Είναι μια σειρά αυτοπροσωπογραφιών στις οποίες η Σίντι Σέρμαν με δεξιοτεχνία κάνει κολάζ και αποδομεί το ίδιο της το πρόσωπο, φιλοτεχνώντας χαρακτήρες που ταράζουν, καθώς γελούν, συστρέφονται, λοξοκοιτάζουν και κάνουν γκριμάτσες μπροστά στην κάμερα. Ηθελημένα, η Σέρμαν αφαιρεί κάθε είδους φόντο, εστιάζοντας μόνο στο πρόσωπο και συνδυάζοντας παραδοσιακή φωτογραφία με ψηφιακές τεχνικές επέμβασης αναδεικνύει τα περίτεχνα επίπεδα και την ευπλαστότητα του εαυτού.

Για πάνω από τέσσερις δεκαετίες, οι φωτογραφίες της Σέρμαν εμβαθύνουν στα θέματα της αναπαράστασης και ταυτότητας μέσα στα σύγχρονα μέσα. Στην έκθεση στη Hauser & Wirth, η Σίντι Σέρμαν έχει τον ρόλο και του φωτογράφου και του μοντέλου, αποτινάζοντας τη συνήθη δυναμική μεταξύ καλλιτέχνη και θέματος.

Βιογραφικό της Σίντι Σέρμαν:

Η Σίντι Σέρμαν (Cindy Sherman) γεννήθηκε το 1954 στο Glen Ridge του New Jersey. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Τα έργα της αποτελούνται σχεδόν αποκλειστικά από φωτογραφικά αυτοπορτρέτα, μέσα στα οποία απεικονίζει γυναικείους χαρακτήρες -αληθινούς ή φανταστικούς- σε διάφορα περιβάλλοντα. Η δυνατότητά της να μεταλλάσσεται ραγδαία από τη μία φωτογραφία στην άλλη και η αποδόμηση της γυναικείας απεικόνισης μέσα στην χολιγουντιανή ή ποπ κουλτούρα, την έχουν κατατάξει ως μία από τις πιο ενδιαφέρουσες προσωπικότητες της σύγχρονης τέχνης.

Έχοντας αναδειχθεί στα τέλη της δεκαετίας του 1970 με την ομάδα Pictures Generation μαζί με καλλιτέχνες όπως η Sherrie Levine, ο Richard Prince και η Louise Lawler, σπούδασε τέχνη στο Buffalo State College το 1972 όπου έστρεψε την προσοχή της στη φωτογραφία.

Επηρεασμένη από γυναικείους ρόλους σε σινεφίλ ταινίες ή σε επιτυχημένες B-movies της εποχής, δημιούργησε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 μία σειρά ασπρόμαυρων φωτογραφιών του πολλαπλού εαυτού της, υπό τον τίτλο “Untitled Film Stills” (1977-1980) σαν μια καταγραφή της θηλυκότητας σε μέσα, όπως αυτό του κινηματογράφου. Η σειρά των φωτογραφιών αυτών περιέχει πάνω από 70 διαφορετικές λήψεις και είναι μια άμεση αναφορά σε έργα μεγάλων σκηνοθετών της 7ης τέχνης. Η ίδια η Cindy Sherman μοιάζει να βρίσκεται κρυμμένη -σε κοινή θέα- πίσω από τις θρυμματισμένες και, πολλές φορές, προβληματικές γυναικείες προσωπικότητες που έχουν δημιουργηθεί από άνδρες καλλιτέχνες.

Συνέχισε να διοχετεύει και να αναδομεί γνώριμες προσωπικότητες , συχνά με ανησυχητικό τρόπο. Το 1981, δημιούργησε τα “Centerfolds” της, μια σειρά φωτογραφιών εμπνευσμένων από ανδρικά ερωτικά περιοδικά.

Σφιχτά κομμένες και έγχρωμες, οι εικόνες της, δείχνουν τους χαρακτήρες της σε ευάλωτες και διφορούμενες καταστάσεις. Από τα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας του 1980, η εικαστική γλώσσα της άρχισε να εξερευνά τις πιο γκροτέσκες πτυχές της ανθρωπότητας μέσα από το πρίσμα του τρόμου και του άθλιου, όπως φαίνεται σε έργα της σειράς “Fairy Tales and Disasters” (1985-89). Στις περισσότερες φωτογραφίες χρησιμοποίησε κούκλες και ψεύτικα προσθετικά μέλη, επιχειρώντας να δημιουργήσει ένα τρομακτικό σύμπαν.

Την περίοδο 1989-1990 παρουσίασε την σειρά “History Portraits” με 35 μεγάλες έγχρωμες φωτογραφίες όπου ποζάρει η ίδια ανανεώνοντας διάσημα ευρωπαϊκά πορτρέτα του 15ου έως και του 19ου αιώνα.

Στη σειρά “Sex Pictures”(1992) χρησιμοποίησε πάλι κούκλες και ψεύτικα προσθετικά μέλη και παρουσίασε φωτογραφίες με σεξουαλικές στάσεις, αναδημιουργώντας —και τροποποιώντας παράξενα— την πορνογραφία.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, έχει χρησιμοποιήσει την ψηφιακή τεχνολογία για να χειραγωγήσει περαιτέρω τη λίστα των χαρακτήρων της. Για τη σειρά “Clown” (2003) πρόσθεσε ψυχεδελικά σκηνικά που είναι ταυτόχρονα παιχνιδιάρικα και απειλητικά. Στο “Society Portraits” (2008) χρησιμοποίησε μια πράσινη οθόνη για να δημιουργήσει ένα μεγαλειώδες περιβάλλον για τις γυναίκες των ανώτερων βαθμίδων της κοινωνίας. Στη σειρά της “Flappers” (2016), ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με την διαδικασία γήρανσης των σταρ του Χόλιγουντ της δεκαετίας του 1920.

Το 2017, άρχισε να χρησιμοποιεί το Instagram για να ανεβάζει πορτρέτα που χρησιμοποιούν μια σειρά από εφαρμογές ρύθμισης προσώπου. Αποπροσανατολιστικές και παράξενες, οι αναρτήσεις υπογραμμίζουν τον διαχωρισμό του Instagram από την πραγματικότητα και τη διάσπαση του εαυτού στη σύγχρονη κοινωνία.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Untitled #652, Cindy Sherman, 2023, Gelatin silver print and chromogenic color print, 101.6 x 75.6 cm / 40 x 29 3/4 in | Hauser & Wirth

Πηγές: ΑΠΕ, Hauser & Wirth, Wikipedia