Από την εγχώρια παραγωγή ξεχωρίζουμε 5 κυκλοφορίες που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τραβούν την προσοχή.

Βικτωρία Ταγκούλη – Οι Νικητές του Πουθενά

Στο καινούργιο της (πέμπτο) προσωπικό άλμπουμ η Βικτωρία Ταγκούλη κατάφερε να ενώσει στην ίδια δισκογραφική παραγωγή, δεκαοκτώ (!) διαφορετικούς δημιουργούς (στιχουργούς και συνθέτες) παρουσιάζοντας ένα άλμπουμ πολυσυλλεκτικό μεν, ενιαίου ύφους δε, με 12 νέα τραγούδια.

Δύο χρόνια προετοιμάζονταν το άλμπουμ, τα τραγούδια γράφτηκαν ειδικά για την Β.Ταγκούλη κι έτσι έχουν έναν συγκεκριμένο χαρακτήρα. Αποφεύγεται με αυτόν τον τρόπο ο συνήθης σκόπελος στον οποίο τακτικά πέφτουν οι πολυσυλλεκτικοί δίσκοι, ενώ σε αυτό οπωσδήποτε έχει συμβάλει καίρια  η ενιαίας ατμόσφαιρας ενορχήστρωση του άλμπουμ την οποία επιμελήθηκε με επιτυχία ο συνθέτης Χρίστος Θεοδώρου, σε συνεργασία με τους Γιώτη Παρασκευαΐδη, Γιώργο Κατσάνο και Κώστα Παρίσση.

Ανάμεσα στους συνθέτες και στιχουργούς που συμβάλουν στην δημιουργία του «Οι Νικητές του Πουθενά» συναντάμε τους Στάθη Δρογώση, Χρίστο Θεοδώρου, Θέμη Καραμουρατίδη, Ζαχαρία Καρούνη, Δημήτρη Μαραμή, Νεοκλή Νεοφυτίδη, Σπύρο Παρασκευάκο, Σταύρο Σιόλα, Βάσο Βενιζέλο, Μιχάλη Γελασάκη, Μάνο Ελευθερίου, Γεράσιμο Ευαγγελάτο, Χρήστο Κανελλόπουλου, Νίκο Μωραΐτη, Μαρία Πολυδούρη, Σταύρο Σταύρου, Κώστα Τζάνο και Μίμη Φωτόπουλο.

Τραγούδια μελωδικά, χαμηλών και μεσαίων τόνων στην πλειοψηφία τους, άλλοτε  τρυφερά, άλλοτε με ενισχυμένο το νοσταλγικό πρόσημο. Κατά τόπους κάνουν την εμφάνιση τους και θεατρικά στοιχεία, κυρίως στον στίχο (βλ. Οι Θεατρίνοι, Βέμπο) και άλλοτε στον χαρακτήρα της μουσικής, όπως στο «Ω, χαμηλώστε αυτό το φως» που κλείνει το «Οι Νικητές του Πουθενά», ένα άλμπουμ ειλικρινών προθέσεων, σαφούς καλλιτεχνικής κατάθεσης και άρτιας παραγωγής το οποίο αν και έχει φτιαχτεί με βάση υλικά του παρελθόντος (δεν υπάρχει κάποιο νεωτεριστικό στοιχείο στο όλο εγχείρημα – τα επιμέρους υλικά του είναι τα γνωστά και δοκιμασμένα του ποιοτικού ελληνικού τραγουδιού – καταφέρνει εντούτοις, και μάλιστα  μάλλον εύκολα, να ακούγεται σημερινό.

Ως ερμηνεύτρια η Βικτωρία Ταγκούλη εξελίσσεται όμορφα μέσα στα χρόνια, σε ένα στίβο μάλλον δύσκολο.

Η παρουσίαση του άλμπουμ  «Οι Νικητές του Πουθενά» παρουσιάστηκε με επιτυχία στις 5 Μαρτίου (ημέρα της κυκλοφορίας του) στην Αθήνα, στον Ιανό.

Το άλμπουμ κυκλοφόρησε σε CD και digital από την Μικρή Άρκτο.

