«Ο προορισμός μου δεν είναι πια ένα μέρος, αλλά μάλλον ένας καινούργιος τρόπος να βλέπω τα πράγματα» -Μαρσέλ Προυστ

Η Evripides Art Gallery παρουσιάζει τη νέα δουλειά του ζωγράφου Χρήστου Παλλαντζά.

Η έκθεση “In medias res” εγκαινιάζεται την Πέμπτη 30 Μαρτίου και θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 29 Απριλίου 2023.

Δεξιοτέχνης της παραστατικής ζωγραφικής ο Χρήστος Παλλαντζάς επιστρέφει στη γκαλερί Ευριπίδη με μια νέα σειρά μυσταγωγικών και παράλληλα αποκαλυπτικών τοπιογραφιών.

Μετά τις δύο προηγούμενες εκθέσεις του στην Evripides Art Gallery – «ει ης ώδε / εάν ήσουν εδώ» τον Φεβρουάριο του 2016 και «άνω σχώμεν» τον Ιανουάριο του 2019,- ο ζωγράφος ολοκληρώνει ένα πολύ προσωπικό ταξίδι και αναδεικνύεται σε δεινό αφηγητή μιας μοναχικής, πολυσήμαντης διαδρομής με πολλά σημεία αναφοράς.

Αφετηρία και επίκεντρο αυτού του ταξιδιού (In medias res – Εν μέσω των πραγμάτων), που περνάει μέσα από τις εσωτερικές «συμπληγάδες» του καλλιτέχνη και είναι ένα προσωπικό χρέος.

Οι ενδιάμεσοι τόποι πολλοί: Το εργαστήριο του στο Μεταξουργείο, οι διαδρομές αναζήτησης μεσαιωνικών μνημείων στην Εύβοια οι περιπλανήσεις στο «κλεινόν άστυ».

Πιστός στο στόχο να εξελίσσει την τέχνη του ο Χρήστος Παλλαντζάς πάει την παραστατική ζωγραφική σε άλλο επίπεδο και επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας μαζί της. Δεν περιορίζεται στην αναπαράσταση των τοπίων. Λειτουργεί ως «σκηνοθέτης» στους πίνακές του και οργανώνει ο ίδιος το θέμα που πραγματεύεται σε έργα με ποιητική και φιλοσοφική υπόσταση.

Είναι πραγματικά αποκαλυπτική η ζωγραφική του γιατί σε κάθε έργο υπερβαίνει τον εαυτό του και ταυτόχρονα πετυχαίνει να απεικονίζει το ηρωικό και το δραματικό της ανθρώπινης φύσης.

Η ζωγραφική του Παλλαντζά είναι ανθρωποκεντρική παρόλο που από τα έργα απουσιάζουν εντελώς τα πρόσωπα. Είναι καταφανές ότι αφετηρία και πηγή έμπνευσης του δημιουργού είναι ο άνθρωπος και οι ιστορίες του όπως καταγράφονται στα τοπία των πόλεων.

Στην έκθεση ο θεατής θα περιηγηθεί σε τόπους που αποπνέουν έναν ιδιότυπο ρομαντισμό και ερωτισμό, καθώς γίνονται «ωδή» στην πιο ιερή στιγμή για τον ζωγράφο, αυτή της δημιουργίας. Είναι η ώρα που η μέρα αποχωρεί για να δώσει την θέση της στη νύχτα.

Φαρέτρα του καλλιτέχνη είναι η μνήμη και το συναίσθημα καθώς και η δυνατότητα του να ιχνηλατεί και να αφουγκράζεται όλο το φως και το σκοτάδι της ανθρώπινης ψυχής. Στα έργα του αποτυπώνεται το ενδιαφέρον του να κάνει το αόρατο, ορατό. Στόχος του είναι η αποκάλυψη της εσωτερικής πλευράς των πραγμάτων, η αποκάλυψη της αλήθειας, όχι το γίγνεσθαι, αλλά το είναι.

Αυτό που χαρακτηρίζει την ζωγραφική του Χρήστου Παλλαντζά είναι μια διαρκής ενδοσκόπηση και αυτοανάλυση. Όλο του το έργο είναι ένας διαλογισμός γύρω από την ανθρώπινη ύπαρξη.

