Ο άλλοτε φοιτητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Σεραφείμ Ράδης, ενθουσιασμένος, όπως δηλώνει, από «την παρέα, τον χαβαλέ και το ωραίο κλίμα», πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με το θέατρο. Σήμερα συμμετέχει στην παράσταση Η Αρχή του Αρχιμήδη που ανεβαίνει στο Skrow Theater σε σκηνοθεσία του φίλου και δασκάλου του, όπως τον αποκαλεί, Βασίλη Μαυρογεωργίου. Η παράσταση με αφετηρία ένα «απρεπές φιλί» από τον δάσκαλο κολύμβησης, ξετυλίγει ένα κουβάρι δύσκολων θεμάτων, όπως η παιδεραστία, οι φασιστικές αντιδράσεις, οι προκαταλήψεις και οι φοβίες.

Με αφορμή τον ρόλο του ως ο εξαγριωμένος πατέρας ενός παιδιού που είναι συναθλητής με το αγόρι που δέχεται αυτό το αμφιλεγόμενο φιλί, ο Σεραφείμ Ράδης μας μιλάει για το έργο, τους σημερινούς γονείς, αλλά και ζητήματα της ελληνικής επικαιρότητας όπως η δολοφονία του κοριτσιού στη Ρόδο και του Ζακ Κωστόπουλου.


-Αρχικά, τι σας τράβηξε στο θέατρο; Τι αναζητούσατε;

Την πρώτη σημαντική επαφή με το θέατρο την είχα ως φοιτητής με τη νεοσύστατη τότε θεατρική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης. Μέχρι και τότε ποτέ δεν φανταζόμουν τον εαυτό μου ηθοποιό ούτε υπήρχε και στην οικογένεια ιστορικό καλλιτεχνών ή κάτι παρόμοιο. Αρχικά με τράβηξε η παρέα, ο χαβαλές και το ωραίο κλίμα. Κάπως έτσι άρχισα να αφιερώνω τις περισσότερες φοιτητικές μου ώρες στο θέατρο και…τώρα βρισκόμαστε εδώ. Νομίζω ότι αυτό που αναζητούσα εν αγνοία μου είναι ένα χώρο, ένα πεδίο, μια κατάσταση όπου να μπορώ να συνδυάσω το πρακτικό με το θεωρητικό, το σωματικό με το εγκεφαλικό και μαζί το κοινωνικό, το ιδεολογικό, το πολιτικό, το ατομικό…Ήθελα κάπως να έχω άπειρες πιθανότητες.

-Έχετε συνεργαστεί σε αρκετές παραστάσεις με τον σκηνοθέτη Βασίλη Μαυρογεωργίου. Τι έχετε αποκομίσει από αυτή την καλλιτεχνική συνάντηση και τι αγαπάτε ιδιαίτερα σε αυτή την συνεργασία;

Ο Βασίλης για μένα είναι πλέον ταυτόχρονα φίλος, δάσκαλος, σκηνοθέτης, συνεργάτης. Καλλιτεχνικά έχει υπάρξει ο άνθρωπος που «με πήρε από το νηπιαγωγείο και με πήγε πανεπιστήμιο». Τόσο απλά. Αυτό που αγαπώ και εκτιμώ σε όλα τα επίπεδα αυτής της συνεργασίας είναι η απλότητα και η αμεσότητα που έχουμε κατακτήσει στην επικοινωνία.

– Φέτος, συμμετέχετε στην παράσταση «Η Αρχή του Αρχιμήδη» που παρουσιάζεται στο Skrow Theater. Η παράσταση ξεκινά με ένα «απρεπές» φιλί που δίνει ένας καθηγητής κολύμβησης σε ένα παιδί. Πως πιστεύετε πως θα αντιμετώπιζε ένα παρόμοιο περιστατικό η σύγχρονη ελληνική κοινωνία.

Η ερώτηση δεν είναι υποθετική. Παρόμοια περιστατικά μεγαλύτερης κιόλας κλίμακας είναι η δολοφονία του κοριτσιού στη Ρόδο και του Ζακ Κωστόπουλου. Οπότε είμαστε όλοι μάρτυρες του πώς η σύγχρονη ελληνική κοινωνία αντιμετωπίζει τέτοια περιστατικά. Από τη μεριά μου θα πω ότι τα θέματα που θίγονται και ξεπηδούν από τέτοια περιστατικά είναι πολύ βαθύτερα και χρειάζονται πολλή περισσότερη σκέψη και δουλειά σε προσωπικό επίπεδο από μια απλή καταδίκη του γεγονότος.

– Υποδύεστε τον David τον πατέρα ενός παιδιού της κολυμβητικής ομάδας που αντιδρά απέναντι στο συμβάν. Θα μπορούσατε να μας δώσετε το ψυχολογικό προφίλ του.

