Ένα project υποκριτικής και έρευνας, το οποίο ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2019 με μια σειρά από προσεγγίσεις των έργων του σπουδαίου κωμωδιογράφου της αρχαιότητας από δυο γκρουπ ηθοποιών και αντίστοιχους σκηνοθέτες που προέκυψαν από ακροάσεις και ως αποτέλεσμα θα παρουσιάσουν τις Θεσμοφοριάζουσες (σκηνοθεσία: Πάνος Λουκαΐδης) και τη Λυσιστράτη (σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαραβέλιας), τον ερχόμενο Ιούνιο.

Με εργαλεία τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την ευρηματικότητα τους, οι δύο θίασοι εμπνέονται από το αριστοφανικό σύμπαν και το αναπλάθουν με σύγχρονη ματιά. Όχι για ορχήστρα αρχαίου θεάτρου ούτε για ιταλική σκηνή αλλά για το σύγχρονο κλειστό θεατρικό χώρο της οδού Ακάδημου 13 στο Μεταξουργείο, το οποίο φιλοξενεί τις πρόβες και την παρουσίαση των δύο αυτών παραστάσεων, το σημαντικότερο όμως, αναλαμβάνει να καλύψει πλήρως την παραγωγή τους.

Με τα πιο απλά υλικά, σκηνικά και κοστούμια από το φροντιστήριο του θεάτρου, οι δύο θίασοι θα μας ξαναπούν με απόλυτη ελευθερία και χωρίς θεατρικούς περιορισμούς, τις ιστορίες του σπουδαίου ποιητή και θα αναδείξουν το νόημα τους. Ένας Αριστοφάνης αλλιώτικος, ένας Αριστοφάνης όπως τον καταλαβαίνουμε σήμερα, ξαναδιαβάζοντας τον κι επινοώντας την παρουσίαση του με τολμηρότητα και αναπάντεχους τρόπους.
Tο «Από Μηχανής» Θέατρο μέσα από την ολοκληρωμένη αυτή καλλιτεχνική διαδικασία (ακρόαση-πρόβα-παράσταση), μετατρέπεται σε τόπο συνάντησης, εκπαίδευσης, σκηνικής εμπειρίας και προπαντός ανάδειξης νέων φωνών ενώ με τις παραγωγές Θεσμοφοριάζουσες και Λυσιστράτη που θα παρουσιαστούν, ο θεσμός του «Summer Stock Theatre» έρχεται όχι μόνο να δώσει ευκαιρίες στους νέους δημιουργούς, αλλά να προτείνει μια φρέσκια προσέγγιση για τα θεατρικά πράγματα.

Μια ιδέα του Χρήστου Παρίδη (δημοσιογράφος/curator θεάτρου), ο οποίος σε συνεργασία με το «Από Μηχανής» Θέατρο, αναλαμβάνει την καλλιτεχνική επιμέλεια του «ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ Summer Stock Theatre-ΑΡΙΣΤΟφΑΝΗΣ ΑΛλΙΩΣ project».

ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ

Από τις 15 Ιουνίου έως τις 13 Ιουλίου
Κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο στις 21.00μμ

Εν μέσω του Πελοποννησιακού Πολέμου, η Λυσιστράτη πείθει τις γυναίκες της Αθήνας και της Σπάρτης να κάνουν αποχή από τα «συζυγικά τους καθήκοντα», ώστε να παύσει ο πόλεμος μεταξύ των δύο πόλεων. Την ίδια ώρα οι γυναίκες καταλαμβάνουν την Ακρόπολη, εκεί όπου βρίσκεται το δημόσιο ταμείο, το οποίο χρηματοδοτεί τις πολεμικές επιχειρήσεις. Όλες οι προσπάθειες των ανδρών είτε να ανακαταλάβουν την Ακρόπολη είτε να πείσουν τις γυναίκες τους να γυρίσουν στις συζυγικές τους κλίνες, αποτυγχάνουν παταγωδώς. Έπειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις, η ειρήνη επιτυγχάνεται στο τέλος και επισφραγίζεται με μια μεγάλη διονυσιακή γιορτή.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Δέκα ερμηνευτές της νέας γενιάς του θεάτρου, συναντιούνται για να αφηγηθούν από σκηνής μια ιστορία με αφορμή το μύθο της Λυσιστράτης. Μια ιστορία για γυναίκες που επιχειρούν να κάνουν πολιτική, παίρνοντας τα ηνία της πόλης στα χέρια τους. Σε αυτήν την σκηνική εκδοχή του αριστoφανικού μύθου, η Λυσιστράτη δεν είναι ένα πρόσωπο ή δεν είναι ένα μόνο πρόσωπο. Είναι η σπίθα που γίνεται φλόγα μέσα σε κάθε γυναίκα που φοβάται να ορθώσει το ανάστημά της σε κάθε τόπο και κάθε εποχή. Η ελαφρότητα και η αφέλεια στην οποία έχουν βυθιστεί οι γυναίκες για να υποφέρουν τα δεινά του πολέμου, ανατρέπονται από την αποφασιστικότητα και την μαχητικότητα που τους ξυπνά η Λυσιστράτη. Αυτή γίνεται η αφορμή για να βρουν εκείνες το θάρρος να «ανέβουν στο βήμα», για να πάψουν να εθελοτυφλούν, να κωφεύουν, να καμώνονται πως δεν αισθάνονται, να μιλήσουν για τις ρωγμές τους, να εκτεθούν, να θρηνήσουν. Η ευθύβολη και σκωπτική γραφή του Αριστοφάνη που συνυφαίνει το κωμικό με το ποιητικό, κάνει τόσο ζωντανές τις ανθρώπινες αντανακλάσεις μέσα στην ιστορία καθιστώντας το έργο του τόσο σύγχρονο και σημερινό, ώστε να αξίζει τον κόπο να αναζητούμε τις αναγνώσεις του μέσα στα συμφραζόμενα της εποχής μας.» —

