Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016

Η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου: για το Σεμινάριο Βλακείας

Η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου: για το Σεμινάριο Βλακείας

Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη

 

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κέρκυρας, Κατερίνα Πολυχρονοπούλου, η οποία υπογράφει τη σκηνοθεσία της παράστασης «Σεμινάριο Βλακείας», του Σάκη Σερέφα με τον Δημήτρη Πιατά, απαντά στις ερωτήσεις του CultureNow για τις σκηνοθετικές δυσκολίες του έργου, τη διαχρονικότητα του επίμαχου θέματος, δηλαδή της βλακείας, αλλά και για την πορεία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κέρκυρας τα τελευταία χρόνια.

Αφορμή; Η παράσταση του έργου στις 18 Οκτωβρίου στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση. Μια από τις τελευταίες ίσως ευκαιρίες να την παρακολουθήσουν όσοι ακόμα δεν είχαν την ευκαιρία να παραστούν ήδη σ’ ένα ομολογουμένως άκρως πρωτότυπο… σεμινάριο!

 

 

CultureNow.: Τη Δευτέρα 18/10 παρουσιάζεται στο Αμφιθέατρο της Ελληνοαμερικάνικης Ένωσης, το «Σεμινάριο Βλακείας» του Σάκη Σερέφα, σε σκηνοθεσία δική σας με πρωταγωνιστή τον Δημήτρη Πιατά. Πείτε μας δυο λόγια για το συγκεκριμένο έργο . Τί πραγματεύεται και με ποιό τρόπο κατά τη γνώμη σας;

Κατερίνα Πολυχρονοπούλου: Το έργο του Σάκη Σερέφα, είναι ένα πραγματικά ιδιαίτερο κείμενο . Την ιδέα είχε ο Δημήτρης Πιατάς για μια παράσταση αφιερωμένη στη βλακεία. Η πρόταση έγινε στο Σάκη Σερέφα, ο οποίος ανταποκρίθηκε με ενθουσιασμό κι έτσι γεννήθηκε ένα «Σεμινάριο Βλακείας».

Ένα έργο που πραγματεύεται με τον ιδιαίτερο τρόπο της γραφής του Σερέφα, τη βλακεία στους αιώνες, με τις θετικές αλλά και τις αρνητικές της συνέπειες. Έτσι κι αλλιώς είναι ένα θέμα που δεν είναι εύκολο να εξαντληθεί αλλά μπορεί να μας προβληματίσει και να μας αποκαλύψει πλευρές της ανθρώπινης βλακείας, που συχνά δεν αντιλαμβανόμαστε σε όλο το μέγεθος και τις αποχρώσεις της.


 

Cul.N.: Το «Σεμινάριο Βλακείας» παρουσιάστηκε 1η φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών, πριν δύο καλοκαίρια. Τον τελευταίο καιρό ανεβαίνει ξανά (τη Δευτέρα στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση, πριν λίγο καιρό στα Δημήτρια στη Θεσσαλονίκη). Ποιά είναι αυτά τα χαρακτηριστικά του έργου αλλά και της παράστασης που συμβάλλουν στην αποδοχή του από το κοινό;


Κ.Π.: Το θέμα που πραγματεύεται το έργο του Σερέφα, είναι επίκαιρο αλλά και διαχρονικό, καθώς μας παρουσιάζει και ιστορικές στιγμές της ανθρώπινης βλακείας με τις συνέπειές της. Και η ερμηνεία του εξαίρετου Δημήτρη Πιατά είναι μοναδική. Αβίαστα περνάμε από το μειδίαμα στο γέλιο ή και στη συγκίνηση. Το έργο μας αφορά, μας απευθύνεται, αναγνωρίζουμε, νομίζω και δικές μας στιγμές σ’ αυτό. Σκέψεις μας, εμπειρίες μας, αναγνώσεις μας…

 

«Συχνά δεν αντιλαμβανόμαστε τις πλευρές της ανθρώπινης βλακείας, σε όλο το μέγεθος και τις αποχρώσεις της»

 


Cul.N.: Ποιά είναι τα σκηνοθετικά προβλήματα ή και τα προτερήματα ενός μονολόγου; Πόσο βοήθησε στη σκηνοθεσία η ψηφιακή εγκατάσταση που υπάρχει στην παράσταση;

Κ.Π.: Είναι αλήθεια πως όταν έχεις να αντιμετωπίσεις έναν μονόλογο, και μάλιστα ένα «σεμινάριο» στην προκειμένη περίπτωση, η θεατρικότητα δεν είναι προφανής. Ο Σάκης Σερέφας έχει γράψει ένα κείμενο στο οποίο μπορούμε να δούμε πως, σαν φιλόλογος που είναι, έχει μελετήσει ό,τι έχει γραφτεί περί βλακείας. Μέσα από το πλούσιο υλικό της γραφής του λοιπόν, αναδύονταν και οι θεατρικές εικόνες.