Το τραγούδι «Με Γράμματα Μικρά» είχε σοφά επιλεγεί ως προπομπός του άλμπουμ (πρωτοεμφανίστηκε στο You Tube πριν από ένα χρόνο περίπου προκειμένου να προϊδεάσει για το «Οι Νικητές του Πουθενά») καθώς είναι από τα τραγούδια που ξεχωρίζουν μέσα από αυτό.

Τρύφων Λάζος – Αναφορά

Ντεμπούτο για τον τραγουδοποιό Τρύφωνα Λάζο με 9 τραγούδια σε στίχους και μουσική του ίδιου τα οποία τα έγραψε ενώ κατοικούσε στην Αγγλία, σε ένα νεραϊδόσπιτο πίσω από την λίμνη του Chorlton Waterpark στο Μάντσεστερ.

Ξαφνιάζει ευχάριστα η κατασταλαγμένη άποψη και η μεστότητα της γραφής  του «Αναφορά», κάτι που δεν περιμένεις απαραίτητα από ένα ντεμπούτο άλμπουμ. Η εξήγηση για αυτό βρίσκεται προφανώς στο ό,τι είναι μεν η πρώτη φορά που ο Τρύφων Λάζος κυκλοφορεί τραγούδια με ελληνικό στίχο και τα υπογράφει με το όνομα του, στην ουσία όμως δεν είναι καινούργιος στα μουσικά πράγματα.

Στο Μάντσεστερ ο Τρύφων Λάζος βρέθηκε ακολουθώντας μια πορεία με αφετηρία τη γενέτειρα του Νάουσα, έμεινε για κάποια χρόνια στην Αθήνα όπου και δραστηριοποιήθηκε με τους Old House Playground των οποίων υπήρξε ιδρυτικό μέλος και στη συνέχεια το συγκρότημα μετακόμισε ως τρίο  στο Μάντσεστερ όπου σε διάστημα εννέα ετών κυκλοφόρησε 3 άλμπουμ. Ως μέλος των Old House Playground o Τρύφων πραγματοποίησε πάμπολλες εμφανίσεις σε blues bars του Ηνωμένου Βασιλείου καθώς και σε Ισπανία, Γαλλία αλλά και Ελλάδα.

Το συγκρότημα ολοκλήρωσε  τον πολυετή κύκλο του, διέλυσε φιλικά, ο καθένας πήρε το δρόμο του και ο δρόμος έφερε τον Τρύφωνα πίσω στην Ελλάδα αφού πρώτα έγραψε στο νεραϊδόσπιτο, στο περιβάλλον της λίμνης και για πρώτη φορά με ελληνικό στίχο, τραγούδια όπως «Άγκυρα», «Φευγιό», «Κάτι σαν να τρέμει», «Πλάση».

Τραγούδια που (όπως εύστοχα αναφέρει το δελτίο τύπου που συνοδεύει την κυκλοφορία) «αβίαστα συνδυάζουν το αστικό τοπίο με την φύση, τον «έξω» εαυτό με τον «μέσα» εαυτό και που τελικά συνιστούν μία νέα πρόταση στο ελληνικό τραγούδι. Εναρμονισμένος με το πνεύμα και τις αναζητήσεις της εποχής, συνδυάζει στοιχεία από το παρελθόν (δυτική folk, ρεμπέτικο, blues, παραδοσιακά ακούσματα της Μεσογείου) για να καταλήξει σε ένα σύγχρονο,  ιδιαίτερο και προσωπικό τρόπο έκφρασης προκειμένου να επικοινωνήσει τις ανησυχίες του και τις σκέψεις του».

Την παραγωγή του άλμπουμ υπογράφει ο Greggy K. (Echo Train) και ο ίδιος ο Τρύφων Λάζος.

Ο Τρύφων Λάζος θα ανοίξει την πρώτη συναυλία επί Αθηναϊκού εδάφους των Θεσσαλονικιέων «Ψύλλοι στ’ Άχυρα» την Πέμπτη 11 Απριλίου στο An Club.

