To 11ο Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης έχει τρεις βασικούς άξονες: Στα τέσσερα ρεσιτάλ του κεντρικού κύκλου δράσεων, αναγνωρισμένοι σολίστ με διεθνή καριέρα παρουσιάζουν εκ διαμέτρου αντιθετικά προγράμματα, που επιχειρούν να προσεγγίσουν στο μέτρο του δυνατού, όλο το φάσμα των μουσικών στυλ και ιδιωμάτων. Η τζαζ κουλτούρα και το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού συνδιαλέγoνται αρμονικά με το μινιμαλισμό των Glass και Cage, ενώ η μουσική του μετρ του ρομαντισμού Chopin συνομιλεί με τον μοναδικό Μάνο Χατζιδάκι.

Στις παράλληλες δράσεις του Φεστιβάλ περιλαμβάνονται masterclasses, διαλέξεις και ανοιχτά μαθήματα με εκπαιδευτικό περιεχόμενο που αναφέρονται σε σπουδαστές αλλά και διδάσκοντες πιάνου.

Τέλος, στις δύο μεγάλες συναυλίες λήξης, σε συμπαραγωγή με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τα σημαντικότερα έργα που έχουν γραφτεί ποτέ για δύο πιάνα ορχήστρα. Δημοφιλέστερα όλων τα κονσέρτα των Mozart και Poulenc και φυσικά το περίφημο καρναβάλι των ζώων του Saint-Saens.

Το πρόγραμμα:

30 ΜΑΡ – 07 ΑΠΡ 2024 / ΑΠΟΘΗΚΗ Δ’, ΛΙΜΑΝΙ
Ρεσιτάλ

  • Δημήτρης Τουφεξής – F. Chopin: Διαφορετικές αποχρώσεις μιας ιδιοφυΐας
    Σα 30 Μαρ – 20.30

Ο σπουδαίος «ποιητής του πιάνου» όπως συχνά αποκαλείται, αφιέρωσε τα 39 χρόνια της ζωής του επικεντρώνοντας τη μουσική του δημιουργία στο αγαπημένο του όργανο, το πιάνο, εμπνευσμένος πολλές φορές από την ομορφιά της ανθρώπινης φωνής «bel canto».

Προικισμένος συνθέτης και εξαιρετικός δεξιοτέχνης του οργάνου, κέρδισε το θαυμασμό ακόμα και του Franz Liszt! Το αλάνθαστο προσωπικό ιδίωμα και η απέραντη φαντασία στις συνθέσεις του αναδεικνύεται μέσα από την πλούσια και ποικιλόμορφη δημιουργία μικρών, μεσαίων και μεγαλύτερων σε διάρκεια έργων από τα πρελούδια, βαλς, μαζούρκες, νυχτερινά, σπουδές, μπαλάντες, σκέρτσα, πολωνέζες.

Η μουσική του εκφράζει κάτι ανώτερο από τα βάθη της ψυχής του και ξεδιπλώνει τις ατελείωτες αποχρώσεις του χαρακτήρα του και του εσωτερικού του κόσμου.

  • Νίκος Λαάρης – Minimum
    Κυ 31 Μαρ – 20.30

Ένα ρεσιτάλ με μουσική που γράφτηκε με μέσα απλά: απλές μελωδίες, απλές αρμονίες, απλές φόρμες. Με συνθέσεις και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού: από τους ευρωπαίους Erik Satie και Arvo Pärt, και τους κινηματογραφικούς Michael Nyman και Yann Tiersen, στους Αμερικανούς μετρ του μινιμαλισμού: John Cage και Phlip Glass. «Οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τὸ εὖ.»

  • Σταύρος Λάντσιας – Μόνοι Μαζί
    Σα 6 Απρ – 20.30

Για τον Σταύρο Λάντσια το πιάνο αποτελεί τη δική του «φωνή», το μέσο για να δημιουργήσει τις μελωδικές συνθέσεις του βασισμένες στο συναίσθημα, δημιουργώντας μια όμορφη και μαγική ατμόσφαιρα. Μερικά από τα έργα του που θα παρουσιαστούν είναι το Βάλς των Ματιών και Ο Θάνατος του Ταύρου, καθώς και διασκευές έργων του Beethoven και του Χατζιδάκι, έργα γεμάτα εικόνες και άπειρα συναισθήματα.

Οι μουσικές του Λάντσια στοχεύουν το νου και την καρδιά, αντικατοπτρίζοντας σε κάθε στιγμή τους την ποίηση των πιο ανθρώπινων πράξεων μας.