Όταν έχεις την τύχη να συνεργάζεσαι με έναν ηθοποιό σαν τον Δημήτρη Πιατά, με τις αποσκευές, την ευρηματικότητα και την εμπειρία που έχει, μόνο ευτυχή μπορείς να χαρακτηρίσεις αυτή τη συγκυρία. Η δε συμμετοχή της ψηφιακής εγκατάστασης, είναι ένα μέσο που συνηθίζεται πλέον σε σεμινάρια και διδασκαλίες παντός είδους, για να περάσουν κάποια μηνύματα πιο καθοριστικά με τη δύναμη της εικόνας, αλλά και για να σχολιαστούν, να υπογραμμιστούν ή και να υπονοηθούν κάποιοι καίριοι σχολιασμοί του έργου.

 

Cul.N.: Θα ακολουθήσουν και άλλες παραστάσεις του «Σεμιναρίου»;

Κ.Π.: Το «Σεμινάριο» έχει κάνει έναν αρκετά ενδιαφέροντα κύκλο παραστάσεων. Η διδασκαλία αυτή κλείνει για την ώρα τον κύκλο της. Αν και πιστεύω πως ένα τέτοιο σεμινάριο δεν τελειώνει ουσιαστικά. Η αναγκαιότητά του μπορεί να προκύψει και να εξελιχθεί με νέα επιτεύγματα της βλακείας, που άλλοτε προκύπτουν από αθωότητα και άλλοτε από σκοπιμότητα.


 

Cul.N.: Εκτός από σκηνοθέτης του συγκεκριμένου έργου, είστε και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κέρκυρας. Ποιά είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας σχέδια ; (Είτε στο ΔΗΠΕΘΕ είτε ανεξάρτητα).

Κ.Π.: Ήδη το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κέρκυρας έχει διανύσει μια πορεία τα τελευταία χρόνια με πολλές δραστηριότητες, αντιστρόφως ανάλογες των οικονομικών δυνατοτήτων του. Έχουμε δημιουργήσει Εργαστήρι Δραματικής Τέχνης σε συνεργασία με το Ωδείον Κερκύρας, Εργαστήρι Θεατρικού Παιχνιδιού, έχουν γίνει πολλές παραγωγές, συμπαραγωγές, μετακλήσεις, συνεργασίες . Συνεργασίες και με τοπικούς φορείς αλλά και με σχήματα των Αθηνών ή και διεθνή.

Συμμετείχαμε σε φεστιβάλ στην Ιταλία και την Αλβανία, παρουσιάσαμε όπερα σε πανελλήνια πρώτη σε συνεργασία με την Όπερα Δωματίου Κέρκυρας και εγκαινιάσαμε το πρώτο φεστιβάλ χορού δρόμου σε αστικό περιβάλλον σε συνεργασία με την ομάδα VVOID. Έχουμε παρουσιάσει και Επτανησιακά έργα σύγχρονων αλλά και κλασικών συγγραφέων. Πρόσφατα δε φιλοξενηθήκαμε στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, με την παραγωγή μας «Βαριέμαι» μια σύγχρονη κοινωνική σάτιρα του Ρικάρντο Ταλεσνίκ.


Η έντονη δραστηριότητα την οποία ανέπτυξε το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ τα τελευταία χρόνια απέδειξε πως το κοινό στην Περιφέρεια θέλει ποιοτικό θέατρο. Μέχρι τώρα καταφέραμε να παράγουμε έργο με ελάχιστα χρήματα. Άλλωστε, δυστυχώς, πάντα για τον πολιτισμό δίνονται ελάχιστα χρήματα. Η Κέρκυρα έχει μια πλούσια πολιτιστική ιστορία. Τα οράματά μας είναι πολλά. Η διάθεση για δουλειά μεγάλη.


Έτσι λοιπόν, και η φετινή χρονιά προβλέπεται πλούσια σε δραστηριότητες. Ήδη ξεκινούν τα μαθήματα του Εργαστηρίου, το οποίο διανύει τον τέταρτο χρόνο λειτουργίας του. Όσον αφορά στις παραγωγές, συμπαραγωγές, συνεργασίες και μετακλήσεις, το πρόγραμμα θα ανακοινωθεί σύντομα. Έναρξη στο τέλος Νοεμβρίου. Το θέμα της φετινής χρονιάς είναι η ενδοσκόπηση, η αυτοπαρατήρηση, μέσα από έργα σύγχρονου αλλά και κλασικού ρεπερτορίου. 

 

Info

Η παράσταση "Σεμινάριο Βλακείας" θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010, στο Αμφιθέατρο της Ελληνοαμερικάνικης Ένωσης.