Όλη η εικαστική δημιουργία του ζωγράφου, οι τεχνικές του που διαρκώς εξελίσσονται και ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίζεται τα εκφραστικά του μέσα είναι η δική του συμβολή στην καινοτομία. Καινοτομία που δεν γίνεται αυτοσκοπός αλλά προκύπτει σαν πορεία, μέσα από τη ζωγραφική του. Τίποτα δεν είναι περιττό, τίποτα δεν λείπει από αυτήν.

Ο Δρ. ιστορίας της τέχνης Θοδωρής Κουτσογιάννης αναφέρει στον κατάλογο της έκθεσης:

«Ο ζωγράφος μας είναι έτοιμος και σε εγρήγορση, από κάθε άποψη, να γίνει δέκτης και αγωγός μηνυμάτων, αισθήσεων, εμπειριών οριακών, διακινδυνεύοντας τη μεγάλη ζαριά της ζωής, μεταξύ του «Όλα ή Τίποτα» ή/και αντιστρόφως (Nothing / Everything).

Οπωσδήποτε, οι αναγνωρίσιμες εικόνες του, είτε αυτές είναι ανθρώπινες κατασκευές είτε φυσικά τοπία, λειτουργούν ως μνημονικοί τόποι, που διαθέτουν επιδραστική υπεραξία, σχεδόν μεταφυσική. Αυτή τη μεταφυσική του ορατού σε τόπους ενδιάμεσους και στιγμές οριακές, μας μεταφέρει στους καμβάδες του, με τον πιο ελκυστικό τρόπο ο Χρήστος Παλλαντζάς, στην πιο ώριμη στιγμή της καλλιτεχνικής του πορείας, στην άκρως ενδιαφέρουσα σειρά έργων του in medias res».

Ενώ η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Λαμπρινή Καρακούρτη-Ορφανοπούλου σημειώνει:

«Ο Χρήστος Παλλαντζάς δημιουργεί, παρασυρόμενος από τη διαδικασία της ζωγραφικής και κατορθώνει να μεταφράσει τα οικεία και ονειρικά-απροσδόκητα τοπία του, σε χρωματικά πεδία ζωγραφικής ύλης και ζωγραφικής χειρονομίας.

Η αυτοβιογραφική αυτή ζωγραφική διαδρομή του καλλιτέχνη, μας προσφέρει μία μοναδική οπτική τέρψη και συνάμα αποτελεί πρόκληση να αναστοχαστούμε σχετικά με τη νοηματοδότηση του σύγχρονου τοπίου, ενθυμούμενοι τα λόγια του John Wylie: «Το τοπίο δεν είναι μόνο κάτι που βλέπουμε, αλλά και ένας τρόπος που βλέπουμε τα πράγματα, ένας συγκεκριμένος τρόπος να παρατηρούμε και να αποτυπώνουμε τον κόσμο γύρω μας».

Χρήστος Παλλαντζάς

Γεννήθηκε στη Λάρισα, 1962

1983-89 Σπούδασε στην Α.Σ.Κ.Τ. της Αθήνας ζωγραφική με καθηγητές τους Δ. Μυταρά, Δ. Κοκκινίδη και Ν. Κεσσανλή, τεχνική των Βυζαντινών εικόνων (αγιογραφία), νωπογραφία (φρέσκο) με καθηγητή τον Κ. Ξινόπουλο, και ψηφιδωτό με τον Γ. Βαλαβανίδη. Ιστορία της τέχνης με καθηγήτρια την Μ Λαμπράκη-Πλάκα, ιστορία της Αρχιτεκτονικής και Ρυθμολογία με καθηγητές τους Ι. Καρατζόγλου και Σ. Κονταράτο. Εισαγωγή στην Αισθητική, τη θεωρία της Τέχνης και Φιλοσοφία με καθηγητή τον Π. Χριστοδουλίδη. Παιδαγωγική Ψυχολογία και διδακτική με καθηγητή τον Δανασή-Αφεντάκη.

