Ως σκηνοθέτης και παραγωγός ο Θάνος Αναστόπουλος κινείται με ευχέρεια ανάμεσα στη μυθοπλασία, στο ντοκιμαντέρ και στις υβριδικές φόρμες, αναζητώντας τρόπους να συνδέσει τον άνθρωπο με την Ιστορία, τη μνήμη και τις τραυματικές τομές της κοινωνίας. Όπως έχει δηλώσει, «όταν μειώνονται τα δημόσια χρήματα για τον πολιτισμό, το σινεμά που κάνουμε μπορεί να γίνει μια μορφή αντίστασης», ενώ επισημαίνει ότι «μια ηθική κρίση προηγείται συχνά μιας οικονομικής κρίσης».
Κεντρικό παράδειγμα αυτής της ηθικής αναζήτησης αποτελεί το Η Διόρθωση. Με αφορμή ένα πραγματικό περιστατικό βίας, ο Αναστόπουλος συνθέτει ένα αυστηρό, σχεδόν μπρεσονικό δράμα για τη συγχώρεση, την ενοχή και το τραύμα που διαπερνά την ελληνική κοινωνία. Η ταινία εξετάζει με εντιμότητα τις μορφές του ρατσισμού και του ηθικού πανικού, φωτίζοντας την ανθρώπινη ευθραυστότητα μέσα σε ένα περιβάλλον κοινωνικών προκαταλήψεων, στο οποίο η ανθρωποκεντρική ματιά του σκηνοθέτη εκφράζεται μέσα από τη δύναμη της σιωπής και τη λιτότητα της χειρονομίας.
Στο Η κόρη, προσεγγίζει την οικονομική κρίση από μια ουσιαστικά ηθική σκοπιά, φωτίζοντας τις ρωγμές μιας κοινωνίας σε δοκιμασία. Με σφιχτή αφήγηση και έντονη συναισθηματική φόρτιση, ο Αναστόπουλος δημιουργεί ένα κοινωνικό θρίλερ, στο οποίο η ηθική κατάρρευση συναντά τη βίαιη ωρίμανση ενός παιδιού.
Ως μόνιμος κάτοικος της Τεργέστης, στο ντοκιμαντέρ παρατήρησης Τελευταία Παραλία, αφήνει τον χρόνο και τους ανθρώπους να αποκαλυφθούν φυσικά. Με ήρεμη κάμερα και έμφαση στη λεπτομέρεια, εξερευνά τα σύνορα, τις ταυτότητες και τις μικρές κοινωνικές τελετουργίες. Στα Φαντάσματα της Επανάστασης, η υβριδική αφήγηση που κινείται ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και στη μυθοπλασία επιχειρεί να ανασύρει τα ίχνη του Διαφωτισμού και των επαναστατικών ιδεών στη σύγχρονη Τεργέστη. Το χιούμορ, η ειρωνεία και η ποιητική δομή μετατρέπουν την ταινία σε έναν στοχασμό πάνω στη μνήμη, η οποία επιμένει να στοιχειώνει το παρόν.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Προβάλλεται, επίσης, η πρώτη ταινία μικρού μήκους του, Ο Θεατής, που αποτελεί ένα οξύ σχόλιο πάνω στην πολιτική παθητικότητα.
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ θα βραβευτεί ο Θάνος Αναστόπουλος από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Masterclass | Θάνος Αναστόπουλος: Ένας σύγχρονος ουμανιστής του κινηματογράφου
10/12, 17:00 | (Αίθουσα Α’)
Το masterclass θα συντονίσει η Βένα Γεωργακοπούλου (δημοσιογράφος)
Θα διεξαχθεί στα ελληνικά.
Οι ταινίες του αφιερώματος
- Η κόρη | 05/12, 21:15 (Αίθουσα Α’)
Πρόκειται για μια ιστορία ενηλικίωσης με στοιχεία κοινωνικού θρίλερ, που διαδραματίζεται γύρω από ένα δεκατετράχρονο κορίτσι, ένα οκτάχρονο αγόρι και μια χρεοκοπημένη ξυλαποθήκη στην Αθήνα της οικονομικής κρίσης του 2012. Η μινιμαλιστική σκηνοθεσία, με χειροκίνητη κάμερα και φυσικό φωτισμό, χτίζει μια ωμή, σχεδόν ντοκιμαντερίστικη ατμόσφαιρα.
Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης, είναι «μια πολιτική ταινία, όχι για την κρίση, άλλα που περιέχει την κρίση», εξερευνώντας τις ανθρώπινες συνέπειές της μέσα από το βλέμμα μιας έφηβης.
- Διόρθωση | 10/12, 18:30 (Αίθουσα Α’)
Με αφορμή ένα πραγματικό περιστατικό γηπεδικής βίας το 2004, η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός μετανιωμένου χούλιγκαν, ο οποίος έχει δολοφονήσει έναν Αλβανό την ημέρα που η Αλβανία κέρδισε την Ελλάδα στο Παγκόσμιο Κύπελο Ποδοσφαίρου. Ύστερα από την αποφυλάκισή του, βρίσκει την οικογένεια του θύματος και τους παίρνει υπό την προστασία του.
Όπως σημειώνει η Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Μαρία Κομνηνού: «Η Διόρθωση είναι μια ταινία για τη συγχώρεση […] Μια διαυγής, σχεδόν μπρεσονική ιστορία, που εναντιώνεται στους “ηθικολογικούς πανικούς” για τους μετανάστες, που ενορχηστρώνουν και δημοσιοποιούν ο Τύπος και η τηλεόραση».
- Θεατής | 10/12, 18:30 (Αίθουσα Α’)
Ένας φοιτητής παρακολουθεί παθητικά την προεκλογική εκστρατεία.
- Η τελευταία παραλία / L’ultima spiaggia | 12/12, 21:00 (Αίθουσα Β’)
Στην παραλία Ελ Πεντοτσίν της Τεργέστης, ένας τοίχος χωρίζει ακόμη τους άντρες από τις γυναίκες. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει για έναν χρόνο τη ζωή αυτής της μοναδικής κοινότητας – κυρίως ηλικιωμένων με ιστορίες πολέμων και μετανάστευσης. Παρατηρώντας τους λουόμενους, η ταινία δείχνει την παράδοξη λειτουργία αυτού του τοίχου: δεν χωρίζει, αλλά διατηρεί την ελευθερία όλων, προκαλώντας παράλληλα στοχασμό για τα σύνορα, τις ταυτότητες αλλά και τα τείχη της Ευρώπης-φρούριο.
- Φαντάσματα της Επανάστασης | 17/12, 19:15 (Αίθουσα Β’)
Η ταινία αφηγείται το ταξίδι ενός Έλληνα σκηνοθέτη στην Τεργέστη, όπου, κατά τη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ για τον Ρήγα Φεραίο και τα επαναστατικά κινήματα της Ευρώπης του Διαφωτισμού, ξυπνούν απρόσμενα φαντάσματα του 18ου αιώνα. Δομημένη σε επεισόδια, με ιστορικούς και φανταστικούς ήρωες, κινείται ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία, συνθέτοντας μια ποιητική, πολυφωνική και καλειδοσκοπική αφήγηση. Μέσα από χιούμορ, ειρωνεία και συγκίνηση, φωτίζει τις αφανείς λεπτομέρειες της Ιστορίας, θυμίζοντάς μας τα φαντάσματα που συνεχίζουν να κατοικούν στο παρόν μας.

Διαβάστε επίσης:
Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας μας προσκαλεί να το ανακαλύψουμε!