Η έκθεση με τίτλο “somata” συνδυάζει 2 φωτογραφικά θέματα πάνω στα οποία δουλεύει για πάνω από 15 χρόνια ο Ελληνο-Ελβετός καλλιτέχνης Stephan Brauchli: καλλιτεχνικό γυμνό και αφηρημένα σχήματα καπνού.

Ορισμός: soma
1. Ελληνικά: Σώμα, πληθυντικός: Σώματα (somata) • το σώμα ως κάτι ξεχωριστό από την ψυχή, το μυαλό και το πνεύμα.
2. Σόμα Σανσκριτικά: सोम • το ποτό των Θεών (Βεδική θρησκεία των Ινδών).

1. – Σώμα. Η φυσική δομή, συμπεριλαμβανομένων των οστών, της σάρκας και των οργάνων, ενός ανθρώπου ή ενός ζώου. Ένα υλικό αντικείμενο.

Η αντανάκλαση του φωτός πάνω σε ένα σώμα είναι εκείνη που το καθιστά ορατό. Η φωτογραφία ετυμολογικά σημαίνει «γράφω με φως», (σύλληψη με το φως) αλλά αυτό είναι δυνατό μόνο με τη συμμετοχή ενός ή περισσότερων σωμάτων. Για παράδειγμα, καθώς τα μικροσκοπικά σωματίδια καπνού διασχίζουν το μονοπάτι του φωτός, το αντανακλούν καθιστώντας έτσι την στήλη του καπνού ορατή στα μάτια μας. Με μια προσεκτική ματιά αποκαλύπτονται επίσης χρώματα που προκύπτουν από το εισερχόμενο φως που διαθλάται υπό διαφορετικές γωνίες. Ο ιριδισμός είναι ιδιαίτερα έντονος με φούσκες σαπουνιού λόγω των πολύ λεπτών στρώσεων σωματιδίων σαπουνιού και νερού ή με το μετάξι λόγω της τριγωνικής του δομής που θυμίζει πρίσμα.

2. – Σόμα. Ένα μεθυστικό ποτό που παρασκευαζόταν από ένα φυτό και χρησιμοποιούταν στη βεδική τελετουργία. Στην αρχαία Βεδική θρησκεία των Ινδών πιστεύεται ότι ήταν το ποτό των θεών.

Η Σόμα ήταν ένα βεδικό τελετουργικό ποτό μεγάλης σημασίας για τους πρώτους Ινδούς. Παρασκευαζόταν από ένα φυτό (ενδεχομένως τον αμανίτη). Ενώ, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, το αντίστοιχο νέκταρ αμβροσίας μπορούσε να καταναλωθεί μόνο από τους θεούς, η σόμα μπορούσε να καταναλωθεί και από ανθρώπους για να τους φέρει πιο κοντά στη σφαίρα των θεών. Εκτός από τις παραισθησιογόνες ιδιότητες της, η σόμα λέγεται ότι ήταν ένα πολύ εύγευστο αφροδισιακό και παράλληλα χάριζε θάρρος στους πολεμιστές πριν από τη μάχη. Λέγεται ότι ήταν η ψυχή όλων των πλασμάτων, ο χυμός των φυτών, το αίμα των θεών, των ανθρώπων και των ζώων.

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση somata αφορούν τουλάχιστον έναν από τους παραπάνω ορισμούς. Τα σαγηνευτικά ερωτικά οράματα εναρμονίζονται με τις σουρεαλιστικές εμφανίσεις του καπνού και συνδυάζουν αφροδισιακές με ψευδαισθητικές εικόνες, σαν οι ίδιοι οι θεατές της έκθεσης να ήταν υπό την επήρεια της σόμα.

Stephan Brauchli

Ο Ελληνό-Ελβετός Stephan Brauchli απο την ελληνική πλευρά είναι απόγονος της οικογένειας Θεοτόκη από την Κέρκυρα και από την ελβετική πλευρά από την οικογένεια Brauchli από τη Βέρνη. Ο Stephan μεγάλωσε στη Ζυρίχη της Ελβετίας και σπούδασε μηχανολογία στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ώστιν. Μετά την απόκτηση του μεταπτυχιακού του διπλώματος, εργάστηκε ως σύμβουλος πληροφορικής σε διάφορα προτζεκτ σε όλη την Αμερική. Ο Stephan είναι αυτοδίδακτος φωτογράφος και πιστεύει στην αμεταποίητη φωτογραφία. Πραγματοποίησε την πρώτη του έκθεση φωτογραφίας με γυμνά εκτεθειμένα στο υπεριώδες φως, το 2001 στη γκαλερί Pro-jex στο Ώστιν του Τέξας. Η σαν-όνειρο ποιότητα του υπεριώδους φωτός τον γοήτευσε και σύντομα άρχισε να πειραματίζεται με την αφηρημένη φωτογραφία καπνού. Το 2006 ο Stephan επέστρεψε στην Ελβετία όπου ξεκίνησε να εργάζεται στην τράπεζα Vontobel AG. Παρά την πλήρη απασχόλησή του στη Vontobel, ο Stephan καταφέρνει να ακολουθήσει το πάθος του, ταξιδεύοντας σε απομακρυσμένους προορισμούς για να φωτογραφίσει άγρια ζώα, τοπία και ανθρώπους.

Σημείωση: Ο προ δύο γενεών θείος του Stephan, ο Κερκυραίος συγγραφέας Κωνσταντίνος Θεοτόκης (1872-1923), μετέφρασε το «Νάλας και Νταμαγιάντη», ένα κεφάλαιο από τα Μαχαμπαράτα (ινδικό έπος – λογοτεχνικό έργο), από τα σανσκριτικά στα ελληνικά. Το διάσημο σανσκριτικό έπος λέγεται ότι έχει επίσης Βεδική προέλευση, οπότε δεν είναι απίθανο ο Κωνσταντίνος να γνώριζε επίσης τις ιδιότητες της σόμα.