Τόσο στο πρόσφατο παρελθόν, όσο και παλαιότερα τα παραδείγματα είναι αρκετά και δείχνουν ότι υπάρχουν έλληνες καλλιτέχνες που μπορούν να σταθούν άξια σε διεθνές επίπεδο.

Τους πρώτους μήνες του 2019 παρουσιάστηκαν αρκετές τέτοιες περιπτώσεις, προερχόμενες μάλιστα στην πλειοψηφία τους από έλληνες καλλιτέχνες που συστηματικά ηχογραφούν για εταιρείες του εξωτερικού.

Sokratis Sinopoulos Quartet – Metamodal (ECM)

Η ECM τα τελευταία αρκετά χρόνια κυκλοφορεί τακτικά άλμπουμ ελλήνων καλλιτεχνών οι οποίοι έχουν άξια ενταχθεί στον διεθνή και εκλεκτικό κατάλογο της. Ο πιανίστας και συνθέτης Βασίλης Τσαμπρόπουλος, η Σαβίνα Γιαννάτου, η Ελένη Καραΐνδρου και πρόσφατα η Μαρία Φαραντούρη έχουν κυκλοφορήσει άλμπουμ τους στην ECM.

Το “Metamodal” κυκλοφόρησε στις 15 Μαρτίου και είναι το δεύτερο άλμπουμ του  Σωκράτη Σινόπουλου και του κουαρτέτου του για την γερμανική εταιρεία του Manfred Eicher. Είχε προηγηθεί το 2015 το “Eight Winds”.

Το κουαρτέτο σταθερά αποτελείται από τον Σωκράτη Σινόπουλο στη λύρα, τον Δημήτρη Τσεκούρα στο κοντραμπάσο, τον Δημήτρη Εμμανουήλ στα τύμπανα και τον Yann Keerim (Γιάννης Κυριμκυρίδης) στο πιάνο.

Φόρμες της παραδοσιακής μουσικής της Μεσογείου συναντούν την jazz, την Βυζαντινή και την κλασική μουσική σε ένα γοητευτικό συνδυασμό, με προσωπική ταυτότητα, ο οποίος εξελίσσει και αναπτύσσει το πνεύμα του ντεμπούτου τους προσφέροντας ακόμη μεγαλύτερη απόλαυση από το έτσι κι αλλιώς θαυμάσιο πρώτο βήμα τους.

Το Sokratis Sinopoulos Quartet θα εμφανιστεί την Κυριακή 5 Μαΐου στον Φάρο του Κ.Π.Ι.Σ.Ν. στο πλαίσιο του κύκλου συναυλιών “Jazz Chronicles”.

Το κουαρτέτο συμμετείχε το 2018 στο jazzahead! (την μεγάλη έκθεση και ταυτόχρονα συνάντηση  jazz μουσικών και εταιρειών που γίνεται  κάθε χρόνο στη Βρέμη), από όπου και το βίντεο.

Eleni Karaindrou – Tous des oiseaux (ECM)

Το νέο άλμπουμ της συνθέτριας περιλαμβάνει υλικό το οποίο δημιουργήθηκε για δύο διαφορετικά project: Το ομώνυμο θεατρικό έργο  “Tous des oiseaux” του Λιβανεζο-Καναδού συγγραφέα Wajdi Mouawad και την ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη και ηθοποιού Payman Maadi “Bomb, A Love Story”.

Και τα δύο έργα περιλαμβάνουν κομμάτια για ορχήστρα εγχόρδων (ερμηνεύει η Καμεράτα με concertino την Αργυρώ Σειρά) σε συνδυασμό με μια πλειάδα κορυφαίων σολίστ: Σαβίνα Γιαννάτου (φωνή), Σωκράτης Σινόπουλος (λύρα, λαούτο), Νίκος Παραουλάκης (νέι), Στέφανος Δορμπαράκης (κανονάκι), Γιώργος Κοντογιάννης (κρουστά), Στέλλα Γαδέδη (φλάουτο), Βαγγέλης Χριστόπουλος (όμποε), Γιάννης Ευαγγελάτος (φαγκότο), Αλέξανδρος Μποτίνης (βιολοντσέλο), Μαρία Μπιλντέα (άρπα), Άρης Δημητριάδης (μαντολίνο) και Ντίνος Χατζηιορδάνου (ακορντεόν). Πιάνο παίζει η ίδια η συνθέτρια.