1990-92 Με υποτροφία της Γαλλικής κυβέρνησης συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts de Paris με δάσκαλο τον Pierre Carron.
1988-90 Εργάστηκε ως ζωγράφος μουσειοπαιδαγωγός στα εκπαιδευτικά προγράμματα του Υπουργείου Πολιτισμού Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ.
1992-93 Δίδαξε ζωγραφική στις τρεις πρώτες τάξεις του 25 Δημοτικού Σχολείου Περισσού.
1997-98 Δίδαξε σχέδιο και ζωγραφική στο τμήμα Εφαροσμένης Ζωγραφικής στις σχολές ΑΚΤΟ.
2011-13 Εργάστηκε στην Παιδοψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Παίδων ‘’Αγία Σοφία’’ ως art-therapist στο πρόγραμμα Προαγωγή Ψυχικής Υγείας παιδιών και εφήβων με χρόνια σωματική νόσο.
2011 Εργάστηκε στην συμπλήρωση και αποκατάσταση των αρχαίων τοιχογραφιών Ακρωτηρίου Θήρας.

Έργα του βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στην Πινακοθήκη της Φλώρινας, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, στην Πινακοθήκη Κουβουτσάκη, στο Μουσείο Φρυσίρα, στις συλλογές Αγροτικής Τράπεζας, Παπαστράτου, ΑΓΕΤ Ηρακλής, Βογιατζόγλου και σε άλλες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Έχει φιλοτεχνήσει πολλά ημερολόγια ιδιωτικών εταιρειών και επιλέχθηκε ανάμεσα στους σημαντικότερους Έλληνες Καλλιτέχνες να εκπροσωπήσει με το έργο του τη σύγχρονη Ελληνική Τέχνη κατά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

1991 Παρίσι Gallerie Bernanos
1993 Αθήνα Αίθουσα Σκουφά
1996 Αθήνα Ημερολόγιο Ομίλου εταιρειών ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ Θέμα ΝΙΣΣΥΡΟΣ
1996 Αθήνα “ART ATHINA 96” Αίθουσα Σκουφά
1997 Μέγαρα Ημερολόγιο Ομίλου εταιρειών ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ Θέμα ΝΙΣΣΥΡΟΣ
1999 Αθήνα Αίθουσα Τέχνης “Σκουφά”
2000 Αθήνα, Αίθουσα Τέχνης “Έκφραση” Γλυφάδα
2004 Αθήνα, Αίθουσα Τέχνης “Σκουφά”
2004 Αθήνα, ’’ART ATHINA 2004’’ Gallery Αργώ
2005 Λευκωσία, C. K. Art Gallery, Κύπρος
2009 Λευκωσία, C. K. Art Gallery, Κύπρος
2014 Αθήνα, ‘’ART ATHINA 2014’’ ALPHA C.K.ART Gallery
2014 Λευκωσία, ALPHA C.K.ART Gallery,Κύπρος
2014 Γκαλατίνα Λέτσε, Ιταλία, ‘’Desiterata’’ (L.Madaro)
2016 Αθήνα, ”ΕΙ ΗΣ ΩΔΕ” Evripides Art Gallery
2017 Λευκωσία, ALPHA C.K.ART Gallery, Κύπρος
2019 Αθήνα, ”ΑΝΩ ΣΧΩΜΕΝ” Evripides Art Gallery

