Περισσότερα από 120 έργα της Άλεξ Μυλωνά στους δύο ορόφους του μουσείου-γλυπτά, ακουαρέλες, σχέδια- αποτυπώνουν, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο επιμελητής της έκθεσης και ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης, «την ενοποιητική πορεία που συνδέει τις πρώτες ανθρωποκεντρικές της συνθέσεις τη δεκαετία του 1950 έως τη μετωπικότητα, την αυστηρή ακινησία, την τραχύτητα, τις αιχμηρές απολήξεις και το παιχνίδι των γραμμών, της κενής φόρμας και των κάθετων επιφανειών που χαρακτηρίζουν τα αφηρημένα γλυπτά της από σφυρήλατο σίδηρο· και από τις συστροφές και τις αναδιπλώσεις, τις καμπύλες, τις κινήσεις και τις εντάσεις των εύπλαστων μεταλλικών ελασμάτων στις Αρχιτεκτονικές προτάσεις (1976) έως τη βαθιά επεξεργασμένη απλότητα της γλυπτικής φόρμας και την καθαρότητα των γεωμετρικών μαρμάρινων επιφανειών με τη σύζευξη των κύκλων και των ημικυκλίων, των τετραγώνων ή των ορθογωνίων».

Το Σάββατο 23 και την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου, ώρα 12:00, θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις ανοιχτές για το κοινό, με το εισιτήριο εισόδου, ενώ σύντομα θα ανακοινωθεί πρόγραμμα ξεναγήσεων που θα υλοποιείται καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης. Επιπλέον, για τις οικογένειες που επισκέπτονται το μουσείο, θα διατίθεται δωρεάν το εκπαιδευτικό κιτ «Το τετράδιο της αυτόνομης εκπαιδευτικής δράσης», σε ελληνικά και αγγλικά, για να συνοδέψει δημιουργικά τις εξορμήσεις μικρών και μεγάλων στην έκθεση.

Η έκθεση αποτελεί την πρώτη εσωτερική παραγωγή για τον νεοσύστατο Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus), στο πλαίσιο του καλλιτεχνικού προγραμματισμού των πέντε φορέων που τον συγκροτούν από τις 5 Νοεμβρίου 2018, οπότε και ψηφίστηκε η ίδρυσή του, και που αποτελούν πλέον τις πέντε νέες διευθύνσεις-μουσεία του (Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, Μουσείο Άλεξ Μυλωνά).

Βιογραφικό Άλεξ Μυλωνά (1920 – 2016)

Η Άλεξ Μυλωνά γεννήθηκε στην Αθήνα το 1920. Πολύ νωρίς, οι γονείς της αναγνώρισαν την κλίση της για την τέχνη και της έδωσαν τη δυνατότητα, από τα οκτώ της χρόνια, να ξεκινήσει τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής. Το 1940 παντρεύτηκε τον πολιτικό Γεώργιο Μυλωνά. Το 1943 γεννήθηκε η πρώτη τους κόρη, η Μαρία, και το 1944 η δεύτερη, η Ελένη. Το 1945, ξεκίνησε τις σπουδές της στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, με καθηγητή τον γλύπτη Μιχάλη Τόμπρο. Το 1949 γέννησε το τρίτο της παιδί, τον Αλέξανδρο.

Με την ολοκλήρωση των σπουδών της, η Άλεξ Μυλωνά αφιερώθηκε με πάθος στην τέχνη της και συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις. Το 1960 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας, όπου ο κριτικός της τέχνης Herbert Read υπήρξε ενθουσιώδης υποστηρικτής των γλυπτών της. Τη δεκαετία του 1960, συμμετείχε σε σημαντικές Μπιενάλε και διεθνείς εκθέσεις στην Αλεξάνδρεια, στο Παρίσι, στο Μόντρεαλ, στις Βρυξέλλες, στο Μπουένος Άιρες και στη Βουδαπέστη. Την ίδια περίοδο, διατηρούσε εργαστήριο στο Παρίσι, κοντά στο Montparnasse. Το 1980 μετέφερε το εργαστήριό της στην περιοχή του Marais. Η διαμονή της στη γαλλική πρωτεύουσα της έδωσε την ευκαιρία να συναντήσει σημαντικούς γλύπτες, όπως οι H. Arp, A. Giacometti και O. Zadkine, αλλά και ζωγράφους όπως ο J. Atlan.

Οι ατομικές εκθέσεις της σηματοδοτούν και αποτυπώνουν τα διαφορετικά στάδια της καλλιτεχνικής, αλλά και της προσωπικής της εξέλιξης. Το 1961, στον «Παρνασσό», ανάμεσα στις υπόλοιπες συνθέσεις της που διέτρεχαν αναδρομικά τη μέχρι τότε πορεία της, κυριαρχούσαν εκείνες που είχαν εκτεθεί στη Βενετία. Το 1976 στην Αίθουσα Τέχνης «Πολύπλανο» παρουσίασε τις εργασίες της σχετικά με τον όγκο και το κενό, ενώ το 1984, στην «Αίθουσα Τέχνης Αθηνών» (και εν συνεχεία στην παρισινή γκαλερί «Denise René» το 1988), τις μελέτες της για τις αρχέτυπες φόρμες του κύκλου και του τετραγώνου, εκφρασμένες πάνω σε μάρμαρο. Το 1986, η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου πραγματοποίησε μεγάλη αναδρομική έκθεση των έργων της.

Εκτός από τη γλυπτική, η Άλεξ Μυλωνά δημιούργησε μια μεγάλη σειρά έργων σε χαρτί, ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και σχεδίασε σκηνικά και κοστούμια για το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου. Η δημιουργία της συμπορεύεται με τις νεωτερικές και προοδευτικές τάσεις της τέχνης της εποχής της, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ελληνική καταγωγή της αλλά και τη διεθνή διάσταση των έργων της. Στα τελευταία χρόνια της ζωής της δημιούργησε το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά επιθυμώντας να στεγάσει το έργο της και να αναδείξει τον δημόσιο χαρακτήρα του, καθώς και να προσφέρει σε νέους καλλιτέχνες έναν φιλόξενο χώρο υποδοχής της δουλειάς τους.