Ξεχωριστό και εμπνευσμένο το άκουσμα, με τον τρόπο που εναλλάσσονται οι συνθέσεις  δημιουργείται μια «δραματουργία» και το αποτέλεσμα στέκει ως αυτόνομο άλμπουμ, ανεξάρτητα από τους λόγους (θέατρο και ταινία) για τους οποίους γράφτηκε.

Κυκλοφόρησε στις 25 Ιανουαρίου.

Aeolos Woodwind Quintet – Greek Wind Quintets (Naxos)

Το κουιντέτο ξύλινων πνευστών Aeolos αποτελούν οι:  Βαγγέλης Σταθουλόπουλος – φλάουτο Γιάννης Τσελίκας – όμποε,  Άγγελος Πολίτης – κλαρινέτο, Σπύρος Κάκος – κόρνο, Γιώργος Φαρούγγιας – φαγκότο.

Φέτος το κουιντέτο συμπλήρωσε τα 10 του χρόνια, στη διάρκεια των οποίων έχει δώσει συναυλίες σε αίθουσες συναυλιών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Ωδείου Φίλιππος Νάκας, του Ωδείου Αθηνών και του Δημοτικού Θεάτρου Κερκύρας, ενώ έχει ηχογραφήσει για την Ελληνική Ραδιοφωνία.

Το ρεπερτόριο των συναυλιών του, το οποίο ξεπερνά ήδη τα 130 έργα, δεν καλύπτει μόνο το εύρος της φιλολογίας του κουιντέτου πνευστών αλλά και έργα για μεγαλύτερα σύνολα. Έτσι, το κουιντέτο «Αίολος» έχει συμπράξει με σύνολα εγχόρδων, με χορωδίες και με σολίστ μονωδούς σε αυθεντικά έργα ή μεταγραφές που επιμελούνται τα ίδια τα μέλη του συγκροτήματος. Επίσης έχει οργανώσει ποικίλα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Και ο καλύτερος ίσως τρόπος για να γιορτάσουν τα 10 χρόνια τους είναι η κυκλοφορία του άλμπουμ “Greek Wind Quintets” από μια εταιρεία όπως η Naxos, η οποία εκτός του ότι έχει διεθνή παρουσία και διεθνή διανομή είναι και από τις πιο δραστήριες στον χώρο της κλασικής μουσικής με ένα δυναμικό κατάλογο που συνεχώς εμπλουτίζεται.

Στο cd περιλαμβάνονται έργα των συνθετών Γεώργιου Πονηρίδη, Ανδρέα Μακρή, Θόδωρου Αντωνίου, Τάκη Καλογερόπουλου, Άλκη Μπαλτά, Γιώργου Κουμεντάκη (τα οποία ηχογραφούνται και δισκογραφούνται για πρώτη φορά, εμπλουτίζοντας έτσι σημαντικά το ρεπερτόριο για κουιντέτο ξύλινων πνευστών) καθώς και το έργο «10 Ελληνικοί Λαϊκοί Σκοποί» του Γιάννη Κωνσταντινίδη (το οποίο είναι το μόνο που έχει δισκογραφηθεί ξανά στο παρελθόν.

Συμπαραγωγοί της έκδοσης αυτής το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής, το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, και η  Valerie Ship Management LLC.

Η παρουσίαση του cd έγινε στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 15 Απριλίου με ομιλητές τον κριτικό και ιστορικό μουσικής Γιώργο Μονεμβασίτη αλλά και τους συνθέτες  Άλκη Μπαλτά και Γιώργο Κουμεντάκη.

Various Artists – An Anthology of Greek Experimental Electronic Music 1966-2016 (Sub Rosa)

Πρόκειται για μια ανθολογία πειραματικής και ηλεκτρονικής μουσικής. Έργο πολύ σημαντικό καθώς ανθολογεί σε δύο CD συνολικής διάρκειας περίπου δυόμιση ωρών, 30 έλληνες μουσικούς του χώρου αυτού που δρα κυρίως στις παρυφές της ελληνικής δημιουργίας.