  • Στέφανος Θωμόπουλος – Αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι
    Κυ 7 Απρ – 20.30

Σε ένα μοναδικό αφιέρωμα για τα τριάντα χρόνια χωρίς τον Μάνο Χατζιδάκι, ο Στέφανος Θωμόπουλος θα ερμηνεύσει τα τρία σημαντικότερα έργα του μεγάλου Έλληνα συνθέτη για πιάνο σόλο. Την Ερημιά, τις Έξι λαϊκές ζωγραφιές και το έργο Για μια μικρή λευκή αχιβάδα. Το πρόγραμμα συμπληρώνεται με έργα του σημαντικότερου εμπνευστή του, Sergei Prokofiev, του προσωπικού του φίλου, Ιάννη Ξενάκη, και του πνευματικού του παιδιού, Γιώργου Κουμεντάκη.

12 – 13 ΑΠΡ 2024 / ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΛΕΤΩΝ Α.Π.Θ.
Κονσέρτα

  • Κονσέρτα για 2 πιάνα και ορχήστρα
    Πα 12 Απρ – 21.00

Στις δύο μεγάλες συναυλίες του, το Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης σε συμπαραγωγή με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης παρουσιάζει για πρώτη φορά στην πόλη ένα μοναδικό κολάζ κάποιων εκ των σημαντικότερων έργων που είναι γραμμένα για δύο πιάνα και ορχήστρα. Ανάμεσα τους τα νεανικά, γεμάτα ζωντάνια κονσέρτα του Mozart, το λαμπερό κονσέρτο του Poulenc, το εξαιρετικά προκλητικό κονσέρτο για δύο πιάνα και κρουστά του Bartók και φυσικά το περίφημο καρναβάλι των ζώων του Saint-Saëns. Πλάι σε αυτά, δύο πανέμορφα κονσερτίνο – αντιπροσωπευτικά της συνθετικής γραφής – των Σκαλκώτα και Παπαγεωργίου.

Συντελεστές:

    • Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
    • Martyna Jatkauskaite, Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, Δημήτρης Βασιλάκης, Κάρολος Ζουγανέλης, Βικτωρία-Φιοράλμπα Κιαζίμη, πιάνο
    • Μουσική διεύθυνση Dian Tchobanov
  • Κονσέρτα για 2 πιάνα και ορχήστρα
    Σα 13 Απρ – 21.00

Στις δύο μεγάλες συναυλίες του, το Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης σε συμπαραγωγή με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης παρουσιάζει για πρώτη φορά στην πόλη ένα μοναδικό κολάζ κάποιων εκ των σημαντικότερων έργων που είναι γραμμένα για δύο πιάνα και ορχήστρα. Ανάμεσα τους τα νεανικά, γεμάτα ζωντάνια κονσέρτα του Mozart, το λαμπερό κονσέρτο του Poulenc, το εξαιρετικά προκλητικό κονσέρτο για δύο πιάνα και κρουστά του Bartók και φυσικά το περίφημο καρναβάλι των ζώων του Saint-Saëns. Πλάι σε αυτά, δύο πανέμορφα κονσερτίνο – αντιπροσωπευτικά της συνθετικής γραφής – των Σκαλκώτα και Παπαγεωργίου.

Συντελεστές:

    • Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
    • Martyna Jatkauskaite, Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, Κάρολος Ζουγανέλης, Βικτωρία-Φιοράλμπα Κιαζίμη, Νίκος Κυριόσογλου, Χρίστος Παπαγεωργίου, πιάνο
    • Μουσική διεύθυνση Dian Tchobanov

01 – 05 ΑΠΡ 2024 / ΑΠΟΘΗΚΗ Δ’, ΛΙΜΑΝΙ
Παράλληλες Δράσεις

  • Λενιώ Λιάτσου – Το σύγχρονο πιάνο
    Δε 1 Απρ – 19.30

Eκπαιδευτικός οδηγός για την διδασκαλία σύγχρονης μουσικής CONTEMPUS

To ερευνητικό πρόγραμμα CONTEMPUS (Pedagogical Guide for teaching contemporary piano music) είναι ένας καινοτόμος παιδαγωγικός οδηγός για τη διδασκαλία της σύγχρονης μουσικής για πιάνο. Στοχεύοντας στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ σύγχρονης μουσικής και μουσικής εκπαίδευσης, το Contempus προσφέρει έναν πλήρη οδηγό κατανόησης και διδασκαλίας, ενθαρρύνοντας την προσθήκη σύγχρονου ρεπερτορίου στο επίσημο πρόγραμμα διδασκαλίας πιάνου των Ωδείων και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Στη δράση θα πραγματοποιηθούν:

    • Ομιλία – παρουσίαση του Contempus από την Λενιώ Λιάτσου
    • Συναυλία με έργα σύγχρονης μουσικής από νέους πιανίστες

Η ομιλία θα επικεντρωθεί στην παρουσίαση του προγράμματος όπως και στον τρόπο χρήσης της αντίστοιχης ψηφιακής πλατφόρμας. Στη συναυλία που θα ακολουθήσει θα παρουσιασθούν έργα σύγχρονου ρεπερτορίου ερμηνευμένα από σπουδαστές των συνεργαζόμενων Ωδείων και του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Contempus.