Κυκλοφόρησε σε CD και digital στις 20 Μαρτίου από την Puzzlemusik.

Theo Kapilidis Neoplatonic Trio – TO EN

Ακόμη μία κυκλοφορία από την ιδιαίτερα δραστήρια τους τελευταίους μήνες Puzzlemusik.

Πρόκειται για το άλμπουμ του jazz κιθαρίστα και συνθέτη Θόδωρου Καπηλίδη το οποίο έχει τον τίτλο «ΤΟ ΕΝ» και αποτελεί την πρώτη του δισκογραφική κατάθεση με το καινούργιο σχήμα του Neoplatonic Trio.

Η εξέλιξη και η αλλαγή πλεύσης είναι διακριτή στον ήχο του «ΤΟ ΕΝ» το οποίο διαφοροποιείται στυλιστικά από τα δύο προηγούμενα άλμπουμ του Θ. Καπηλίδη – τα Bright Shadows (2014) και Inside Views (2016) τα οποία είχαν κυκλοφορήσει από την ελβετική Unit Records – . Στο «ΤΟ ΕΝ» μετακινείται από την post-bop και την  contemporary jazz των προηγούμενων άλμπουμ του και παίρνει ως αφετηρία ατμοσφαιρικούς και ιδιαίτερα εκφραστικούς indie jazz αυτοσχεδιασμούς, στους οποίους εμπεριέχονται και επιμέρους ηλεκτρονικά στοιχεία και τους μπολιάζει με την πλούσια παράδοση της Ελλάδας, της Μεσογείου και της Μικράς Ασίας. Αυτό γίνεται διακριτικά, χωρίς τυμπανοκρουσίες και επιδεικτικά solo, με διάθεση εξερεύνησης, αποφεύγοντας τα στερεότυπα κλισέ.

Στοχαστικό, μυστικιστικό, φωτεινό, το «ΤΟ ΕΝ» (που εμπνέεται από την φιλοσοφία του Πλωτίνου, διάδοχου του Πλάτωνα) ξεδιπλώνει σταδιακά τις αρετές του, ακρόαση την ακρόαση.

Το Theo Kapilidis Neoplatonic Trio αποτελείται από τον Θόδωρο Καπηλίδη (Theo Kapilidis) στις κιθάρες και τα electronic fx και τους Ελβετούς Florian Egli (άλτο σαξόφωνο, άλτο κλαρινέτο, fx) και Maxim Paratte (τύμπανα, fx).

Με τους Ελβετούς συνεργάτες του ο Θ. Καπηλίδης συναντήθηκε στο University of The Arts στη Ζυρίχη (όπου διδάσκει πολλά χρόνια) στο πλαίσιο ενός εργαστηρίου.

Από τα 8 κομμάτια του άλμπουμ που κυκλοφόρησε από την Puzzlemusik σε CD και digital στις 20 Μαρτίου ξεχωρίζουμε το “Pontus Euxinus”.

The Man from Managra – King Time

Σταθερή στη πυκνή ροή κυκλοφοριών της η Inner Ear μας φιλοδώρησε τον Μάρτιο με το νέο (τρίτο στη δισκογραφία του) άλμπουμ του “The Man from Managra” o οποίος δεν είναι άλλος βέβαια από τον γνωστό παραγωγό, ηχολήπτη και συνθέτη Coti K.

Το “King Time” γράφτηκε όπως και τα δύο προηγούμενα άλμπουμ του The Man from Managra μεταξύ της απομονωμένης ησυχίας της Τήνου και του φρενήρους χάους της Αθήνας.

Ακούγεται σαν μια φυσική συνέχεια του “Half A Century Sun” που κυκλοφόρησε πριν 2 χρόνια (επίσης από την Inner Ear) και είναι μουσικά πιο φωτεινό – αν και στιχουργικά πιο … σκοτεινό – από τον προκάτοχο του.

