Στα γραφεία του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης-παραλαβής της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, και του Γενικού Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλα Γιατρομανωλάκη.

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 

Ο απερχόμενος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, είπε μεταξύ άλλων: «Κατά τα άλλα, δεν ταιριάζει σε μια τελετή παράδοσης να κάνω τον οποιοδήποτε απολογισμό. Έτσι κι αλλιώς, τον καλλιτεχνικό απολογισμό τον έκανα στις 23 Ιουλίου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, όπου οι περισσότεροι από εσάς ήσασταν παρόντες. Ελπίζω, ότι με την παρουσία μου στο Φεστιβάλ, έβαλα κι εγώ, όπως συνηθίζεται να λέμε, ένα λιθαράκι στο οικοδόμημα του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της χώρας. Ήμουν κομμάτι μιας αλυσίδας με παρελθόν, παρόν και μέλλον

Η φυσιογνωμία του Φεστιβάλ δεν δημιουργείται εκ του μηδενός. Η γνώση και η εμπειρία του παρελθόντος δεν διαγράφεται, ούτε και μπορεί να μένει ανεκμετάλλευτη. Και αυτό έκανα. Θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς την ομάδα των καλλιτεχνικών συμβούλων, του γραφείου μου, καθώς και των εργαζόμενων στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Με την ευχή και την αγάπη μου και κάποια ανακούφιση, γιατί πέρασα και δύσκολες στιγμές, παραδίδω το Φεστιβάλ στα δυναμικά χέρια της φίλης Κατερίνας Ευαγγελάτου. Έχει μεγαλώσει μέσα στο θέατρο, έχει λαμπρές σπουδές, είναι ταλαντούχα, έχει όλες τις προδιαγραφές για να δοκιμαστεί σ’ αυτό το μεγάλο και ιστορικό φεστιβάλ. Με τους εμβληματικούς χώρους από την Αθήνα ως την Επίδαυρο, καθένας από τους οποίους διεκδικεί τη δική του ταυτότητα. Και εγώ, επιστρέφω στο θεατρικό μου σπίτι, στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, για να αξιοποιήσω στη μικρή κλίμακα όσα αποκόμισα από τη μεγάλη περιπέτεια του Φεστιβάλ, ευγνώμων για όλα όσα έζησα τα τρία τελευταία χρόνια και πέντε μήνες».

Η νέα Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Έχω τη διάθεση να δώσω όλη μου τη δημιουργική ορμή, παράλληλα με τις καλλιτεχνικές μου δραστηριότητες, σ’ αυτόν τον θρυλικό θεσμό που αντιμετωπίζω ως μια μεγάλη καλλιτεχνική πρόκληση. Δεν είναι η στιγμή να κάνω αναγγελίες. Υπάρχει ένας χρόνος ενημέρωσης που ακολουθεί, πρέπει να συσταθεί η δημιουργική ομάδα. Είμαστε ήδη σ’ αυτές τις διαδικασίες εδώ και κάποιες μέρες. Θέλω να ευχαριστήσω τους ανθρώπους του Φεστιβάλ που έχω συναντήσει μέχρι στιγμής, που έχουν ξεκινήσει με χαρά να με ενημερώνουν. Για εμάς, το Φεστιβάλ είναι ένας τρόπος να ανακαλύψουμε τον κόσμο. Είναι ένας ανοιχτός διάλογος της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας με την παγκόσμια. Είναι μία απόλυτη γιορτή. Μία συμπυκνωμένη περιπέτεια. Και σίγουρα μία γέφυρα σύνδεσης του παρελθόντος με το μέλλον. Στην τέχνη, στην αισθητική, στην καλλιέργεια.

Κάτι ακόμη που θα ήθελα να είναι το Φεστιβάλ, θα ήθελα να είναι μία εξαίρεση στους χειμερινούς ρυθμούς και τρόπους της καλλιτεχνικής μας ζωής. Μία εκρηκτική εξαίρεση. Μιλώ αυτή τη στιγμή βάζοντας τις σκέψεις μου σε μια σειρά, χωρίς να σημαίνει ότι αυτές είναι οι απόλυτες σκέψεις και οι μοναδικές. Όμως θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας αυτή την πρώτη μου αίσθηση που σκέφτομαι και γυρίζει στο μυαλό μου αυτές τις μέρες. Ελπίζω σύντομα να ξανασυναντηθούμε, να αναπτύξουμε το όραμά μας και να σας παρουσιάσουμε την υπόλοιπη καλλιτεχνική ομάδα που θα εργαστεί στον θρυλικό αυτό θεσμό, με τον οποίο συνδέομαι πολύ βαθιά«.


Εθνικό Θέατρο

Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη 29/8, στην κατάμεστη από κόσμο Κεντρική Σκηνή, η εκδήλωση παράδοσης – παραλαβής της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη και του Γενικού Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρoμανωλάκη.

