Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016
Charlotte Rogan - Λέμβος 14 (Εκδόσεις Διόπτρα)
Δημοσίευση: Τετάρτη, 5 Δεκεμβρίου 2012 15:39
Charlotte Rogan - Λέμβος 14 (Εκδόσεις Διόπτρα)

Το μυθιστόρημα της πρωτοεμφανιζόμενης Charlotte Rogan, η οποία είναι υποψήφια στη λίστα της εφημερίδας "Guardian",…

… για το βραβείο καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα, είναι ένα από εκείνα τα βιβλία που θα αποκαλούσαμε, μικρά διαμάντια.


Της Γιώτας Παπαδημακοπούλου


Με το λογοτεχνικό της αυτό ντεμπούτο, η συγγραφέας καταφέρνει μέσα από ένα, όχι και τόσο μεγάλης έκτασης, έργο , να μιλήσει με απλό και άμεσο τρόπο για ορισμένα από τα σπουδαιότερα ζητήματα και διλήμματα με τα οποία, μπορεί ποτέ να βρεθεί αντιμέτωπος ένας άνθρωπος που αν και στην φυσική τους έκταση χαρακτηρίζονται από μια ιδιαίτερη πολυπλοκότητα εδώ, είναι τόσο ξεκάθαρα που δεν χωράει καμία αμφισβήτηση, τόσο σε προσωπικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο, ακόμα κι αν θα θέλαμε να ισχύει κάτι διαφορετικό.


Πρωταγωνίστρια της ιστορίας, η Γκρέις Γουίντερ, η οποία βρέθηκε ως επιβάτης στο πλοίο«Αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα», επιστρέφοντας από την Αγγλία στην Αμερική, μαζί με τον σύζυγό της, προκειμένου να γνωρίσει την οικογένειά του και να χτίσει μια νέα, όμορφη ζωή. Τα πράγματα όμως εξελίσσονται πολύ διαφορετικά καθώς, ένα τραγικό ατύχημα θα οδηγήσει το μεγαλοπρεπές πλοίο στον πάτο της θάλασσας και την Γκρέις, μέσα στη σωστική λέμβο 14, να δίνει μάχη για να κρατηθεί στη ζωή και να επιστρέψει στον πολιτισμό. Και τελικά τα καταφέρνει ωστόσο, από την λέμβο οδηγείται στη φυλακή, περιμένοντας τη δίκη της η οποία είτε θα την καταδικάσει για ανθρωποκτονία, είτε θα της επιτρέψει να φύγει ελεύθερη. Και η Γκρέις, πίσω από τα κάγκελα του κελιού της, πρέπει να ανασύρει από τη μνήμη της τις πιο σκοτεινές στιγμές ενός απελπιστικού ταξιδιού που έμοιαζε να έχει καταδικάσει τους πάντες, ανάμεσά τους, κι εκείνη την ίδια.


Ίσως, το πιο δυνατό χαρακτηριστικό του βιβλίου αυτού να είναι, η πρωτοπρόσωπη αφήγηση από μεριάς της Γκρέις κάτι που μας επιτρέπει, τόσο να ταυτιστούμε μαζί της, όσο και να βιώσουμε σε ένα δεύτερο επίπεδο, όλα όσα βίωσε και ξεπέρασε προκειμένου να επιβιώσει, να βγει ζωντανή από τη μάχη απέναντι στη θάλασσα και τα στοιχεία της φύσης, τον χρόνο και την σωματική κατάρρευση. Η φωνή της είναι δυνατή, ξεκάθαρη, χωρίς φόβο, πλημμυρισμένη από την αγωνιώδη μεν, αφοπλιστική δε ειλικρίνειά της. Αν και φαινομενικά είναι μια φυσιογνωμία που δεν θα πίστευε κανείς ότι θα μπορούσε να νικήσει τελικά, κάτω από την επιφάνεια, η Γκρέις είναι αγωνίστρια και αυτό, είναι κάτι για το οποίο δεν σκοπεύει να απολογηθεί. Όσο κι αν κάποιοι πιστεύουν το αντίθετο, δεν μηχανεύεται, δεν προσποιείται, είναι ένα ανοιχτό βιβλίο και όποιος πραγματικά θέλει να την καταλάβει, δεν έχει παρά να το ανοίξει και να το διαβάσει.


