότι άνθρωπος, αυτό που μαθαίνει μέσα από τις καταστροφές, είναι τελικά το πώς να τις επαναλαμβάνει.

Το Αέναο Ρήγμα

Το γεγονός ότι το εικαστικό αποτέλεσμα αυτής της εγκατάστασης είναι πολύ όμορφο αισθητικά, όπως επισημάνθηκε και στη συνέντευξη, δεν παραβλέπει την αληθινή ουσία του έργου, το πως μας καταδεικνύει, με έναν καθαρό αλλά όχι εύκολο ή σύντομο στην ανάγνωσή του, τρόπο, ότι ό άνθρωπος γεννήθηκε μέσα από ένα ρήγμα, και ότι όλη του η ζωή είναι η διαχείριση αυτού του ρήγματος, το οποίο εν τέλει και θα τον απορροφήσει, θα τον ‘καταπιεί’.

Info:

UNCONFORMITIES
Joana Hadjithomas, Khalil Joreige
Onassis Fast Forward Festival 5 – Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
2 – 16 Μαΐου 2018 | Μουσείο της Ακρόπολης
Πληροφορίες: http://www.sgt.gr/gre/SPG2136/


Διαβάστε επίσης:

«Ασυμφωνίες»: Μία έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Μουσείο της Ακρόπολης

Onassis Fast Forward Festival 5 από τη Στέγη