Δύο νεαροί δεξιοτέχνες με σπάνια εκφραστικότητα και αγάπη για το σολιστικό ρεπερτόριο αλλά και για τη μουσική δωματίου. Δύο ερμηνευτές με πολλές διεθνείς εμφανίσεις στο βιογραφικό τους σε μια συνάντηση «κορυφής» στο Μέγαρο. Η νορβηγίδα βιολονίστα Vilde Frang [Βίλντε Φρανγκ] και ο βέλγος πιανίστας Denis Kozhukhin [Ντένις Καζούχιν] σε ένα πολυαναμενόμενο ρεσιτάλ την Τρίτη 4 Απριλίου στις 8:30 το βράδυ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος στο πλαίσιο του Φεστιβάλ της Άνοιξης. Στο πρόγραμμά τους, η Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ. 1 σε σολ μείζονα, έργο 78 του Johannes Brahms και η Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ. 1, Sz. 75 του Béla Bartόk. Ο Denis Kozukhin θα παρουσιάσει επίσης αποσπάσματα από τα Λυρικά κομμάτια για σόλο πιάνο του Edvard Grieg

Brahms, Bartόk, Grieg

Η Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ.1 σε σολ μείζονα, έργο 78 γράφτηκε από τον Γιοχάννες Μπραμς (1833-1897) τα καλοκαίρια του 1878 και 1879 στη νότια Αυστρία και πρωτοπαρουσιάστηκε έναν χρόνο αργότερα στην Βόννη. Είναι γνωστή και ως «Σονάτα της βροχής», καθώς το μουσικό υλικό της βασίζεται στο νοσταλγικό «Τραγούδι της βροχής», ένα λιντ που ο Μπραμς είχε συνθέσει το 1973 πάνω σε στίχους του Κλάους Γκροτ που μιλούν για τα συναισθήματα του ποιητή μπροστά στο μελαγχολικό φυσικό τοπίο. Ο ακροατής μπορεί να ανιχνεύσει το μουσικό θέμα του  δημοφιλούς τραγουδιού του γερμανού συνθέτη στη μελωδία του βιολιού που ακούγεται στην αρχή του τρίτου μέρους της σονάτας. 

H πρώτη παρουσίαση της Σονάτας για βιολί και πιάνο αρ. 1, Sz. 75 του Μπέλα Μπάρτοκ (1881-1945) έγινε στο Λονδίνο το 1922, με τον ίδιο τον συνθέτη στο πιάνο και την Γέλλυ ντ’ Αράνι στο βιολί, την εξαίρετη ουγγρικής καταγωγής βιρτουόζο για την οποία έγραψε ο ούγγρος μουσουργός και τις δύο σονάτες του για βιολί και πιάνο. Άλλοι θεώρησαν το έργο «ασυνάρτητο», ενώ κάποιοι άλλοι μίλησαν για ένα από τα «ωραιότερα πράγματα που κλήθηκε ποτέ να εκφράσει η μουσική». Τελικά επικράτησε η δεύτερη άποψη, αφού η δεξιοτεχνική Πρώτη σονάτα ενσωματώθηκε, με το πέρασμα του χρόνου, στο ρεπερτόριο της μουσικής δωματίου. 

Επιφανέστατος εκπρόσωπος της λεγόμενης νορβηγικής εθνικής μουσικής σχολής, ο Έντβαρντ Γκρηγκ (1843-1907) υπήρξε ένας αριστοτέχνης της μικρής φόρμας που, αντλώντας από τη νορβηγική παράδοση, κατόρθωσε να φέρει τη σκανδιναβική τέχνη στο καλλιτεχνικό ευρωπαϊκό προσκήνιο των αρχών του 20ού αιώνα. Τα Λυρικά κομμάτια για σόλο πιάνο θεωρούνται ένα από τα πλέον αντιπροσωπευτικά κομψοτεχνήματα του ρομαντικού ρεπερτορίου. Είναι μια συλλογή από 66 πιανιστικές μινιατούρες, που γράφτηκαν από το 1867 ως το 1901 και κατανεμήθηκαν σε δέκα τόμους. Τα αποσπάσματα που ακούγονται στη συναυλία της 4ης Απριλίου στο Μέγαρο είναι από τα πιο αντιπροσωπευτικά της συλλογής. Προέρχονται από τον πρώτο, τον τρίτο και τον πέμπτο τόμο. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τα κομμάτια: Arietta, έργο 12, αρ. 1⸱ Βαλς, έργο 12, αρ. 2⸱ Χορός των ξωτικών, έργο 12, αρ. 4⸱ Πεταλούδα, έργο 43, αρ. 1⸱ Πουλάκι, έργο 43, αρ. 4⸱ Στην άνοιξη, έργο 43, αρ. 6 και Εμβατήριο των νάνων, έργο 54, αρ. 3.

