Το μωρό της Ρόζμαρυ, το αριστούργημα του Ρομάν Πολάνσκι, μια από τις κλασικότερες ταινίες τρόμου όλων των εποχών,

θα προβάλλεται σε επανέκδοση από τις 23 Ιουνίου στους κινηματογράφους.

Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Η νεαρή Ρόζμαρυ έχει παντρευτεί έναν ηθοποιό που πασχίζει να κάνει καριέρα. Μετακομίζουν μαζί στο νέο τους σπίτι, ένα επιβλητικό παλαιό κτήριο στη Νέα Υόρκη. Παρόλο που προειδοποιούν το ζευγάρι ότι το σπίτι έχει μια σκοτεινή ιστορία μαγείας και φόνων, εκείνοι αποφασίζουν να αγνοήσουν τις δοξασίες και να μείνουν εκεί. Η Ρόζμαρυ θέλει να κάνει παιδί αλλά ο άντρας της, Γκάι, θέλει να περιμένει μέχρι να καταφέρει να προχωρήσει στη δουλειά του.

Στο μεταξύ, γνωρίζονται με τους γείτονες, ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, την Μίνι και τον Ρόμαν. Η Ρόζμαρυ βρίσκει τους γείτονες πολύ πιεστικά φιλικούς αλλά ο Γκάι αρχίζει να τους επισκέπτεται όλο και πιο συχνά. Σύντομα ο Γκάι έχει την ευκαιρία να παίξει στο θέατρο, όταν ένας συνάδελφός του τυφλώνεται ξαφνικά, και αμέσως μετά συμφωνεί με την Ρόζμαρυ να κάνουν παιδί.

Η καριέρα του Γκάι δείχνει να έχει εκτοξευτεί μυστηριωδώς, καθώς οι σημαντικοί ρόλοι αρχίζουν να διαδέχονται ο ένας τον άλλον. Η Ρόζμαρυ, αρχίζει να υποψιάζεται ότι κάτι περίεργο συμβαίνει. Αφού μένει έγκυος, σε μια βραδιά που συνοδευόταν από περίεργες παραισθήσεις, αρχίζει να ερευνά για τους ύποπτους γείτονες. Σύντομα ανακαλύπτει ότι ασχολούνται με τη μαύρη μαγεία και τη λατρεία του Σατανά, και πιστεύει ότι το παιδί που κουβαλάει μέσα της προορίζεται για θυσία στον διάβολο. Η αλήθεια όμως θα είναι ακόμα πιο σκληρή…

Η ΤΑΙΝΙΑ

Μια από τις κλασικότερες ταινίες τρόμου που έγιναν ποτέ! Το νανούρισμα της Ρόζμαρυ φέρνει ανατριχίλες, οι παράξενοι γείτονες αποτυπώνονται για πάντα στο μυαλό μας, το ένστικτό μας θέλει να προστατεύσει μια εύθραυστη έγκυο γυναίκα που οδηγείται στην παράνοια ενώ πίσω από όλα αυτά υποβόσκει ένα ζοφερό κλίμα, που υποψιαζόμαστε ότι έχει να κάνει με τους χειρότερους εφιάλτες μας…

Ο Ρομάν Πολάνσκι σκηνοθετεί την πρώτη του αμερικάνικη ταινία με μεγάλη επιτυχία! Η ταινία βασίζεται σε μπεστ σέλερ μυθιστόρημα του Ίρα Λεβίν, και μάλιστα πολύ πιστή μεταφορά του στην οθόνη. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο Πολάνσκι, προσαρμόζοντας για πρώτη φορά βιβλίο σε σενάριο, δεν ήξερε ότι είχε την ελευθερία και την ποιητική αδεία να κάνει μεγάλες προσαρμογές, και έτσι σχεδόν μετέφερε τους διαλόγους του βιβλίου στην ταινία!

