Ο Άλλος Εαυτός είναι μια έννοια που απασχολεί πολλούς καλλιτέχνες κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους. Για κάποιους χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για μια φανταστική περσόνα ή alter ego, υπό το οποίο εξερευνούν διαφορετικές πτυχές του εαυτού τους και της δουλειάς τους, ενώ για άλλους αποτελεί ένα μέσον για να διαχωρίσουν τη δουλειά τους από την προσωπική τους ζωή. Στην παρούσα έκθεση εξετάζουμε δυο διαφορετικές γενιές γυναικών καλλιτεχνών που ασχολούνται με την έννοια του άλλου εαυτού μέσω της ζωγραφικής και του σχεδίου. Και οι δυο καλλιτέχνες χρησιμοποιούν συγκεκριμένα μοτίβα τα οποία επαναλαμβάνονται στα έργα τους, δημιουργώντας ονειρικούς κόσμους για να κατοικήσουν τα alter ego τους.

Nel Aerts

Η Nel Aerts χρησιμοποιεί διαφορετικά μέσα στη δουλειά της, όπως ζωγραφική, σχέδιο, κολάζ, γλυπτική και περφόρμανς. Τα ζωγραφικά της έργα και σχέδια που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι φτιαγμένα με παιγνιώδη τρόπο χρησιμοποιώντας χρώματα σε απαλούς τόνους. Οι συνθέσεις χωρίζονται συχνά σε δυο μέρη με διαφορετικά γεωμετρικά σχήματα στο φόντο, όπως σύννεφα, λουλούδια και καρό μοτίβα, για να δημιουργήσουν ξεχωριστούς χώρους, πάνω στους οποίους αναδύονται οι μορφές και τα αντικείμενα της. Οι φιγούρες που εμφανίζονται σαν καρικατούρες στο μπροστινό μέρος του καμβά δημιουργούν ένα μυστηριώδη και ταυτόχρονα κωμικό άλλο εαυτό της καλλιτέχνιδας στο καθημερινό της περιβάλλον. Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης δύο σχέδια από μια σειρά του 2016, τα οποία απεικονίζουν με πιο ρεαλιστικό τρόπο τον εαυτό της, να ποζάρει στην κρεβατοκάμαρα και στο στούντιό της. Το σχέδιο «The Pink Studio» κάνει άμεση αναφορά στον πίνακα του Matisse με τον ίδιο τίτλο. Σε μια πρώτη ανάγνωση, ο ζωγραφικός κόσμος της Aerts μοιάζει ποιητικός και αθώος, συγχρόνως όμως είναι παράλογος και γκροτέσκος.

Ellen Berkenblit, Purple Werewolf, 2018,
 Oil and paint stick on linen, 68.58 x 43.18 cm

Ellen Berkenblit

Η Ellen Berkenblit ασχολείται με το θέμα του alter ego καθ’ όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής της πορείας. Οι πίνακες της έκθεσης αποτελούνται κυρίως από κοντινά πλάνα των άκρων του γυναικείου σώματος. Το προφίλ ενός γυναικείου προσώπου πρωταγωνιστεί στους περισσότερους πίνακες, μαζί με πορτραίτα από τίγρεις και λεοπαρδάλεις, καθώς τα ζώα είναι πολλές φορές παρόντα στη δουλειά της. Οι μορφές της ζωγραφισμένες σε έντονα χρώματα, όπως το κίτρινο, το μοβ, το κόκκινο, το μπλε και το πράσινο, εμφανίζονται σε μαύρο φόντο δημιουργώντας δυνατό κοντράστ. Η χρήση του μαύρου χρώματος δε συνδέεται απαραιτήτως με νυχτερινά τοπία, αλλά είναι ένα μέσο για να δημιουργήσει μια απόκοσμη ατμόσφαιρα που αυτόματα γίνεται οικεία με τα μοτίβα που χρησιμοποιεί. Ο κόσμος της Berkenblit μοιάζει σκληρός, αιχμηρός και θορυβώδης με τον άλλο της εαυτό να περιφέρεται ανάμεσα σε απολαύσεις και κινδύνους.


Κεντρική φωτογραφία θέματος: Nel Aerts, Verdonkeremanen, 2011-2019, Acrylic, filler and oil on wood, 55 x 40 cm