Η 3η διοργάνωση του φεστιβάλ Contrast / Αντίθεση, που πραγματοποιεί το Μουεσίο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης θα λάβει χώρα το διάστημα Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2014. Ακολουθείται και πάλι η λογική της προηγούμενης διοργάνωσης, σύμφωνα με την οποία έχουμε επικεντρωθεί σε μεγάλες ομαδικές εκθέσεις / παραγωγές, που σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε σε διαφορετικές αίθουσες της πόλης την ίδια περίοδο.

Η συμμετοχή στις εκθέσεις είναι ανοιχτή σε κάθε ενδιαφερόμενο. Η επιλογή των έργων και ο σχεδιασμός των εκθέσεων θα γίνετε από τους αντίστοιχους επιμελητές, διακεκριμένους φωτογράφους – εκπρόσωπους φωτογραφικών φορέων. Το φεστιβάλ διοργανώνεται από την σύμπραξη πολλών φωτογραφικών δυνάμεων, με την πρωτοβουλία της Φωτογραφικής Ομάδας «Φωτοπόροι».

Η 3η διοργάνωση του φεστιβάλ είναι αφιερωμένη στους Νέους, με αφορμή την πραγματοποίησή της κατά το 2014, όπου η Θεσσαλονίκη θα είναι η Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα Νεολαίας. Σχεδιάζονται δύο εκθέσεις – παραγωγές με άξονα τους Νέους. Η πρώτη θα είναι μια ομαδική έκθεση νέων φωτογράφων (μέχρι 35 χρονών) με θέμα «Χρόνος» και αφορά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται οι νέοι τον χρόνο και την σχέση του με την στατική εικόνα. Η δεύτερη θα είναι μια ομαδική έκθεση με θέμα «…Με τον ανθό της νιότης», στην οποία θα παρουσιαστεί το πρόσωπο των νέων, μέσα από την ματιά σύγχρονων φωτογράφων. Οι υπόλοιπες εκθέσεις είναι ανεξάρτητες από την παραπάνω θεματική και αφορούν διαφορετικά θέματα, που περιγράφονται αναλυτικά παρακάτω.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΙΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Όσοι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν θα πρέπει να στείλουν μέχρι τις 30 Οκτωβρίου:
– Potrfolio 5 -10 φωτογραφιών (αποστολή με email, αρχεία jpeg, με μέγεθος περίπου 10Χ15 cm, 300 ppi)
– Τίτλο της σειράς (προαιρετικό για όσους θέλουν) στα Ελληνικά και στα Αγγλικά
– Κείμενο που να περιγράφει την δουλειά μέχρι 150 λέξεις (προαιρετικό για όσους θέλουν) στα Ελληνικά και στα Αγγλικά
– Βιογραφικό (σύμφωνα με το τυποποιημένο επισυναπτόμενο αρχείο) στα Ελληνικά και στα Αγγλικά

Συμμετοχή στα έξοδα του φεστιβάλ: Μετά την επιλογή των φωτογράφων, θα πρέπει ο κάθε συμμετέχοντας, να συμβάλει στα έξοδα της διοργάνωσης, καταβάλλοντας το ποσό των 10 ευρώ (για κάθε έκθεση στην οποία συμμετέχει) στον επιμελητή της έκθεσης.

Το ποσό αυτό αφορά τα παρακάτω έξοδα:
Αφίσα κοινή για όλες τις εκθέσεις
Πρόσκληση κοινή για όλες τις εκθέσεις
Εκτύπωση εισαγωγικού κειμένου του φεστιβάλ και κειμένου του επιμελητή για κάθε έκθεση 40Χ50 σε καπαφίξ
Εκτύπωση ονομάτων (ίσως και κειμένων) (20Χ30 cm) ανά portfolio
Μπουφές για κάθε έκθεση

