Έκθεση με επτά πίνακες μόνον, αλλά «το καλλιτεχνικό γεγονός της χρονιάς, πιθανώς της δεκαετίας», όπως γράφτηκε στην Washington Post.

Ο ίδιος ο Τιτσιάνο Βετσέλιο θεωρούσε τα έργα αυτά ποιητικές επινοήσεις καθώς εικονοποιούν μύθους όπως τους αφηγείται ο Οβίδιος στις «Μεταμορφώσεις». Οι συνθέσεις αυτές παρουσιάζουν κοινά χαρακτηριστικά με παλαιότερα έργα του, με θέματα δανεισμένα από τη μυθολογία, ωστόσο διακρίνονται για το ύφος τους, τα χρώματά τους και τις μεγαλύτερες διαστάσεις των απεικονιζόμενων μορφών. Τα παρήγγειλε ο Φίλιππος ο Δεύτερος, μελλοντικός βασιλιάς της Ισπανίας, όταν ο Τιτσιάνο τον επισκέφθηκε στο Άουγκσμπουργκ στη Γερμανία, τον χειμώνα του 1550-51. Το πορτρέτο του Φιλίππου είναι ο έβδομος «Τιτσιάνο» που εκτίθεται στο Gardner Museum.

Στην σειρά “Poesie” (ποίηση) ανήκουν τα έργα Δανάη (1553), Αφροδίτη και Άδωνις (1554), Περσέας και Ανδρομέδα (1553-62), Η αρπαγή της Ευρώπης, Άρτεμις και Ακταίων, Άρτεμις και Καλλιστώ και Ο θάνατος του Ακταίονα.

«Αυτά τα έργα δεν κατέχουν απλά και μόνον κεντρική θέση στην σταδιοδρομία του Τιτσιάνο αλλά είναι φορείς μεγάλων αλλαγών, στην ιστορία της ζωγραφικής στη Δύση» υπογράμμισε, μιλώντας στο Artnet News, ο Nathaniel Silver, επιμελητής στο Gardner. «Ο Τιτσιάνο ζωγραφίζει τις “Poesie” στα εξήντα του. Είναι στην κορύφωση των επιτευγμάτων του και εργάζεται για τον πιο φωτισμένο και σημαντικό πάτρονά του. Τα έργα αυτά σηματοδοτούν εκείνη τη στιγμή στην τεχνική του Τιτσιάνο στην οποία από ένα πιο γραμμικό περίγραμμα μεταβαίνει σε έναν σχεδόν ιμπρεσιονιστικό τρόπο ζωγραφικής» εξήγησε. «Χρειάστηκαν σχεδόν πέντε αιώνες για να φέρει κανείς μαζί, σε ένα μέρος, τις “Poesie”. Πραγματικά είναι η μοναδική ευκαιρία να τις δούμε όλες με τον τρόπο που ήθελε ο Φίλιππος» τόνισε ο Silver.

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Τιτσιάνο Βετσέλιο, Η αρπαγή της Ευρώπης (Wikimedia Commons)