Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016
Ο Αχός της εποχής ή σε ποιον ανήκει η τέχνη
Δημοσίευση: Τρίτη, 4 Οκτωβρίου 2016 16:31
Ο Αχός της εποχής ή σε ποιον ανήκει η τέχνη

"Η τέχνη ανήκει σε όλους και σε κανέναν. Η τέχνη ανήκει σε κάθε εποχή και σε καμία. Η τέχνη ανήκει σε αυτούς που τη δημιουργούν και σε αυτούς που την απολαμβάνουν...  Η τέχνη είναι ο ψίθυρος της ιστορίας που ακούγεται πάνω από τον αχό της εποχής".  Ο Τζούλιαν Μπαρνς υπογράφει ένα μυθιστόρημα που ξεπερνά την πρόθεσή του να αφηγηθεί τη ζωή του Ντιμίτρι Σοστακόβιτς. Με αναφορές στην εξουσία, στο φόβο, στην τέχνη και στον άνθρωπο, με υλικά από τα οποία φτιάχνεται η μεγάλη λογοτεχνία αφήνει το δικό του αποτύπωμα στον αχό της εποχής. Ένα βιβλίο για όλες τις εποχές, όπου ο νευρωτικός συνθέτης, μουσική ιδιοφυΐα αλλά και διασημότητα της Σταλινικής υπερδύναμης, αναδεικνύεται σ' έναν ιδιότυπο ήρωα, μείγμα δειλίας αλλά και συναισθηματικής εντιμότητας. Πώς η μουσική γίνεται λογοτεχνία, πώς η εξουσία καταχράται την τέχνη αλλά και πώς η τέχνη αντιστέκεται στην εξουσία. Πώς ο φόβος γίνεται με τη σειρά του τέχνη, τέχνη της σ' ένα κόσμο που δεν προέβλεψε για τους καλλιτέχνες

 

Η μετάφραση του Θωμά Σκάσση προσθέτει στην απόλαυση του κειμένου. 

Εκτύπωση
Περισσότερα
Ο Άμλετ δεν μένει πια εδώ
05.12.2016 15:09
Ανάμεσα στις αρχέγονες αφηγήσεις που συνέχουν το παγκόσμιο σώμα της λογοτεχνίας, ο υπερβόρειος μύθος του Άμλετ παραμένει αναλλοίωτος. Στο τέλος του εικοστού αιώνα ένας αμερικανός συγγραφέας, ο Τζον Απντάικ, επιχειρεί ένα σχόλιο που φωτίζει αλλιώς τη μοίρα του καταραμένου πρίγκιπα. Στο μυθιστόρημά του "Γερτρούδη και Κλαύδιος" ο Απντάικ παραδίδει ένα μάθημα προοικονομίας ενώ την ίδια στιγμή σκιαγραφεί με το δικό του τρόπο τα πρόσωπα του μύθου.
Ο ιδιοφυής κύριος Μπρεχτ
29.11.2016 16:45
Τα υλικά κάνουν τον μάγειρα ή ο μάγειρας τα υλικά; Στον "Κύκλο με την κιμωλία" του Μπρεχτ, ένας απλός, απλούστατος μύθος αποκτά φτερά με τη δύναμη της αλληγορίας.
Όταν άρχιζε η κρίση...
14.11.2016 12:25
Όταν άρχιζε η νέα οικονομική κρίση στην Αμερική της νέας χιλιετίας ο Πολ Όστερ βρισκόταν εκεί κι έδινε το παρών ως συγγραφέας. Στην παράδοση των μεγάλων Αμερικανών μυθιστοριογράφων που από την εποχή του "Μόμπι Ντικ" καταγγέλλουν ήδη το αμερικανικό όνειρο, ο Όστερ γράφει το "Σάνσετ Παρκ" σαν χρονικό κατάρρευσης ενός ολόκληρου κόσμου.
Κάθε αρχή και δύσκολη
03.11.2016 13:57
Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν... Ax! Σπούδασα Φιλοσοφία, Ιατρική και Νομική...
Μεταξύ Οθέλου και Φάουστ
18.10.2016 12:45
Διαβάζεις τη "Σονάτα του Κρόιτσερ" του Τολστόι και νομίζεις πως έχει αναποδογυρίσει τον καμβά της "Ανάστασης" και την ξαναγράφει. Ακόμα και αν δεν είναι ο Τολστόι της Άννας Καρένινα, αποδεικνύει πως ξέρει καλύτερα από τον καθένα να μιλήσει για τα προβλήματα που ταλανίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο: για την τυραννία των γιατρών, για τη ζωή στις πόλεις, για το γλυκό βάσανο των παιδιών, για τις συζυγικές δυσκολίες.
Ο άποικος της Μάλατα ή ο ερωτευμένος Ροβινσώνας
26.09.2016 13:39
Στο φανταστικό του νησί, την Μάλατα, ο Τζόζεφ Κόνραντ στήνει ένα δικό του κόσμο για τον νέο Ροβινσώνα. Εκφραστής ενός ερεβώδους κοσμοπολιτισμού, όπως αυτός διατυπώθηκε στην Καρδιά του Σκότους, ο Κόνραντ συνθέτει ένα ερωτικό κουαρτέρο χολυγουντιανών διαστάσεων με τον ΤΖέφρι Ρενουάρ και την Φελίσα Μούρσομ.
Ντοστογιέφσκι, ένας Δαιμονισμένος ανάμεσά μας
15.09.2016 15:08
Από τις τρεις κορυφαίες στιγμές της παγκόσμιας λογοτεχνίας (Αρχαίοι τραγικοί, Σαίξπηρ και Ρώσικο μυθιστόρημα) ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι ευτύχησε να πάρει μαζί του στην αιωνιότητα ένα σεβαστό μερίδιο. Άγιος και δαίμονας της μυθοπλασίας, ο Ρώσος γίγαντας μοιράζεται με τον κόμη Τολστόι τις σημαντικότερες μυθιστορηματικές σελίδες όλων των εποχών.
Λέων Τολστόι όπως λέμε Θεός
06.09.2016 16:34
Είχε απόλυτο δίκιο αυτός που είπε ότι "αν δεν υπήρχε ο Τολστόι δεν θα ξημέρωνε ο 20ος αιώνας της λογοτεχνίας". Όσο ψηλές κι αν είναι οι κορυφογραμμές του Μπαλζάκ, του Ντίκενς και του Ντοστογιέφσκι, η παρουσία του Τολστόι επισφραγίζει το θρίαμβο του μυθιστορήματος στον 19ο αιώνα. Με το έπος του "Πόλεμος και Ειρήνη" συνθέτει την Ιλιάδα του σύγχρονου κόσμου με την "Άννα Καρένινα" χτίζει το πιο ισορροπημένο μυθιστόρημα στην ιστορία της λογοτεχνίας.