Στην παραγωγή της ταινίας συμμετέχει ο θρυλικός παραγωγός και σκηνοθέτης William Castle, που ήταν υπεύθυνος για πολλά διάσημα b-movies τρόμου, όπως «ο πύργος των φαντασμάτων» και τα «13 φαντάσματα».

Και πώς έφτασε η σκηνοθεσία της ταινίας στα χέρια του Πολάνσκι; Το στέλεχος της Πάραμαουντ, Ρόμπερτ Έβανς, ξέροντας ότι ο Πολάνκσι λατρεύει το σκι, του έστειλε ένα σενάριο μιας ταινίας για σκι και μαζί ένα δοκίμιο του Μωρού της Ρόζμαρυ. Ο Πολάνσκι, διάβασε και τα δύο και του είπε ότι το δεύτερο θα είχε πολύ περισσότερο ενδιαφέρον να γυριστεί. Και προσφέρθηκε να γράψει ο ίδιος το σενάριο και να το σκηνοθετήσει.
Η ταινία «Το μωρό της Ρόζμαρυ» εντάσσεται έτσι σε μια χαλαρά συνδεδεμένη κινηματογραφική τριλογία του Πολάνσκι σχετικά με τον τρόμο του διαμερίσματος: Η πρώτη είναι η «Αποστροφή» (1965), έπειτα «Το μωρό της Ρόζμαρυ» (1968) και τελευταίος ο «Ένοικος» (1976). Το κλειστοφοβικό κλίμα, ο τρόμος που μπορεί να σε βρει μέσα στο σπίτι σου, ο σκοτεινές γωνίες και το σκοτεινό παρελθόν ενός σπιτιού, όλα είναι στοιχεία που εντάσσονται στην προβληματική του Πολάνκσι και στις 3 αυτές ταινίες.

Εμείς, στο «Μωρό της Ρόζμαρυ», παρακολουθούμε την αφελή και ευγενική Ρόζμαρυ να δοκιμάζει την αντοχή των νεύρων της, καθώς κάθε μέρος του σπιτιού μοιάζει απειλητικό, καθώς ο φόβος παραμονεύει σε κάθε σημείο και είναι ανείπωτος, αόριστος, απροσδιόριστος. Γεγονός που αυξάνει τον τρόμο και το σασπένς καθώς η ηρωίδα δεν ξέρει από τι ακριβώς πρέπει να προφυλαχτεί. Νιώθει συνέχεια ότι κάτι πολύ άσχημο γίνεται δίπλα της, στους γείτονες, μέσα στο ίδιο της το διαμέρισμα αλλά δεν ξέρει τι είναι αυτό που πολεμά και πώς να το πολεμήσει. Η ηρωίδα ανυποψίαστη, πέφτει όλο και πιο πολύ στην παγίδα, ενώ το κοινό, σοφά πολύ πιο ενημερωμένο, παρακολουθεί την πορεία της κοπέλας στην ανακάλυψη μιας διαβολικής αλήθειας…

Το απειλητικό κλίμα της ταινίας είναι πράγματι πολύ έντονο και τρομακτικό, όπως σημειώνει και ο διάσημος κριτικός κινηματογράφου Ρότζερ Έμπερτ, που έγραψε ότι «η ταινία είναι γεμάτη με την αίσθηση ενός ανείπωτου κινδύνου». Και η κριτική του Variety είναι όμως εκθειαστική καθώς αναφέρει ότι «ο Πολάνσκι θριάμβευσε με την πρώτη του αμερικάνικη ταινία» αλλά και ότι «η ερμηνεία της Φάροου είναι εκπληκτική».
Σήμερα, η ταινία θεωρείται κλασική. Έχει μπει σε λίστες με τις καλύτερες ταινίες τρόμου όλων των εποχών και εξακολουθεί να τρομάζει γενιές σινεφίλ…

