Μπορούν η αγάπη και ο θαυμασμός για έναν συνθέτη, το πάθος και η έρευνα γύρω από συγκεκριμένα έργα να εμπνεύσουν εντελώς νέες δημιουργίες; Η απάντηση είναι καταφατική. Ναι! Απόδειξη, η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Συνθέτες Συνθέτουν Συνθέτες.

Η βραδιά ανοίγει με το σπαρακτικό, εξάφωνο Ricercar του Μπαχ. Πρόκειται για την ενορχήστρωση του Άντον Βέμπερν, ο οποίος ανέδειξε ιδανικά την υψηλή πνευματικότητα του κειμένου, προσδίδοντας κάτι το βαθιά γήινο, συναισθηματικό και ανθρώπινο. Ακολουθεί, ο Θρήνος της Αριάδνης του Μοντεβέρντι. Η επεξεργασία για μεσόφωνο και ορχήστρα, έδωσε στον Καρλ Ορφ την ευκαιρία να «αναζητήσει το προσωπικό του στιλ μέσα από το έργο ενός μεγάλου Δασκάλου του παρελθόντος», όπως έλεγε. Η συναυλία κορυφώνεται με τον εμβληματικό Πουλτσινέλα του Ιγκόρ Στραβίνσκυ. Έργο που βασίζεται σε παρτιτούρες του Περγκολέζι, τις οποίες ο μοντερνιστής δημιουργός «ερωτεύτηκε» και τροποποίησε, εγκαινιάζοντας τη νεοκλασική περίοδό του. Σολίστ, η δημοφιλής μεσόφωνος Μαργαρίτα Συγγενιώτου. Στο πόντιουμ, επιστρέφει ο καταξιωμένος Βλαδίμηρος Συμεωνίδης.

Η βραδιά, πρόκειται να μαγνητοσκοπηθεί και θα μεταδοθεί διαδικτυακά (στο YouTube κανάλι αλλά και τη Σελίδα Facebook της Ορχήστρας), την Κυριακή 29.11, στις 20:30.

Το σχόλιο της σολίστ:

“Είναι κάποια έργα που σε στοιχειώνουν από τη στιγμή που τα πρωτακούς. Ο Θρήνος της Αριάδνης του Μοντεβέρντι είναι ένα από αυτά. Η σπαρακτική κραυγή μιας ερωτευμένης γυναίκας, που άφησε τον κόσμο της για να ακολουθήσει έναν άντρα και βρέθηκε εγκαταλελειμμένη σε μια ξένη χώρα. Μια ιστορία τόσο παλιά, αλλά και σύγχρονη συνάμα, ένα έργο δύσκολο όχι φωνητικά, αλλά ερμηνευτικά. Πώς μεταφέρεις την πραγματική συγκίνηση χωρίς μελοδραματισμούς, πώς μιλάς για την ψυχή των ανθρώπων σε μια τόσο δύσκολη και σκοτεινή εποχή;”

Το σχόλιο του μαέστρου:

“Το συγκεκριμένο πρόγραμμα μας δίνει την ευκαιρία για μία επίσκεψη στο “συνθετικό εργαστήριο” τριών πολύ σπουδαίων συνθετών του 20ου αιώνα: των Βέμπερν, Ορφ και Στραβίνσκυ, όπου τους παρατηρούμε να “συνομιλούν” με συναδέλφους τους της εποχής του Baroque. Ακούγοντας το αποτέλεσμα της συνομιλίας αυτής, έχει κανείς την αίσθηση πως η μουσική των Μπαχ, Μοντεβέρντι και Περγκολέζι έχει εγκαταλείψει την εποχή της και “αιωρείται” ανάμεσα σε τρεις αιώνες.”

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΓΙΟΧΑΝ ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΜΠΑΧ (1685 – 1750) – ΑΝΤΟΝ ΒΕΜΠΕΡΝ (1883 – 1945)
Φούγκα αρ.2 (Ricercar a 6) από τη Μουσική Προσφορά, BWV 1079

ΚΛΑΟΥΝΤΙΟ ΜΟΝΤΕΒΕΡΝΤΙ (1567 – 1643) – ΚΑΡΛ ΟΡΦ (1895 – 1982)
Θρήνος της Αριάδνης

ΙΓΚΟΡ ΣΤΡΑΒΙΝΣΚΥ (1882 – 1971)
Σουίτα από το μπαλέτο «Πουλτσινέλα»

ΣΟΛΙΣΤ
Μαργαρίτα Συγγενιώτου, μεσόφωνος

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Βλαδίμηρος Συμεωνίδης