Ένα καλό αστυνομικό μυθιστόρημα είναι αυτό που πηγαίνει πέρα από την απλή ανακάλυψη του δολοφόνου και την εξιχνίαση του εγκλήματος. Είναι αυτό που διαθέτει λογοτεχνική ευστροφία, αφηγηματικό ειρμό, αυθεντική και όχι επιτηδευμένη αγωνία, αυτό που με λίγα λόγια συνδυάζει αστυνομικό δαιμόνιο και χτίσιμο ευφάνταστων χαρακτήρων. Είναι πολλές φορές εμποτισμένο με κοινωνικές, ιστορικές, πολιτικές ή άλλες εκφάνσεις που αφορούν σε γεγονότα πραγματικά ή κοντά στην πραγματικότητα έτσι που να αιχμαλωτίζει τον αναγνώστη με μια αύρα μυστηρίου. Η τέχνη του αστυνομικού μυθιστορήματος ίσως να είναι και η πιο δύσκολη ως προς την σύλληψη των χαρακτήρων, την συνοχή και την εξιστόρηση με τέτοιο τρόπο που ο αναγνώστης να νιώθει πως το αστυνομικό που κρατά στα χέρια του δεν αντιγράφει μανιέρα αλλά διατηρεί την δική του προσωπική χροιά και ύφος.

Ο κόσμος σε αναταραχή και τα ευρωπαϊκά έθνη υπό το καθεστώς μιας συνεχούς απειλής

Μια δολοφονία λοιπόν και ένας επιθεωρητής που καλείται να την εξιχνιάσει είναι κατά κύριο λόγο η γνωστή συνταγή για ένα αστυνομικό μυθιστόρημα, είναι το σύνηθες σενάριο αλλά δεν είναι αρκετό από μόνο του για να προσφέρει στον αναγνώστη το κάτι παραπάνω, εκείνο το επιπλέον στοιχείο που θα καταστήσει την αφήγηση ακόμα πιο ελκυστική. Σε αντίθεση με πληθώρα πανομοιότυπων τέτοιων συμβατικών μυθιστορημάτων που περνούν αδιάφορα, το βιβλίο του Ζακ Μουλέν κινείται σε άλλη τροχιά γραφής και εξιστόρησης που αιχμαλωτίζει την αναγνωστική ματιά και δεν δημιουργεί συνθήκες αγωνίας αλλά και προβληματισμού. Διότι η αναζήτηση του δολοφόνου εδώ συνδυάζεται και παντρεύεται με το φλέγον ζήτημα της ανόδου της ακροδεξιάς, μία μάστιγα, η οποία απλώνεται όλο και πιο επικίνδυνα με απρόβλεπτες συνέπειες. Εδώ το φάντασμα που πλανιέται πάνω από την Ευρώπη και θέλει να καταβροχθίσει τα πάντα όπως ο Κρόνος τα παιδιά του απασχολεί τους πάντες.

Ο Ζακ Μουλέν χτίζει μια ιστορία πολυεπίπεδη και σαφώς πολυδιάστατη, ένα πολιτικό και αστυνομικό μυθιστόρημα με κοινωνικές προεκτάσεις καθώς διεισδύει εις βάθος σε όλα αυτά που ταλανίζουν τις σύγχρονες ευρωπαϊκές δημοκρατίες με τον φόβο ενός τρομοκρατικού χτυπήματος στα θεμέλια της δημοκρατίας να είναι πάντα προ των πυλών. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το πρόβλημα είναι δύσκολο και δισεπίλυτο, είναι μια βόμβα στην καρδιά των ανθρώπων που θέλουν να ζουν με ειρήνη και δίχως φόβο και ο τρόμος αυτός κάθε φορά είναι ένα ηχηρό καμπανάκι πως όλα μπορούν να αλλάξουν από τη μια στιγμή στην άλλη. Η δολοφονία της Μαριάμ Μπινμπίν, της πληροφοριοδότριας του διευθυντή της Γιουροπόλ για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας μόνο απλό θέμα δεν είναι, πρόκειται για έναν γρίφο που χρειάζεται τάχιστα απάντηση για να βρεθούν οι ένοχοι και να οδηγηθούν άμεσα στη δικαιοσύνη. Πρόκειται για την αρχή ενός εφιάλτη που λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις και στην διαλεύκανση μιας τόσο σοβαρής υπόθεσης παίρνουν μέρος η γαλλική αστυνομία και η Γιουροπόλ, όχι πάντα υπό τις καλύτερες συνθήκες συνεργασίας.