Η επικοινωνία και οι αποστολές θα πρέπει να γίνονται απευθείας στους επιμελητές:
Τάσος Σχίζας: 2310638447, 6974898910, fotoporoi@gmail.com
Βασίλης Γιαγκόπουλος: 2310656925, 6979675319, v.giagkopoulos@gmail.com
Γιάννης Βουλγαράκης: 6972229143, johnvlk@mail.gr
Νίκος Μπέντας: 6977379865, bentasnick_foto@yahoo.gr
Βασίλης Καρκατσέλης: 6942860890, katselis@the.forthnet.gr
Ανδρέας Κατσάκος: 6944241177 a.katsakos@gmail.com

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ
Το φεστιβάλ θα υποστηριχθεί από την ιστοσελίδα του, όπου θα παρουσιάζεται αναλυτικά σε δύο γλώσσες (ελληνικά και αγγλικά) όλη η διοργάνωση. Παράλληλα θα σχεδιαστεί ένας δίγλωσσος κατάλογος, που θα περιέχει το σύνολο των εκθέσεων, θα παρουσιάζεται κάθε συμμετέχοντας σε δύο σελίδες με τις φωτογραφίες του και στο τέλος του καταλόγου θα υπάρχουν όλα τα βιογραφικά. Ο κατάλογος θα διανεμηθεί σε pdf μορφή και θα εκτυπωθεί σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων.

Το κόστος του καταλόγου θα εξαρτηθεί από τον αριθμό των συμμετεχόντων και από τα αντίτυπα που θα παραχθούν. Υπολογίζεται να κυμαίνεται από 8 ως 12 ευρώ ανά αντίτυπο. Το κόστος της έκδοσης θα καλύψουν όσοι συμμετέχοντες (και άλλοι ενδιαφερόμενοι) θελήσουν να αγοράσουν κάποια αντίτυπα. Θα ανακοινωθεί το τελικό κόστος που αναλογεί ανά αντίτυπο και θα μπορεί όποιος θέλει (αν θέλει – χωρίς καμία υποχρέωση), να παραγγείλει προπληρώνοντας τα αντίτυπα που επιθυμεί.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΚΘΕΣΕΩΝ – ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ:

«Χρόνος» ομαδική έκθεση νέων φωτογράφων (μέχρι 35 χρονών)
επιμέλεια: Τάσος Σχίζας, περιοδικό Φωτογραφικό Είδωλο
(2310638447, 6974898910, fotoporoi@gmail.com)

Ο χρόνος αποτελεί ένα από τα δύο βασικά δομικά συστατικά της φωτογραφίας. Η συνηθισμένη αντίληψη της φωτογραφίας και η καθιέρωσή της βασίζεται στην ακριβή αναπαραγωγική της ιδιότητα και στο πάγωμα του χρόνου. Οι περισσότερες φωτογραφίες παρουσιάζουν ένα κομμάτι της πραγματικότητας σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Πιο ασυνήθιστες φωτογραφίες επιχειρούν να ανατρέψουν το πάγωμα, δημιουργώντας μ’ αυτόν τον τρόπο, εικόνες που πραγματεύονται εντονότερα την έννοια του χρόνου. Κάθε φωτογραφία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον χρόνο τεχνικά (διάρκεια έκθεσης) και θεματικά (αναφορά σε μια χρονική περίοδο ή στιγμή και σε πράγματα που μεταβάλλονται).

Η έκθεση «Χρόνος» έχει σκοπό την δημιουργία μιας παραγωγής, που θα παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται οι νέοι την έννοια του χρόνου και την σχέση του με την στατική εικόνα.

Θέματα προς εξερεύνηση αποτελούν το παλιό και το νέο, οι μεταβολές στο περιβάλλον, η φθορά στα φωτογραφικά υλικά, η κίνηση, αλλά και η ακινησία, οι σειρές διαδοχής εικόνων (sequence), αντικείμενα που μετρούν ή σχετίζονται με τον χρόνο κ.τ.λ.

