Τρίτη, 24 Ιανουαρίου 2017
Βιβλίο: Άλφρεντ και Έμιλυ - Ντόρις Λέσινγκ
Δημοσίευση: Παρασκευή, 14 Μαρτίου 2014 10:40
Βιβλίο: Άλφρεντ και Έμιλυ - Ντόρις Λέσινγκ

Ο δάσκαλος Τολστόι έχει πει: "Όλες οι ευτυχισμένες οικογένειες μοιάζουν μεταξύ τους. Κάθε δυστυχισμένη οικογένεια όμως, είναι δυστυχισμένη με τον δικό της τρόπο".


Η Ντόρις Λέσινγκ σε αυτό το αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα παραθέτει την ζωή της δικής της οικογένειας σε δύο εκδοχές, την πραγματική που δεν είναι και τόσο ευχάριστη και μία φανταστική που η ίδια συνέλαβε για να προσδώσει στις ζωές των γονιών της αυτά που οι ίδιοι δεν κατόρθωσαν να πραγματοποιήσουν.


Επιθυμία της να μεταδώσει στον αναγνώστη την εμπειρία ζωής που η ίδια βίωσε μέσα από τα μάτια των γονιών της σε τόπους διαφορετικούς και μακριά από τον τόπο γέννησής της. Παιδί μεταναστών έζησε σε όλο το φάσμα αυτήν την μετατόπιση, την νομαδική πτυχή μίας ζωής που θα μπορούσε να είχε κυλήσει πιο αρμονικά, πιο στέρεα και λιγότερο αυταρχικά για την ίδια. Είναι ένα υποδόριο παράπονο που πλανάται σαν αεροπλάνο πάνω από τους τόπους που μεγάλωσε και δίνει την εικόνα πως από μικρή έπιασε τον ταύρο από τα κέρατα πηγαίνοντας ενάντια στο ρεύμα της εποχής.


Ο πατέρας της Άλφρεντ, ένας άνθρωπος δύσκολος και ιδιότροπος από την στιγμή που τραυματίστηκε στον Α' Παγκόσμιο πόλεμο καθώς με το πόδι του σακατεμένο αναγκάστηκε να είναι εξαρτημένος από την φροντίδα και την συνεχή παρακολούθηση της μητέρας της. Τον αναφέρει σαν κάτι απόμακρο και ξένο, δεν διαφαίνεται η παραδοσιακή σχέση του πατέρα με την κόρη, αλλά και η σχέση του πατέρα με την μητέρα της μετά τον τραυματισμό θα συμπέρανε κανείς πως περνούσε κρίση σε ένα ζευγάρι που η μητέρα έπαιρνε πλέον τα γκέμια του αλόγου που λεγόταν ζωή. Εκείνος ανήμπορος να προσφέρει, νιώθει να λυγίζει μπροστά στην κρισιμότητα της κατάστασής του μιας και ενός κακού μύρια έπονται, οι επιπλοκές της υγείας του πολλές και δύσκολα διαχειρίσιμες.


Για αυτό και η συγγραφέας στην φανταστική εκδοχή τρέχει να σβήσει τα κακώς κείμενα μετατρέποντάς τα σε όνειρα που δεν έγιναν ποτέ αληθινά, αν όλη η δυστυχία του πατέρα της ήταν ένα κακό όνειρο τον κάνει να ξυπνήσει για να του φορέσει το ρούχο της ευδαιμονίας που είχε προ πολλού ξεχάσει στην ντουλάπα του. Ο πατέρας της λοιπόν εμφανίζεται αγρότης στην ιστορία που πλάθει σε ύφος Χένρυ Τζαίημς και Τζέιν Όστεν μαζί. Είναι ένας άντρας που απολαμβάνει τους καρπούς μίας φιλήσυχης ζωής στα κτήματα και την ύπαιθρο και συνδράμει την Έμιλυ που ως νοσηλεύτρια αποφασίζει να δημιουργήσει μία αλυσίδα ιδρυμάτων για παιδιά έχοντας στην άκρη τα χρήματα του εκλιπόντος συζύγου της για να εκπληρώσει αυτή την επιθυμία της.


Στην πραγματικότητα η μητέρα της, αυστηρή και απόμακρη, με τα πολλά βάσανα που την απασχολούσαν, βρισκόταν συχνά σε ρήξη με την επαναστατική και ανεξάρτητη κόρη της που ασφυκτιούσε στο οικογενειακό περιβάλλον , σαν να ήταν έτοιμη να πετάξει σε άλλους ουρανούς. Παρακαταθήκη της όμως είναι οι διδαχές των γονιών της που της έμαθαν να διαβάζει κλασική λογοτεχνία , της εμφύσησαν αρχές και αξίες, της μετέδωσαν τον σεβασμό για τον άνθρωπο και τα ζώα. Η μητέρα της νοσηλεύτρια πήρε επ'ώμου όλο το βάρος της ανατροφής των παιδιών, ήταν αυτή που αν και γυναίκα λειτουργούσε ως αρσενικό που σπεύδει να "κυνηγήσει" για να επιβιώσει το οικοδόμημα που λέγεται οικογένεια. Μέσα από την αφήγηση φαντασίας του πρώτου μέρους, η μητέρα της, η Έμιλυ ξαναγεννιέται μακριά από τις έννοιες και έτσι, κατά την συγγραφέα, το όνειρο της παίρνει σάρκα και οστά. Ενώ στην πεζή πραγματικότητα που έζησε "κλειδώθηκε" από "πρέπει" μπροστά σε μία σκληρή πραγματικότητα που είχε να αντιμετωπίσει και τα κατάφερε, η Λέσινγκ σε ένα άλλο επίπεδο την θέλει να θέτει στόχους και να τους πετυχαίνει, νιώθοντας ισχυρή, ανίκητη και δημιουργική.