Το βιβλίο αυτό, σε έναν βαθμό, υιοθετεί την μορφή ημερολογίου, ανατρέχοντας στις μαύρες μέρες μετά το ναυάγιο όπου τόσο η Γκρέις όσο και οι συνεπιβάτες της, ήρθαν αντιμέτωποι με περισσότερα απ' όσα θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν. Ουσιαστικά, μέσα από τα μάτια της Γκρέις, έχουμε ένα ολοκληρωμένο ψυχογράφημα την ίδιας και των συνεπιβατών και κατ' επέκτασιν, κάθε ανθρώπου που θα μπορούσε να βρεθεί σε αντίστοιχη με αυτούς θέση. Γιατί το βιβλίο αυτό πάνω απ' όλα, είναι μια προσπάθεια εμβάθυνσης στον ανθρώπινο ψυχισμό και πως αυτός αντιδράει απέναντι σε ακραίες καταστάσεις, μέχρι που είναι ικανός να φτάσει προκειμένου να προστατευτεί και να επιβιώσει, πόσο μπορεί να παλέψει γι' αυτό και τι είναι ικανός να θυσιάσει, ακόμα κι αν μιλάμε για την ίδια του την ψυχή. Γιατί, μας αρέσει ή όχι, όταν ο άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος με την κρίση, δεν αλλάζει, ούτε δείχνει το πραγματικό του πρόσωπο, όπως πολλοί θέλουν να πιστεύουν. Απλά λειτουργούν με το ένστικτο της αυτοσυντήρησης και αλήθεια, ποιος μπορεί να τους κατηγορήσει γι' αυτό;


Η Γκρέις κατάφερε να επιβιώσει για 21 μέρες πάνω στη λέμβο 14, όπως και ορισμένοι άλλοι από τους αρχικούς, 39 συνολικά επιβάτες. Για να το πετύχουν όμως αυτό, χρειάστηκε να δημιουργήσουν και να ακολουθήσουν έστω και προσωρινά, έναν κώδικα ηθικής που μοιάζει μονόδρομος ωστόσο, δεν παύει να είναι αμφιλεγόμενος. Και τελικά, αυτή είναι η ουσία του βιβλίου. Μας προκαλεί ξεκάθαρα μέσα από την ιστορία του να κοιτάξουμε την αλήθεια κατάματα, να δούμε τους εαυτούς μας στα πρόσωπα των επιζώντων και πριν τους καταδικάσουμε ή τους αθωώσουμε, να σκεφτούμε τι θα κάναμε εμείς αν ήμασταν στη θέση τους. Με απλή αλλά πηγαία δυναμική, η Rogan μας αφηγείται μέσω της Γκρέις μια ιστορία που μπορεί να έχουμε δει ή ακούσει αλλά που ίσως ποτέ, ή έστω, σχεδόν ποτέ, να μην μπήκαμε στη διαδικασία να αναλογιστούμε σε βάθος. Αν μη τι άλλο, θα σας καθηλώσει, από την πρώτη μέχρι και την τελευταία σελίδα.