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

1989 Αθήνα “ΑΘΗΝΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ 89”
Δήμος Αθηναίων
1989 Αθήνα “3η Διεθνής Συνάντηση για την προστασία του περιβάλλοντος
1989 Αθήνα “απόφοιτοι της Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών Εθνικό Ίδρυμα ερευνών
1991 Αθήνα “Συλλογή Βλάσση Φρυσίρα” Μουσείο Πιερρίδη – Πνευματικό κέντρο Δήμου Αθηναίων
1991 Παρίσι “Artistes du monde” Callerie Bernanos
1992 Ρόδος -Ζάκυνθος Συλλογή Βλάσση Φρυσίρα
1993 Ύδρα “13 Νέοι Έλληνες ζωγράφοι”
1993 Πειραιάς “Νέοι Έλληνες ζωγράφοι” Gallerie Αστρολάβος
1993 Κύπρος – “The midwest group of Companies and the Dutch Associations of Cyprus
1995 Aθήνα – Εθνική Πινακοθήκη “Τιμή στον Greco”
1996 Χίος – Βόλος – Συλλογή ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ
1996 Αθήνα – Ledra Marriot Hotel
1996 Κύπρος – Λευκωσία Gallerie Argo
1997 Θεσσαλονίκη “Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης “Δημαρχείο Θεσσαλονίκης”
1997 Κύπρος – Λευκωσία Gallerie Argo
1997 Κύπρος – Λευκωσία Hilton Hotel.
1997 Λάρισα Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Τέχνης.
1998 Βέλγιο – Βρυξέλλες West Europe Union
1998 Αθήνα 12 Ζωγράφοι ζωγραφίζουν για το “sante” Gallerie Ζουμπουλάκη
2000 Αθήνα, Αίθουσα Τέχνης “Έκφραση” Προσωπικές Σχέσεις
2000 Θεσσαλονίκη, Αίθουσα Τέχνης “Έψιλον”
2002 Αθήνα, Αίθουσα Τέχνης Σκουφά “Αποχρώσεις του Κόκκινου”
2003 “Ledra House”, Λευκωσία – Κύπρος
2003 Αίθουσα Σκουφά “Ζωγραφικές Συγγένειες”
2003 Αθήνα, Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηνών “Εικαστική Ωδή” (Α. Σχινά)
2003 Πολιτιστική Ολυμπιάδα (Π. Κουνενάκη) – Εκδόσεις ΑΔΑΜ
2004 Αθήνα, “Art Αθήνα”, Γκαλερί Αργώ
2004 Αθήνα, Τεχνόπολη Γκάζι, “Αγώνων Πόλις”, (Α. Σχινά)
2004 Λευκωσία, C. K. Art Gallery, Κύπρος
2005 Αθήνα, Γκαλερί ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ –Μάσκες
2006 Αθήνα, Κολλέγιο Αθηνών – Ήταν κάποτε η Πηνελόπη Δέλτα
2007 Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη – Γεννέθλιος Τόπος
2009 Ύδρα, Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
2010 Αθήνα, Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηνών Μελίνα Μερκούρη ‘’Ανθρώπινα Μέτρα’’ (Ίρις Κρητικού)
2010 Σίφνος, Εθνική Πινακοθήκη, ‘’Νέα αποκτήματα’’
2010 Αθήνα, Αίθουσα Σκουφά, ‘’Σύνθεσις-Συναίσθησις’’
2010 Κωνσταντινούπολη, Τουρκία ’’Ιχνηλατώντας την Κωνσταντινούπολη’’ (Ίρις Κρητικού)
2011 Αθήνα,Athens Plaza, ‘’Six Views’’ (Ίρις Κρητικού)
2011 Θεσσαλονίκη, Atrion Gallery, ‘’Ανδρικές Υποθέσεις’’
2011 Αθήνα, Αίθουσα Σκουφά
2012 Αθήνα, Μουσείο Φρυσίρα,’’Face toFace’’
2013 Αθήνα, Μουσείο Φρυσίρα,’’The deceit of the flesh’’
2013 Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, ‘’Offer’’
2014 Σεούλ, Κορέα, ‘’International Korean Art Fair’’
2015 Γκαλατίνα Λέτσε, Ιταλία,”All About Paper” (L.Madaro)
2016 Κωνσταντινούπολη ”Balkan Breeze” Τουρκία
2016 Θεσσαλονίκη Nitra Gallery
2017 Napoli,Italy Castel dell’Ovo “UN’ALTRA REALTA’ ”(Nunzia Perrone)
2017 Αθήνα ”Ερως Ήρως” (Ιρις Κριτικού)
2017Αθήνα ”Κλίμακα Σχεδίου” Evripides Art Gallery
2017 Πειραιάς Γκαλερύ Καψιώτη
2019 Αθήνα “There is more than one story” Evripides Art Gallery
2021 Αθήνα “Με ένα αίσθημα ελπίδας(1922-2022)” Λουίζα Καραπιδάκη, Evripides Art Gallery
2022 Αθήνα ”Group Exhibition” Evripides Art Gallery
2022 Αθήνα ”ΒΟΓΙΑΤΖΟΓΛΟΥ ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΡΑΞΗ 5” Θανάσης Μουτσόπουλος, Πινακοθήκη Βογιατζόγλου

Κεντρική εικόνα θέματος: ΑΠΟΦΑΣΗ – Μικτή τεχνική -Photo Katoufas Bros