    • Εισηγήτρια: Λενιώ Λιάτσου – Πιανίστα και επιστημονική υπεύθυνος του Contempus.
    • Μέλη ερευνητικής ομάδας: Χρήστος Χαλναρίδης, Μαρίνα Βλαχάκη
  • Χρήστος Νούλης – Το σώμα του πιανίστα
    Τρ 2 Απρ – 10.00

Εργαστήρι τεχνικής Αλεξάντερ για πιανίστες

Τί σχέση έχει το σώμα μου με το παίξιμο του πιάνου;
Τί σχέση έχει η κίνηση με την μουσική;
Πώς θα κάνω την μελέτη μου ευχάριστη και αβίαστη;
Τί όφελος θα έχω εάν μαζί με την μουσική που δημιουργώ δώσω λίγη προσοχή και σε εμένα;
Όταν παίζω πιάνο, τα δάχτυλά μου είναι το σώμα μου;
Το σώμα μου είναι μόνο τα δάχτυλά μου;

Όλες αυτές οι ερωτήσεις θα αποτελέσουν τον πυρήνα του εργαστηρίου, στο οποίο θα αναρωτηθούμε για παραδοσιακές και εγκαθιδρυμένες διδαχές, θα αμφισβητήσουμε και θα διαφωνήσουμε με καινούργιες ιδέες και θα λύσουμε απορίες και παρεξηγήσεις. Τα δύο τετράωρα εργαστήρια θα χωρίζονται σε θεωρητικό και πρακτικό μέρος. Στο πρακτικό μέρος οι συμμετέχοντες μπορούν να πάρουν μέρος ενεργά ή ως ακροατές. Οι ενεργοί συμμετέχοντες θα λάβουν από ένα σύντομο μάθημα με δια χειρός καθοδήγηση σε θέματα κίνησης και θέσης και ένα μάθημα σε τεχνικά πιανιστικά ζητήματα.

Μέγιστος αριθμός ενεργών συμμετοχών: 10 άτομα.
Σε όλους τους συμμετέχοντες θα δοθούν πιστοποιητικά συμμετοχής

  • Δόμνα Ευνουχίδου – Masterclass πιάνου
    Τε 3 Απρ – 17.00

Το masterclass απευθύνεται σε νέους πιανίστες, σπουδαστές μέσης, ανωτέρας, πτυχιούχους και διπλωματούχους.

Θα γίνουν δεκτοί ως ενεργοί/ες συμμετέχοντες/ουσες μέχρι 10 σπουδαστές/ριες. Θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας ανάλογα με την ημερομηνία αίτησης του/της ενδιαφερόμενου/ης.

Σε όλους τους συμμετέχοντες θα δοθούν πιστοποιητικά συμμετοχής.

Λίγα λόγια για το Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης:

Mοναδική στο είδος της διοργάνωση στην Ελλάδα, το Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης έχει καθιερωθεί στη συνείδηση του κοινού σαν κυρίαρχος άξονας προβολής του σύγχρονου πιανιστικού γίγνεσθαι. Διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 2012 και κάθε χρόνο έκτοτε, 15 περίπου δράσεις με άξονα το πιάνο λαμβάνουν χώρα στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Β. Ελλάδας. Στόχος του Φεστιβάλ είναι να ενθαρρύνει την καλλιτεχνική δημιουργία, να δώσει βήμα σε νέους και να συμβάλλει ενεργά στην πολιτιστική ταυτότητα της χώρας.

Το Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης κατόρθωσε να αναπτυχθεί και να καταστεί βιώσιμο, τόσο χάρις στη θερμή υποδοχή που έτυχε από το κοινό, όσο και στην πολύτιμη στήριξη ιδιωτών, τοπικών φορέων και επιχειρήσεων της πόλης. Στα δέκα χρόνια διοργάνωσης έχει πετύχει να αποκτήσει σημαίνοντα ρόλο στα μουσικά δρώμενα της πόλης, προσελκύοντας το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή χιλιάδων θεατών.

Το Φεστιβάλ έχει συνεργαστεί, μέχρι σήμερα, με μερικούς από τους σημαντικότερους καλλιτεχνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, όπως η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, το Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο, κτλ.

Το Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης συνεργάστηκε για έξι χρόνια (2017-2022) με την Εθνική Λυρική Σκηνή, υπό την αιγίδα της οποίας πραγματοποιούνταν σε ετήσια βάση στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος το Φεστιβάλ Πιάνου της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου φεστιβάλ πραγματοποιούνταν σε επανάληψη σχεδόν όλες οι ετήσιες δράσεις του Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης. Συναυλίες, ρεσιτάλ, masterclass και συναυλίες νέων καλλιτεχνών ‘έτρεχαν’ σχεδόν παράλληλα σε πρωτεύουσα και συμπρωτεύουσα.