Μετά την ολοκλήρωση της 58ης Μπιενάλε της Βενετίας, πολλές χώρες που θα παρουσιάσουν εθνικά περίπτερα το επόμενο έτος, άρχισαν να ανακοινώνουν τους καλλιτέχνες που θα τους εκπροσωπήσουν – ένα διαφορετικό μείγμα γνωστών και φρέσκων προσώπων.

Η 59η Διεθνής Καλλιτεχνική Έκθεση της Μπιενάλε της Βενετίας, που αναβλήθηκε για ένα χρόνο εξαιτίας της πανδημίας, θα πραγματοποιηθεί από 23 Απριλίου έως 27 Νοεμβρίου 2022.

Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara, και Anders Sunna | Σκανδιναβία

Για πρώτη φορά, το περίπτερο της Σκανδιναβίας – το οποίο εκπροσωπεί τη Φινλανδία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία – αλλάζει το όνομά του σε περίπτερο Σαάμι (Sámi), σε μια ιστορική αναγνώριση του γηγενή πληθυσμού της περιοχής. Η έκθεση θα περιλαμβάνει τρεις καλλιτέχνες Σαάμι, ο καθένας από τους οποίους ασχολείται έντονα με κοινωνικά, πολιτικά και περιβαλλοντικά ζητήματα: Την Pauliina Feodoroff, την Máret Ánne Sara και τον Anders Sunna, οι οποίοι είναι γνωστοί για τη σκηνοθεσία, τις εγκαταστάσεις και τη ζωγραφική τους, αντίστοιχα.

Anders Sunna, Indigenous Love, 2008-2013

Simone Leigh | Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής

Μετά από δύο διαδοχικές εκθέσεις Μαύρων ανδρών καλλιτεχνών – Martin Puryear και Mark Bradford – η Simone Leigh θα γίνει η πρώτη Μαύρη γυναίκα που θα εκπροσωπήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες στη Μπιενάλε της Βενετίας.

Η Leigh, νικήτρια του Βραβείου Hugo Boss 2018, είναι γνωστή για τα μεγάλης κλίμακας κεραμικά της, που μετατρέπουν τις Μαύρες γυναίκες σε προτομές, κανάτες και αρχιτεκτονικές μορφές. Δεν έχει αποκαλύψει πολλά για τα σχέδια της Βενετίας μέχρι στιγμής, πέρα από το γεγονός ότι το έργο της θα βασίζεται σε ορισμένα κείμενα της Μαύρης φεμινιστικής θεωρίας.

Simone Leigh, Las Meninas II, 2019, Goodman Gallery

Stan Douglas | Καναδάς

Από τη δεκαετία του 1980, ο Στάν Ντάγκλας, ένας από τους πιο γνωστούς σύγχρονους καλλιτέχνες του Καναδά, έχει χρησιμοποιήσει ταινίες, φωτογραφία, εγκατάσταση και θέατρο για να προτείνει εναλλακτικές ιστορίες και να κάνει εικασίες για το μέλλον. Το 2022 θα είναι η τέταρτη φορά του Ντάγκλας που συμμετέχει στη Μπιενάλε της Βενετίας.

Sonia Boyce | Ηνωμένο Βασίλειο της Μεγάλης Βρετανίας

Η Βρετανή-Καραϊβική καλλιτέχνης Sonia Boyce θα κάνει ιστορία την επόμενη χρονιά ως η πρώτη Μαύρη γυναίκα που θα εκπροσωπήσει το Ηνωμένο Βασίλειο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Σημαντική φιγούρα στο Βρετανικό Κίνημα Μαύρων Τεχνών της δεκαετίας του 1980, η Boyce είναι μία φημισμένη καλλιτέχνιδα που ασχολείται με μια ποικιλία μέσων, όπως ζωγραφική, εκτύπωση, φωτογραφία, βίντεο, και περφόρμανς.

Sonia Boyce, Devotional, 2018. © Sonia Boyce. All Rights Reserved, DACS/Artimage 2020. Photo by Mike Pollard. Courtesy o the artist and Manchester Art Gallery.

Francis Alÿs | Βέλγιο

Ο Francis Alÿs ενσωματώνει το πνεύμα του διεθνισμού στην καρδιά της Μπιενάλε της Βενετίας. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του έχει επιδείξει ένα μακροχρόνιο, κοσμοπολίτικο ενδιαφέρον για τα σύνορα και το πώς η καθημερινή ζωή πηγαίνει κόντρα στο φόντο των συγκρούσεων.

