Η New Star παρουσιάζει στους κινηματογράφους σε επανέκδοση την πιο προκλητική, συγκλονιστική ταινία του Πιέρ Πάολο Παζολίνι, «Το Θεώρημα», από 19 Ιουνίου 2014.

Σύνοψη

Μια μεγαλοαστική οικογένεια βιομηχάνου ζει στο Μιλάνο σε πολυτελή βίλα. Πατέρας, μητέρα, γιος, κόρη και μια υπηρέτρια. Εμφανίζεται ένας νέος και πανέμορφος επισκέπτης, χωρίς να γνωρίζουμε για ποιο λόγο.

Όλα τα μέλη της οικογένειας (και η υπηρέτρια) μεθούν από την ομορφιά του και του κάνουν ερωτικό άνοιγμα στο οποίο εκείνος ανταποκρίνεται. Ύστερα από ένα μικρό διάστημα αποφασίζει να φύγει. Όλοι του εξομολογούνται την επιρροή που είχε στη ζωή τους.

Μετά την αναχώρηση του η οικογένεια διαλύεται. Ο γιος ασχολείται απεγνωσμένα και αποτυχημένα με την τέχνη. Η κόρη τρελαίνεται και κλείνεται στη σιωπή. Η μητέρα αναζητά τον αγοραίο έρωτα. Ο πατέρας χαρίζει το εργοστάσιο στους εργάτες και φεύγει γυμνός στην έρημο. Η υπηρέτρια γυρίζει στο χωριό της όπου γίνεται αγία…

Είναι ίσως η πιο «αναρχική» και ενδιαφέρουσα ταινία στη φιλμογραφία του Παζολίνι: ένας μυστηριώδης άγνωστος, έρχεται από το πουθενά και στην κυριολεξία εισβάλλει σε μια μιλανέζικη οικογένεια, με συνέπεια να τη διαλύσει στα επιμέρους συστατικά της στοιχεία. Ο παράξενος επισκέπτης ενώ φιλοξενείται από την οικογένεια, κοιμάται με όλους αρσενικούς και θηλυκούς- και τελικά τους κάνει να συνειδητοποιήσουν τη δυστυχία τους, πριν χαθεί οριστικά στο άγνωστο. Μήπως ήταν ο ίδιος ο Θεός;..

Ένα εξαιρετικά τολμηρό και προκλητικό έργο

Μία «θεωρητική» προσέγγιση της μεσοαστικής τάξης από τον Παζολίνι, που προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις, καθώς, πέρα από το προκλητικό του θέματος, για τον Παζολίνι ο άγνωστος είναι ο θεός…

Είναι η πρώτη φορά που ο Παζολίνι εργάζεται κυρίως με επαγγελματίες ηθοποιούς. Τα δύο κυρίαρχα μοτίβα είναι η έρημος και η διαχρονικότητα της θεότητας. Συγκλονιστικές σκηνές σε ένα εξαιρετικά τολμηρό και προκλητικό έργο, μια οριακή ταινία που καταφέρνει να μεταφέρει βαθύτερα νοήματα χρησιμοποιώντας μια διαχρονική παγκόσμια γλώσσα…

Άλλωστε, όπως έχει πει ο Βασίλης Ραφαηλίδης, «Οι ταινίες του Παζολίνι αποτελούν ένα αίνιγμα. Αίνιγμα οι ταινίες του αίνιγμα και η ζωή του που ακόμη και σήμερα εξακολουθούν να ερεθίζουν τη φαντασία μας».

 

Η ταινία ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας, ενώ απέσπασε το βραβείο καλύτερης ερμηνείας για τη Λάουρα Μπέτι.

Κατακρεούργηση μικροαστικών αντιλήψεων

O Pier Paolo Pasolini κατακρεουργεί τον θεσμό της οικογένειας και τις μικροαστικές αντιλήψεις με αυτό το παράδοξο σινεφίλ έργο. Ο Terence Stamp σαν νεαρός επισκέπτης που θα αποπλανήσει υπηρέτρια, μητέρα, κόρη, γιο ακόμα και πατέρα. Συμβολισμοί και ειρωνικά πλάνα, το Θεώρημα αποτελεί μια χαρακτηριστική ταινία του Pasolini, ενοχλητική όπως πολλές άλλες δημιουργίες του σκηνοθέτη.

Είναι μία από τις πιο επίμαχες ταινίες του, που στην εποχή της σκανδάλισε και δίχασε το κοινό. Ο δημιουργός και ο παραγωγός της ταινίας σύρθηκαν στα δικαστήρια με την κατηγορία της ανηθικότητας, ενώ η καθολική εκκλησία της επιτέθηκε εξαιρετικά βιαία (την ίδια στιγμή η Ένωση των Καθολικών Κριτικών της απένειμε ειδικό βραβείο στο Φεστιβάλ της Βενετίας!).

Η ιστορία της ταινίας είναι απλή αλλά και συνάμα εξωφρενική: ένας μυστηριώδης άντρας με αγγελικό πρόσωπο φτάνει στο σπίτι μιας πλούσιας μιλανέζικης οικογένειας και αφού ξελογιάζει σεξουαλικά όλα τα μέλη της (την κόρη, το γιο τη μητέρα και τον πατέρα) μαζί και την υπηρέτρια, εξαφανίζεται προκαλώντας την καταστροφή και το χάος…

«Το Θεώρημα»

Ιταλία – 1968 – Έγχρωμη

(105΄)

Συντελεστές

Σκηνοθεσία Πιερ Πάολ Παζολίνι

Σενάριο Πιερ Πάολ Παζολίνι

Φωτογραφία Τζουζέπε Ρουτσολίνι

Μουσική Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, Ένιο Μορικόνε

Ντεκόρ Λουτσιάνο Πουτσίνι

Κοστούμια Μαρτσέλα Ντε Μάρκις

Μοντάζ Νίνο Μπαράλι

Πρωταγωνιστές

Τέρενς Στάμπ

Σιλβάνα Μαγκάνο

Μασίνο Τζιρότι

Αλφόνσο Γκάτο

Λάουρα Μπέτι