Ο μεγάλος πόλεμος εν τω μεταξύ είχε ξεσπάσει, η ζωή αλλάζει, ο πατέρας της καλείται να υπηρετήσει, όλα τα μέχρι τότε δεδομένα μεταβάλλονται και η οικογένεια βρίσκεται σε πανικό, η Ντόρις και ο αδερφός της αγωνιούν και βρίσκονται σε σύγχυση, μία παιδική ηλικία αναίμακτη κλονίζεται. Οι αναμνήσεις της κυλάνε σαν ποτάμι που έχει παρασύρει το παρόν, η επιστροφή της συγγραφέως μετά από χρόνια στον τόπο που έζησε ευτυχισμένες στιγμές την γεμίζουν με απογοήτευση καθώς έχουν ρημαχτεί οι εικόνες που είχε χτίσει για αυτόν τον ευλογημένο τόπο από ανθρώπους μοχθηρούς και αλαζόνες που ισοπέδωσαν τα πάντα στο όνομα της εξουσίας. Η Λέσινγκ θυμάται ένα μειλίχιο περιβάλλον που απέπνεε ηρεμία, φυσική ομορφιά και αγνότητα και παρά τα προβλήματα με τους γονείς της αφήνει ένα αίσθημα ικανοποίησης σε αυτά που αφηγείται σαν οι δυσκολίες αυτές να μην είναι τίποτα μπροστά σε αυτά που θα έρχονταν με την αλλαγή κατοικίας στο μεταπολεμικό Λονδίνο του θορύβου και της απροσωπίας.


Περιδιαβαίνοντας νοερά τα μονοπάτια των εικόνων που διαμορφώνει μέσα από τις λέξεις, απορρέει μία ευχάριστη και γλυκιά συγκίνηση για μία εποχή που αν και με πόλεμο - προφανώς χωρίς πόλεμο το παρελθόν θα είχε άλλη μυρωδιά  - δεν έχασε σε ανθρωπιά και σε αίγλη τουλάχιστον ως προς το κομμάτι της ζωής στη Νότια Αφρική. Σε κάθε περίπτωση η Λέσινγκ έχει το μαγικό ραβδί να κινεί τα νήματα της αφήγησης μίας ολόκληρης εποχής σαν να διηγείται ένα παραμύθι σε ένα παιδί, αυτό είναι η συνταγή που την οδήγησε να της απονεμηθεί το Βραβείο Νόμπελ το 2007. Όπως αναφέρει και η ίδια: "Τα μικρά παιδιά ζουν σε μια δική τους πραγματικότητα, απ' την οποία αποκλείονται οι παράλογες φαντασιώσεις των μεγάλων". Δικαίως λοιπόν κατέκτησε μία θέση στο πάνθεον των διαχρονικών λογοτεχνών παρέα με τους Ντίκενς, Τουέιν, Ουάιλντ. Η παιδικότητα των συναισθημάτων και της γραφής της δεν σίγησε ποτέ.

"Ένα μικρό κορίτσι βλέπει μονάχα αυτά που καταλαβαίνει"

"Η ζωή μας μοιάζει με αυτή της πεταλούδας, που πρώτα φτεροκοπάει από το σκοτάδι προς το φως, βλέπει από ψηλά την αγαπημένη της τροφή, προσγειώνεται και τρέφεται με τις ακαθαρσίες μέχρι που να χορτάσει - και ύστερα πετάει ξανά και χάνεται και πάλι στο σκοτάδι"


Το βιβλίο της Ντόρις Λέσινγκ, με τίτλο Άλφρεντ και Έμιλυ, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.Διαβάστε πληροφορίες για το βιβλίο εδώ.

