Το «Σινεμά των Εικαστικών» αποτέλεσε μια επιτυχημένη απόπειρα της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας, να αναδείξει την αμφίδρομη και πολύπλευρη σχέση του σινεμά με τις εικαστικές αναζητήσεις και τέχνες. Το πρόγραμμα κατάφερε να προσδιορίσει την αλληλοσυναρτώμενη σχέση των Εικαστικών Καλών Τεχνών με τον Κινηματογράφο (ο οποίος-υπό προϋποθέσεις-είναι μια σπουδαία μορφή εικαστικής έκφρασης).

Στόχος του προγράμματος ήταν να αναδείξει τους τρόπους με τον οποίους ο κινηματογράφος καταγράφει την αγωνιώδη αναζήτηση της έμπνευσης των καλλιτεχνών, ώστε να επιτύχουν την ‘Τέλεια Τέχνη’, μια αναζήτηση που αποτυπώνεται, είτε περιγραφικά και υπαινικτικά μέσα από βιογραφίες σπουδαίων εικαστικών, είτε με περιπτώσεις ταινιών στις οποίες τα εικαστικά στοιχεία αποτελούν μέρος της κινηματογραφικής έκφρασης.
Στο ίδιο πλαίσιο φιλοσοφίας σχεδιάστηκαν και οι προβολές της περιόδου 2019-2020.

Ο βασικός προγραμματισμός περιλαμβάνει – ανά τακτά χρονικά διαστήματα, πάντα ημέρα Πέμπτη και με ώρα έναρξης στις 20:00 – τις προβολές φημισμένων κινηματογραφικών ταινιών στο Αμφιθέατρο της Δημοτικής Πινακοθήκης. Υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος είναι ο κριτικός κινηματογράφου Νίκος Αλέτρας-Αρτινός.

Αναλυτικά οι φετινές προβολές:

14/11/2019, Loving Vincent
9/1/2020, Οι Eραστές του Μοντπαρνάς
30/1/2020, Artemisia
20/2/2020, Μπασκιά
12/3/2020, Πόλοκ ο Ασυμβίβαστος
9/4/2020, Αντρέι Ρουμπλιόφ

Loving Vincent (2017)

Γαλλία, καλοκαίρι του 1891. Ο ταχυδρόμος Ζοζέφ Ρουλέν (Κρις Ο’Ντάουντ) πατέρας του Αρμάν Ρουλέν (Ντάγκλας Μπουθ), ενός ανεύθυνου και ανερμάτιστου νεαρού, του δίνει ένα γράμμα για να το παραδώσει ο ίδιος στο Παρίσι. Πρέπει να το παραδώσει στον αδελφό του φίλου του πατέρα του, Βίνσεντ Βαν Γκογκ, που μόλις είχαν μάθει ότι αυτοκτόνησε. Ο Αρμάν είναι πολύ δυσαρεστημένος με την αποστολή. Τον ενοχλεί η σχέση του πατέρα του με τον Βίνσεντ, έναν αλλοδαπό ζωγράφο που είχε κόψει το αφτί του και τον είχαν κλείσει στο τοπικό άσυλο.
Πρόκειται για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που έγινε όλη με ζωγραφική στο χέρι. Το σενάριο και η σκηνοθεσία είναι της Ντορότα Κομπιέλα και του Χιου Γουέλτσμαν, η παραγωγή από τις εταιρείες “BreakThru Films” της Πολωνίας και “Trademark Films” της Βρετανίας.

Η ταινία δίνει ζωή στους πίνακες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ για να διηγηθούν την ξεχωριστή του ιστορία. Τα 65.000 καρέ της ταινίας είναι μια ελαιογραφία ζωγραφισμένη με το χέρι από 125 επαγγελματίες ζωγράφους, που ταξίδεψαν από όλο τον κόσμο για να έρθουν στα στούντιο της Πολωνίας και της Ελλάδας και να πάρουν μέρος στην παραγωγή. Το ίδιο ξεχωριστή, όπως και οι πίνακές του, ήταν η παθιασμένη και κακότυχη ζωή του, και ο μυστηριώδης του θάνατος.

Για κανέναν καλλιτέχνη δεν έχουν δημιουργηθεί τόσοι θρύλοι, όσο για τον Βαν Γκογκ. Τον έχουν αποκαλέσει μάρτυρα, λάγνο σάτυρο, τρελό, ιδιοφυία και ρέμπελο. Ο αληθινός Βίνσεντ αποκαλύπτεται αμέσως από τις επιστολές του, και γίνεται ακαθόριστος μέσα από τους μύθους και το χρόνο. Ο Βίνσεντ έγραψε στην τελευταία του επιστολή: «Μόνο μέσα από τους πίνακές μας μπορούμε να μιλάμε». Τον πιστεύουμε και θα αφήσουμε τους πίνακες να πουν την αληθινή ιστορία του Βίνσεντ Βαν Γκογκ.

Στην αρχή έγιναν τα γυρίσματα ζωντανής δράσης με ηθοποιούς και μετά ζωγραφίστηκε με το χέρι καρέ-καρέ. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένας διάλογος μεταξύ των ηθοποιών που ερμηνεύουν τα διάσημα πορτρέτα του Βίνσεντ και των καλλιτεχνών κινούμενης ζωγραφικής που έβαλαν τους χαρακτήρες μέσα στο χρώμα.

Σκηνοθεσία: Ντορότα Κομπιέλα και Χιου Γουέλτσμαν
Ηθοποιοί: Ντάγκλας Μπουθ, Ρόμπερτ Γκούλαζικ, Έλινορ Τόμλινσον, Τζερόμ Φλιν, Σίρσα Ρόναν, Κρις Ο’Ντάουντ, Τζον Σέσιονς, Άινταν Τέρνερ, Έλεν Μακρόρι