Η έκθεση αφορά νέους φωτογράφους με όριο ηλικίας τα 35 χρόνια. Κάθε φωτογράφος που ενδιαφέρεται να συμμετέχει στην έκθεση, θα πρέπει να στείλει ένα portfolio με ενιαία λογική, που θα παρουσιάζει την προσωπική του τοποθέτηση πάνω στο θέμα.

«…ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΘΟ ΤΗΣ ΝΙΟΤΗΣ»
επιμέλεια: Βασίλης Γιαγκόπουλος, Φωτογραφική Ομάδα «Φωτοπόροι»
(2310656925, 6979675319, v.giagkopoulos@gmail.com)

Οι φωτογραφίες που θα προταθούν πρέπει να χαρακτηρίζονται από την έντονη παρουσία της νεότητας σε όλες της τις εκφάνσεις καθώς και από τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει αυτή η ηλικιακή ομάδα. Δεν έχει σημασία εάν πρόκειται για φωτογραφία δρόμου, στούντιο, στιγμιότυπα εκδηλώσεων ή οτιδήποτε άλλο. Αρκεί να εντάσσονται σε μια συμπαγή ενότητα θεματολογίας και ύφους ώστε να καθίσταται άμεση η επαφή του κοινού με την εκάστοτε πρόταση του φωτογράφου (ας μην ξεχνάμε ότι η έκθεση είναι ομαδική και άρα η συμπύκνωση καθίσταται αναγκαία).

Προαπαιτούμενο η καλή ποιότητα της δουλειάς καθώς και ο περιορισμός του αριθμού των φωτογραφιών της πρότασης (portfolio) στο ύψος που ορίζει η ανακοίνωση.

Όσον αφορά τον τίτλο της έκθεσης, πρόκειται για απόσπασμα από το λυρικό επίγραμμα του Μίνερμου, που στην ολοκληρωμένη μορφή του αναφέρεται ως «Λίγο καιρό χαιρόμαστε με τον ανθό της νιότης» (μετάφραση : Μ. Ι. Μπαχαράκης).

ΣΧΕΣΕΙΣ
επιμέλεια: Γιάννης Βουλγαράκης, Φωτογραφική Ομάδα Φωτόγραμμα
(6972229143, johnvlk@mail.gr)

Ζούμε σε μία εποχή κρίσεων, οικονομικών και άλλων. Σε αυτές τις άλλες νομίζω ότι μπορεί κάποιος να εντάξει και το θέμα των «σχέσεων» με μία ευρεία έννοια.

Είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός ότι καθημερινά οι «σχέσεις» που υπάρχουν αλλά και αυτές που δημιουργούνται αλλάζουν ραγδαία, διαρρηγνύονται, επαναπροσδιορίζονται και κάποιες φορές μεταμορφώνονται, κάτω από το πρίσμα των γενικότερων αλλαγών της σύγχρονης ζωής και της έντονης επιρροής της νέας τεχνολογίας.

Σε μια προσπάθεια λοιπόν έναρξης καταρχήν μιας ευρύτερης συζήτησης γύρω από αυτό το θέμα και δεύτερον μίας εκ νέου διερεύνησής του στο σήμερα, θέτουμε σαν καλλιτεχνική αφορμή και θεματικό πλαίσιο για την δημιουργία μιας φωτογραφικής σειράς, ενός portfolio, τις «σχέσεις» αποσκοπώντας στην αναζήτηση ενός ουσιαστικού και αληθινού για μας Φωτογραφικού λόγου ο οποίος θα επιδιώξει να καταδείξει με την χρήση του φωτογραφικού μέσου τις ποικίλες πτυχές του εν λόγω θέματος.

Μιλώντας για σχέσεις αναφερόμαστε πρωτίστως στις ανθρώπινες, δηλαδή αυτές που διαμορφώνονται ανάμεσα σε δύο ή και περισσότερους ανθρώπους και μπορεί να είναι οικογενειακές, φιλικές, κοινωνικές, επαγγελματικές, ερωτικές, ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικών πολιτισμών αλλά και σε εκείνες που δημιουργούνται ανάμεσα σε ανθρώπους και σε άλλα έμβια όντα.