Ο απερχόμενος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Καταρχάς θα ήθελα να πω ένα ευχαριστώ στην Πολιτεία που μου εμπιστεύτηκε την τύχη του πρώτου θεάτρου της χώρας. Σε μένα, στους άξιους συνεργάτες μου, για να μπορέσουμε να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό, να ξεχάσουμε την προσωπική μας ζωή πολλές φορές, για να δώσουμε ό,τι καλύτερο έχουμε. Βλέπετε, με το αυτονόητο η χώρα μας έχει μια περίεργη σχέση. Άλλες χώρες της Ευρώπης ξεκινούν με το αυτονόητο και προχωρούν στο μέλλον. Στη χώρα μας ξεκινάμε από το χάος και προχωρούμε με αργά και σταθερά βήματα προς το αυτονόητο. Αλλά είναι και αυτό μια πορεία. Είναι και αυτό μια αρχή. Θα ήθελα αυτό να μην εκληφθεί, προς Θεού, ως παράπονο ή ως κατηγορία. Είναι μια παραίνεση, γιατί η Πολιτεία είμαστε όλοι εμείς.

Είναι μια παραίνεση, ένα αίτημα, αν θέλετε, μια πολύ φιλική συμβουλή, σχεδόν ψιθυριστά, καταλαβαίνοντας τις συγκυρίες, καταλαβαίνοντας τις δυσκολίες, τις ιδιαιτερότητες. Εύχομαι να είμαι ο τελευταίος Καλλιτεχνικός Διευθυντής ενός τέτοιου τεράστιου θεσμού που μαθαίνει ότι δεν θα συνεχίσει, είκοσι ημέρες πριν λήξει η θητεία του. Γιατί νομίζω, δεν το λέω για μένα αυτό και δεν έχω κανένα θέμα, θεωρώ ότι είναι μια εξαιρετική στιγμή αυτή, να με διαδεχθεί ένας ταλαντούχος άνθρωπος, ο οποίος ξέρουμε όλοι πόσο αγαπάει το Εθνικό. Εννοώ πόσο θα πρέπει η Πολιτεία να μην αιφνιδιάζεται και να μην αιφνιδιάζει, ώστε ο επόμενος Καλλιτεχνικός Διευθυντής να έρθει εδώ έξι μήνες πριν για να μπορεί μεθοδικά και σταδιακά να ενημερώνεται για τα πολύπλοκα και σημαντικά θέματα ενός Εθνικού Θεάτρου. Μόνον έτσι θα περάσουμε σιγά σιγά σε μια κανονικότητα.».

Ο νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού θεάτρου, Δημήτρης Λιγνάδης, είπε μεταξύ άλλων: «Ανοίγω μία παρένθεση και λέω ότι αν είναι ένα καράβι το Εθνικό Θέατρο, αυτό το καράβι, μπορεί να αλλάζει καπετάνιο, ή να αλλάζει μηχανικούς, μπορεί ακόμα και τους ναύτες, αλλά οι επιβάτες του είναι πάντοτε ο ελληνικός λαός, ο Έλληνας πολίτης. Ο Έλληνας πολίτης, ο οποίος -ξέρουμε και το καλλιτεχνικό δυναμικό του Εθνικού, αλλά και το διοικητικό, και το τεχνικό, οφείλουμε να το ξέρουμε- ότι ο Έλληνας πολίτης πληρώνει για αυτό το Εθνικό, ακόμα και αν δεν καταφέρει καμία φορά να έρθει να δει μία παράσταση του. Πρέπει, λοιπόν, να σκεφτόμαστε τον Έλληνα, την Ελληνίδα σε κάθε γωνιά της Ελλάδος, ότι για αυτόν τον θεσμό πληρώνει. Εμείς, λοιπόν, δεν είμαστε ιδιοκτήτες αυτού του θεσμού.

Είμαστε οι διαχειριστές του και θεματοφύλακές του. Αυτό να ξέρετε, το έχω πάρα πολύ καλά υπόψη μου, στον τρόπο με τον οποίο θα διευθύνω, θα διοικήσω το Εθνικό Θέατρο. Θα απευθυνθώ σε όλο, φυσικά, τον κόσμο. Όσο γίνεται. Δεν ήρθα για να καταστρέψω κανένα, μα κανένα έργο. Θα ήταν επιπόλαιο, κομψά ομιλών. Λέω τη λέξη επιπόλαιος, αν κάποιος ήρθε για να γκρεμίσει. Ήρθα για να συνεχίσω το έργο των προηγουμένων, σύμφωνα με τις επιταγές που μου επιβάλλουν το προσωπικό μου στίγμα, και οι προκλήσεις της χρονικής συγκυρίας».