Το 1999, το 2001 και το 2007, επιλέχτηκε να συμμετέχει στην κεντρική έκθεση της Μπιενάλε της Βενετίας, το 2017, στο περίπτερο του Ιράκ, έδειξε μια σειρά έργων εμπνευσμένων από τις εννέα ημέρες που πέρασε μαζί με τις κουρδικές στρατιωτικές δυνάμεις έξω από τη Μοσούλ το 2016. Αυτή τη φορά, θα είναι επίσημα το αστέρι της παράστασης και θα συνεχίσει το έργο του από εκεί που σταμάτησε το 2017.

Jakob Lena Knebl και Ashley Hans Scheirl | Αυστρία

Σύντροφοι στη ζωή και στην τέχνη, η Jakob Lena Knebl και η Ashley Hans Scheirl κέρδισαν 59 ανταγωνιστές για την ευκαιρία να φέρουν το ζωηρό έργο τους στη Βενετία. Το αυστριακό περίπτερο θα μεταμορφωθεί σε μια σκηνή στην οποία τόσο οι επισκέπτες όσο και τα αντικείμενα που εκτίθενται – από κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και φωτογραφίες μέχρι ολογράμματα και βίντεο – θα αποτελούν μέρος μιας μεγαλύτερης δουλειάς με θέμα το φύλο, την επιθυμία, το χιούμορ και τον αισθησιασμό.

Ashley Hans Scheirl, Genital Economy Posing, 2018, Galerie Crone

Maria Eichhorn | Γερμανία

Με έδρα το Βερολίνο, η Maria Eichhorn έχει μετατρέψει το νομικό καθεστώς κτιρίων, έχει αγοράσει και πουλήσει ένα κομμάτι γης, και έχει κλείσει τη γκαλερί Chisenhale του Λονδίνου στο όνομα της εννοιολογικής τέχνης, εφιστώντας την προσοχή στους αόρατες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές μηχανορραφίες του κόσμου της τέχνης.

Η φετινή έκθεση θα αφορά την ιστορία του ίδιου του φυσικού περιπτέρου, το οποίο εγκαινιάστηκε από τους Ναζί το 1938 και παραμένει υπόδειγμα φασιστικής αρχιτεκτονικής.

Maria Eichhorn, detail of Unlawfully acquired books from Jewish ownership, 2017, from “Rose Valland Institute,” at documenta 14, Neue Galerie, Kassel. © VG Bild-Kunst, Bonn 2021. Photo by Mathias Völzke. Courtesy of the artist.

Zsófia Keresztes | Ουγγαρία

Γεννημένη το 1985, τα φανταστικά γλυπτά της Zsófia Keresztes συμφωνούν με την αισθητική των Millennials: παστέλ χρώματα, καμπυλόγραμμα σχήματα, σχολιασμός για τα άγχη της ζωής στο διαδίκτυο. Φαινομενικά συμπαγή και μαλακά ταυτόχρονα, και αστραφτερά με περίπλοκα γυάλινα ψηφιδωτά, τα έργα της καλλιτέχνιδας της έχουν κερδίσει συγκρίσεις με τον αρχιτέκτονα Antoni Gaudí και τη γλύπτρια Niki de Saint Phalle.

Marco Fusinato | Αυστραλία

Ο Marco Fusinato έγινε γνωστός για το γεγονός ότι θολώνει τις γραμμές μεταξύ μουσικής, θορύβου και τέχνης. Αν και εργάζεται με φωτογραφία, μουσική σύνθεση και περφόρμανς, τα πιο αξιομνημόνευτα έργα του είναι οι κραυγαλέες εγκαταστάσεις του, και φαίνεται πιθανό ότι ο καλλιτέχνης θα φέρει μια έντονη εμπειρία στο περίπτερο της Αυστραλίας.

Marco Fusinato, performance view of SPECTRAL ARROWS: Melbourne at Buxton Contemporary, Melbourne, 2018. © Marco Fusinato. Photo by Renato Colangelo. Courtesy of the artist and Anna Schwartz Gallery.

Zineb Sedira | Γαλλία

Η Zineb Sedira φημίζεται για φωτογραφικά έργα και βίντεο που εξετάζουν την ταυτότητα, τη μνήμη και την αποικιοκρατία από αυτοβιογραφικούς και ντοκιμαντερικούς φακούς. Η δουλειά της έχει ήδη εκτεθεί ευρέως στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, και περιλαμβάνει ομαδικές εκθέσεις στο Κέντρο Pompidou, στo Tate Britain και στο Μουσείο Stedelijk. Ωστόσο, η παράσταση στο περίπτερο της Γαλλίας θα περάσει το μήνυμά της στο μεγαλύτερο κοινό της μέχρι στιγμής.

Zineb Sedira, The death of a journey 4, 2008, kamel mennour

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Stan Douglas, Doppelgänger, 2019 | Πληροφορίες από artsy.net

Διαβάστε επίσης:

Ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος για την 59η Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση της Μπιενάλε Βενετίας 2022