Ο Νορβηγός εξπρεσιονιστής και δημιουργός του διάσημου πίνακα «Η Κραυγή» ασκούσε από πολύ νωρίς τεράστια επιρροή στην Έμιν: «Είμαι ερωτευμένη με αυτόν τον άντρα (Μουνκ) από τα δεκαοχτώ μου». Στο ξεκίνημα της καριέρας της ως καλλιτέχνης, η Έμιν ένιωσε μία ακαταμάχητη έλξη για την εξπρεσιονιστική ζωγραφική, και συγκεκριμένα για τους ζωγράφους Έγκον Σίλε και Έντβαρτ Μουνκ. Ταυτίστηκε αμέσως με τον τρόπο που οι πίνακες τους απεικόνιζαν την πολυπλοκότητα της βασανισμένης ανθρώπινης ύπαρξης και ψυχής. Η εξερεύνηση των συναισθημάτων, που ήταν έντονα παρούσα στο έργο του Μουνκ, γοήτευσε την Έμιν τόσο πολύ που είχε αποκαλέσει τον σπουδαίο ζωγράφο ως έναν «συνοδοιπόρο στην τέχνη». Ήδη από το 1982 έκανε άμεσες αναφορές μέσα από τα έργα της σε αυτόν.

Tracey Emin, More Solitude, 2014

Η έκθεση «The Loneliness of the Soul» περιλαμβάνει περισσότερα από 25 έργα της Έμιν, όπως πίνακες ζωγραφικής, neon art και γλυπτά. Μερικά από αυτά θα εκτεθούν για πρώτη φορά στο κοινό. Η Έμιν τα χαρακτήρισε ως «μία εξερεύνηση της μοναξιάς της ψυχής». Διπλά τους θα εκτεθούν και 19 ελαιογραφίες και υδατογραφίες του Μουνκ, οι οποίες επιλέχθηκαν με ιδιαίτερη προσοχή από την ίδια την Έμιν και προέρχονται από το Μουσείο Μουνκ, στο Όσλο της Νορβηγίας.

Η έκθεση μας δίνει την ευκαιρία να δούμε το έργο της με τη μορφή μίας πολύ προσωπικής εμπειρίας. Οι επιλογές της αποκαλύπτουν όχι μόνο πως το έργο του Μουνκ υπήρξε μία συνεχής έμπνευση για αυτή – ιδιαίτερα οι απεικονίσεις γυναικών-, αλλά αναδεικνύουν και την καλλιτεχνική ικανότητα της Έμιν να περιπλέκει αριστοτεχνικά τη ζωγραφική με τη γραφή.

Edvard Munch, Seated Female Nude, 1923–1933
Tracey Emin, It – didnt stop – I didnt stop, 2019

Η Έμιν επικεντρώθηκε σε μια ομάδα έργων του Μουνκ που διερευνούν την περίπλοκη σχέση του με το γυναικείο φύλο. Οι γυναίκες της ζωής του Μουνκ είναι συνδεδεμένες με τραγικά γεγονότα. Όταν ήταν μόλις πέντε ετών έχασε τη μητέρα του, ενώ λίγα χρόνια αργότερα έφυγε από τη ζωή και η αγαπημένη του αδελφή. Στη συνέχεια μια σειρά καταδικασμένων ερωτικών σχέσεων συνέβαλαν στη σύνδεση του γυναικείου φύλου με δυσάρεστες αναμνήσεις. Τα έργα που εκτίθενται τονίζουν το έντονο ενδιαφέρον του για την απεικόνιση των γυναικών, των συναισθηματικών τους καταστάσεων, αλλά και της διαδικασίας γήρανσης.

Αυτή η αίσθηση προσωπικής αποκάλυψης και εξερεύνησης του σώματος ως πεδίο μάχης είναι εξίσου αναγνωρίσιμη και σε έργα της Έμιν, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το βαθιά εξπρεσιονιστικό έργο με τίτλο «It – didnt stop – I didnt stop», που φιλοτεχνήθηκε το 2019. Όπως ο Μουνκ, έτσι και η Έμιν δεν φοβάται να εξετάσει τον αντίκτυπο αληθινών γεγονότων στη ζωή της μέσω της δουλειάς της.  Πίνακες όπως «You were here like the ground underneath my feet» και «Because you left»,  μας αποκαλύπτουν τα συναισθήματα της σχετικά με την απώλεια και τη λαχτάρα. Οι πίνακες της αποτελούν μία συγκλονιστική και πανίσχυρη έκφραση του εσωτερικού της κόσμου και της ψυχολογικής της κατάστασης.

Παρατηρώντας μαζί τις στοιχειωμένες μορφές και τα ωμά συναισθήματα που αναδύονται από τα έργα των δύο καλλιτεχνών, αντιλαμβανόμαστε πως η έκθεση θα αποτελέσει μία συγκινητική εξερεύνηση της θλίψης, της απώλειας και της λαχτάρας.

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από τις 15 Νοεμβρίου του 2020 έως τις 28 Φεβρουαρίου του 2020, στην Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου. 

Edvard Munch, Consolation, 1907
Tracey Emin, Because You Kept Touching Me, 2019