Αυτή η αντίθεση (ανάμεσα στη φωτεινότητα της μουσικής και στην πιο σκοτεινή διάθεση ορισμένων από τους  στίχους) λειτουργεί πολύ όμορφα και δίνει έξτρα πόντους ενδιαφέροντος στο άλμπουμ. Αμεσότητα στις μελωδίες, ολοκληρωμένες συνθέσεις -με γνώση της pop/rock φόρμας- που ρέουν αβίαστα στη σοφή διαδοχή τους μέσα στο άλμπουμ και βέβαια άρτια παραγωγή (το ποιο αναμενόμενο ίσως στοιχείο εδώ) μιας και ο Coti K. είναι αναμφίβολα ένας από τους σημαντικότερους  παραγωγούς της γενιάς του.

Στο άλμπουμ συμμετέχουν οι μουσικοί: Πάνος Γαλάνης (τύμπανα), Ρένα Ρασούλη (φωνητικά), Λαμπρινή Γρηγοριάδου (μπάσο, τενόρα κιθάρα) και Θάλεια Ιωαννίδου (τρομπέτα), ενώ στο κομμάτι “Tonight”, το οποίο αποτέλεσε (άτυπα) και το πρώτο single του άλμπουμ, συμμετέχει η Σtella.

Η πρώτη live παρουσίαση του άλμπουμ “King Time” (μαζί με υλικό από τους προηγούμενους) θα γίνει στην Αθήνα στον ιδιαίτερο χώρο του Rabbithole (Γερμανικού 20, Μεταξουργείο. Τηλ. 210-5249903) αυτό το Σάββατο 30 Μαρτίου. Οι θέσεις στον χώρο είναι περιορισμένες και καλό είναι όσοι θέλουν να παρακολουθήσουν τη συναυλία να επικοινωνήσουν με τον χώρο για αγορά ή κράτηση εισιτηρίων νωρίτερα.

Το “King Time” κυκλοφόρησε σε μαύρο βινύλιο, λευκό βινύλιο και σε digital στις 15 Μαρτίου από την Inner Ear.

Eleni Era – Rise Love

Νέα άφιξη η Eleni Era κυκλοφόρησε στην Κυπριακή Louvana records το ντεμπούτο της “Rise Love”.

Η Eleni Era παρουσιάζεται στο κοινό με 10 τραγούδια (τα περισσότερα με αγγλικό στίχο, αλλά υπάρχουν στο άλμπουμ και κάποια με ελληνικό στίχο) ευαίσθητα που άλλοτε  αφηγούνται ιστορίες ενηλικίωσης, άλλοτε έχουν εξομολογητικό χαρακτήρα, άλλοτε πραγματεύονται την πρόκληση των αλλαγών που χρειάζεται να αντιμετωπίσει κανείς στη ζωή.

Απαλά – σχεδόν αιθέρια – φωνητικά, ντελικάτοι, κρυστάλλινοι ήχοι, μελωδίες αναμνηστικές της folk μουσικής (αν και τελικά πιο σύγχρονες σε υφή) απαρτίζουν αυτό το κατασταλαγμένο ως προς τον ήχο του και την πρόταση του ντεμπούτο, το οποίο αν και αφήνει μία αιθέρια αίσθηση, εκπέμπει ταυτόχρονα την αυτοπεποίθηση της δημιουργού του.

Στο «Rise Love» διακριτικά κυριαρχεί το πιάνο, κλασική πιανίστα είναι η Eleni Era άλλωστε.

Κατάγεται από ένα μικρό χωριό της Κύπρου και από μικρή ηλικία ασχολήθηκε με το κλασικό πιάνο που της χάρισε πολλές διακρίσεις. Ήδη από τα εφηβικά της χρόνια εργάστηκε ως μουσικός σε τοπικά ξενοδοχεία και bars. Εδώ και 11 χρόνια (από την ηλικία των 18) ζει στη Γερμανία, όπου έλαβε μέρος σε συναυλίες μεταξύ άλλων σε χώρους όπως το Konzerthaus Berlin και το Kammersaal der Philharmonie. Επιπλέον υπήρξε μαέστρος της κρατικής χορωδίας κοριτσιών του Βερολίνου.

Το “Rise Love” κυκλοφόρησε την 1η Μαρτίου σε βινύλιο, CD και digital από την Louvana Records.