Ο David είναι ο πατέρας ενός παιδιού της ομάδας που μαθαίνει αυτή την πληροφορία. Είναι ένας άνθρωπος μεσαίας κοινωνικής τάξης, απλός, πρακτικός, φιλικός. Ένας άνθρωπος που αγαπά την οικογένειά του και τα παιδιά του και θέλει το καλύτερο για αυτά. Να είναι καλά, υγιή, ευτυχισμένα και ασφαλή. Και αυτή την ασφάλεια είναι αυτός που πρέπει να την εξασφαλίσει. Αυτό είναι το κομμάτι αλήθειας του και αυτό διεκδικεί στο έργο. Και κάπου εδώ αρχίζουν τα όρια να θολώνουν…

– Τι χρειάζεται για να αποκτήσουν οι σημερινοί γονείς σωστή αντιμετώπιση σε τέτοια θέματα;

Διαβάζω αυτήν την ερώτηση και αντιδρώ λίγο, κάπως διαφωνώ. Σε τέτοια θέματα με τα όρια τόσο δυσδιάκριτα δεν πιστεύω ότι υπάρχει σωστή ή λάθος αντιμετώπιση. Αν εξαιρέσεις ακραίες συμπεριφορές είναι το είδος του θέματος που διαφορετικές απόψεις είναι εξίσου «σωστές» με λογικά επιχειρήματα. Οπότε νομίζω ότι αυτό που χρειάζεται είναι να αποστασιοποιηθούμε, να κοιτάξουμε το θέμα λίγο συνολικότερα και να αναρωτηθούμε τί προτιμάμε: ένα κόσμο στον οποίο ακόμα επιτρέπεται μια χειρονομία τρυφερότητας σε ένα παιδί, έστω κι αν υπάρχουν κενά στην πρόληψη της κατάχρησης μιας τέτοιας συμπεριφοράς, ή προτιμάμε μια κοινωνία η οποία επιβάλλει αυστηρό έλεγχο στα άτομα που την απαρτίζουν, προκειμένου να προλάβει οτιδήποτε επικίνδυνο;

– Το έργο πραγματεύεται δύσκολα θέματα, όπως την παιδεραστία, τον φασισμό, αλλά και την σαρωτική δύναμη των προκαταλήψεων και των φοβιών. Ποιο πιστεύετε πως είναι το κεντρικό μήνυμα που θέλει να περάσει;

Το παραπάνω δίλημμα νομίζω αποτελεί το κεντρικό θέμα του έργου. Είναι το ερώτημα που πρέπει όλοι να απαντήσουμε. Και μέσα από αυτό ίσως βγει κάποιο μήνυμα. Το λέμε συχνά αλλά στην Αρχή του Αρχιμήδη το έργο δεν παίρνει θέση, δεν επιδιώκει να δώσει κάποιο συγκεκριμένο μήνυμα. Αυτή είναι δουλειά όλων μας και του καθενός ξεχωριστά.

– Το «απρεπές» φιλί της παραστάσεις εγείρει ερωτηματικά, καθώς κανένας δεν γνωρίζει με σιγουριά αν ήταν υποβόσκουσα σεξουαλική παρενόχληση ή όχι. Πιστεύετε πως πρέπει να παίρνουμε θέση σε τέτοια αμφίσημα ζητήματα;

Δύσκολο. Όταν δεν έχουμε δεδομένα ή σαφή γνώση μιας κατάστασης, πώς μπορούμε να εκφέρουμε άποψη και να τη στηρίξουμε; Από την άλλη τέτοια ζητήματα μας αφορούν και θα τα αντιμετωπίσουμε κάποια στιγμή όλοι, οπότε δεν μπορούμε να στρουθοκαμηλίζουμε. Χρειάζεται θεωρώ μια ευαισθησία στην προσέγγιση και στην στήριξη οποιαδήποτε θέσης, μιας και κανείς δεν κατέχει όλη αλήθεια. Αλλιώς καταλήγουμε στην αυτοδικία, φαινόμενο που δείχνει αδυναμίας μιας κοινωνίας για συνεννόηση και έλλειψη εμπιστοσύνης του ατόμου στην κοινωνία.

-Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας μία φράση από το έργο που σας συνεπήρε.

-Φοβάμαι. –Όλοι…Όλοι φοβόμαστε.

– Τέλος, ποιο είναι το πιο δύσκολο κομμάτι του να είσαι ηθοποιός στην Ελλάδα του 2019;

Προσωπικά, το πιο σημαντικό είναι να συνδυάσεις το καλλιτεχνικό και δημιουργικό κομμάτι με το οικονομικό. Και να το κάνεις αυτό με τους δικούς σου όρους. Είναι εξαιρετικά δύσκολο. Στα πλαίσια ενός τέτοιου οράματος ξεκινήσαμε με αγαπημένους μου ανθρώπους πριν πέντε περίπου χρόνια το skrow.

Info:

Η Αρχή του Αρχιμήδη
Παραστάσεις: Κάθε Παρασκευή,Σάββατο & Κυριακή στις 21:00
Πληροφορίες: www.skrowtheater.com


Διαβάστε επίσης:

Η Αρχή του Αρχιμήδη, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου στο Skrow


Κεντρική φωτογραφία θέματος: Yiannis Karabatsos