Επίσης είναι εξίσου ενδιαφέρον εάν κάποιος θελήσει να αναφερθεί σε σχέσεις άλλες εκτός από αυτές που ήδη αναφέραμε και που μπορεί να εξελίσσονται σε άλλα πεδία ή σε αυτές που αναπτύσσονται ανάμεσα σε αντικείμενα και τις ιδιότητές τους ή ακόμα και σε αυτές που ίσως να προκύπτουν μέσα από την ιδιότυπη σχέση παρατηρητή και συστημάτων. Σχέση που αποτελεί μια ιδιαιτερότητα και της ίδιας τις φωτογραφικής τέχνης κάποιες φορές.

ΠΟΤΑΜΟΙ
επιμέλεια: Νίκος Μπέντας, Photo Art Thessaloniki
(6977379865, bentasnick_foto@yahoo.gr)

Οι ποταμοί αποτελούν κομμάτι του οικοσυστήματος όπου οι κλιματολογικές αλλαγές έχουν αρχίσει να γίνονται αισθητές. Συμβάλουν στην ανθρώπινη ζωή, αποτελούν βασικό κομμάτι της ανθρώπινης ασφάλειας, της δραστηριότητας και συντηρούν την ζωή στον πλανήτη. Στους ποταμούς και τα δέλτα ζει πλήθος φυτών και ζώων, καθώς και ο άνθρωπος.

Στο θέμα περιλαμβάνεται ότι έχει σχέση με τους ποταμούς, όπως η διαβίωση σε αυτούς, οι δραστηριότητες, η βιοποικιλότητα, η χλωρίδα, η πανίδα, οι καλλιέργειες γύρω τους, τα ήθη και τα έθιμα που αφορούν τη ζωή εκεί, η ύδρευση των κατοικημένων περιοχών, η άρδευση των καλλιεργούμενων εκτάσεων, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η μετακίνηση ανθρώπων, εμπορευμάτων, ιδεών και ότι συνδέεται με αυτούς, με σκοπό να δοξάσει την δύναμη και την προσφορά τους.

Η αποτύπωση μπορεί να περιλαμβάνει καταστάσεις, τρόπο ζωής, ύπαρξη, συνήθειες και καθετί που μπορεί να περιγράψει ο φωτογράφος με ένταση στην εικόνα ή με γλαφυρό τρόπο, που να αποδίδει την έννοια «Ποταμοί» και να είναι σύγχρονη, με αναφορές στο σήμερα.

Τα έργα πρέπει να είναι πρωτότυπα και να έχουν εικαστική και φωτογραφική βαρύτητα. Να αποτελούν αυτόνομα έργα, που να μην χρίζουν την ανάγκη της τεχνικής της σεκάνς.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
επιμέλεια: Βασίλης Καρκατσέλης, Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
(6942 860890, katselis@the.forthnet.gr)

Προσωπική Φωτογραφία (Η ιδιαιτερότητα της προσωπικής ματιάς, της προσωπικής προσέγγισης, καταγραφής και απόδοσης στο χαρτί).
Ζητούμενο είναι οι ξεχωριστές δουλειές και όχι μεμονωμένες φωτογραφίες, ότι και αν έχει να πει αυτό. Στην μεγάλη ομαδική έκθεση, ο καθένας συμμετέχει με μία μικρή ατομική έκθεση. Θα στηθεί μία διαθεματική έκθεση, με ξεχωριστές, όμως, εσωτερικές γραφές.

Το θέμα της έκθεσης είναι η ίδια η φωτογραφία και η μοναδικότητά της σαν ιδιαίτερο μέσον έκφρασης. Μέσον έκφρασης σημερινό με αυθεντικές γραφές και όχι συναισθηματικά αναμασήματα φωτογραφιών και τάσεων του προηγούμενου αιώνα. Το θέμα δεν είναι το θέμα, αλλά η απάντηση του καθένα στο γιατί φωτογραφίζει σήμερα και πως, η αυτογνωσία επάνω στο τι πρόσθετο, τι μοναδικό, τι ξεχωριστό έχουν οι εικόνες του από όλες τις άλλες.