Διαβάστε επίσης: http://www.culturenow.gr/Theatre/Ο_Δημήτρης_Πιατάς_στο_Σεμινάριο_Βλακείας.html#


 

Σχετικές ειδήσεις
Μπέττυ Αρβανίτη: Πιστεύω στους ανθρώπους, την ομαδικότητα και τις συνεργασίες
22.11.2016 16:51
Η Μπέττυ Αρβανίτη κάνει «Πράξη» το όραμά της για καλές παραστάσεις και εκλεκτές συνεργασίες. Φέτος, συμπληρώνονται τα 30 χρόνια του «Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας» και το γιορτάζει με την Ρούλα Πατεράκη, ανεβάζοντας την παράσταση «Τρωάδες σήμερα». Συζητώντας μαζί της με αφορμή το έργο, είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια όμορφη αναδρομή στα τόσα όμορφα θεατρικά χρόνια και να μάθουμε ενδιαφέρουσες πτυχές προσώπων και παραστάσεων που καθόρισαν την επιτυχημένη πορεία του θεάτρου.
Ευθύμης Θέου: Τη δουλειά των Vasistas χαρακτηρίζει μία βαθιά ανάγκη για καθαρότητα
16.06.2016 10:11
Η διακεκριμένη θεατρική ομάδα Vasistas (φεγγίτης, στα γαλλικά) παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών το νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου «Απολογίες 4&5», στις 20 και 21 Ιουνίου. Λίγο πριν παρακολουθήσουμε στην Πειραιώς 260 την παράσταση των Vasistas, ας δούμε τι μας είπε ο ηθοποιός Ευθύμης Θέου, ο πιο παλιός και σταθερός συνεργάτης της ομάδας, για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν, την καλλιτεχνική τους «συνύπαρξη» με τον Ευθύμη Φιλίππου και τα μελλοντικά τους σχέδια...
Αντώνης Αντωνόπουλος: Βρισκόμαστε σε ένα πλοίο που βουλιάζει και ανησυχούμε αν η ορχήστρα παίζει όμορφη μουσική
18.05.2016 11:45
H παράσταση του έργου «Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ», του Σάμουελ Μπέκετ, ύστερα από την επιτυχία της πρώτης παρουσίασής της, επιστρέφει στο Bios για δύο μόνο εβδομάδες, από τις 20 Μαΐου 2016! Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, που έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία, τη μετάφραση (μαζί με τον Δημήτρη Καραντζά) και την ερμηνεία, βρήκε λίγο χρόνο και μας μίλησε για την παράσταση, που "είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς", το παρελθόν, την έννοια της "μνήμης" και τις αντανακλάσεις του μπεκετικού έργου στο σήμερα.
Killing the fly: Η Αγγελική του τότε και του σήμερα δίνει ένα μάθημα ζωής!
07.04.2016 16:29
Την συγκλονιστική ιστορία της Αγγελικής Ματθαίου, μιας προσφυγοπούλας από τις Νέες Φώκαιες της Σμύρνης, όπως η ίδια την κατέγραψε σε ένα γράμμα της που δημοσιεύθηκε στις εφημερίδες, αποφάσισε να μεταφέρει επί σκηνής η ομάδα Killing The Fly μέσα από την παράσταση “Αγγελική”. Μετά την επιτυχημένη περιοδεία της σε Κρήτη και ηπειρωτική Ελλάδα, η “Αγγελική” τους θα παρουσιαστεί από 8 Απριλίου στο Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Με αυτή την αφορμή, τα δύο μέλη της ομάδας (Κατερίνα Δαμβόγλου, Robin Beer) μας μίλησαν για την παράσταση και τους τρόπους που προσέγγισαν σκηνικά το οδοιπορικό της Αγγελικής, ενώ δεν παρέλειψαν να αναφερθούν στον ζωτικής σημασίας ρόλο των καλλιτεχνών και του θεάτρου μέσα στους δύσκολους καιρούς που βιώνουμε, στο μείζον ζήτημα της προσφυγιάς, καθώς και στις πολλές “Αγγελικές” του σήμερα που δίνουν ένα σημαντικό μάθημα ζωής.
Ντένης Μακρής: Στις συνεργασίες μου ευτυχώς υπάρχει η απαραίτητη κοινή ανάσα
29.01.2016 10:41
Νέος, φέρελπις ηθοποιός, με αρκετές εκλεκτές συνεργασίες στο ενεργητικό του, ο Ντένης Μακρής, χτίζει μια ενδιαφέρουσα πορεία στο θέατρο. Μέχρι τα τριάντα του χρόνια, πρόλαβε να συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Μαρμαρινός, να υποδυθεί τον Άμλετ και να συμμετάσχει σε πολλές ξεχωριστές παραστάσεις. Μία από αυτές, είναι και οι «Ιδιοτροπίες της Μαριάννας», ένα γαλλικό τολμηρό κείμενο του Αλφρέ ντε Μυσσέ. Εκεί, θα υποδυθεί τον Σέλιο και μας μιλάει –ανάμεσα σε διάφορα άλλα- και για τη νέα αυτή συνεργασία με το θέατρο Πόρτα και τον Θωμά Μοσχόπουλο.