ROMAN POLANSKI

Ο Ρομάν Πολάνσκι γεννήθηκε στο Παρίσι από Πολωνούς γονείς το 1933. Σε ηλικία 3 ετών η οικογένειά του μετακόμισε στην Κρακοβία. Το 1941 ο πατέρας του εξορίστηκε σε στρατόπεδο εργασίας στην Αυστρία και η μητέρα του στο Άουσβιτς απ\’ όπου δεν επέστρεψε ποτέ. Ο ίδιος ο Πολάνσκι στη συνέχεια φιλοξενήθηκε από αρκετές Πολωνικές οικογένειες. Ωστόσο, ξαναβρέθηκε με τον πατέρα του, ο οποίος παντρεύτηκε για δεύτερη φορά. Στα 14 του χρόνια, ο Πολάνσκι ξεκίνησε καριέρα ηθοποιού στο θέατρο, σε ραδιοφωνικές παραγωγές και αργότερα σε ταινίες. Παράλληλα, σπούδαζε ζωγραφική και γραφιστική σε σχολή Καλών Τεχνών στην Κρακοβία. Το 1955 ξεκίνησε σπουδές σκηνοθεσίας στην κινηματογραφική σχολή του Lodz. Η πρώτη του ταινία, \”The Bicycle\”, ήταν βασισμένη στην εμπειρία που είχε όταν έπεσε θύμα ληστείας από έναν καταζητούμενο για τρεις φόνους. Ακολούθησε το μονόλεπτο φιλμάκι \”A Murder\” που προκάλεσε αίσθηση και το \”Toothy Smile\” που προμήνυαν τα πιο ενοχλητικά θέματα με τα οποία καταπιάστηκε ο σκηνοθέτης στις ταινίες του τη δεκαετία του \’60 και του \’70.

Επειδή ο Πολάνσκι δεν ολοκλήρωσε τη διατριβή που απαιτούνταν από τη σχολή του, δεν αποφοίτησε ποτέ ουσιαστικά. Παρ\’ όλα αυτά, προσελήφθη από την εταιρεία παραγωγής Kamera ως βοηθός διευθυντή παραγωγής. Στις αρχές της δεκαετίας του \’60 επέστρεψε στην Πολωνία αποφασισμένος να κάνει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία. Επρόκειτο για το \”Μαχαίρι στο Νερό\” του 1962, μια τεράστια κινηματογραφική επιτυχία, υποψήφια για βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Εντυπωσιασμένος από την ταινία, ο παραγωγός Τζιν Γκουτόφσκι εντόπισε τον Πολάνσκι στο Μόναχο και τον έπεισε να τον ακολουθήσει στην Αγγλία. Το 1965 ο Γκουτόφσκι ήταν στην παραγωγή της πρώτης αγγλόφωνης ταινίας του Πολάνσκι, \”Αποστροφή\”, η οποία τιμήθηκε στο Φεστιβάλ του Βερολίνου και έκανε τον Πολάνσκι διεθνώς γνωστό. Ακολούθησε το φιλμ \”Νύχτα Δολοφόνων\”, το οποίο κέρδισε το 1966 τη Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο. Στη \”Νύχτα των Βρυκολάκων\” του 1967, ο Πολάνσκι είχε και έναν μικρό ρόλο, ενώ πρωταγωνιστούσε η Σάρον Τέιτ, την οποία και παντρεύτηκε. Ο Ρόμπερτ Έβανς από την εταιρεία Paramount Pictures τον προσέγγισε για να σκηνοθετήσει το \”Μωρό της Ρόζμαρι\” της Ίρα Λέβιν. Το φιλμ του 1968 είναι μια από τις ωραιότερες και πιο επιτυχημένες δημιουργίες του Πολάνσκι.

