Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με το MADRE Contemporary Art Museum of Donnaregina στη Νάπολη,πραγματοποιεί την 

έκθεση TRANSIT-4 σε επιμέλεια των Ιταλών Adriana Rispoli και Eugenio Viola καθώς και της Ελληνίδας Κατερίνας Γρέγου, από τις 15 Δεκεμβρίου 2010 -15 Ιανουαρίου 2011.

Το TRANSIT είναι μια εικαστική αντανάκλαση στο γεωπολιτικό και ανθρωπολογικό υπόβαθρο της πόλης της Νάπολης. Το δίκτυο που το TRANSIT επιδιώκει να καθιερώσει, ανοίγει συμβολικά τις αρχαίες διαδρομές της Μεσογείου κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν των περιοχών για να προβληματιστεί και να επικεντρωθεί στο παρόν τους και στις ευαίσθητες κοινωνικές και περιβαλλοντικές ισορροπίες τους.

Τέλος εξερευνά την πολυπλοκότητα και την κοινωνική διαστρωμάτωση αυτού που ονομάζουμε «παλίμψηστες πόλεις», δανειζόμενοι τον όρο από τον Georg Simmel. Το project έχει ήδη πραγματοποιηθεί στο παρελθόν στο Κάιρο, την Κωνσταντινούπολη και το Τελ Αβίβ, με τελευταίο προορισμό την Θεσσαλονίκη.

Η τέταρτη και τελευταία διαδρομή του ΤRANSIT θα παρουσιάσει έργα των δύο καλλιτεχνών από την Ελλάδα, του Δημήτρη Κωτσαρά και της Jennifer Nelson καθώς και του Ιταλού Eugenio Tibaldi. Το πρώτο μέρος του TRANSIT-4 πραγματοποιήθηκε στο MADRE Contemporary Art Museum of Donnaregina στη Νάπολη στις 26 Μαΐου του 2010.  

 
Οι καλλιτέχνες κλήθηκαν να δημιουργήσουν πρωτότυπα έργα διερευνώντας τις σχέσεις που μπορεί να έχουν οι δύο πόλεις, της Θεσσαλονίκης και της Νάπολης, βάσει της γεωγραφικής τους θέσης και του ευαίσθητου ιστορικού και πολιτικού τους υπόβαθρου.

Το έργο των Δημήτρη Κωτσαρά και Jennifer Nelson αποτελείται από ένα βίντεο και μια εγκατάσταση, ενώ μια performance θα πραγματοποιηθεί το βράδυ των εγκαινίων.

Η δουλειά τους έχει βασιστεί πάνω στο συνεχές ενδιαφέρον τους σε περιβαλλοντικά θέματα και στο φυσικό περιβάλλον. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το ευαίσθητο οικοσύστημα της Μεσογείου ως μια συμβολική αφετηρία, οι Κωτσαράς & Nelson δημιούργησαν μια performance κι ένα φιλμ που σκοπό έχουν την γενική ευαισθητοποίηση σε δυο ιδιαίτερα θέματα: την άστοχη, συχνή και ασταμάτητη χρήση οικιακών χημικών ουσιών, και την απειλή που υφίσταται η βιο-ποικιλομορφία της Μεσογείου, η οποία επέρχεται από τη χρήση αυτών των χημικών αλλά και των βιομηχανικών αποβλήτων και ρίπων που απειλούν το λεγόμενο mare nostrum και οι ζωντανοί οργανισμοί που ζουν μέσα  σε αυτό.

Τα «υπολείμματα» της performance τους μαζί με το film τους στον εκθεσιακό χώρο θα λειτουργούν ως ένα είδος ρέκβιεμ για το φθίνοντα πληθυσμό των ψαριών της Μεσογείου, που οφείλεται είτε στην μόλυνση – οικιακή ή βιομηχανική – ή στην υπεραλίευση.

Το φιλμ με τον τίτλο Χωρίς Τίτλο (Καταστροφή) / Untitled (Disaster) που πραγματοποιήθηκε για τις ανάγκες της έκθεσης και που είναι παραγωγή του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, θα παρουσιαστεί στο 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του Πειραματικού Φόρουμ (Experimental Forum).

Ο Eugenio Tibaldi επηρεασμένος και χρησιμοποιώντας στοιχεία και υλικά που έχει συλλέξει και από τις δυο πόλεις, δημιουργεί ένα οπτικό καλλιτέχνημα. Ένα δικέφαλο σκάφος που έχει συλληφθεί από την υβριδοποίηση μεταξύ του ελληνικού τρεχαντηριού και του gozzo από την Νάπολη, αποτελούν το σημείο εκκίνησης της κοινωνικό-ανθρωπολογικής του έρευνας.

Η κατασκευή που παρουσιάζεται στην εγκατάστασή του Tibaldi αποτελεί την μεταφορά της ιστορίας των δύο πόλεων και της μοίρας τους με την όψη των δύο πόλεων μέσα από μια πλασματική πανοραμική απεικόνιση των ακτών της Θεσσαλονίκης και της Νάπολης ενωμένες από τα λιμάνια τους.

Επιμέλεια: Adriana Rispoli, Eugenio Viola, Κατερίνα Γρέγου
Συντονισμός για το ΚΜΣΤ: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου