Καλλιτέχνες, δημιουργοί από τον χώρο της μουσικής, της σκηνοθεσίας και της χορογραφίας προσεγγίζουν την σύνθεση και τη σκηνοθεσία στο τώρα και στο τότε, αναπτύσσουν τεχνικές οργάνων και φωνής αλλά και έργα από τον 20ο αιώνα εώς τις σύγχρονες παραδόσεις, και εξερευνούν σχέσεις και συνεργασίες μεταξύ χορογράφων, σκηνοθετών και συνθετών.

Στόχος του σεμιναρίου που απευθύνεται σε χορευτές, μουσικούς, ηθοποιούς, performer, συνθέτες, σκηνοθέτες και οποιονδήποτε θέλει να διερευνήσει αυτόν τον τομέα, ειναι η συνύπαρξη ανθρώπων από διαφορετικές μορφές τεχνών αλλά με κοινά στοιχεία στην έρευνα τους και η πρώτη επαφή με θέματα που θα αναπτυχθούν περισσότερο στο μέλλον.

Σε κάποιες συναντήσεις, δύο καλλιτέχνες προσεγγίζουν μια ενότητα μαζί ή χώρια. Τα σεμινάρια θα είναι είτε θεωρητικά, είτε πρακτικά-βωματικά, αναλόγως την προσέγγιση του κάθε καλλιτέχνη.

Κάποια από τα ντουέτα που δημιουργήθηκαν θα συναντηθούν για πρώτη φορά μέσα από την συζήτηση (θεωρητική ή πρακτική-βιωματική) που τους ανατέθηκε να αναπτύξουν-ερευνήσουν.

Συντονισμός/Οργάνωση: Νεφέλη Σταμ.

Αναλυτικά το πρόγραμμα:

Τρίτη 16/06: Η έννοια της επανάληψης στην ζωή και στη ζωή | Ειρήνη Σγουρίδου- Παναγιώτης Αθανασόπουλος

Μέσα από την επανάληψη μοτίβων, μέσα απο την επανάληψη ήχων, μέσα απο την επανάληψη κινήσεων θα μεταφερθούμε στο τοπίο της ηδονής της επανάληψης της ηδονής. Η επαναληψη ειναι η αντίληψη. Στον αυτοσχεδιασμό ακολουθείς τη στιγμή. Η στιγμή είναι ένα άλογο που το καβαλάς χωρίς γκεμια. Που οδηγεί; Αυτό θα το ψάξουμε. Ο αυτοσχεδιαστής ταλαντεύεται ανάμεσα στην ζωή και στη ζωή.

Τετάρτη 17/06: Το μουσικό όργανο ως σώμα στην performance | Joe Tornabene – Rafał Habel-Bloodgood

Απευθύνεται σε χορευτές, ηθοποιούς, μουσικούς και όσους τους ενδιαφέρει αυτός ο τομέας

γλώσσα: Αγγλικά

Our practice, Body Listening, developed over the past 31 years with and through over a thousand participants in 11 countries, is a unique 21st Century approach to somatic/embodiment performance work — empathy into embodiment, experiential anatomy, experiential memory, character development, energy quality and its transformations, and brings the results into and through an audience in performance.
The participants work towards empathy/embodiment through a process that is a physical/psychic core experience. The unconscious comes into view and becomes usable. It pares away anything non-essential.
We recognize that we all have a unique corporal form, sound of voice, and narratable self, and through this empathy/embodiment process we engage in its materiality.

Σάββατο 20/06: Βαθιά, πολύ βαθιά στην κουνελότρυπα | Giannis Despotakis- Sebastian Gramss

γλώσσα: Αγγλικά, Ελληνικά

Ποιά είναι η σχέση της καρδιάς με τον αυτοσχεδιασμό; Η τροφή που επιλέγουμε να ταΐσουμε τα αυτία μας λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί η τροφή που επιλέγουμε να ταΐσουμε το σώμα μας; Θα μπορούσαμε άραγε να γευτούμε τον ήχο;

Σε αυτήν την πρώτη μας τρίωρη συνάντηση, στα πλαισια του να γνωριστούμε καλύτερα, ενθαρύνουμε τους συμμετέχωντες να έχουν μαζί τους το μουσικό τους όργανο -τηρώντας πάντα τα μέτρα ασφαλείας λόγω covid-19- για να μπορέσουμε να έχουμε μια βιωματική εμπειρία αυτοσχεδιασμού/στιγμιαίας σύνθεσης.

Πέμπτη 23/06: Οι δυνατότητες της ανθρώπινης φωνής | Άννα Λινάρδου – Julianna Bloodgood

γλώσσα: Αγγλικά,Ελληνικά

Από τις φωνητικές παραδόσεις στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό.

Μέσα στα χιλιάδες χρόνια της ζωής της, η ανθρώπινη φωνή παρουσιάζει εντυπωσιακή ποικιλότητα ανά την υφήλιο. Πού οφείλεται αυτή η ποικιλότητα; Τι καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο “πατερνάρεται” μία φωνή;
Πώς επιβάλλεται το τραγούδι ως κοινωνική νόρμα στη φωνή; Μπορεί η φωνή να αψηφίσει πλήρως τις νόρμες αυτές αυτοσχεδιάζοντας;

Οι τραγουδιστές των φυλετικών παραδόσεων, της Ιερής Μουσικής, της όπερας, οι δημοφιλείς τραγουδιστές αλλά και οι avant-gardevocalistsτου 20ου αιώνα μας έχουν αφήσει μία τεράστια φωνητική κληρονομιά. Η εξερεύνησή της μπορεί να μας βοηθήσει να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα, να εμπλουτίσει τη φωνητική μας εμπειρία και να μας ωθήσει να συνειδητοποιήσουμε ότι η φωνή δεν είναι απλώς ένα μέσο προσωπικής συναισθηματικής έκφρασης, αλλά ένα πανίσχυρο εργαλείο ψυχικού μετασχηματισμού και κοινωνικής δράσης. Α. Λινάρδου

Ζούμε τη ζωή μέσω των φωνών μας.Η ανθρώπινη φωνή συναντά τον κόσμο με την πρώτη κραυγή της ζωής και ταξιδεύει μέσα από την έκφραση και την επικοινωνία μέχρι τις τελευταίες εκφράσεις της ζωής. Η ανθρώπινη φωνή επαινεί και θρηνεί, φωνάζει με πόνο και χαρά, ψιθυρίζει μυστικά και μπορεί να κατευθύνει μια ορχήστρα. Έχουμε μέσα μας χιλιάδες φωνές και απεριόριστες δυνατότητες. Είμαστε ρυθμισμένοι από την παιδική ηλικία να ελέγχουμε και να διαμορφώνουμε τις φωνητικές μας απαντήσεις σε γλώσσα και συμπεριφορά που είναι αποδεκτή στις αντίστοιχες κοινωνίες μας. Αλλά για να αγγίξουμε την ελευθερία της φωνητικής έκφρασης πρέπει να ξετυλίξουμε δεκαετίες προετοιμασίας και ελέγχου.

Πρόκειται για μια ολόκληρη διαδικασία σώματος και ψυχής που απαιτεί από εμάς να απελευθερώσουμε, να επανασυνδεθούμε και να επανενωθούμε με την αναπνοή και τη φωνή μας. Ξεκινά με την κατανόηση του τι είναι μια ελεύθερη και φυσική αναπνοή. Όταν επανασυνδεθούμε με τη φυσική μας αναπνοή, τότε μπορούμε να μάθουμε πού ζουν οι φωνές μας μέσα στο σώμα μας και μπορούμε να βιώσουμε σωματικά τον ήχο, ξυπνώντας τις ηχητικές δονήσεις μέσα στο σώμα και δημιουργώντας μια σπλαχνική κατανόηση της φωνής. -J.Bloodwood

Παρασκευή 24/06: Η δραματουργία ενός έργου στο σώμα | Κατερίνα Δρακοπούλου – Μελίνα Σκούφου

Με άξονα το σώμα και τις μνήμες που φέρει, θα διερευνήσουμε τρόπους δημιουργίας υλικού προς αναπαράσταση, τεχνικές δόμησης και αποδόμησης της σκηνικής δράσης, καθώς και μεθόδους σύνθεσης ατομικής και συλλογικής καλλιτεχνικής πρακτικής.

Δραματουργία – Ο ιστός που ενώνει τα νήματα μιας performance

Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε σύντομα σε θεωρία της σύγχρονης δραματουργίας, με στόχο να χρησιμοποιήσουμε τη θεωρία στην πράξη ανεύρεσης, γέννησης και σύνθεσης του υλικού μας.
Οι συμμετέχοντες του εργαστηρίου καλούνται να έχουν μαζί τους ένα στίχο από αγαπημένο τους τραγούδι ή ποίημα ή τυπωμένο πίνακα ζωγραφικής και τη διάθεση να αφεθούν στη δημιουργική διαδικασία και εξερεύνηση της στιγμής.

Σωματική δραματουργία – Αυτοβιογραφικά θραύσματα στη δημιουργία μιας performance

Το δεύτερο μέρος του σεμιναρίου εστιάζει στη χρήση αυτοβιογραφικού υλικού ως εργαλείο σκηνικής σύνθεσης. Προσωπικές αφηγήσεις και προσωπικά αντικείμενα θα διαμορφώσουν τη σκηνική σύνθεση και την αποκάλυψη του ανθρώπινου σώματος ως εικαστικό τοπίο εν κινήσει.
Οι συμμετέχοντες του εργαστηρίου καλούνται να έχουν μαζί τους ένα αντικείμενο το οποίο να κατέχει προσωπικές ή/και διαγενεακές ιστορίες.

Πέμπτη 30/06: Η απλότητα στην performance | Θέκλα Γαΐτη- Στέλλα Φωτιάδη

Η καθαρότητα και η απλότητα της αρχικής οδηγίας, ως μέσο ενίσχυσης της επινοητικότητας, της δημιουργικότητας και του εκφραστικού πλούτου του/της performer.

Η απλότητα στην περφόρμανς, εκτιμά την οικονομία στην τέχνη, ενθαρρύνει την απομάκρυνση των επιφανειακών στοιχείων, στοχεύει στην αποτύπωση του ουσιαστικού με την χρήση του ελάχιστου δυνατού, αγαπά την ακρίβεια, την λεπτομέρεια, την καθαρότητα και την αμεσότητα της έκφρασης, απαιτεί αποδοχή των συνθηκών της δημιουργικής διαδικασίας, γοητεύεται από το μικρό, το ευτελές, το καθημερινό και αναδεικνύει τα έργα μεγάλης αξίας. Μπορεί κανείς να την αντιμετωπίσει ως μια αισθητική προσέγγιση.

Παρασκευή 01/07: Σύγχρονες οπτικές κοντραμπάσου και βιόλας για Έγχορδα με Δοξάρι και Μονοφωνικά Όργανα | Χάρης Παζαρούλας – Μιχάλης Καταχανάς

Το παρόν σεμινάριο απευθύνεται σε σπουδαστές ή επαγγελματίες μουσικούς προερχόμενους από την κλασσική ή την παραδοσιακή μουσική, με μηδαμινή ή ελάχιστη εμπειρία σε πρακτικές μουσικού αυτοσχεδιασμού, που ενδιαφέρονται να εντάξουν τις πρακτικές αυτές στην μουσική που ήδη παίζουν, να αναπτύξουν τις μουσικές τους δεξιότητες και να επεκτείνουν τις γνώσεις και τις ικανότητές τους. Θα δούμε πως μπορούμε να απομονώσουμε, να αντιγράψουμε, να παραλλάξουμε και να εντάξουμε στον αυτοσχεδιασμό μας φράσεις από κομμάτια που ήδη παίζουμε. Θα επιχειρήσουμε να αυτοσχεδιάσουμε ομαδικά και ελεύθερα δημιουργώντας μουσική την οποία ο DerekBailyσυνήθιζε να αποκαλεί ως Πανιδιωματικό Αυτοσχεδιασμό, δηλαδή μουσική που δεν αναφέρεται σε κάποιο συγκεκριμένο μουσικό είδος, αλλά που αντλεί ήχους και τεχνικές από οποιοδήποτε είδος, με στόχο να υπηρετήσει την μουσική που παράγεται από το εκάστοτε σύνολο, την στιγμή της εκτέλεσής της.