Εκτύπωση
Περισσότερα
Μόνο τα μάτια μένουν - Μαρία Ρουσάκη: Κριτική βιβλίου
25.11.2016 11:55
Η Μαρία Ρουσάκη, έπειτα από πολλά χρόνια συγγραφικής παρουσίας στα δρώμενα της παιδικής λογοτεχνίας, τόλμησε φέτος να κάνει το επόμενο βήμα, ν' ασχοληθεί και με την ενήλικη, προσφέροντας ένα μυθιστόρημα αρκετά τρυφερό και συγκινητικό.
Δεν είσαι εδώ (Τριλογία της Κρήτης) - Πολυχρόνης Κουτσάκης: Κριτική βιβλίου
21.11.2016 16:36
Κάθε φορά που μια αγαπημένη λογοτεχνική σειρά φτάνει στο τέλος της, νιώθω βαθιά συγκίνηση αλλά και μια γλυκιά νοσταλγία, γιατί κάπου βαθιά μέσα μου θα ήθελα να έχει λίγο ακόμα. Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η "Τριλογία της Κρήτης" του Πολυχρόνη Κουτσάκη, μια εφηβική αστυνομική περιπέτεια γεμάτη δράση, μεταφυσικό στοιχείο, έρωτα, αγάπη, αγωνία, θυσία και αυτοθυσία -με τα δύο αυτά να συνδυάζονται τις περισσότερες φορές-, παραστατική απεικόνιση των πανέμορφων Χανίων και των μυστικών που αυτά κρύβουν -υπό την σκέπη μιας μαγείας βγαλμένη σαν από άλλη εποχή-, κινηματογραφική αφήγηση γεγονότων που σε κρατάνε καθηλωμένο. Μια τριλογία που έφτασε στο τέλος της μέσω ενός δυναμικού κρεσέντου σκέψεων και συναισθημάτων που με έκαναν να κλαίω με μαύρο δάκρυ, νιώθοντας μια γλυκόπικρη συγκίνηση.
Καρδιά από πέτρα - Simon Scarrow: Κριτική βιβλίου
10.08.2016 12:58
Ο Simon Scarrow είναι ένας εξαιρετικά ταλαντούχος συγγραφέας, ο οποίος έχει τη μοναδική ικανότητα, με ό,τι θέμα κι αν καταπιαστεί, να το κάνει ολότελα δικό του, πραγματοποιώντας την απαραίτητη έρευνα προκειμένου να προχωρήσει στην δημιουργία μιας δικής του ιστορίας που όμως, θα σέβεται την πραγματική Ιστορία.
Η σιωπή του φάρου - Kimberley Freeman: Κριτική βιβλίου
08.08.2016 13:00
Η Kimberley Freeman αποτελεί μία από τις πλέον αγαπητές φιγούρες στο χώρο της σύγχρονης λογοτεχνίας, έχοντας κερδίσει την καρδιά εκατομμυρίων αναγνωστών, πράγμα που αναπόφευκτα θα την έφερνε και στη χώρα μας με ανάλογη επιτυχία.
Η κόρη του κεραυνού - Lucinda Riley: Κριτική βιβλίου
05.08.2016 14:02
Περίπου ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του βιβλίου "Οι κόρες των αστεριών", οι εκδόσεις Διόπτρα φέρνουν στη χώρα μας το δεύτερο βιβλίο της σειράς "The seven sisters" της Lucinda Riley, της Ιρλανδής συγγραφέως που έχει καταφέρει να γίνει αγαπητή στους αναγνώστες ολόκληρου του πλανήτη μέσω των ρομαντικών της μυθιστορημάτων και πολύ περισσότερο, μέσω της συγκεκριμένης σειράς.
Η Κοιλάδα της Αλεπούς - Charlotte Link: Κριτική βιβλίου
22.07.2016 13:26
"Η Κοιλάδα της Αλεπούς" είναι ένα από τα βιβλία εκείνα που τους τελευταίους μήνες έχουν συζητηθεί όσο λίγα. Στο εξωτερικό, οι κριτικές που έχει λάβει είναι των άκρων, με τις μισές απ' αυτές να το εκθειάζουν μην διστάζοντας κατά περιπτώσεις να το χαρακτηρίσουν ως ένα από τα καλύτερα αστυνομικά βιβλία των τελευταίων ετών, και τις άλλες μισές να το κατηγορούν, άλλοτε για την σκληρότητά του και άλλοτε για την προβλεψιμότητά του.
Μικρή ερωτική ιστορία - Gilles Legardinier: Κριτική βιβλίου
19.07.2016 12:18
Η σχέση μου με την σύγχρονη γαλλική λογοτεχνία δεν θα έλεγα πως είναι και η καλύτερη δυνατή. Αν και τρέφω μεγάλη αγάπη και θαυμασμό για τους κλασσικούς συγγραφείς που προέρχονται από την χώρα αυτή, την οποία και λατρεύω μέχρι θανάτου, οι σύγχρονοι Γάλλοι λογοτέχνες έχουν ένα ύφος και μια εκφραστική φυσιογνωμία που δεν θα έλεγα πως είναι και πολύ του γούστου μου.
Ο ιππότης των Επτά Βασιλείων - George R. R. Martin: Κριτική βιβλίου
03.06.2016 12:35
Το να μπω στη διαδικασία να σας συστήσω τον George R. R. Martin είναι τουλάχιστον περιττό, όπως -ίσως- περιττό είναι και το να μπω στη διαδικασία να κρίνω το έργο του καθώς, ο Martin έχει ακριβώς το ίδιο χαρακτηριστικό που διαθέτει και ο Tolkien.