Το 1969 μια απίστευτη τραγωδία θα τον σημαδέψει και θα τον αποσπάσει για καιρό από τη δουλειά του. Η σύζυγός του, όντας σε προχωρημένη εγκυμοσύνη, βρίσκεται άγρια δολοφονημένη στο Μπέβερλι Χιλς από τη συμμορία Manson. Επέστρεψε στην ενεργό δράση το 1971 με την κινηματογραφική μεταφορά του \”Μάκβεθ\” και την ταινία \”Τι;\” (1972) σε παραγωγή του Κάρλο Πόντι. Ακολούθησε η μεγάλη επιτυχία \”Τσάιναταουν\” με πρωταγωνιστή τον Τζακ Νίκολσον. Η ταινία έλαβε 11 υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και αυτή για το βραβείο Σκηνοθεσίας.

Η επόμενη ταινία του, \”Ο Ένοικος\” ήταν βασισμένη στο μυθιστόρημα \”Le Locataire\” του Ρόλαντ Τόπορ. Στο φιλμ ο Πολάνσκι εκτός από την σκηνοθεσία, είχε και τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Ήταν ο Τρελκόφσκι, ένας Πολωνός με γαλλική ιθαγένεια ο οποίος τρελαίνεται και καταλήγει στην αυτοκτονία. Η ταινία ακόμη και σήμερα είναι αμφιλεγόμενη, θεωρείται ωστόσο από πολλούς ως αριστούργημα.

Επιστρέφοντας στις ΗΠΑ, ο Πολάνσκι ενεπλάκη σε ένα σκάνδαλο, αφού κατηγορήθηκε ότι είχε σχέση με μια ανήλικη κοπέλα. Ομολόγησε την ενοχή του και εγκατέλειψε την Αμερική. Πήγε στο Παρίσι, όπου γύρισε την ταινία \”Τες, γλυκιά μου ξαδέλφη…\” με πρωταγωνίστρια τη Ναστάζια Κίνσκι. Το φιλμ απέσπασε 6 υποψηφιότητες για Όσκαρ, και πάλι για βραβείο Σκηνοθεσίας, και κέρδισε τρία: βραβείο Φωτογραφίας, Σκηνικών και Κοστουμιών.

Μετά από μακρόχρονη απουσία από τον κινηματογράφο, επέστρεψε το 1986 με τους \”Πειρατές\” με τον Γουόλτερ Ματάου και το \”Φράντικ\” (1988) με τον Χάρισον Φορντ και τη μελλοντική σύζυγο του Πολάνσκι, Εμανουέλ Σενιέ. Ακολούθησαν τα \”Μαύρα Φεγγάρια του Έρωτα\” και \”Ο Θάνατος και η Κόρη\”. Το 1999 ο Πολάνσκι σκηνοθέτησε τον Τζόνι Ντεπ στο θρίλερ \”Η Ένατη Πύλη\”. \”Ο Πιανίστας\”, έδωσε την ευκαιρία στον Πολάνσκι να εξερευνήσει τις Πολωνικές του ρίζες και τα παιδικά του βιώματα. Η ταινία δέχτηκε άριστες κριτικές, κερδίζοντας αρκετά βραβεία, μεταξύ των οποίων και τρία Όσκαρ: Καλύτερου Ηθοποιού για τον Έιντριεν Μπρόντι, Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου για τον Ρόναλντ Χάργουντ και Σκηνοθεσίας για τον Ρόμαν Πολάνσκι. Πριν επιστρέψει στο είδος του θρίλερ με τον \”Αόρατο Συγγραφέα\”, ο Πολάνσκι μετέφερε στην μεγάλη οθόνη τον \”Όλιβερ Τουίστ\”.

Όσκαρ Καλύτερου Β’ Γυναικείου Ρόλου 1975
(ΡΟΥΘ ΓΚΟΡΝΤΟΝ)

Σκηνοθεσία: ROMAN POLANSKI
Σενάριο: ROMAN POLANSKI, IRA LEVIN
Παραγωγή: WILLIAM CASTLE
Πρωταγωνιστούν: MIA FARROW, JOHN CASSAVETES, RUTH GORDON