Αυτό που επιχειρεί ο συγγραφέας σε αυτό το άκρως εύστροφο, σαρκαστικό και ιδιότυπο μυθιστόρημα είναι να μιλήσει και να αναδείξει το πρόβλημα της διαφθοράς που εδώ έχει χρώμα μαφιόζικο με μία όμως διαφορά.

Ιστορίες υπόδικων και άνομων ανθρώπων έχουμε δει και έχουμε ακούσει πολλές φορές. Ο συγγραφέας που έχει ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα εκτενώς δεν περιορίζεται να κάτσει στην καρέκλα του σκηνοθέτη και να τραβήξει πλάνα από την ζωή ενός πρώην μαφιόζου της Κόζα Νόστρα της Αμερικής, του Τζοβάννι Μαντζόνι που βρίσκεται υπό την προστασία του προγράμματος μαρτύρων από το FBI. Δεν εξαντλεί την συγγραφική του ιδιότητα στην αποτύπωση πραγμάτων και στοιχείων που αφορούν σε αυτή την εγκληματική οργάνωση και έναν εκ των εκπρόσωπων της ούτε να περιγράψει απλώς τις ανήθικες και ανάρμοστες συμπεριφορές των ανθρώπων που κινούν τα νήματά της. Με όπλο την εμπειρία του μπαίνει στα άδυτα της ψυχής ενός ανθρώπου, του Φρεντ Μπλέηκ, τον αφουγκράζεται, τον παρακολουθεί στενά και τον ακτινογραφεί για να εκμαιεύσει με στρατηγική και μέθοδο ψυχαναλυτή την ψυχοσύνθεσή του, τις σκέψεις του και την πιθανή ειλικρινή του μεταμέλεια σχετικά με τον πρότερο βίο του. Τελικά η ζωή που του έφερε τα πάνω κάτω τον συνέτισε ή η παρακμιακή του πολιτική ως προς την καθημερινότητα του συνεχίζει να πνέει τα λοίσθια;

Η Επικίνδυνη οικογένεια“, η οποία και μεταφέρθηκε με επιτυχία στις κινηματογραφικές αίθουσες από τον Luc Besson με πρωταγωνιστές τον Robert de Niro και την Michelle Pfeiffer, έρχεται να ταράξει τα νερά της μέχρι τώρα αντίληψης περί μαφίας καθώς ο συγγραφέας σαν μάγειρας που δουλεύει με σύνεση και επιμέλεια πάνω στο μενού που θα παρουσιάσει, ρίχνει μία φιλοσοφική ματιά στο συγκεκριμένο πρόβλημα παρέχοντας μία κοινωνική και ανθρωπιστική διάσταση. Αυτό θα το πετύχει με τον εξής απλό αλλά και εφευρετικό τρόπο. Ο επονομαζόμενος πλέον Φρεντ Μπλέηκ για λόγους ασφαλείας μεταναστεύει στην Γαλλία μαζί με την οικογένειά του, την γυναίκα του και τα δύο του παιδιά, για να αποφύγει να δεχτεί τα πυρά των “αδελφών” του μιας και η ομολογία του στην αστυνομία σχετικά με πεπραγμένα και πρόσωπα φυγόδικα του χάρισε μία ζωή ελεύθερη χωρίς να λιώνει πίσω από τα σίδερα της φυλακής. Είναι ένας πρώην – ίσως και εν ενεργεία, αυτό θα το μάθουμε εν ευθέτω χρόνω – μαφιόζος της διπλανής πόρτας που είναι ικανός για όλα και έτοιμος για την παρανομία παρά τις εκμυστηρεύσεις πως ο ανέντιμος βίος που διήγε μέχρι στιγμής αποτελεί μακρινό παρελθόν. Έχει προδώσει για χάρη του τομαριού του τα κυκλώματα της μαφίας και αυτό έχει αποφέρει την προσωπική του προσωρινή λύτρωση μιας και όλα κρέμονται από μία κλωστή, ο κόσμος είναι πιο μικρός από ό,τι φαντάζεται κανείς.