Ενθαρύνουμε να έχετε μαζί σας τα όργανά σας για να εκφραστούμε και να μοιραστούμε με χαρά τη μουσική που θα παράξουμε στην στιγμή!

Επίσης από την πλευρά του Χάρη Παζαρούλα, με αφετηρία το έργο «Διονυσιακόν» (1978) για σόλο κοντραμπάσο του Γιάννη Α. Παπαϊωάνου (1910 – 1989), θα γίνει μια πρώτη γνωριμία με το σύγχρονο κοντραμπάσο και τεχνικές εκτέλεσης που αναπτύχθηκαν κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα.

07/07 Coordination | Αλεξάνδρα Καζάζου

Συντονισμός

Δουλεύοντας με ακρίβεια στην ανατομική προσέγγιση των ορίων του σώματος και των ηχητικών του δοχείων μπορεί να απογυμνωθεί κάθε είδους αισθητική γλώσσα. Το σεμινάριο αυτό στοχεύει στην επανένωση της σωματικότητας του παλλόμενου περφόρμερ, της μουσικότητας του σώματος και της σωματικότητας του ήχου, έτσι όπως αυτή αναδεικνύεται μέσα από την ενέργεια του συνόλου.

Λίγα λόγια για το Ον Off Στούντιο

Το στούντιο Ον Off βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας (Φειδιπίδου 22) και δημιουργήθηκε από την έκτακτη πια άναγκη να υπάρχει χώρος και χρόνος για καλλιτεχνική έρευνα. Αυτή η ανάγκη οδήγησε στην δύναμη και την μεγαλη απόφαση να γίνει αυτός ο χώρος υπαρκτός, με επικέντρωση στη συνύπαρξη καλλιτεχνών από το χώρο της μουσικής,του θεάτρου και της ποίησης (κινητικής και γραπτής) κυρίως και στην ανάγκη της διερεύνησης θεμάτων που αφορούν το παρελθόν,το τώρα και ίσως το μέλλον .

Ο χώρος φυσικά θα φιλοξενεί σεμιναριακούς κύκλους, πρόβες και παρουσιάσεις έργων . Όμορφο θα ήταν να ανανπέουν μέσα εκεί, άνθρωποι που ασχολούνται και απασχολούνται με την τέχνη και την μελέτη της ως παράδοση και μέλλον.

Το στουντίο είναι ένας ενιαίος χώρος 80 τμ που με πάρα πολύ δουλειά και καλή θεληση φτιάχτηκε για να μαζέψει τους ρομαντικούς, πιστούς, άπιστους, αυθόρμητους, καλλιτέχνες χωρίς σύνορα.

* Τηρούνται όλοι οι απαραίτητοι υγειονομικοί κανόνες .
* Ο χώρος είναι ευρύχωρος, αερίζεται συχνά και απολυμαίνεται

Απαραίτητη η κράτηση θέσης. Περιορισμένος αριθμός συμμετοχόντων.

*Ο κατώτατος αριθμός για την πραγματοποίηση του κύκλου είναι τα 4 άτομα και ο ανώτατος τα 10 για λόγους ασφαλείας (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας)
* Τηρούνται όλοι οι απαραίτητοι υγειονομικοί κανόνες .
* Ο χώρος είναι ευρύχωρος, αερίζεται συχνά και απολυμαίνεται