Στην ατομική της έκθεση στην γκαλερί Kalfayan, η Sasha Streshna παρουσιάζει μια νέα σειρά ελαιογραφιών που συνεχίζουν την έρευνά της πάνω στην παράδοση της ιστορικής δυτικής ζωγραφικής, εστιάζοντας κυρίως σε αναπαραστάσεις βίας, καταστολής και εξουσίας.

Για την νέα αυτή σειρά η Streshna αντλεί υλικό από τις εικονογραφήσεις σοβιετικών σχολικών βιβλίων ιστορίας. Συγκαλύπτοντας τα στοιχεία που θα επέτρεπαν στον θεατή να αναγνωρίσει το απεικονιζόμενο γεγονός, η Streshna μεταπλάθει τις εικόνες σε ζωγραφική γλώσσα με υπαινικτικά περιγράμματα και χρωματική παλέτα χωρίς φαινομενικά υψηλές εντάσεις. Πραγματεύεται έτσι ιστορίες εξεγέρσεων, ανυπακοής και ρήξεων περισσότερο ως ασαφείς αναμνήσεις και ψυχικά φορτία παρά ως συγκεκριμένα συμβάντα.

Ο Devon Loch, από τον οποίον παίρνει η έκθεση το όνομά της, ήταν ένα φημισμένο βρετανικό άλογο κούρσας. Στο Grand National του Ηνωμένου Βασιλείου, το 1956, ο Devon Loch, λίγο πριν να τερματίσει πρώτος, σταμάτησε και ξάπλωσε ακίνητος στο χώμα, αφήνοντας τα άλλα άλογα να τον προσπεράσουν. Η έκφραση to do a Devon Loch δηλώνει έκτοτε στη Βρετανία την απρόσμενη αποτυχία μπροστά στο ενδεχόμενο της νίκης. Αν και σε πρώτο επίπεδο, ο τίτλος αυτός υπαινίσσεται μια αδυναμία τόσο της ζωγραφικής όσο και της πολιτικής πράξης να κατανοήσουν και να μεταπλάσουν τον κόσμο, ωστόσο αφήνει να εννοηθεί πως η ανυπακοή είναι πάντα μια από τις ύψιστες εκφράσεις αυτοδιάθεσης και ελεύθερης βούλησης. Η ασαφής ανάμνηση είναι συγχρόνως και ένα ανοιχτό ενδεχόμενο για το μέλλον.

Sasha Streshna

Η Sasha Streshna γεννήθηκε το 1987 στο Λβίβ, Ουκρανική ΣΣΔ και από το 1999 μένει στην Αθήνα. Είναι απόφοιτη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας και έχει ολοκληρώσει μεταπτυχιακές σπουδές στο Central Saint Martins στο Λονδίνο. Έχει λάβει το Έπαθλο Γιάννη Σπυρόπουλου (2016) και το βραβείο ARTWORKS του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (2019/2020).

Πρόσφατες εκθέσεις περιλαμβάνουν: «Statecraft- Διαμορφώνοντας το κράτος» (επιμ. Κατερίνα Γρέγου), Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Αθήνα, 2022)· «On Hearing of an Absence» (επιμ. Ντίνος Χατζηραφαηλίδης), Haus N Αthen (Αθήνα, 2022)· «There was a land here before» (επιμ. Ammophila), Σχολείο Ελαφονήσου (2022)· «there is nothing inevitable about time» (επιμ. locus Athens), TAVROS (Αθήνα, 2022)· “Νέα ελληνική Ζωγραφική” (επιμ. Ελένη Κούκου, Θεόφιλος Τραμπούλης), Δημοτική Πινακοθήκη Αγίου Νικολάου (Κρήτη, 2021)· «Revolting Bodies» (επιμ. Αλέξης Φιδετζής), Atopos CVC (Αθήνα, 2021)· «Against the Linear» (επιμ. Κωνσταντίνος Λιανός), KEIV (Αθήνα, 2021), «Sleeping with a tiger» (επιμ. Νικόλας Βαμβουκλής), K-Gold Temporary Gallery (Λέσβος, 2020)· «HELLO!» (ατομική έκθεση σε επιμέλεια Ηλία Παπαηλιάκη), space52 (Αθήνα, 2019).

27 Ιουνίου – 10 Σεπτεμβρίου 2023: H καλλιτέχνης συμμετέχει στην ομαδική έκθεση που διοργανώνει ο ΟΠΑΝΔΑ με τίτλο «ENCORE: Νέα ελληνική ζωγραφική» στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, σε επιμέλεια Ελένης Κούκου, Χριστόφορου Μαρίνου και Θεόφιλου Τραμπούλη.

Κεντρική εικόνα θέματος: Sasha Streshna, Rock, Paper, Scissors, 2023, λάδι σε καμβά, 120 x 200 εκ. Ευγενική παραχώρηση Kalfayan Gallerie, Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Λεπτομέρεια του έργου.