Λίγο πριν δολοφονηθεί, τόσο άδικα η Μαριάμ, διαβάζουμε δια χειρός Μουλέν: «Η Μαριάμ υποψιαζόταν ότι αυτός ο γαμημένος διέπραττε τα χειρότερα αμαρτήματα – μέχρι και εκπόρνευση κοριτσιών από τα υποβαθμισμένα προάστια. Εκείνο που την είχε ανησυχήσει περισσότερο ήταν η ήρεμη και σίγουρη φωνή του. Η ηρεμία του φανατικού. Περνούσε τον εαυτό του για σοφό, για εμπνευσμένο, αυτός ο αγράμματος μαλάκας». Η Μαριάμ πέφτει θύμα ανθρώπων που το μόνο που έχουν μάθει είναι να μισούν και να σπέρνουν συνεχώς το κακό δίχως κανένα δισταγμό ή δεύτερη σκέψη. Η ίδια βρισκόταν σε ένα ναρκοπέδιο και δυστυχώς έμελλε να θυσιαστεί ώστε να μπορέσει να εξαρθρωθεί όλο αυτό το κακόβουλο δίκτυο που παρουσιάζεται αόρατο καθώς γνωρίζει πολύ καλά πως να κρύβει ή να σβήνει τα ίχνη του.

Η προσωπικότητα του Ντενίζ Σαλβέρ και η φυσιογνωμία της αστυνόμου Έλσα Μινέτι προκαλούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στον αναγνώστη καθώς και οι δύο προσπαθούν να μπουν στο σώμα της υπόθεσης και να εξιχνιάσουν το έγκλημα, ωστόσο η σχέση τους δεν είναι πάντα αρμονική, το αντίθετο μάλιστα ο καθένας από τους δύο έψαχνε αφορμή για να στριμώξει τον άλλον με βάση τις αδυναμίες του. Η Έλσα πιστή στον ρόλο της και το καθήκον της, ο Σαλβέρ Λατίνος στην καταγωγή ζει στο έπακρο την αποστολή που του έχει ανατεθεί και δεν είναι πάντα νηφάλιος και ψύχραιμος στις αντιδράσεις του, άρα ένα δίδυμο φωτιά το οποίο αναλύει ο Μουλέν. Η έρευνα απλώνεται εντός και εκτός Γαλλίας και στρέφεται σε όσους μπορεί να γνώριζαν τη Μάριαμ, όπως για παράδειγμα στον Στεφάν και την Σαλιμά ͘  η Σαλιμά υπήρξε φίλη του θύματος και η δική της κατάθεση είναι πολύ σημαντική, η ίδια αδυνατούσε να το πιστέψει. «Σήμερα η Μαριάμ είχε οριστικά εξαφανιστεί από προσώπου γης. Κι αυτή την πραγματικότητα ήταν δύσκολο να την αποδεχτεί η Σαλιμά! Το πένθος ήταν μια διαδικασία μακρόχρονη με πολλές φάσεις, το ήξερε».

Η κατάσταση στην Ευρώπη είναι σήμερα όσο ποτέ ιδιαίτερα επισφαλής, οριακή θα έλεγε κάποιος και τα όσα περιγράφονται εδώ μόνο αποκυήματα της φαντασίας του συγγραφέα δεν είναι, είναι η απόλυτη και καθαρή πραγματικότητα και μάλλον η απόδειξη πως το κτήνος έχει για τα καλά ξυπνήσει. Όπως και κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου έναν αιώνα πριν ακριβώς τα σύννεφα του μίσους όλο και αυξάνουν με πολύ ανησυχητικό ρυθμό και είναι ώρα για δραστικές αποφάσεις πριν το τέρας του ρατσισμού καταπιεί ό,τι μέχρι τώρα με αίμα έχει κατακτηθεί. Δεν πρέπει να επιτραπεί το κτήνος να νικήσει αυτόν τον πόλεμο και να πάνε χαμένες οι θυσίες για την ελευθερία. Το μυθιστόρημα του Μουλέν είναι η απόδειξη πως η αστυνομική λογοτεχνία είναι ένα είδος που ακουμπά το σώμα της κοινωνίας και γίνεται ένα με αυτό καθώς προσπαθεί να αναλύσει κοινωνικά φαινόμενα και επώδυνες ακραίες καταστάσεις.

Αποσπάσματα από το βιβλίο «Το ξύπνημα του κτήνους»:

«Και διερευνούμε το φάσμα των ερευνών μας περιλαμβάνοντας κάθε οργάνωση που απειλεί να πλήξει τα κράτη δικαίου στην ήπειρό μας»

«Το μόνο πράγμα που μας ανησυχεί είναι το ενδεχόμενο πέρασμα στην πράξη ενός ή περισσότερων μεμονωμένων ατόμων, χωρίς σύνδεση, πέρα από τα λόγια, με τους ισλαμιστές αρχηγούς»

Διαβάστε επίσης:

Ζακ Μουλέν – Το ξύπνημα του κτήνους: Το πρώτο βιβλίο της νουάρ τριλογίας του συγγραφέα