Το ενδιαφέρον (και τιμητικό ταυτόχρονα) είναι ότι η κυκλοφορία αυτή έρχεται από την βελγική εταιρεία Sub Rosa, η οποία από την ίδρυση της (τέλος δεκαετίας ’80) ως τις μέρες μας έχει κυκλοφορήσει περίπου 250 τίτλους πειραματικής, drone, noise, concrete, ηλεκτροακουστικής μουσικής καθώς επίσης και τελετουργική μουσική (ritual) και field recordings από διάφορα μέρη του κόσμου, αρκετοί από τους οποίους αποτελούν ιστορικά ντοκουμέντα.

Το χρονολογικό εύρος που ανθολογείται καλύπτει περίοδο 50 (!) ετών (1966-2016) και περιλαμβάνει τους πρωτοπόρους Ιάννη Ξενάκη, Ανέστη Λογοθέτη και Μιχάλη Αδάμη, καθώς επίσης και τον τσελίστα Νίκο Βελιώτη στις συνεργασίες του με τον Κωστή Δρυγιανάκη και τον Coti K. Επίσης ηχογραφήσεις των «σχημάτων» ActeVide, Free Piece of Tape,  και Ilios. Ανθολογούνται ακόμη μεταξύ άλλων και οι Γιώργος Καμαρωτός, Νικόλας Μαλεβίτσης  καθώς και οι Αναστάσης Γρίβας και Θοδωρής Ζιούτος που αποτέλεσαν την ψυχή του συναυλιακού χώρου «Μικρό Μουσικό Θέατρο» στο Κουκάκι, στο οποίο έβρισκαν φιλόξενο βήμα  στο τέλος της δεκαετίας του ’90 και μέχρι τα μισά των ’00s οι μουσικοί του πειραματικού χώρου (και όχι μόνο).

Σημαντική κυκλοφορία-έκπληξη, από την οποία μπορεί κανείς ίσως να σημειώσει κάποιες λίγες παραλείψεις όσων αφορά στους συμμετέχοντες (απόρροια πιθανότατα του πάρα πολύ μεγάλου όγκου που απαιτείται για να καλυφθεί ένα χρονικό εύρος 50 ετών), όμως αυτό δεν μειώνει στο ελάχιστο τη σημασία της και την αξία της συλλογής αυτής η οποία αποτελεί έκδοση αναφοράς.

Rotting Christ – The Heretics (Season Of Mist)

Το heavy metal συγκρότημα των Rotting Christ σχηματίστηκε το 1987, έχουν άρα ήδη γιορτάσει τα 30 τους χρόνια ως συγκρότημα.

Στην πορεία αυτών των 32 χρόνων οι Rotting Christ έχουν κυκλοφορήσει 13 άλμπουμ (μετρώντας και το φετινό “The Heretics” που κυκλοφόρησε στις 15 Φεβρουαρίου) και έχουν κυριολεκτικά οργώσει τον κόσμο κάνοντας τουρ και συμμετέχοντας σε διεθνή φεστιβάλ.

Το συγκρότημα από την αρχή της πορείας του ηχογραφούσε για εταιρείες του εξωτερικού. Το ντεμπούτο τους (1993) κυκλοφόρησε από την γαλλική Osmose, ακολούθησε η σουηδική Unisound πριν κάνουν μια σειρά αρκετών άλμπουμ στην γερμανική Century Media. Από το 2007 και το “Theogonia” ηχογραφούν σταθερά για την γαλλική Season of Mist, σημαντική εταιρεία του ευρύτερου heavy metal χώρου (με γραφεία και στην Αμερική εκτός από τη Γαλλία) η οποία συνεργάζεται με συγκροτήματα από διάφορες χώρες του κόσμου.

Ανεξάρτητα από το πόσο φιλικά  προσκείμενος είναι κανείς στο heavy metal είδος ή όχι, δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει ότι η πορεία των Rotting Christ ανά τα χρόνια είναι ο ορισμός αυτού που λέμε πραγματική διεθνή καριέρα.

Μετά από τις ηχητικές αναζητήσεις των πρόσφατων προηγούμενων άλμπουμ τους, με το φετινό τους “The Heretics”  οι Rotting Christ καταθέτουν ένα άλμπουμ τύπου «επιστροφή στη φόρμα» και ήδη παίρνει αριθμητικά πάρα πολλές  κριτικές – στην πλειοψηφία τους πολύ καλές – από τον διεθνή heavy metal τύπο.