Ζητούμενο είναι να αποδειχτεί από τον κάθε συμμετέχοντα η μοναδικότητα του φωτογράφου και του έργου του, σαν ιδιαίτεροι ενδιάμεσοι μεταξύ της δημιουργικής ιδέας, του γύρω μας, πραγματικού ή όχι, κόσμου, μέσω μίας οπωσδήποτε διακριτής γραφής και ενός διακεκριμένου τρόπου διατύπωσης αυτών. Αν η φωτογραφία είναι τέχνη, πρέπει να το αποδεικνύει με το έργο των δημιουργών του εκάστοτε σήμερα.

Σκοπός της έκθεσης είναι να διαγνώσουμε την καινούργια φωτογραφία, την φωτογραφία του 21ου αιώνα. Και σε επίπεδο φόρμας (φωτογραφικής γραφής) και σε επίπεδο περιεχομένου (ταυτότητας). Αυτό μεταφράζεται σε φρέσκια και δυνατή φωτογραφία. Φρέσκια, όχι υποχρεωτικά μόνο στο επίπεδο του πρωτοπαρουσιαζόμενου θέματος ή του τρόπου παρουσίασης, γιατί δεν είμαστε άνευ λόγου φορμαλιστές.

Οι φωτό του καθένα πρέπει να έχουν έναν συγκεκριμένο και μοναδικό λόγο για να υπάρχουν, να αποτελούνται από ένα σφιχτό portfolio (από 5 έως 30 φωτό) και να μην το έχει κανείς άλλος. Δεκτές και συνεργασίες.

Προσωπική φωτογραφία είναι αυτό που κανείς άλλος δε μπορεί να φωτογραφίσει, παρά μόνο εσύ.

ΌΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΡΟΜΟΣ
Ανδρέας Κατσάκος, διαδικτυακό φωτογραφικό περιοδικό fmag
(6944241177 a.katsakos@gmail.com)

Ο “δρόμος” αποτελεί συνήθως το περιβάλλον στο οποίο ο φωτογράφος κινείται και αποτυπώνει τον πραγματικό κόσμο μέσα από τη δική του αντίληψη για αυτόν.

Παρόλα αυτά, η φωτογραφία δρόμου δεν μπορεί να κλειστεί στα στενά πλαίσια ενός ορισμού, καθώς χαρακτηρίζεται από την ευρύτητα και την πολλαπλότητα των προσεγγίσεων της.

Ο φωτογράφος κινείται σε δημόσιους χώρους με ανθρώπινη παρουσία χωρίς να γνωρίζει ή να έχει προσχεδιάσει τις περισσότερες φόρες το τι θα φωτογραφήσει.

Τα θέματα που προκύπτουν, όντας συλλογικές εμπειρίες μιας φαινομενικά αδιάφορης καθημερινότητας, αντλούν το ενδιαφέρον τους όχι τόσο από το πραγματικό όσο από το φωτογραφικό γεγονός.

Αυτή η μετάβαση, από το πραγματικό στο φωτογραφικό, συμβαίνει μέσω της αδιόρατης παρουσίας του ίδιου του φωτογράφου, μέσω της δικής του παρεμβολής.

Αυτό είναι και το σημείο απ’ όπου η φωτογραφία δρόμου αντλεί τη δυσκολία και συνάμα τη γοητεία της. Από το ότι η επιτυχία της εξαρτάται από την ικανότητα του φωτογράφου να «δει» και να αποτυπώσει ταχύτατα με το δικό του τρόπο, το απρόσμενο και το τυχαίο που γεννιέται στον δρόμο.

Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιάσει ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα δουλειάς από Έλληνες φωτογράφους που ασχολούνται με την φωτογραφία δρόμου.