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαραβέλιας
Σκηνικά-κοστούμια: Όλγα Σαλιώρα
Μουσική: Άγγελος Καλογιάννης
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Επιμέλεια κίνησης: Χρυσηίς Λιατζιβίρη
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Χριστοδουλίδου
Φωτογραφίες-Trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας

Παίζουν:
Ειρήνη Αμανατίδου, Μαρία Ελευθεριάδου, Ελισάβετ Δελακά, Νίκος Δήμας, Γιώτα Καλλίνη, Κατερίνα Καλουμένου, Κωνσταντίνος Μυλωνάς, Άρης Ηλίας Τοπάλογλου, Κατερίνα Χριστοδουλίδου

ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ

Από τις 16 Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου
Κάθε Τετάρτη, Παρασκευή & Κυριακή στις 21.00μμ

Οι γυναίκες τελώντας την μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, αποφασίζουν να τιμωρήσουν τον Ευριπίδη επειδή στα έργα του τις δυσφημίζει. Ο ίδιος ταραγμένος προσπαθεί να αποτρέψει τον κίνδυνο αποστέλλοντας στην γιορτή τον Μνησίλοχο ντυμένο γυναικεία για να τον υπερασπιστεί. Αρχικά προσχηματικά επιτίθεται και εκείνος στον Ευριπίδη ωστόσο έπειτα τον υποστηρίζει με το επιχείρημα πως και οι ίδιες οι γυναίκες είναι υπεύθυνες για ακόμα περισσότερα από όσα τους προσάπτει ο τραγικός ποιητής. Αγανακτισμένες οι γυναίκες του Χορού μαθαίνουν από τον Κλεισθένη πως κάποιος άνδρας με γυναικεία περιβολή κυκλοφορεί ανάμεσά τους. Ο Μνησίλοχος αποκαλύπτεται και κατηγορείται για παραβίαση τελετουργικών κανόνων ενώ ο Ευριπίδης, στην προσπάθεια να σώσει τον υπερασπιστή του, εμφανίζεται στην γιορτή των Θεσμοφορίων και ζητά από τις γυναίκες να απελευθερώσουν τον Μνησίλοχο με την υπόσχεση ότι ο ίδιος θα σταματήσει να τις κακολογεί.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Σημαντικά βήματα για την κατοχύρωση μιας ισότιμης θέσης της γυναίκας έχουν γίνει. Είναι όμως αρκετά; Όχι. Η γυναίκα εξακολουθεί να νιώθει ότι πρέπει να προσπαθήσει λίγο περισσότερο, να παλέψει λίγο περισσότερο για να εξασφαλίσει τη θέση που δικαιούται. Το όραμα για μια κοινωνία ισοτιμίας δεν έχει εκπληρωθεί κι έτσι η γυναίκα-μητέρα, εργαζόμενη, σύζυγος, σύντροφος δίνει την καθημερινή της μάχη για να διεκδικήσει τα αυτονόητα, μια μάχη στην οποία δεν είναι η μόνη αλλά που τη δίνουν κι άλλες ομάδες πολιτών οι οποίοι επίσης δεν κατέχουν ισάξιο μερίδιο στην λειτουργεία της Πολιτείας. Στην δική μας προσέγγιση, γυναικείοι ρόλοι και Χορός γίνονται ένα κι εκείνο που τους ενώνει είναι ακριβώς αυτό: η κοινή μάχη. Τι έχουν να πουν οι Θεσμοφοριάζουσες σήμερα; Τα πάντα.

Όπως άλλωστε κάθε κλασικό έργο. Ο Αριστοφάνης στις Θεσμοφοριάζουσες παίζει ετυμολογικά με τα γυναικεία ονόματα. Οι γυναίκες στέκονται απέναντι στους άντρες ως ένας καθρέφτης που αντανακλά τις αδυναμίες του «ισχυρού φύλου» και τις επιστρέφει μεταμορφωμένες σε σεμνότητα κι αρετή. Αυτόν ακριβώς τον καθρέφτη αναζητώ κι εγώ σε ένα σήμερα που αντίστοιχες «αντανακλάσεις» ίσως να μας πάνε όλους κι όλες ένα βήμα παραπέρα, ένα βήμα πιο κοντά.

Συντελεστές παράστασης:

Σκηνοθεσία: Πάνος Λουκαΐδης
Μετάφραση: Τάσος Ρούσσος
Σκηνικά-κοστούμια: Ειρήνη Πετράκη
Μουσική: Άγγελος Καλογιάννης
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Επιμέλεια κίνησης-χορογραφίες: Χρυσηίδα Λιατζιβίρη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ειρήνη Πετράκη
Φωτογραφίες-Trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας

Παίζουν:
Γιώργος Δουργούτης, Σοφία Κεσίδου, Ευανθία Κιάκο, Αγγελική Κιντώνη, Μυρτώ Μπέρνχαρντ, Ειρήνη Τζαβάρα, Θωμάς Χαβιανίδης, Κωνσταντίνος Ψυχογιός