Βίλντε Φρανγκ

Κορυφαία βιολονίστα της γενιάς τηςη Νορβηγίδα Vilde Frang [Βίλντε Φρανγκ] φημίζεται για τη δεξιοτεχνία και τον λυρισμό της. Το 2012 τής απονεμήθηκε ομόφωνα το Βραβείο Νέων Καλλιτεχνών της Credit Suisse· ακολούθησε το ντεμπούτο της με τη Φιλαρμονική της Βιέννης υπό τον Μπέρναρντ Χάιτινκ, στο Φεστιβάλ της Λουκέρνης. Το 2016 έκανε το ντεμπούτο της με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, υπό τον Σερ Σάιμον Ρατλ, αποσπώντας εγκωμιαστικές κριτικές, ενώ το 2017-18 εμφανίστηκε στην Αίθουσα της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, σε συναυλίες για συνδρομητές, καθώς και στο Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν, υπό τον Ιβάν Φίσερ. Πρόσφατα συνέπραξε με σημαντικές ορχήστρες (Συμφωνική Λονδίνου, Κονσέρτχεμπαου, Σταατσκαπέλλε Δρέσδης, Φιλαρμονική Όσλο, Γκεβάντχαους Λιψίας κ.ά.). Έχει επίσης δώσει ρεσιτάλ στα σπουδαιότερα κέντρα συμφωνικής μουσικής της Ευρώπης και της βόρειας Αμερικής και συναυλίες με μεγάλα ευρωπαϊκά και αμερικανικά σύνολα (Φιλαρμονική Λος Άντζελες, Συμφωνική Σαν Φρανσίσκο). 

Αυτή τη σεζόν, συμπράττει και πάλι με την Ορχήστρα του Κλήβελαντ, την Κονσέρτχεμπαου, τη Γερμανική Συμφωνική του Βερολίνου και τη Συμφωνική του Λονδίνου, και περιοδεύει με γνωστά ορχηστρικά σύνολα. Ανάμεσά τους, και η Συμφωνική της Ραδιοφωνίας της Νοτιοδυτικής Γερμανίας υπό τον Θεόδωρο Κουρεντζή. Επιπλέον, ως artist-in-residence της Συμφωνικής της Βιέννης, πραγματοποιεί εμφανίσεις με την ίδια ορχήστρα στη Μουζίκφεραϊν και στο Κοντσέρτχαους της αυστριακής πρωτεύουσας. 

Nτένις Καζούχιν

Αποδέκτης του πρώτου βραβείου του Διεθνούς Διαγωνισμού «Βασίλισσα Ελισάβετ 2010», ο Denis Kozukhin [Nτένις Καζούχιν] έχει καθιερωθεί ως ένας από τους σπουδαιότερους πιανίστες της γενιάς του, για τις «καθηλωτικές», «επιβλητικές» και «σαγηνευτικές» ερμηνείες του. Βασισμένος στην άψογη τεχνική του, συνδυάζει τη λαμπρότητα και τη δύναμη του παιξίματός του με μια απαράμιλλη αίσθηση της μουσικής φόρμας. Ο ρωσικής καταγωγής βέλγος πιανίστας εμφανίζεται συχνά με κορυφαίες ορχήστρες (Κονσέρτχεμπαου, Συμφωνική Λονδίνου, Σταατσκαπέλλε Βερολίνου, Φιλαρμόνια κ.ά.). Προσκαλείται τακτικά στα φεστιβάλ: Βερμπιέ, Γκστάαντ, Γκράφενεγκ, Δρέσδης, Τίβολι, Μουσικής Δωματίου της Ιερουσαλήμ, Intonations, Tsinandali και BBC Proms.

Το 2021-22 εμφανίστηκε στα BBC Proms ερμηνεύοντας Ραχμάνινοφ. Έχει συνεργαστεί με τη Φιλαρμόνια σε περιοδεία καθώς και με διακεκριμένα ευρωπαϊκά μουσικά σύνολα, ενώ είναι artist-in-residence της Συμφωνικής της Βαρκελώνης, που τον έχει πλαισιώσει και στα τέσσερα Κοντσέρτα για πιάνο του Ραχμάνινοφ. Έχει δώσει ρεσιτάλ στις αίθουσες Συμφωνικής του Σικάγου και Μπουλέζ, ενώ ως ντούο με τον Γιέργκ Βίντμαν (κλαρινέτο), την Βίλντε Φρανγκ (βιολί) και την Ζανίν Γιάνσεν (βιολί) έχει εμφανιστεί σε σημαντικές αίθουσες συναυλιών της Ευρώπης. 

Τα τελευταία χρόνια, μέντοράς του είναι ο μαέστρος Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ.

Φεστιβάλ της Άνοιξης

Η εαρινή γιορτή της μουσικής και του χορού, που διοργανώνεται για δεύτερη χρονιά στο Μέγαρο, συνεχίζεται στις 5/4 με την προβολή, για μία και μοναδική βραδιά, του ντοκιμαντέρ «Janine Jansen: Ερωτευμένη με τον Stradivari» (με ελληνικούς υπέρτιτλους) σε σκηνοθεσία του βραβευμένου με BAFTA Gerald Fox. Το επόμενο βράδυ (6/4) εμφανίζεται στο Μέγαρο ένα από τα σημαντικότερα σύνολα σύγχρονης μουσικής της εποχής μας, το Ensemble intercontemporain από τη Γαλλία. Στις 7/4 επιστρέφει στη σκηνή της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης ο ρώσος βιρτουόζος του πιάνου Nikolay Lugansky. Η αυλαία του Φεστιβάλ της Άνοιξης πέφτει με το Μπαλέτο Preljocaj, επίσης τη Γαλλία, που παρουσιάζει στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη μια σύγχρονη εκδοχή της «Λίμνης των Κύκνων» (8 & 10/4).

Διαβάστε επίσης:

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Καλλιτεχνικό πρόγραμμα 2022-2023
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά το Φεστιβάλ της Άνοιξης!