Εκτύπωση
Περισσότερα
Η ιστορία μιας ώρας και άλλα διηγήματα - Κέιτ Σοπέν: Κριτική βιβλίου
17.01.2017 10:09
Η Μπερτ Μοριζό υπήρξε από τις πρώτες γυναίκες ζωγράφους του ιμπρεσιονισμού, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ απεικόνισε στους πίνακές της, τους τολμηρούς για την εποχή, μία γυναίκα ελεύθερη, ανεξάρτητη, σίγουρη για τον εαυτό της και μακριά από την αντρική επίβλεψη και πίεση.
Η ώρα του αστεριού - Κλαρίσε Λισπέκτορ: Κριτική βιβλίου
09.01.2017 12:45
Η γέννηση ενός έργου λογοτεχνικού κρύβει μυστήριο, αν δε κρύβει και πόνο, ταλαιπωρία και ανηφορίζει έναν Γολγοθά, τότε καθίσταται έργο που αντέχει στον χρόνο. Δεν είναι σε καμία περίπτωση μία τυπική διαδικασία ή μία υπόθεση απλή αν ο συγγραφέας παλεύει με τον εσώτερο κόσμο του, το σύμπαν του, τον ψυχισμό του.
Μια από τις δύο - Ντανιέλ Σάδα: Κριτική βιβλίου
20.12.2016 10:37
Η Αδριάνα Χιμένες Γκαρσία στην τελευταία φράση στο επίμετρο του βιβλίου γράφει: "Του φαινόταν αδύνατο να γίνει κανείς συγγραφέας χωρίς να έχει αυτί ͘ του ήταν ασύλληπτο να είναι κανείς καλός αφηγητής χωρίς να έχει διαβάσει ποίηση". Αυτά τα λόγια αντανακλούν την πολύ ιδιαίτερη προσωπικότητα και την φιλοσοφία του συγγραφέα περί συγγραφής, ο κόσμος των λέξεων δεν συνάδει με τον κοινό παρονομαστή.
Το μάτι - Vladimir Nabokov: Κριτική βιβλίου
05.12.2016 10:34
"Το θέμα στο Μάτι είναι μία έρευνα που οδηγεί τον πρωταγωνιστή μέσα από έναν κυκεώνα από καθρέφτες στη συγχώνευση δίδυμων εικόνων". Αυτά γράφει ο συγγραφέας στο προλογικό σημείωμα του βιβλίου όπου και αναλύει την φιλοσοφία πίσω από την σύλληψη της ιδέας για το Μάτι.
Η πρώτη φλέβα - Γιάννης Μακριδάκης: Κριτική βιβλίου
21.11.2016 10:56
Ποτέ ο χρόνος δεν είναι αρκετός για να ξετυλίξεις το κουβάρι μιας ζωής και ποτέ κανείς δεν βγαίνει αλώβητος και ατάραχος από την τριβή με το παρελθόν. Ειδικά μάλιστα όταν αυτό στριφογυρίζει και γλυκοκοιτάζει το παρόν σαν την μέλισσα γύρω από το λουλούδι που προσπαθεί να προσγειωθεί για να τραφεί. Εδώ περιγράφονται τα πρόσωπα μίας άλλης εποχής που όμως ακόμα και σήμερα συνεχίζει να υπάρχει γιατί οι άνθρωποι δεν σταμάτησαν να φωτογραφίζουν τις στιγμές τους και την μοναδικότητά τους. Μία γυναίκα και ένας άντρας, δύο κόσμοι παράλληλοι και διαφορετικοί μα τόσο όμοιοι.
Μια ματιά στον κόσμο της Ελίζαμπεθ Γκάσκελ - Αλέξανδρος Κεφαλάς: Κριτική βιβλίου
07.11.2016 10:31
Είναι εξαιρετικά σημαντικό να βλέπουν το φως της δημοσιότητας τέτοιου είδους βιβλία, τα οποία εντρυφούν συνοπτικά μεν, ουσιωδώς δε σε προσωπικότητες που άφησαν το δικό τους ανεξίτηλο σημάδι στην ιστορία της λογοτεχνίας. Αυτό εδώ το μικρό εγχειρίδιο είναι αφιερωμένο στη ζωή της Βρετανίδας Ελίζαμπεθ Γκάσκελ, την οποία λίγοι γνωρίζουν και ακόμα λιγότεροι έχουν διαβάσει.
Η πτώση και άλλες ιστορίες - Friedrich Dϋrrenmatt: Κριτική βιβλίου
25.10.2016 10:13
Η ανθρώπινη ιστορία χρειάζεται πολύ μελάνι για να γραφτεί και ίσως αυτό να μην είναι αρκετό. Χωρίς αμφιβολία, αυτή η ιστορία που ονομάζεται άνθρωπος, αυτό το μέγα ανεξάντλητο κεφάλαιο και τα συν αυτώ έχει τόσες εκδοχές, τόσες όψεις και τόσα τρωτά σημεία που κάθε συγγραφέας κομίζει την δική του οπτική γωνία με οδηγό τα βιώματά του και τα αναγνώσματά του.
Το βιβλίο των φανταστικών όντων - Χόρχε Λούις Μπόρχες: Κριτική βιβλίου
11.10.2016 09:59
Φανταστικά όντα στοιχειώνουν από γεννήσεως του κόσμου τις ανθρώπινες ζωές γιατί ο άνθρωπος μπροστά στη δύναμη της φύσης και στο μεγαλείο της έχει ανάγκη να εκφράσει τις φοβίες του, τις απορίες του, τις σκέψεις του με τρόπο πολλές φορές παράλογο, μεταφυσικό και υπερβολικό.