Ο Benacquista, ευρηματικός ων και αρεσκόμενος να διεισδύει και να εισχωρεί σε μονοπάτια εκ πρώτης όψεως αδιάβατα, ντύνει τον ήρωά του με τον μανδύα ενός ανθρώπου που θέλει να προσπαθήσει να απεμπλακεί από κάθε σκοτεινό σημάδι, να ξαναζήσει και να δημιουργήσει. Ο Μπλέηκ αυτή την δημιουργία θα την εκλάβει ως μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να αποδείξει τόσο στην οικογένειά του – η γυναίκα του τον απειλεί με χωρισμό για την νωχελικότητα και την τεμπελιά που τον διακρίνει και ο γιος του στο σχολείο μοιάζει να ακολουθεί την παραβατική δράση του πατέρα βαδίζοντας στα χνάρια του – πως έχει γίνει άλλος άνθρωπος και έτσι ξεκινά να γράφει τα απομνημονεύματά του. Το ημερολόγιο του είναι το φάρμακό του και η ανάσα του από τις δύσκολες αναπνοές που τον στριμώχνουν στην γωνία κάθε φορά που εμπλέκεται το όνομά του σε συζητήσεις περί γκανγκστερισμού και εκείνος σαν το αυτοκίνητο που θέλει να παραμείνει στην λωρίδα του καταγράφει τις μύχιες ανησυχίες του, τα θέλω του, τα λάθη του. Είναι μία συνομιλία με τον ίδιο του τον εαυτό, μία κάθαρση από την Κόλαση που απεύχεται να ξαναζήσει. Δύσκολο να πείσει την αστυνομία για κάτι τέτοιο, βρίσκεται μεταξύ άλλων να εκφωνεί λόγο σε ακροατήριο στην Γαλλία σχετικά με το βιογραφικό της Κόζα Νόστρα χωρίς να λαμβάνει υπόψιν του τις όποιες συνέπειες από μία ενδεχόμενη έντονη δημοσιότητα που θα μπορούσε να αποκαλύψει την μάσκα του. Παρουσιάζεται στο κοινό του χωριού όπου διαμένει ως συγγραφέας και αυτόν τον ρόλο προσπαθεί να διατηρήσει όταν πίσω από την φαινομενικά ατημέλητη παρουσία του και την εικονική του αφέλεια εμφανίζει στα γραπτά του το προσωπείο ενός σκεπτόμενου που τον διακατέχει η σοβαρή άρνηση των συμβάντων που τον οδήγησαν στον εκτροχιασμό. Συλλογίζεται ο ίδιος: “Πόσο αξίζει ένας άνθρωπος, πόσο κοστίζει μία ανθρώπινη ζωή;” Και κάπου αλλού: “Γράφοντας τη ζωή μου πυροδότησα σκοτεινές δυνάμεις”.

Ο Φρεντ Μπλέηκ είναι η προσωποποίηση του ανθρώπου που έχει συλλάβει το πραγματικό νόημα της ζωής, επιθυμεί να επικεντρωθεί στην οικογένειά του και να σώσει ό,τι μπορεί να σωθεί. Δεν έχει την απαίτηση από κανέναν να τον καταλάβει αλλά και μόνο το γεγονός πως η κακιά ζωή – με αυτό το όνομα Malavita ονομάζει τον σκύλο του – έχει χαθεί πίσω από τα βουνά που τώρα βλέπει μία ανατολή ηλίου να σηκώνεται, τον γεμίζει με ανακούφιση πως έπαιξε με την φωτιά, κάηκε αλλά βρήκε την δυνατότητα να την σβήσει και να καθαρίσει το μυαλό του και την συνείδησή του. Ο συγγραφέας με ταλέντο και διερευνητική δράση μπορεί και προσπερνάει το πρώτο επίπεδο ανάγνωσης για να βγάλει μπροστά την ουσία και το ζουμί της υπόθεσης άνθρωπος και “μετάνοια” που κρύβεται στον αναγνώστη στον φάκελο με την ένδειξη δεύτερο επίπεδο.

“Όσοι φεύγουν για το μέτωπο είναι καταδικασμένοι στη μοναξιά”
“Τα πάντα έρχονται στην ώρα τους όταν ξέρεις να περιμένεις”

Το βιβλίο του Tonino Benacquista, Επικίνδυνη οικογένεια κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα. Διαβάστε πληροφορίες για το βιβλίο, εδώ.