Το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (iset) εγκαινιάζει την έκθεση «Βάσω Κυριάκη: Διαδρομή». Η επιμέλεια της έκθεσης, καθώς και το κείμενο της παράλληλης έκδοσης, είναι μια πρόταση της ιστορικού τέχνης Χάρις Κανελλοπούλου.

Η Βάσω Κυριάκη είναι μία καλλιτέχνιδα που ακολουθεί απαρέγκλιτα τις αρχές και τις αξίες που η ίδια έθεσε για τη δουλειά της από την αρχή της επαγγελματικής της πορείας. Όπως συνήθως μνημονεύουν οι περισσότερες κριτικές τέχνης και βιβλιογραφικές αναφορές για εκείνη, ελαχιστοποίησε το ενδιαφέρον της για την εμπορική αξία του έργου της και έδωσε τη μεγαλύτερη ώθηση στη διερεύνηση της ουσίας και της αλήθειας της ζωγραφικής της.

Από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, επένδυσε τη δύναμη κάθε προσπάθειάς της στην καλλιτεχνική συσπείρωση, που εκπορευόταν αρχικά από τις συνθήκες της εποχής της Δικτατορίας, ενώ έπειτα αντανακλούσε την επιθυμία για την υπέρβαση παλαιών κατεστημένων και τη διάνοιξη ενός νέου δρόμου κοινωνικότερης αντίληψης της τέχνης.

Ακόμα κι αν το κλείσιμο της δεκαετίας αυτής επέφερε το «τέλος της ουτοπικής σκέψης» και το πέρασμα σε μια νωθρότερη και ευχάριστα καταναλωτική εποχή, η Κυριάκη –κυρίως μαζί με την Ομάδα Τέχνης 4+– συνέχισε με σταθερό βηματισμό να δουλεύει για όσα πρεσβεύει ως σημαντικά για την τέχνη· για τη μετάδοσή της τόσο σε αισθητικό όσο και σε θεωρητικό επίπεδο μέσα από το δίαυλο της εκπαίδευσης –ειδικής και ευρύτερης–, καθώς και για το ουσιαστικό πλησίασμα ενός κοινού που δεν εξειδικεύεται στην εικαστική γνώση. Υπό το φως αυτής της «στάσης ζωής», μπορεί κανείς μέχρι και σήμερα να αξιολογήσει όχι μόνο το εικαστικό της έργο, αλλά κυρίως το ήθος της εργασίας της, μιλώντας για μία διαδρομή ανόθευτη, αταλάντευτη, και γι’ αυτό απόλυτα «καθαρή» για το θεατή και τον ιστορικό στην ανάγνωσή της.

Για την καταγραφή αυτής της διαδρομής, πολύτιμο εργαλείο αποτέλεσε το αρχειακό υλικό για την καλλιτέχνιδα που έχει θησαυριστεί στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης. Τα ντοκουμέντα κάθε περιόδου –φωτογραφικό υλικό, έγγραφα, τεκμήρια δραστηριοτήτων και εκθέσεων, δημοσιεύσεις στον Τύπο– φωτίζουν διαφορετικές πτυχές της δράσης και της προσωπικότητας της Κυριάκη, στοιχεία που δεν αποκαλύπτονται απαραίτητα μόνο από τη μελέτη του ζωγραφικού έργου της. Ως προς αυτή την κατεύθυνση, το Αρχείο λειτούργησε ως μία δημιουργική πλατφόρμα έρευνας, υποστηρικτική τόσο στη θεωρητική προσέγγιση της εικαστικής γλώσσας της καλλιτέχνιδας όσο και στη χαρτογράφηση της δραστηριοποίησής της σε συνάρτηση με το κλίμα κάθε εποχής, συμβάλλοντας καίρια στην αποτύπωση μιας σφαιρικής και ουσιαστικής εικόνας της καλλιτεχνικής ζωής της.